"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Basetukseen liittyviä kymysyksiä

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hippieaye

Basetukseen liittyviä kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Terve.
Jälleen kymysyksiä, jotka varmaan ovat joidenkin naavapartojen mielestä naurettavia, mutta annetaan mennä! Olen vihdoinkin päättänyt aloittaa basetuksen. Pidin sitä pitkään turhana projektina jota ei vaan jaksanut vääntää käyntiin. 20 ja 25 millisissä baseissa en edelleenkään koe asiaa pakollisena, vaikka tuohan se figuiluun ilmettä huomattavasti. Vasta nyt ogreja kasaillessa ja maalaillessa totesin vihdoin itsekin, että keskeneräiseltä näyttää mustalla basella.. Itse basetuksen perusidea on hallussa ja löytyy visio mitä teen, mutta kysymys kuuluukin, että mitä liimaa käytätte hiekan ynnämuun roskan liimaamiseen? Jotkut myös sanovat maalaavansa vielä hiekan päälle, ennen esmes ruohotupsujen laittamista. Miten sinä teet? Vielä sellainen kysymys, että miten hoidattu uusiksi basetuksen? Itse en saa baseja irti rikkomatta basea.
smaxx
Valvoja

Re: Basetukseen liittyviä kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Hyvä, kyllä se kannattaa :)

Otetaan tosta oma esimerkki :

Kuva

Siellä on siis figujen lisäksi : puuta, kiveä, hiekkaa, ruohoa ja sälää.

Homma meni näin :

- Liimasin ihan ekaksi figut beissiin superliimalla.
- Seuraavaksi kivet ja puu samoin superliimalla.
- Seuraava steppi : erikeepperin ja veden sekoitusta sudilla kaikkialle missä ei ole figua tai muuta ja dippaus hiekkaan.
- Kun noi oli kuivuneet niin spreiaus. Itse käytän vaaleahkon ruskeat spreita ( Army Painterin Leather Brown on mun suosikki)
- Sitten vaan maalaus. Maalaan yleensä ekana beissin. Siis hiekkaan väri, kiviin väriä, puuhun väriä.
- Ihan vikana, kun beissi ja figut on maaleissa, vähän superliimaa sinne ja tänne ja ruohotupsuja ja tollasta hakesälää täytteeksi.
- Ja ihan vikana lakkaa pintaan suojaksi.

Siinä se.

Kuva
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Hippieaye

Mistäs saisi tuota leather brownia sprayna? Itse en omista ruiskua..
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Hippieaye kirjoitti:Mistäs saisi tuota leather brownia sprayna? Itse en omista ruiskua..
Fantasiapeleistä. Siellä on monta muutakin kätevää väriä pohjamaalisprayksi mistä valita.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Hippieaye

Kiitti vinkeistä. Ehkä näillä saa jotain aikaiseksi.
Hippieaye

Beissien irrotukseen tosin en ole saanut vinkkejä.. Niitä arvostaisin myös.
Xenon
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Xenon »

Basea ei tarvitse välttämättä irroittaa. Otat vain jonkun ohutkärkisen pienen tikun, jäykähkön pahvin palan tms. jolla levität liiman. Sitten vaan heität hiekat baselle ja annat kuivua. Mastonin matta spray maalit ovat myös hyväksi havaittuja pohjamaalaamiseen. Kokeile ja harjoittele spray maalausta johonkin merkityksettömään, ennenkuin täräytät niihin parhaisiin figuihisi. Spray maalatessa tärkeää on että maalaa oikealta etäisyydeltä, ei liian läheltä eikä liian kaukaa. Ei myöskään liian ohutta kerrosta, mutta ei liikaakaan.

Jos epäilyttää niin testaa vaikka sprueen(kehikkoon jossa figuurit ovat ostaessa kiinni) kuinka tasaisen jäljen saat. Ei myöskään kannata maalata ikinä pakkasessa, eikä suorassa auringonpaisteessa. Ja vaikka taitoa ja luottamista löytyisikin niin joskus spray maaleissakin voi olla sunnuntaikappaleita niin ihan senkin takia kannattaa joka kerta testata johonkin ylimääräiseen ennen varsinaisten figujen maalaamista.. Spray ei nimittäin helposti irti lähde enää.

Hiekoitetun basen voi maalata myös ihan tavallisilla figumaaleilla, otat vaan jonkun vähän huonomman pensselin, siihen reilummin maalia ja sitten dippat sitä veteen että maali leviää paremmin hiekalle. Basea maalatessa kannattaa ensin base pohjamaalata jollain tummemmalla sävyllä ja siitten maalata kevyesti vaaleammalla hiekan yli, siten että rakoihin jää hieman tummempaa sävyä näkyviin. Siihen voi sitten halutessaan vielä vetää astetta vaaleammalla yli esimerkiksi ja soveltaen siitä pidemmälle.

Jos välttämättä haluat basen irti niin kannattaa varovasti terävällä askarteluveitsellä nitkutella figu irti. Tai liimasta riippuen saattaa myös napsahtaa irti kun vaan vääntää tarpeeksi.
Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader »

Hippieaye kirjoitti:Beissien irrotukseen tosin en ole saanut vinkkejä.. Niitä arvostaisin myös.
Jos base ei lähde ehjänä irti, vaan menee rikki, niin sitten laitan tilalle uuden. En ole sitä niin jaksanut murehtia. On niin paljon maalaamattomia figuja, että kyllä aina jostain sopivan kokoinen alusta löytyy. Jos on joku erityinen syy saada base ehjänä irti, niin siinä en kyllä osaa auttaa.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Mieluummin kuin pahvinreunaa tai sellaista, kannattaa käyttää sivellintä liima-hiekka-multasekoituksen levittämiseen. Ei se sivellin mihinkään siitä mene jos sen pesee kunnolla jälkeenpäin. Plus siveltimellä pääsee helpommin maalaamaan liiman jo baselle liimattuihin modelleihin.

Basetusmateriaalit kannattaa valita kanssa sillä lailla että ne on armeijan kanssa sopivia ja sitä riittää koko armeijalle... tai saa lisää tarvittaessa.
Myöskin kesäbaseissa kannattaa kiinnittää huomioita siihen, että ryönää on tarpeeksi: hiekat päälle, maalaat, sitten liimaat hiekan päälle maalattua pakkausfoamia, kuivattua sammalta, turffia, ruokoa... ryönää. Metsämaasto on harvemmin homogeenisen yksinäistä, ja maamaasto harvemmin pelkkää hiekkaa.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Hippieaye

Kiitti vinkeistä. Itse olen ajatellut laittavani vain pientä hiekkaa ja pari ruohotupsua, päälle 200 figu valmiina ilman basetusta, enkä jaksaisi vuotta käyttää niiden tekemiseen. Kunhan näyttäis joltakin. Oma aika maalailla ym on kuitenkin aika rajallista..
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Sitten kannattaaa käyttää mahdollisimman epähomogeenistä liima-hiekkasekoitusta (ts. sekoita multaa ja muuta ulkonta sekaan) jotta välttää ylimääräiset sekoitus-liimauskerrat. Mahdollisimman paljon tekstuuria kerralla.
Sitten "top off" 1-2 tuffilla per base. Iso figu 120mm basella tarttee ehkä 3 ja kenties palasen kaarnaa (joka liimataan baseen ja maalataan ennen muuta hiekkaa kallioksi. Sitten kun hiekka maalataan maaksi niin antaa pikkasen mennä sinne kallion puolelle, tulee "weathering")
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

Toi multa on hyvä juttu, mutta kantsii miettiä sitäkin tuleeko figut pelaamiseen vai ei. Tietty kaiken saa pysymään jne, mutta periaatteessa joku perus tapa miten GW tekee basensa on ihan ok pelinappeihin. Saattaa olla jopa parempikin. Mä vähän niinkun ajattelen asiaa niin, että jos nappi maalataan koristeeksi, niin baseen voi, kannattaa ja jopa pitää panostaa. Jos taas ei, yksinkertainen, mutta SIISTI (vaikkapa 40k napissa siistit mustat reunat, hiekat ei valu yli, tasaisesti täynnä base - katso vaikka GW:n kaupasta) base riittää ja jopa helpottaa pelaamista ja nappien tunnistamista. Se missä GW tekee virheen kaupan kuvissaan noissa baseissa on ruskeat reunat. Musta reuna on siitä hyvä, että se ikäänkuin kehystää figuurin ja pelikentällä kaikki selkeytyy. Se on tietty itse kunkin makuasia kuinka paljon pelibaseen pitää panostaa, mutta tasainen musta ja siistitty sielä pinta voi myös toimia - eli base on vaan pitämässä figua pystyssä ja yrittää olla mahdollisimman huomaamaton.

Vielä mullasta. Mulle valitettiin vuosi sitten keskinkertaisista baseista, ja sitähän ne oli. Aloin siihenkin perehtymään, ja loppujen lopuksi voisin sanoa, että jarhead vei taas voiton. Periaatteessa basen tekemiseen ei tarvitse kuin kahta asiaa: MULTA ja STANDARD MILLIPUT. Noilla voi tehdä melkein mitä vaan, ja lopputulos on aina dynaaminen, uskottava ja jopa hieno. Luonnosta voi keräillä kaikenlaista oksaa ja muuta silppua mukaan kuten 116 jo ehdottikin. Näissä on se haittapuoli, että eivät kestä ihan yhtä hyvin käytössä kuin tasalaatuinen gravel tai flock, joten miettisin käyttökohdetta. Lisäksi multa pitää aina maalata ja joskus jopa lakata. Mä teen monesti näin; figusta valujäljet pois, figu kasaan ja stuffataan ylimääräiset reiät, pinnat tasaiseksi jne. make it perfect! Sitten jos napin voi maalata kohtuu helposti basella kiinni (tätä voi mallata valmiin figun ja basen kanssa ilman liimaa.. vaikka sinitarralla alkuun kiinni jos ei muuten hahmota). Sitten baseen multaa ja silppua ja milliputtia jos se on joku perusbase ilman kummempia kikkailuita. Pikaliimalla tai yleensä harrastusliimalla, koska pikaliiman käyttö isoissa määrin ärsyttää mut joskus on pakko.. se pitää paremmin. Sitten jos figun voi laittaa baseen ja sen saa järkevästi siinä maalattua niin ensin musta GW:n spray, ja sen jälkeen valkoinen GW:n spray tai airbrushilla joku perussävy yläpuolelta. Jos ei halua primeröidä spraylla, niin tuo 116:n liimansekoittelu toimii varmaan hienosti. Mä kun sprayaan ni se sitoo mullan ja muun roskan kivasti. Mullassa on sellaisia pieniä juurenpätkiä ja "karvoja" ja muita paakkuja, joskus jopa kuolleita ötököitä. Kaikki sekaan vaan ja baseen saadaan dynamiikkaa! Mutta tää on mun tapa ja joskus teen jotain ihan erilaista, eikä totakaan tartte tai kannata noudattaa.

Valmiit ruohotupsut on "display" baseen vähän rumaa, samoin flock. Pelifiguissa ne jälleen kerran menee, mutta ehkä joku isompi character armeijassa voisi olla nätimmällä basella? En tiedä. Sen verran sanoisin, että KOKEILE ja käytä silmiä. Katso miltä kaikki näyttää, ja arvioi tilannetta. Tee lisää/uusiksi jos ei näytä hyvältä. Sillä sitä oppii. Älä noudata mitään "tee näin ja näin" reseptejä. Ei figuiluun ole mitään ehdottomia reseptejä joita noudattamalla saa automaattisesti hyvän tuloksen. Toki noudata niitä jos susta tuntuu siltä, että ne kolahtaa itelle, mutta mä kehottaisin nimenomaan avoimuuteen tässäkin asiassa. Hyvään tulokseen pääsee niin monella eri tavalla, mutta jos seuraa jotain valmista kaavaa niin homma menee LUOMISEN sijasta mekaaniseksi TEKEMISEKSI (joka jälleen on gaming baseissa ok). Se näyttää keinotekoiselta, ihan aina. Olen omista napeistani huomannut. Tein pitkään resepteillä. Basessa "pitää olla flokkia", ja skeidaltahan ne näytti - näyttää vieläkin, mutta vähemmän.

Jos keksit jotain hauskaa ni kerro ihmeessä, että mä voin pölliä ideat itelleni ;)

Lue tää tutoriaali:
http://massivevoodoo.blogspot.de/2014/0 ... bases.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”