WTC 2016
Re: WTC 2016
Jotain visioita:
Vastuuhenkilöt:
- Valitaan jokaiselle tulevalle tiimille vastuuhenkilö edellisen vuoden tiimiläisistä (eli tuleva vuonna tarvitaan melko suurella varmuudella 3 henkeä) hoitamaan juurikin yhteydenpitoa komitean suuntaan ja maksaa ilmot jne. Henkilön tulisi olla wtc:n kokenut juuri sen takia, että tietää mitä kinkereillä tapahtuu jne.
- Yllä olevan henkilön ei tarvitse olla välttämättä tiimin kapteeni (mutta miksi ei olisi?), mutta olisi kuitenkin tiimissä automaattisesti (lisää motivaatiota hoitaa hommia, ja vähentää säätöä WTC:n suuntaan).
- Tärkeä valita mahdollisimman pian. (Uusi WTC-komitea valitaan piakkoin, jonka jälkeen prosessi ensi vuotta varten varmasti alkaa hyvin pian)
Loput henkilöt:
- Itse karsastan rankingin suoraa käyttöä. Siitä saa arvokasta tietoa, mutta en perustaisi mitään valintoja välttämättä suoraan siihen.
- Vaikka olisit tuntematon masiinaskenessä, niin jos nouset vuoden aikana rankingin top 10:een, niin et varmasti sitä enää ole. Piirit on kuitenkin sen verran pienet ja kaikki tuntevat toisensa. Jos joku alkaa pärjäämään turnauksissa niin se varmasti noteerataan.
- Läpinäkyvyys on toki siistii, mutta en ainakaan nykyisellä skenellä ole kokenut, että valinnat tapahtuvat kabinetissa pienen sisäisen piirin sisällä. Korjatkaa toki muut, jos olen väärässä. IMO masiinaskene on jo nykyisellään mukavan avoin, eikä ihmisiä suljeta pihalle. Me turnausaktiivit olemme jo nyt aikalailla yhtä isoa kaveripiiriä. (Toisin kuin esimerkiksi 40k ja faba piirit, missä tuntuu olevan useampi "piiri").
- Loppujen henkilöiden valinta mielellään jo mahdollisimman ajoissa (maalis-huhtikuu viimeistään). Näin mahdollistetaan matkojen ja menojen suunnittelu ajoissa ja lisäksi mahdollistetaan tiimimetan kehittäminen (jonka koen tärkeäksi osaksi WTC-kokemusta).
Eipä tossa nyt taida mitään uutta olla, lähinnä jotain omaa mielipidettä.
Vastuuhenkilöt:
- Valitaan jokaiselle tulevalle tiimille vastuuhenkilö edellisen vuoden tiimiläisistä (eli tuleva vuonna tarvitaan melko suurella varmuudella 3 henkeä) hoitamaan juurikin yhteydenpitoa komitean suuntaan ja maksaa ilmot jne. Henkilön tulisi olla wtc:n kokenut juuri sen takia, että tietää mitä kinkereillä tapahtuu jne.
- Yllä olevan henkilön ei tarvitse olla välttämättä tiimin kapteeni (mutta miksi ei olisi?), mutta olisi kuitenkin tiimissä automaattisesti (lisää motivaatiota hoitaa hommia, ja vähentää säätöä WTC:n suuntaan).
- Tärkeä valita mahdollisimman pian. (Uusi WTC-komitea valitaan piakkoin, jonka jälkeen prosessi ensi vuotta varten varmasti alkaa hyvin pian)
Loput henkilöt:
- Itse karsastan rankingin suoraa käyttöä. Siitä saa arvokasta tietoa, mutta en perustaisi mitään valintoja välttämättä suoraan siihen.
- Vaikka olisit tuntematon masiinaskenessä, niin jos nouset vuoden aikana rankingin top 10:een, niin et varmasti sitä enää ole. Piirit on kuitenkin sen verran pienet ja kaikki tuntevat toisensa. Jos joku alkaa pärjäämään turnauksissa niin se varmasti noteerataan.
- Läpinäkyvyys on toki siistii, mutta en ainakaan nykyisellä skenellä ole kokenut, että valinnat tapahtuvat kabinetissa pienen sisäisen piirin sisällä. Korjatkaa toki muut, jos olen väärässä. IMO masiinaskene on jo nykyisellään mukavan avoin, eikä ihmisiä suljeta pihalle. Me turnausaktiivit olemme jo nyt aikalailla yhtä isoa kaveripiiriä. (Toisin kuin esimerkiksi 40k ja faba piirit, missä tuntuu olevan useampi "piiri").
- Loppujen henkilöiden valinta mielellään jo mahdollisimman ajoissa (maalis-huhtikuu viimeistään). Näin mahdollistetaan matkojen ja menojen suunnittelu ajoissa ja lisäksi mahdollistetaan tiimimetan kehittäminen (jonka koen tärkeäksi osaksi WTC-kokemusta).
Eipä tossa nyt taida mitään uutta olla, lähinnä jotain omaa mielipidettä.
Viimeksi muokannut Sopuli, To 05.11.2015 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-HPVäitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
No jos mä ajattelen asiaa ihan pelkästään omasta näkökulmasta, niin tietysti sisäsiittoinen valinta johtaisi suurimmalla todennäköisyydellä mun itseni kannalta parhaaseen lopputulokseen. Mitä se voi tehdä (huom. VOI - en osaa nähdä tulevaisuuteen), on ettei WTC aiheuta yhtä suurta kiinnostusta yleisesti ja se pitemmällä tähtäimellä heikentää vaihtoehtoon nähden käytössä olevaa pelaajamateriaalia.-Emppu- kirjoitti: Mielestäni selkeämpi olisi valita eri tiimeille eri valintajärjestelmät, eli yksi tiimi valitaan sisäsiittoisesti vanhojen osallistujien kesken ja toinen voidaan äänestää systeemillä, josta äänestyksen kannattajat pääsevät yhteisymmärrykseen (kolmas tiimi x-menetelmällä). Eri näkemyksien puolestapuhujat saavat näin organisoitua omalla tavallaan ja nauttia kaltaisestaan seurasta.
Oon tässä yrittänyt miettiä systeemiä, joka toimisi pitemmälläkin tähtäimellä, olisi riittävän avoin ja ottaisi huomioon muita esitettyjä näkemyksiä. Näin tätä ruljanssia ei tarttisi käydä läpi taas ensi vuonna. Ei mulla varsinaisesti mitään hevosta ole tässä keskustelussa, vaikka oman esityksen teinkin. Jos joku muu miettii omaa ajatustaan eri kanteilta ja tekee uuden, niin ei mulla ole ongelmia hypätä kelkkaan.
Tässä nyt vielä kommentit, joilla mun mallia on vastustettu vastauksilla:
5 valitsijaa liikaa
-Ruotsissa taitaa olla kuusi ja samalla menolla menty useampi vuosi. En ole ihan saanut jujusta kiinni miksi viisi olisi liian monta. Omat kokemukset viime keväältä olivat enemmän, että kolme on liian vähän. Ei ollut riittävän kattavasti näkemyksiä eri pelaajista. Viidellä olisi jo lähtökohtaisesti laajempaa tuntemusta.
Kokemattomat valitsijoiksi
-Malli takaa kaksi erittäin kokenutta valitsijaa (suoraan edellisvuoden tiimeistä ja näiden valitsemana, eli luulisi olevan kokemusta). Lisäksi on erittäin epätodennäköistä, että kokemattomia pääsisi tuosta noin vain rankingin kärkisijoille. Ja jos joku pääsisi, ei siitä mitään suurta haittaa ole - miksi olisi?
Epäselvä tehtävänjako
-Mallissa selkeästi huomioitu, että kaksi vanhan tiimin valitsijaa hoitavat yhteydenpidon, joukkueilmot jne. Ovat myös käytännössä vastuussa homman vetämisestä maaliin. Jos valitsijoilla on ristiriitoja, aina voi äänestää.
Ranking ei toimi
-Mun mielestä ranking toimii varsin hyvin. Mitä tämä saisi toivottavasti aikaan olisi se, että useampi ihan oikeasti laskeskelisi rankingin toimivuutta ja esittäisi tarvittaessa parannusehdotuksia perustuen lukuihin. Vaatii hetken paneutumista, mutta ei tuo nyt mitään ydinfysiikkaa ole. Sivutuotteena meillä olisi entisä parempi ranking. Mainittakoon, että omasta mielestä meidän ranking toimii paremmin kuin Ruotsin malli - siis olettaen nuo viimeisimmät korjaukset tehtynä. Ja Ruotsissa siis rankingin rooli paljon isompi kuin mitä itse ehdotin.
Oliko vielä muita?
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Lisämainintana, että ei se ranking mikään kaiken ohi menevä ole mullakaan. Tässähän valitaan rankingilla 3/10 pelaajaa (tulevana vuonna poikkeuksellisesti(?) 3/15 pelaajaa), eli aika vähän. Loput muilla tavoin.
Mä väitän, että suurin osa mitä luultavimmin on samoja naamoja. Sitten viimeiset valinnat riippuu todella paljon kuka valitsee. Ensi vuonna vielä isommalla hajonnalla, kun kolme tiimiä. No toki olettaen, että kiinnostuneita riittää, mutta jos mun pitäisi asetella järjestykseen Suomen 20 parasta masinistia ja yksin valita tiimit, niin en kyllä todellakaan osaisi ilmiselvästi sanoa ketkä viisi pitäisi jättää pihalle. 15 parhaan joukkoon ensi keväällä voi jo kuulua väkeä, joita vastaan en välttämättä ole ikinä edes pelannut. Tai pelannut jonkun yhden kerran.GreenMeanie kirjoitti: Ois kiva jos ois läpinäkyvä valintaprosessi mut eiköhän siel samat naamat oo tiimeis joka tapaukses.
Suurin osa turnauksista järjestetään Turku-Tampere-Helsinki akselilla. Rankingin top3 pääsemiseen tarvii näissä käydä todella aktiivisesti. Jos miettii esim. Joensuu, Vaasa, Oulu yms. ni ranking kärkeen päästäkseen täytyy ajaa kohtuuton määrä kilometreja vuodessa suhteessa näissä paikkakunnilla majaileville. Tämä karsii kaukana asuvien osallistumisprosenttia ja suoraan rankingin pisteitä. Eli mahdollisuus top3 rankingiin ei oo kyl sama ympäri Suomen. Vaikka siellä järkättäis useemmin turnauksia ni tuskinpa pelaajamäärät (= eli turnauksesta saatavat pisteet) ois yhtä isoja kun täällä masiinasuomen ytimessä. Jos suurin osa turnauksista järkättäis näissä kolmessa paikakunnassa vois nykynen ranking olla kenties hieman toisen näköinen.Celebdae kirjoitti:Ranking ei toimi
Toisaalta jos suurin osa turnauksista menee joltain pelaajalta ohi, niin ehkä se ei ole Suomen paras WTC-edustajakaan. Tai sit pitää olla nimeä, muuta näyttöä tai metataitoa, mistä hyvästä pääsee muilla avuilla tiimiin. Ranking on joka tapauksessa ainoa tapa kvantitatiivisesti (laskennallisesti) rankata pelaajia. Tilastotiede ei ole täydellistä, mutta antaa kuitenkin hyvää kuvaa.shoddie kirjoitti:Suurin osa turnauksista järjestetään Turku-Tampere-Helsinki akselilla. Rankingin top3 pääsemiseen tarvii näissä käydä todella aktiivisesti. Jos miettii esim. Joensuu, Vaasa, Oulu yms. ni ranking kärkeen päästäkseen täytyy ajaa kohtuuton määrä kilometreja vuodessa suhteessa näissä paikkakunnilla majaileville. Tämä karsii kaukana asuvien osallistumisprosenttia ja suoraan rankingin pisteitä. Eli mahdollisuus top3 rankingiin ei oo kyl sama ympäri Suomen. Vaikka siellä järkättäis useemmin turnauksia ni tuskinpa pelaajamäärät (= eli turnauksesta saatavat pisteet) ois yhtä isoja kun täällä masiinasuomen ytimessä. Jos suurin osa turnauksista järkättäis näissä kolmessa paikakunnassa vois nykynen ranking olla kenties hieman toisen näköinen.Celebdae kirjoitti:Ranking ei toimi
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Mä osaan. Siksi Diktaattero.Celebdae kirjoitti:...jos mun pitäisi asetella järjestykseen Suomen 20 parasta masinistia ja yksin valita tiimit, niin en kyllä todellakaan osaisi ilmiselvästi sanoa ketkä viisi pitäisi jättää pihalle.
Yksi johtaja. Kolme joukkuetta. Viisitoista pokaalia.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
=)petskules kirjoitti:Mä osaan. Siksi Diktaattero.Celebdae kirjoitti:...jos mun pitäisi asetella järjestykseen Suomen 20 parasta masinistia ja yksin valita tiimit, niin en kyllä todellakaan osaisi ilmiselvästi sanoa ketkä viisi pitäisi jättää pihalle.
Yksi johtaja. Kolme joukkuetta. Viisitoista pokaalia.
Mutta saatko samat 15 nimeä kuin HP, eli onko siellä "ne samat naamat kuitenkin"? Tätä keskustelua ei todella tarvittaisi, jos joka vuosi kaikille on ilmiselvää, ketkä tiimissä ovat ja ketkä eivät!
Sivuhuomautuksena rankingissa hyvin pärjätäkseen tarvitsee osallistua nykyisin noin kolmeen isohkoon turnaukseen vuodessa. Varmasti helpompaa niille, jotka asuvat eteläisimmässä Suomessa, mutta ei ehkä mahdotonta muillekaan. Niin toki niissä turnauksissa pitäisi myös pärjätä!
Olen havainnut argumentointini monimutkaistavan asioita, joten muutan mielipidettäni:
Valinnat tulisi mielestäni suorittaa DiktaatTero!
Valinnat tulisi mielestäni suorittaa DiktaatTero!
Pistän tänne että pysyis toi toinen ketju siistinä, toivottavasti osuu Antin silmiin täälläki :)
Haluutko täsmentää että haluatko/pystytkö kuitenkin lähtemään Amsterdamiin jos kutsu rintamalle käy?Chade kirjoitti:Lähtökohtaisesti en joukkuepaikasta haaveile
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
Jos tätä mietit, onhan sitä mahdollista harkita jotain karsintaturnauksien kaltaista ideaa vuodelle 2016. Koska sillä voidaan antaa parempia mahdollisuuksia kaikille WTC:en oikeasti haluaville ja pyrkiville, katsomalla sen hetkistä ja välitöntä suoritumistasoa.shoddie kirjoitti:
Suurin osa turnauksista järjestetään Turku-Tampere-Helsinki akselilla. Rankingin top3 pääsemiseen tarvii näissä käydä todella aktiivisesti. Jos miettii esim. Joensuu, Vaasa, Oulu yms. ni ranking kärkeen päästäkseen täytyy ajaa kohtuuton määrä kilometreja vuodessa suhteessa näissä paikkakunnilla majaileville. Tämä karsii kaukana asuvien osallistumisprosenttia ja suoraan rankingin pisteitä.
Koska onhan esim. Joensuussa ihmiset on selvittämässä puitteita järjestää turnausta, jolla koittavat saada myös etelän ihmisiä liikkumaan sinne ja helpottaen myös siellä mahdollisuuksia saada aikaan kovatasoista kilpailua. Ja tämä puolestaan reissaaminen tulisi haastamaan vuorostaan taas ihan eri paikkakuntien asukkaita kuin normaalit Helsinki-Turku-Tampere turnaukset. :) Pitää tosin muistaa että edelleen nuo kolme kaupunkia käsittää sen kovimman turnausskenen masiinan kohdalla Suomessa.
Huomasinpa tämän. Jos kutsu kuitenkin kävisi, niin uskon, että pystyn lähtemään. Suurin kysymys lienee rahoitus ja se on järjestettävissä kunhan riittävän aikaisin tietää, että on lähdössä.TheEmu kirjoitti:Pistän tänne että pysyis toi toinen ketju siistinä, toivottavasti osuu Antin silmiin täälläki :)
Haluutko täsmentää että haluatko/pystytkö kuitenkin lähtemään Amsterdamiin jos kutsu rintamalle käy?Chade kirjoitti:Lähtökohtaisesti en joukkuepaikasta haaveile
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu
On muuten makeeta nähdä näin ison joukon kiinnostuneen WTC-matkasta/paikasta! Eiköhän tästä tuu taas aika kivat metailu- ja pelailusetit. :)
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
-HPVäitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
WTC 2016 rules pack released:
https://wmhwtc.wordpress.com/2015/12/15 ... -released/
Samat setit ku viime vuonna.
Regards, Scissors. "
Regards, Scissors. "
Kerrankin paketti sisältää pe-ma eli 3 yötä, ettei tarvi jälleen säätää lisäyön kanssa.TheEmu kirjoitti:WTC 2016 rules pack released:
-
Der Dexter
helpottaa kyl logistiikkaa, etenkin kun lähes kaikki noin matkaavatkin, ehkä 400-500 km säteellä olevat voivat harkita muuta...
Aliquando Insanire Iucundum Est
Siirsin keskustelun nyt tänne. Jos joku tätä palstaa sattuu moderoimaan, niin voisiko valintakeskustelun erottaa omaksi otsikokseen ja jättää yleiset tapahtumaa käsittelevät viestit tämän otsikon alle?
Mua vaivaa tässä ehdotuksessa lähinnä se, että se kannustaa kapteeneja lähinnä valitsemaan omia kavereitaan tiimiin. Johonkin pisteeseen asti se on ok ja tässä on hyviäkin puolia, mutta en näe tätä pitkällä tähtäimellä hedelmällisenä. Jos nyt ottaa esimerkin ihan elävästä elämästä, niin enpä tiedä olisiko esim. Paulia valittu tällä systeemillä lainkaan tän vuoden joukkueeseen. Valitsijamiesten ryhmä joutuu päätöksissään perustelemaan vaihtoehdot ainakin toisilleen mahdollisimman objektiivisesti, kun taas "omaa tiimiä" valitessa on helppo mennä sieltä, mistä aita on matalin ja valita mukaan ne tutut pelurit.
edit: ja lisättäköön, että jos meidän olisi pitänyt valita tiimit jo viime joulukuussa, niin voisin lähes satavarmasti sanoa, että Paulia ei olisi valittu.
Ymmärrän tämän niin, että tuo jälkimmäinen ehdotus olisi sun mielestä parempi, mutta kuitenkin äänestät ensimmäistä vaihtoehtoa? Mulle ei ihan aukene miksi näin, sillä ei tässä nyt olla vielä edes vuodessa 2016, eikä tässä nyt mikään hengenhätä siis ole. Miksi siis valita huonompi vaihtoehto?TheEmu kirjoitti:Tänä vuonna Diktaattero, jotta saadaan homma liikkeelle.
Tulevina vuosina kolme kapteenia, jotka valitsevat omat tiiminsä. (Ykköskapteenilla etuajo-oikeus pelaajiin, kapteenit saa hypätä samaan tiimiin, lisäinfoa edellisessä ketjussa). Suomen viime vuoden tiimit äänestävät uudet kapteenit. Tätä systeemiä vois käyttää vielä tänäkin vuonna jos saadaan pyörät nopeasti liikkeelle.
Mua vaivaa tässä ehdotuksessa lähinnä se, että se kannustaa kapteeneja lähinnä valitsemaan omia kavereitaan tiimiin. Johonkin pisteeseen asti se on ok ja tässä on hyviäkin puolia, mutta en näe tätä pitkällä tähtäimellä hedelmällisenä. Jos nyt ottaa esimerkin ihan elävästä elämästä, niin enpä tiedä olisiko esim. Paulia valittu tällä systeemillä lainkaan tän vuoden joukkueeseen. Valitsijamiesten ryhmä joutuu päätöksissään perustelemaan vaihtoehdot ainakin toisilleen mahdollisimman objektiivisesti, kun taas "omaa tiimiä" valitessa on helppo mennä sieltä, mistä aita on matalin ja valita mukaan ne tutut pelurit.
edit: ja lisättäköön, että jos meidän olisi pitänyt valita tiimit jo viime joulukuussa, niin voisin lähes satavarmasti sanoa, että Paulia ei olisi valittu.
Kannustaahan nykyinenkin järjestelmä. Valitsijamiehethän on ainakin tähän mennessä olleet joka vuosi joukkueessa itse mukana. Eikä se sulje pois muiden kuin bestistensä valitsemista. Eli en näe miten tämä tässä mielessä eroaa viime vuosien systeemistä.Celebdae kirjoitti:Mua vaivaa tässä ehdotuksessa lähinnä se, että se kannustaa kapteeneja lähinnä valitsemaan omia kavereitaan tiimiin. Johonkin pisteeseen asti se on ok ja tässä on hyviäkin puolia, mutta en näe tätä pitkällä tähtäimellä hedelmällisenä.
Mun mielestä siinä on aika iso ero. Jos valitsee tiimin vain "itsellensä", ei ole mitään tarvetta perustella kellekään miksi jotkut valitsi. Jos taas valitsijamiehiä on useampia (ja kaikki eivät nyt sentään mitään bestiksiä ole keskenään), on omat valintansa jotenkin pakko perustella tälle muulle porukalle, jotta nämäkin olisivat samaa mieltä.petskules kirjoitti:Kannustaahan nykyinenkin järjestelmä. Valitsijamiehethän on ainakin tähän mennessä olleet joka vuosi joukkueessa itse mukana. Eikä se sulje pois muiden kuin bestistensä valitsemista. Eli en näe miten tämä tässä mielessä eroaa viime vuosien systeemistä.Celebdae kirjoitti:Mua vaivaa tässä ehdotuksessa lähinnä se, että se kannustaa kapteeneja lähinnä valitsemaan omia kavereitaan tiimiin. Johonkin pisteeseen asti se on ok ja tässä on hyviäkin puolia, mutta en näe tätä pitkällä tähtäimellä hedelmällisenä.
Esimerkkinä vaikka:
*Pelaaja x, jolla on joitain ihan hyviä tuloksia turnauksista viime ajoilta, mutta jota ei kovin hyvin muuten tunne
*Pelaaja y, joka sattuu olemaan valitsijamiehen tuttu, jonka tämä tietää ihan päteväksi pelaajaksi, mutta jota ei ole turnauksissa näkynyt aikoihin.
Kumpi pitäisi valita? Jos valinta kohdistuu aina pelaaja y:hyn, kannustaako se pelaaja x:ää tai hänen kaltaisiaan ylipäänsä hakemaan joukkueeseen?