Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Lucidus

Re: Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Viesti Kirjoittaja Lucidus »

Minusta GW:n tulisi tehdä erratoja paljon aktiivisimmin sekä suoranaisten virheiden että vanhentuneiden codexien suhteen. Tämä on suurin moitteeni.

Figut ovat minusta hyviä kompromisseja ulkonäön ja pelattavuuden suhteen. Mittakaava ei ole oikea, mutta toisaalta kestäisivätkö aseet ja kädet jos ne olisivat oikeissa mittasuhteissa? Modelien väliset mittasuhteet heittävät, mariini ei ole samassa mittakaavassa kultistien kanssa. Mutta nuo ovat pieniä virheitä, jotka häiritsevät vain vähän. Kaiken kaikkiaan kuitenkin varsin hyvät. Modeleissa suurin moitteeni on se, että paketeissa tulee vain tietyt optiot ja joitakin aseita on vaikea saada. Forge ratkaisee jonkin verran asiaa mutta heidän kamansa ovat kalliita.

Taustatarina ja kirjat ovat minusta viihdyttäviä, harmi ettei se siirry kunnolla pelipöydälle. Siellä on todella mielenkiintoisia tarinoita ja hahmoja.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

marke kirjoitti:Miks mun pitäis todistella ja linkkailla sulle ylipäätään yhtään mitään? Mä ostan ja maalaan noita miniatyyrejä. Tuo firmojen sivujen selailu ja linkkailu on oikeasti aika raskasta, kun ei mulla oikeastaan ole mitään tarvetta yhden jästipään takia sitä tehdä. Eikö muutama esimerkki riitä? En jaksais käydä läpi kymmeniä. .
Niinpä niin :D "En voi todistaa väitettäni joten en ees yritä".

Huvittavaa tuo sun PP:nkin figujen linkkaus. a) nekään ei todellakaan ole collectors figuja b) kuka väittänyt että ne on halvempia? En minä ainakaan. Samoissa hinnoissa pyörii. Se että linkkaa toisen kalliin figufirman tuotteita ei tarkoita että GW olisi halpa. Tarkoittaa vain että on kaksi firmaa jotka pistää omaa ilmaa hintoihinsa.

Fernando Ruizin napit alkaa olla jo sinne päin. Ja kas: Laadultaan lyö GW:n napit pystyyn halki, poikki ja pinoon. Case in my point. Jos maksaa collectors figujen hintoja niin LAADUN OLISI SYYTÄ OLLA SITÄ!

GW velottaa collectors hintoja gamers laadusta. Hinta ei täsmää siihen mitä mainostavat myyvänsä.

Pelifiguina liian kalliita, collectoreina liian huonoa skulptia. Kiitos. Todistit juuri mitä olen sanonut ;)

Jos collectors figuja haluaa niin maailmassa on monta valmistajaa jotka pesevät GW:n pystyyn tuossa laadultaan. Miksi siis maksaisin GW:lle surkeammasta laadusta? Voisin yhtä hyvin ostaa paremman laatuisen...Voin hyväksyä huonomman laadun mutta vaadin sitten myös halvemman hinnan. En ole niin tyhmä että maksaisin saman hinnan huonommasta laadusta kun voisin saada paremman laadun. Nykyään ei olla enää pre-internet ajalla joten paremman laadun löytäminen on helppoa. GW:n tarttee kilpailla hinta/laatusuhteessa nykyään tiukemmin kuin ennen oli tarvetta.
Viimeksi muokannut tneva82, Ke 18.11.2015 11:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Hippieaye kirjoitti:Tää foorumi tarttis peukutusmahdollisuuden kommenteille.
Peukku sille :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Lucidus

Viesti Kirjoittaja Lucidus »

tneva82 kirjoitti:Fernando Ruizin napit alkaa olla jo sinne päin. Ja kas: Laadultaan lyö GW:n napit pystyyn halki, poikki ja pinoon. Case in my point. Jos maksaa collectors figujen hintoja niin LAADUN OLISI SYYTÄ OLLA SITÄ!

GW velottaa collectors hintoja gamers laadusta. Hinta ei täsmää siihen mitä mainostavat myyvänsä.

Pelifiguina liian kalliita, collectoreina liian huonoa skulptia. Kiitos. Todistit juuri mitä olen sanonut ;)
Mitä figuja tarkoitit Ruizilta? 1/24 figut maksavat suunnilleen saman verran per ukko kuin gw:llä 5-10 henkeä. Mittakaava toki täysin eri, en tiedä miten pelaaminen onnistuu tuossa mittakaavassa. Toki jos pelkästään pelaa niin halvimmalla pääsee pahvifiguilla, niitä voi helposti tehdä itsekin. GW tarjoaa hyvän kompromissin noiden väliltä, mutta toki muitakin on pelattavassa mittakaavassa. 1/72 on minusta turhan pieni jos ajattelee ihmisen kokoisia hahmoja, 1/48 taas ei tarjoa paljoakaan lisää gw:n mitakaavaan ja alkaa olla jo turhan suuri. 25mm true scale saattaisi olla todella hyvä valinta jos sellaisen saisi. Tosin jotkut maalaavat onnistuneesti 15mm skaalaakin, minulle jo tuo 1/72 on hankala.
smaxx
Valvoja

mentor888 kirjoitti:Aika jännä ilmiö, tämä GW angsti. Ehdottomasti pelatuin pelifirma Suomessa, ehkö maailmallakin. Toiminut "porttina" isolle osalle tätäkin foorumia koluaville. Nostanut figuilun ihan uudelle tasolle, ja samalla ottanut rahat pois faneilta. Ei osaa tehdä pelejä, ei ymmärrä harrastajia, on liian kallis.

Ja silti, eniten pelattu, ja edelleen kamaa ostetaan. Jotain siinä täytyy olla?

Itse arvostan ja kunnioita GW:tä pelifirmana, joka osalta vie minut tähän jaloon harrastukseen, ja veti paljon saman henkisiä ihmisiä yhteen, hienon harrastuksen pariin. Tosin, itse en enää juurikaan harrasta GW:n tuottamia pelejä, enkä maalaa heidän miniatyyrejään, mutta silti, tunne on lämmin tuota hirviötä kohtaan.
Samat sanat :) Siihen asti kun fabajuttuja tuli, ostin ja olin tyytyväinen asiakas, nyt heillä ei ole mitään peliä mikä kiinnostaisi. Nelkkarifigut ja maastot ovat edelleen omasta mielestäni tosi makeita, mutta ei jostain syystä vaan ylipäänsä Scifi tällä hetkellä kiinnosta pelipuolella, ei nelkkari eikä mikään muukaan. Lisäksi nelkkarissa olisi aika paljon opiskeltavaa, jos sitä haluaisi kunnolla pelata, tykkäsin pelistä kyllä aikoinaan kovastikin. Fabafigut oli kalliita, mutta omasta mielestäni yleensä hintansa arvoisia.

Onhan se firma mennyt vähän huonoon suuntaan muutenkin kuin faban lopettamisen kohdalla. Semmoinen hauskuus ja rentous on kadonnut. White Dwarffikin oli aikoinaan vielä suurten kunnian päivienkin jälkeenkin ihan kiva lehti, mutta muuttui ihan arvottomaksi jo ennen kuin tuli nämä visionit ja weeklyt, mihin en ole koskenut pitkällä tikullakaan. Generals Compendumissa ja sen kaltaisissa jutuissa oli ihan uskomattoman makeata virtaa aikoinaan. Faban kasiedikka oli mun mielestä hyvää laatua, ja ne hauskat lisurit, eli Storm of Magic ja Triumph & Treachery oli ja on ihan kultaa ja timangia. Joo, ei faba ihan kunnollinen turnauspeli ollut, mutta turnauksissa oli kasiedikkaa kiva pelailla, kun ei ihan täysillä yrittänyt. Sai kahdessa päivässä viisi nastaa matsia ja sijoituksen jossain siellä keskivaiheilla. Tosi hyviltä tuli turpaan ja muiden kanssa oli kaikenlaisia tuloksia ja enimmäkseen hauskaa.

Ehkä se pulju sieltä joskus palaa vähän parempien päiviensä mallille, se on ihan mahdollista. Siihen asti riittää muita pelejä ja figuja ihan tarpeeksi. Tänä vuonna tullee 400 figua maalattua, niistä aika vähän on GW:n ukkeleita, oliskohan ~20-30. Jos olisi tullut vaikka breteille julkaisu, olisin hyvinkin voinut investoida siihen paljonkin.

Itse en ole ihan niin suunnattoman huolissani figujen hinnoista, minä näen tämän kustannuksen enemmän kuukausitason kuluna, nyt valmistuu kuukaudessa ~30 figua, jos ne on historiccia niin ne maksaa noin 30 - 100€ sen mukaan paljonko siellä on jalka- ja ratsuväkeä tai koneita ja jos tekisin GW:n figuja niin kustannus olisi jotain 90 - 150€ kuussa (plus valmistuisi vähän hitaammin, toisaalta erikoisotukset on vähän vielä kalliimpia). Kun käyn kerran ruokakaupassa, siinä menee 120 - 200€, ja sillä ei todellakaan koko viikon ruokaostoksia hankita. Eli mun kuukausibudjetissa toi figuilun kustannus, tai sen heittely figujen hinnan mukaan on ihan marginaalinen. Oleellisempaa on, että saa sellaiset figut mitä haluaa maalata, ja millä on toivottua pelikäyttöä.

Siis : tällä hetkellä GW ei ole mun tutkassa, mutta jos tulee fabaa tai sen kaltaista taas niin kiinnostaa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Aina kun näen Kirbmeisterin virallisen tiedotteen, että GW Hobbyn kilpailijoita ovat kokonaan muut harrastukset, eivät siis muut figuvalmistajat, muut figupelien tai figupainotteisten lautapelien valmistajat, tai pienoismallivalmistajat, en tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta koen ehdottoman pakottavaa tarvetta riepotella tätä älynvälähdystä. Superbonusta vielä näkemyksestä, jonka mukaan viteo pelit ovat tamagotchien kaltainen ohimenevä villitys mutta GW Hobby on ikuinen ja muuttumaton.

---

Mitä tulee GW:n hintatasoon, niin välillä 2005-2013 kun itse asiaa seurasin, niin esmes Cadia-boksin inflaatiokorjattu hinta tuplaantui. 2005 20 cadialaisen boksi 20 euroa, 2013 10 cadialaisen boksi 24 euroa. Eikä muut tuotteet ole paljoa jälkeen jääneet: BEHNBLEYD maksoi jotain 60 rahaa kun se tuli muovisena ulos 2007, taisi olla jotain 100 rahaa ennen kuin 2013 pakettiin tuli lisäsprue ja hinta pomppasi vielä lisää. No, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, kun sitten 2014 otin järjen käteen ja dumppasin järjettömäksi paisuneen IG-kokoelmani (josta en olisi koskaan saanut valmiiksi kuin murto-osan), en jäänyt edes paljoa tappiolle.

---

GW:n laatu taas, etenkin GW:n ajoneuvoissa korostuu sarjakuvamainen tyyli, mikä on toki tietoinen valinta. Kohokuviot ovat Berliinin muuria ja uppoviivat kaivinkoneella louhittuja, jos vertaa "oikeisiin" pienoismalleihin, ja muovin paksuus on jo koomista. Jos "oikealla" pienoismallipuolella edelleen nauretaan Matchbox-vainaan "ojankaivajalle", niin GW:n mallit saisivat aikaan jo hysteerisen kohtauksen. Yksityiskohtia ei ole paljon mutta sitäkin isompana, koska "heroic". Ja ei ainoastaan figuurien vaan myös ajoneuvojenkin aseet ovat valtavia niiden kokoon nähden, ja tykinputkien pituuden (lyhyyden) suhde kaliiberiin tarkoittaa että niillä tosiaan osuu lähinnä pelipöydän etäisyydelle. Telaketjut... kumilenkkitelatkin näyttävät hyviltä GW:n pitkistä muovipätkistä koottuun (tai pahimmillaan suoraan vaunun kylkeen valettuun) verrattuna. Semminkin kun kehitys on kulkenut kohti yksittäisistä telakengistä koottuja teloja kohti.

Kyllä, liioitellut yksityiskohdat on helppo korostaa, mikä sopii hyvin aloittelevalle mallarille jotka GW:llä eittämättä ovat mielessä. Ja toki paksu muovi ja lyhyet tykinputket kestävät leikkim.... anteeksi, pelaamista paremmin.

Sitten kun miettii, että laadukas 1:35 tankkipienoismalli maksaa todennäköisesti vähemmän kuin Leman Russ mutta on reilusti kookkaampi ja oikeasti detaljoitu ja vieläpä hienostuneesti, alkaakin mietityttää vähän enemmän. Tai jos Valkyrien hinnalla ostaa pahimmillaan kaksi 1:48 lentokonetta tai kopteria, jotka nekin näyttävät vähemmän leluilta. Tai että reaalimaailman sotilaita esittävät 1:35 figut (~54mm) ovat halvempia kuin GW:n "heroic 28mm".

Niin, ja siinä missä monet pienoismallivalmistajat pakkasivat jo 80-luvulla spruet täyteen, niin GW:llä oli 2000-luvulle asti puolet ilmaa ja valtavat aukot osien välillä. Detaljit useammalla pinnalla (useamman pesän valutekniikan ansiosta) tulivat nekin GW:lle jälkijunassa.
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

tneva82 kirjoitti:
marke kirjoitti:Miks mun pitäis todistella ja linkkailla sulle ylipäätään yhtään mitään? Mä ostan ja maalaan noita miniatyyrejä. Tuo firmojen sivujen selailu ja linkkailu on oikeasti aika raskasta, kun ei mulla oikeastaan ole mitään tarvetta yhden jästipään takia sitä tehdä. Eikö muutama esimerkki riitä? En jaksais käydä läpi kymmeniä. .
Niinpä niin :D "En voi todistaa väitettäni joten en ees yritä".

Huvittavaa tuo sun PP:nkin figujen linkkaus. a) nekään ei todellakaan ole collectors figuja b) kuka väittänyt että ne on halvempia? En minä ainakaan. Samoissa hinnoissa pyörii. Se että linkkaa toisen kalliin figufirman tuotteita ei tarkoita että GW olisi halpa. Tarkoittaa vain että on kaksi firmaa jotka pistää omaa ilmaa hintoihinsa.

Fernando Ruizin napit alkaa olla jo sinne päin. Ja kas: Laadultaan lyö GW:n napit pystyyn halki, poikki ja pinoon. Case in my point. Jos maksaa collectors figujen hintoja niin LAADUN OLISI SYYTÄ OLLA SITÄ!

Jos collectors figuja haluaa niin maailmassa on monta valmistajaa jotka pesevät GW:n pystyyn tuossa laadultaan. Miksi siis maksaisin GW:lle surkeammasta laadusta? Voisin yhtä hyvin ostaa paremman laatuisen...Voin hyväksyä huonomman laadun mutta vaadin sitten myös halvemman hinnan. En ole niin tyhmä että maksaisin saman hinnan huonommasta laadusta kun voisin saada paremman laadun. Nykyään ei olla enää pre-internet ajalla joten paremman laadun löytäminen on helppoa. GW:n tarttee kilpailla hinta/laatusuhteessa nykyään tiukemmin kuin ennen oli tarvetta.
Linkkaas muuten mulle niitä OIKEITA Collector's figuja, tarttee ostaa! Kun selvästi on olemassa jotain mistä en tiedä, ja tarvis taas uutta maalattavaa.

Noh, onneksi en ole ainoa joka on GW:n laadusta sitä mieltä, että se on huippua. Jos timestamppi ei toimi, 28:34.
https://youtu.be/VepXVggrfiE?t=1714

"Games Workshop knows how to do plastic". Kivempi olla porukalla väärässä. Eikä siis tietenkään mikään auktoriteetti millään tavalla, mutta ehkä toimii keräilijöiden kanssa tnevaa enemmän? En tiedä, veikkaan vaan.

Tuossa ko. maalarin kotisivut: http://benkomets.com/, ei varsinaisesti kai mikään tabletop tai gamer maalari, enkä usko, että työt myydään pelaajille, mutta ehkä tneva82 nyt kertoo mulle jotain OIKEITA collector's figuureita, ni pääsen ostamaan ja maalaamaan niitä, nauttimaan tajuntaaräjäyttävästä laadusta ja olen viisampi.

Miksi muuten PP:n figuja ei voi keräillä? Tossa Kromac, Champion of the Wurm maalauspöydällä. Tosi nätti ja detailirikas hartsivalu, enkä keksi miten tuo häviää laadussa mille tahansa, mutta toisaalta mä en tiedä OIKEISTA collectors miniatyyreistä. Mä muuten en puhunut GW:n olevan halpa, vaan linjassa muun vastaavan laadun kanssa. Ja olen edelleen sitä mieltä. GWn hinta-laatusuhde on pääosin erittäin hyvä, kömmähdyksiä on varsinkin vanhemmissa modeleissa aika paljon, mutta toisaalta niin on muillakin valmistajilla joilla on iso katalogi.
Snowtrooper kirjoitti: GW:n laatu taas, etenkin GW:n ajoneuvoissa korostuu sarjakuvamainen tyyli, mikä on toki tietoinen valinta.
Pitäis varmaan tarkentaa, että omalla kohdalla puhun laadusta nimenomaan CASTIN alueella. Skulptit on makuasioita.
Viimeksi muokannut marke, Ke 18.11.2015 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hippieaye

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Jos sitä realistisuutta pitää saada ja se on elinehto, suosittelen jättämään figuilum harrastuksista pois. Arvostellaan kytkoon tankkeja ja muita, että kun ei oo realistista ja dabadabaduu.. Eipä ole realistista mitkään avaruusmarsutkaan tahi örkit ja gobbot. Figuilu on gwn tuotteiden kanssa pelkkää fantasiaa (mielikuvituksen tuotetta) joten miksi ihmeessä figujenkin pitäisi olla realistisia jne? Eiköhän siihen hommaan sit löydy omat pelinsä ja valmistajansa. Esim Smaxx ainakin maalailee näitä oikean elämän sotilaita, joilla ei ole kaikenmaailman powerfisteja ja rakettireppuja ja mätärottamiehiä. Jos kaikki on p..kaa niin ruvetkaa pelaamaan vaikka golffia ja jättäkää nämä "lelut" niille jotka niillä tykkäävät pelata?
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

mentor888 kirjoitti:Aika jännä ilmiö, tämä GW angsti. Ehdottomasti pelatuin pelifirma Suomessa, ehkö maailmallakin. Toiminut "porttina" isolle osalle tätäkin foorumia koluaville. Nostanut figuilun ihan uudelle tasolle, ja samalla ottanut rahat pois faneilta. Ei osaa tehdä pelejä, ei ymmärrä harrastajia, on liian kallis.
Ennen tunnetusti kaikki oli paremmin, mutta kaipa ihan objektiivisestikin tarkastellessa GW:n toiminnassa on tapahtunut muutoksia vaikkapa viimeisen 20 vuoden aikana? Harrastus on mukava ja itsekin GW:n pelien kautta tähän mukaan silloin joskus 90-luvun alussa päädyin.

Kilpailuhenkinenhän olen ollut aina oikeastaan kaikissa peleissä, mitä on tullut pelattua. Siinä jossain vaiheessa huomasin, että pelaan peliä enää oikeastaan vain turnauksissa ja pysyäkseen kehityksen kelkassa pitäisi maalata hirveät määrät pikku-ukkoja uusimpien trendien (edikoiden) mukaan, eikä se itse pelikään mekaniikoiltaan jaksa niin innostaa. Olisin varmaan lopettanut figuilun kokonaan, ellei eteen olisi sattunut paremmin omiin mieltymyksiin sopiva peli.

En tiedä onko mulla niin suuria angsteja, mutta en varsinaisesti pidä tavasta, jolla GW on kohdellut omia asiakkaitaan. Fanisivujen noitavainot jne. eivät ainakaan itseä kannustaisi firman tukemiseen, mutta eihän nuo kaikkia haittaa. Hinnannostoja on lähinnä seurannut huvittuneena, mutta harvemmin se paketin hinta kynnyskysymys enää on. Ehkä silloin junnuna oli, muttei pitänytkään saada kaikkea heti. Ylipäänsä itseä varmaan eniten on haitannut BloodBowlin kohtalo, kun hyvä peli on ihan kuin yritetty tappaa itse. Vaikea nähdä, mitä etua GW tuolla toiminnallaan sai.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
smaxx
Valvoja

Snowtrooper kirjoitti:GW:n laatu taas, etenkin GW:n ajoneuvoissa korostuu sarjakuvamainen tyyli, mikä on toki tietoinen valinta. Kohokuviot ovat Berliinin muuria ja uppoviivat kaivinkoneella louhittuja, jos vertaa "oikeisiin" pienoismalleihin, ja muovin paksuus on jo koomista. Jos "oikealla" pienoismallipuolella edelleen nauretaan Matchbox-vainaan "ojankaivajalle", niin GW:n mallit saisivat aikaan jo hysteerisen kohtauksen. Yksityiskohtia ei ole paljon mutta sitäkin isompana, koska "heroic". Ja ei ainoastaan figuurien vaan myös ajoneuvojenkin aseet ovat valtavia niiden kokoon nähden, ja tykinputkien pituuden (lyhyyden) suhde kaliiberiin tarkoittaa että niillä tosiaan osuu lähinnä pelipöydän etäisyydelle. Telaketjut... kumilenkkitelatkin näyttävät hyviltä GW:n pitkistä muovipätkistä koottuun (tai pahimmillaan suoraan vaunun kylkeen valettuun) verrattuna. Semminkin kun kehitys on kulkenut kohti yksittäisistä telakengistä koottuja teloja kohti.
Itse pidän GW:n muovituotantoa arvossaan. Tyyliseikat ovat tietysti tyyliseikkoja, niistä voi helposti olla montaa mieltä. Mutta siinä mielessä ne ovat laadukkaita, että osat naksahtavat hienosti paikalleen, ja muodotkin on komeita. Toki vertailukohtana on enemmän muut pelifiguvalmistajat, pienoismallieista on kokemusta mutta paljon vähemmän. Helppo maalattavuus on kanssa mun mielestä etupäässä plussaa. Esimerkiksi ne Imperial Guardin lentokoneet oli musta erinomaisen laadukkaita muovihärveleitä, liikkuvat ovet ja kaikkea. Samoin fabapuolen isot muoviset möröt ovat olleet oman kokemukseni mukaan erittäin laadukkaita niin ihan teknisesti kuin omaan visuaaliseen makuunikin. Esimerkiksi Abominaatio ja viimeisimpänä muovinen puumies olivat aivan erinomaisen laadukkaita tuotoksia. Puumiehenkin ostin ihan vaan ulkonäkösyistä, oli vaan pakko saada. On sillä tullut pelattuakin muutama matsi ja Age of Sigmarissahan se on suorastaan kova unitti. Fabassa valitettavasti ei...

(Ainiin, angstiketju, meni nyt viesti ihan pieleen...)
Nopat ja Taktiikka Ry
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Olen kyllä marken kanssa samoilla linjoilla, että keskimäärin GW:n hinnat on ihan vertailukelpoisia kilpailijoidensa kanssa. Historialliselta puolelta löytyy paljon halvempaa kamaa ja GW:llä on joskus aikamoisia ylilyöntejä (ne 20 euron yksittäiset Heraldit esmes), mutta noin niin kuin yleisesti ottaen GW on ihan linjassa muiden kanssa. Ja kyllä mäkin laskisin just noi Studio McVeyt ja Smart Maxit ja Twistedit nimeomaan siihen Collectors-kategoriaan. Hieman ihmetyttää, että mitä tnevalla voi olla mielessä jos ei se nyt jonnekin Anime garage kitteihin mene ja ne nyt on ihan mitä sattuu kamaa, eikä minusta vertailukelpoisia ollenkaan.

GW:ssä minua harmittaa sääntöjen taso ja se tahti, millä uusia nappeja pitäisi ostaa. Ei vaan jaksa. Napit ja maailmat niillä on edelleen siistejä ja ne tekee juttuja, joita muut ei tee. Ihan selkeä lokero on olemassa. Mutta kun ne vaan jaksaisi tehdä parempia sääntöjä!
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste »

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun GW oli viidentoista vuoden harrastustauolla ollessani lopettanut metallifigujen valmistuksen. Oikeastaan kaikki meni pieleen jo Warhammer Fantasy Battle:n 4th Editionin julkaisun aikoihin, jolloin GW:n figujen esteettinen ilme muuttui ja vanhaa tavaraa alkoi saada vain postimyynnistä. Pelin version vaihtuminenkin oli paha asia, ja hinnat tietysti.
tneva82 kirjoitti:GW velottaa collectors hintoja gamers laadusta. Hinta ei täsmää siihen mitä mainostavat myyvänsä. Pelifiguina liian kalliita, collectoreina liian huonoa skulptia.
GW myy myös "The Hobbya", johon kuuluu aika ison kauppaketjun ylläpito. Kivijalkakaupat yms. oheistoiminta ei tietokonepelilisenssien myyntiä lukuun ottamatta ymmärtääkseni ole mikään rahasampo, mutta on elimellinen osa konseptia. Tämä ei voi olla näkymättä figujen hinnoissa.

Mitä tuohon figujen laatuun tulee, niin ainakin omasta mielestäni hyvään laatuun riittää periaatteessa se, että suunnitellut yksityiskohdat erottuvat ja valujälki (saumat jne.) on mahdollisimman siistiä. GW:n nykyiset muovifigut ovat tässä suhteessa useimmiten aika hyviä ja toimivia. Niistä huomaa, että ne on suunniteltu pääsääntöisesti käytetyn tekniikan rajoitukset huomioiden.

Pelattavuus tai helppo maalattavuus jää GW:llä välillä taka-alalle, samoin superhieno detaljointi, mutta kompromissittomuutta on vaikea saavuttaa käytetyillä parametreilla. On siellä tuotannossa toki ihan kuraakin joukossa, esim. joissakin malleissa osat ovat liian ohuita kestääkseen pelaamista tai edes kokoamista. Toisaalta vastaavia yksityiskohtia voi olla käytännössä mahdotonta toteuttaa figun materiaalin ollessa metalli tai hartsi.

"Collectors" on muuten vähän hankala termi, koska mitä vaan voi kerätä. GW tarjoaa aika paljon malleja, joita ei muualta saa: mitä itse olen pienempien ”collectors”-tyylisten figujen tarjontaa katsellut, niin aika harva pulju tarjoaa kovin kattavaa valikoimaa ja valikoima painottuu pääsääntöisesti ihmisen kokoisiin hahmoihin. Hinnatkin ovat linjassa GW:n ja jonkin subjektiivisen laatukäsityksen kanssa (huom. näillä puljuilla ei ole kivijalkakauppaketjua...).

Oma lukunsa on vielä figujen estetiikka. GW:n esteettinen linja on aika yhtenäinen, mikä on iso juttu: jos nyt ostan jonkun pikkuvalmistajan upean hartsisupermonsun ja sitten sen viereen jonkun toisen valmistajan tuotteen, voi figujen visuaalinen ilme olla figujen teknisestä laadusta riippumatta aika erilainen. Lisäksi on vielä näitä mittakaavajuttuja.
Snowtrooper kirjoitti:Kyllä, liioitellut yksityiskohdat on helppo korostaa, mikä sopii hyvin aloittelevalle mallarille jotka GW:llä eittämättä ovat mielessä. Ja toki paksu muovi ja lyhyet tykinputket kestävät leikkim.... anteeksi, pelaamista paremmin.
Silloin joskus 1980-luvulla, kun ensimmäiset figuni ostin, valitettiin jo yleisesti GW:n figujen mittasuhteista. Se GW:n tyyli oli kuitenkin (jo) silloin se, mikä teki figuista viehättäviä. Valujäljeltään ja skulptaukseltaan parempia ja mittasuhteiltaan realistisempia figuja oli saatavissa muilta valmistajilta. Kun katsoo nykyistä figutarjontaa, ”Heroic Scale” näyttää olevan muillakin valmistajilla kuin GW:llä se vallitseva – eli ”non-heroic scale” - figuille ei vaan ole riittävästi kysyntää miniatyyrisotapelien harrastajien parissa.
Snowtrooper kirjoitti:Aina kun näen Kirbmeisterin virallisen tiedotteen, että GW Hobbyn kilpailijoita ovat kokonaan muut harrastukset, eivät siis muut figuvalmistajat, muut figupelien tai figupainotteisten lautapelien valmistajat, tai pienoismallivalmistajat, en tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, mutta koen ehdottoman pakottavaa tarvetta riepotella tätä älynvälähdystä.
Minusta "Kirbmeisterin" näkemys on ainakin osittain ihan järkevä, kun luin omaa viestiäsi: GW ei nykykonseptillaan voi kilpailla a) rakennussarjojen detaljeissa pienoismallifirmojen kanssa (käyttötarkoitus sekä pelaaminen että maalaus, tekniset rajoitukset), b) hinnoilla pienempien miniatyyrifirmojen kanssa (kauppaketjun ylläpito, konsepti jne.), c) harrastuksen näppäryydellä lautapelien kanssa (ajankäyttö). Vaihtoehdoksi jää konseptin markkinointi kokonaisuutena tai konseptin muuttaminen.
Snowtrooper kirjoitti:Sitten kun miettii, että laadukas 1:35 tankkipienoismalli maksaa todennäköisesti vähemmän kuin Leman Russ mutta on reilusti kookkaampi ja oikeasti detaljoitu ja vieläpä hienostuneesti, alkaakin mietityttää vähän enemmän.
Traagisintahan tässä on se, että 1:35 tankkipienoismallikaan ei usein ole "tosi harrastajalle" tarpeeksi detaljoitu. Niihin saa usein detaljointisettejä joko joltain pikkufirmalta tai valmistajalta itseltään :) Nimim. Friulin metallitelat.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Osittain samoilla linjoilla Hammerin kanssa. Varsinkin infantry boksien hinnat GW:llä on ihan kohtuulliset, ongelmana vain on ne pelin säännöt mitkä usein pakottaa ottamaan enemmän kuin yhden. Valituksen aiheeni GW:n hinnoista ei siis tule siitä, että yksittäinen figu olisi kallis, vaan siitä että niitä usein tarvitaan aina niin paljon. Kun uusisääntökirja paukahtaa tasaisesti 2 vuoden välein niin ettei edellistäkään kerennyt vielä edes lukemaan plus vielä codexikin pitäis hankkia saman ajan sisällä ja puolet armeijasta menee uusiksi kun vanha kama on niin has-been.
Säännötkään ei enää miellytä, jotenkin outoon suuntaan on siellä menty omasta mielestä. Vanhoina kulta-aikoina 40k oli melkein ryhmätason simulaatiota, nyt se ei tunnu enää itsekään tietävän minkä tason taisteluita se yrittää mallintaa. Viimeinen niitti mulle oli lentokoneiden lisäys taistelukentälle joiden ali ei voinut kävellä. Jälkeenpäin muita pelejä kokeilleena on tullut esille myös monet 40k sääntömekaniikkojen heikkoudet, jotka pahasti tekevät siitä usein pelkästään nopparollipeliä. GW:n jääräpäisyys pysyä vanhentuneessa d6 systeemissä joka ei juuri anna tilaa hienosäädölle ei myöskään helpota.
En myöskään arvosta GW:n käytöstä netissä ja muualla ja täysin leväperäistä lisenssinsä jakoa peleihin yms. Toisaalta arvostan GW:n näkyvyyttä katukuvassa joka tuo jatkuvasti uusia harrastajia ja sitä kautta pelaajia myös muihin peleihin, mutta muistoni ovat lähinnä katkerat kun mietin kuinka paljon lisää infinity figuja GW:llekin upotettujen rahojen kanssa olis voinu ostaa.
Draike

Viesti Kirjoittaja Draike »

Kuulin juttua että Kirbyn kirjottelut olivat lähinnä propagandaa ja niitä ei kannata tulkita faktoina, kuten ei lukemattomien muidenkaan yritysten sijoittajille suunnattuja esipuheita. Tän takia en oo koskaan ymmärtäny miksi edes jauhaa markkinatutkimattomuudesta ja figufirmasta faktanomaisesti, kun on niin ilmiselvää että kyse ei ole muusta kuin markkinoinnista, lobbauksesta ja villaisella taputtelusta faktojen sijaan.

Mitä figuihin tulee, niin mulla on ihan toimivat silmät ja GW tekee kyllä laadukkaita figuja. Tämä tarkkuus ja panostus tosin ei kanna edes objektiivisesti katsasteltuna itse pelien laatuun, 40K on yhtä all-over-the-place kuin aina ennenkin. Myös ehkä tylsin ja yksitoikkoisin figupelikokemukseni ( keskimäärin, muttei aina ) on Reclamation Legionia vastaan pelatut matsit. Kertoo itsessään paljon jos alan miettimään kuinka montaa figupeliä olen pelannut. Ohessa 2015 Necron Tactica jonka opiskelu voi tehdä matseista mielenkiintoisempia.

Erot on helppo nähdä jos on pelannut useamman valmistajan pelejä vuosikymmenen tai pari, sekä kasuaalisti että turnauksissa. Kytkoossa on sitten muita pelastavia juttuja omalla kohdalla.

PS. Musta on ihan aidosti hauskaa että foorumin Yleiset Keskustelut -osion korkeimpana stickynä on GW -angstithreadi, naurahdin ääneen. :D Peukku sille.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Heroic-mittakaavasta vielä, minusta se sopii jostain kumman syystä figuille oikein hyvin, ainoastaan autot ja lentokoneet saavat sisäisen autistini parahtamaan (paradoksia tehostaa vielä se, että jotkut hevipultterit näyttävät vielä ihan OK:lta tankissakin). Osasyynä varmaan on se, että pienoismalleja on tullut kasattua pienestä pitäen mutta hammeriin haksahdin vasta pitkälti aikuisiällä. Toisaalta, autenttisuudellakin on rajansa, en ole koskaan jaksanut enkä jaksa stressata siitä, onko joku pultti 0,1 mm väärässä kohtaa tai onko harmaan sävy 130% oikein, tai ruveta hamstraamaan kymmenen kertaa mallin hinnan edestä lisä/korjaussarjoja.

Tai emmätiä, ei ne tykinputket ole Battletechissäkään yhtään realistisempia, mutta jättiläisrobon käsitykin liian iso kaliiberi ei jostain syystä häiritse niin paljon (lainkaan) kuin semi-uskottavan scifi-fantasiatankin, koska kerrostalon kokoisessa kävelijässä ei ole alun perinkään mitään järkeä. Ehkä tässä on se, että jättiläisrobot ovat enemmän tai vähemmän saman estetiikan mukaan tehtyjä tuoteperheestä toiseen, joten häiritsevää vertailukohtaa ei liiemmälti ole (pl. ne weird war 2 -jutut), mutta tankeista (lentokoneista, helikoptereista) näkee jatkuvasti toisenlaista reaalimaailman esimerkkiä.

---

Osien yhteensopivuus tosiaan on kyllä se, mistä GW:tä kyllä on oikeasti syytä kehua, ja missä pulju tuntuu kyllä olevan edellä monta perinteistä pienoismallivalmistajaakin.
Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader »

Runic kirjoitti:PS. Musta on ihan aidosti hauskaa että foorumin Yleiset Keskustelut -osion korkeimpana stickynä on GW -angstithreadi, naurahdin ääneen. :D Peukku sille.
Hauskaa on myös se, että keskustelu tuntuu kallistuvan sinne ei-angstin puolelle muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Vader kirjoitti: Hauskaa on myös se, että keskustelu tuntuu kallistuvan sinne ei-angstin puolelle muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Laadukas angstaus vaatii setupin.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

tneva82 kirjoitti: Oot itse kujalla kun näemmä et pysty kuin pari kolme firmaa linkkaamaan :D Ootko ikinä aikuisten oikeesti nähnyt OIKEATA collector's figua? Ilmiselvästi et jos kuvittelet GW tai PP figujen olevan niitä.
Pardon me, mutta eikö collectorin määritelmä ole se että ostaa/valmistaa/tekee figuureja omaan vitriiniin ulkonäön tai muun asteettisen syyn perusteella?

Laadullahan ei sinänsä pitäisi olla väliä, koska jos tykästyy vaikka GW'n 2. edikan fabafiguihin ja ostaa niitä asteettisuuden perusteella, on collectori? Collector kun ei taida olla mikään pseudohipsteri joka ostaa vain ei-mainstream tuotteita naurettaviin hintoihin vain parasta detailista laatua?

Esim. Tiedän että PP'n figut ei ole kauniimpia mailmassa, mutta esim. Extreme Carnivean menee luokkaan collector figu: Se ostetaan asteetiikan takia, ei funktion (koska nuo isot skulptit on ns. pain in the ass manööveröidä kentällä)
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Rejector

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Itse olin kokenut jo kauan vieraantumista GW:n hobbyyn, jota monet pienet elementit lisäsivät yksi kerrallaan (White Dwarfin uusiksi teko, more skulz -skulptit figuissa, aina vain paisuvampi hinta) kunnes Warhammer tapettiin. Sen yllättävän pienen kriisin jälkeen koitti katharsis, nyt tilit olivat selvät, omaksi painolastiksi jäi kilotolkulla figuja ja kirjallisuutta. Ostonarkkauksesta olin jo saanut itseni vieroitettua aikaisemmin, nyt vain viimeinenkin linkki katkaistiin.

Nykyään tulee GW:n toimia seurailtua vierestä säälin- ja sympatiansekaisin tuntemuksin. Erottiin onneksi vielä kun oli jotain tuntemuksia eikä vain hiljalleen ajuduttu erilleen. Voimia GW, ehkä joskus vielä vaikka intervention ja terapian voimin voit taas katsoa itseäsi peilistä ja uskoa siihen mitä sanot tekeväsi.
Galleriaan pääsee tästä.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Vader kirjoitti:
Runic kirjoitti:PS. Musta on ihan aidosti hauskaa että foorumin Yleiset Keskustelut -osion korkeimpana stickynä on GW -angstithreadi, naurahdin ääneen. :D Peukku sille.
Hauskaa on myös se, että keskustelu tuntuu kallistuvan sinne ei-angstin puolelle muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Provosoiva otsikko ja muutama provosoivampi viesti saa GWIDF:n näkemään punaista.

Vähän omituiseksi figuurien arvosteluksi tämäkin on mennyt. Kuitenkin äärimmäisen subjektiivinen aihe ja kyseessä olevat muovinapit kuitenkin aika hyvin ovat konseptin mukaisia. Itsehän en lämpiä tyylille enää oikein lainkaan niin mittasuhteiden, detaljoinnin kuin taiteellisen suuntauksen suhteen, mutta hyvä jos jollekin kelpaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”