Antiikin aikojen kahakat

Porin peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

maxxon
Viesti:

Re: Antiikin aikojen kahakat

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Nykyään saatavilla olevat bulkkimuovit ovat kyllä kääntäneet tämän alan finanssilaskelmat ihan ympäri.

28mm muoviukot maksaa jokseenkin saman ellei vähemmän kuin 15mm metallit. Tarjouksessa selvästi vähemmän. 15mm plätsdikkiä ei ole, eikä metalli ole ikinä tarjouksessa... (joo, tiedän muovisista 15mm WWII ukoista, mutta se ei ole antiikkia vaikka junioreista kaikki esikännykälliset ajat siltä saattaakin vaikuttaa)

Maalausaika ja tilavaatimukset ovat kyllä oma juttunsa, mutta yhdestä asiasta ei pääse ympäri: oikeassa antiikin armeijassa on paljon maalattavaa. Jos maalaaminen maistuu puulta, homma ei toimi. Siksi minä esimerkiksi pidän näppini erossa 15mm ukoista. Ihan sama kuinka "helppoa" niiden maalaaminen on, kun en tykkää niiden työstämisestä.

Jos ei jaksa maalata paljoa (tai haluaa monta eri armeijaa), voi tietty aina pelata DBA:ta. Siis nimenomaan DBA:ta, EI DBM:ää... vaikka sukulaisia ovatkin, ne ovat ihan eri pelejä. Siitä voi saada ihan komeankin pelin kasvattamalla laattojen kokoa ja ukkojen määrää.

WAB:ia en suosittelisi. GW kuoppasi pelin, kakkosedikan kirjat maksaa maltaita (ne alelaarin kirjat on ykköstä) ja muutenkin pelin paras puoli oli mekaniikan tuttuus Warhammerin pelaajille. Ne alekirjat kannattaa kyllä silti poimia ihan jo kuvien takia.

Hienointa historiallisessa pelaamisessa on kuitenkin se, että se ei ole sidoksissa sääntöihin. Voit ihan hyvin ostaa ja maalata vaikka Roomalaisen legioonan ilman hajuakaan säännöistä ja sitten myöhemmin pelata samoilla ukoilla monilla eri säännöillä kunnes se oikea setti osuu kohdalle.
//Mx
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Allukin nappasi itsellensä viikinkejä eräästä telkkarisarjasta innostuen. Pelkkiä lisänoppia erikoiskyvyt täynnä. Maistuu kuulemma Khornelta. Mie tykkäsin tosi paljon Welshistäni ja mitä katselin, niin Anglo-Danishit ja Normannit ainakin olivat kanssa hotteja.

Uskallakin lopettaa tämä peli Hartsa. Käännetään kaikki 40k-jäbät ja Faba-hihhulit näihin kahakoihin.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Ilmankos olluki rauhallista
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Mites tästäkin aiheesta on kulunut näinkin paljon aikaa? Eiks me vasta viime talvella puhuttu Saagasta ja muusta kivasta.

Mie sain ostettua itselleni sääntiksen kyseisen peliin ja valitsin Tomin koekaniiniksi pelaamaan peliä, koska Ville kokee isänä olemisen fikuilua tärkeämmäksi. Pistin tekstareita kaikille tutuille, mutta kukaan ei tullut katsomaan. Mälsää. Kiva tietää, että seurani kelpaa. Hirveen kivaa oli kuitenkin vaikka uusintaluvulla osoittautuikin valitsemat warbandit aika ikäväksi match upiksi keskenään. Ei mun Welshiläiset tykänneet Normannien varsijousista.

Ensimmäisen pelin annoin Tomin voittaa, koska mua ei huvittanut heittää 4:llä nopalla 5+:aa, mutta "Challenge" skenaariossa sitten nähtiin todella kivasti miten tämä battle boardin mahdollistama erikoiskyvyt vs yksiköiden aktivikaatio saisi muuttua yleisemmäksi pelien kohdalla. Tomin urhea kenraali teurastettiin gang bangin voimin muun armeijan hurratessa depoalueella kuninkaansa puolesta.

Kun ihmisillä on Faba-armeijat maaleissa ja hyvin voivina, niin eikö kellään ole ollut hinkua tuoda niitä pelipöydille? Jaksaako se tankkihippa niin paljon kiinnostaa vieläkin, että miekkoihin ei jaksa tarttua? Tomi, kehu tätä peliä, niin saadaan Valhallan asukasluku pilviin.
- Sinitähti
harkkari

Viesti Kirjoittaja harkkari »

Ei mua vaan pyydetty mestoille. No en olisi kyllä päässytkään. Saga kiinnostaa tietenkin. Harmi, että omat viikingit on väärää skaalaa. No tarvinnee hankkia joku isomman skaalankin porukka tuohon. Luultavasti saraseeneja kun Gripping beastilta oli tullut hienot muovilaatikot niitä. Tahi sitten Templareita. Tietty tarvisi ensin hankkia se crescent & Cross, joten saatan tehdä jotain ihan muitakin. Itseltä löytyy Ravens shadow ja Northern Fury lisäkirjatkin tohon ja niiden mukana tulevat battleboardit, jos jotain sellaisia jonkun tekee mieli testata.
Kalat meni kotio...
Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade »

Mulla ei oo mitää maalattavaa enää niin voisin huumorilla kerätä jonku viikinki-jengin. Ohan viikingit siistejä ja Sagassa ei taida egyptiläisiä olla tarjolla?

Faba on kuollu ja tämä on kuitenki siistimpää ku 40k, niin.... :p
Make love, not peace.
harkkari

On siinä egyptilaisiä. Tosin siis muttawi vai mitä onkaan kameliäijiä. Tossa crescent & cross kirjassa. Saraseeneja ne kai jollain tapaa on myös. Itsellä kanssa on viikinkejä 15mm skaalassa ja ajattelin, että hankin noita Jomsvikingejä tohon 28mm skaalaan, niin ei tarvi ostaa vielä toisia noppia eri factiolle.
Kalat meni kotio...
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Kyllähän tuo saaga sinällään ihan kiinnostaisa nähdä ja miksei myös kokea. Ei vaan pysty repeämään moneen paikkaan samaan aikaan, arkisin ei kyllä ehdi mihinkään ennen klo18.00. Viikonloput on sitten vähän päivästä kiinni.
Tosin ei tankki hipassakaan mitään vikaa ole kunhan tankit ovat omassa komennossa eikä kaverin.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Harrille en laittanut tekstaria kun hän tietää jo tämän pelin. Olisi samalla mahdollisesti aina hihkaissut miten säännöt oikeesti menee ja pilannut sen illuusion, että minä osaisin edes sen yhden pelin säännöt. Enemmän pyytelin paikalle heitä, joilla Fabaukkelit ovat keräämässä pölyä ja jotka ovat hienovaraisesti hihkaisseet olevansa kiinnostuneita peleihin, joissa niitä voisi käyttää.

Hauskaa tänään pelaamisen kanssa oli se, että Tomi saapui kunnon Porilaiseen tapaan vartin myöhässä, selitin hänelle miksi peli on niin siisti, pelattiin yksi peli opettaen ja kauppareissun jälkeen heti perään toinen peli ilman mitään apuja ja ehdotuksia ja kotona kun katsoin kelloa veden ollessa kielellä hakemani kebabin vuoksi, oli koko hupiin mennyt vain kolme tuntia.

Jos Villellä on joskus tylsää, niin ei mulla ole mitään sitä vastaan, että kuudelta nähdään kaupalla tai jottain. Ehkä en saman päivän aikana kehtaa saapua paikalle, ainakaan lyhyellä varoitusajalla, mutta huomiseksi koska vaan voidaan sopia demonstraatio. On tää kuitenkin sen verta siisti ja tasapainoinen peli näin hurjan 4:n pelin kokemuksen jälkeen. Ehdottomasti Top3:ssa minun mielestäni.

Nopea, tasapainoinen, halpa, vapaus pelattavien fikujen suhteen, paljon warbandejä, battle boardit, sääntökirja vain 40 sivua pitkä jne. Pääasiassa noi ekat kolme ovat kuitenkin merkittävimmät asiat.
- Sinitähti
harkkari

Tuohon Sagaan oli myös undead porukka. Revenants tms. Vähän fantastisempaan otteeseen. Ei kyllä ole laillinen turnausarmeija kun ei ole canonia, mutta kuitenkin.

Itse suosisin hurjasti tuota 15mm skaalaa, mutta jos tyypit pelaa pääasiassa vanhoilla faboillaan niin sillain tietty toi ns. virallinen skaala on ihan ymmärrettävä.
Kalat meni kotio...
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Eli Ville ei varmaan halua mua vastaan pelata nelkkaria.

Juu oli tuo mielenkiintoinen kokemus, joskus ehkä vähän isommalla warbandilla, ne ainakin myy 6 pisteen settejä joten eiköhän peli sillä toimi ja kun saa sen max 8 noppaa käyttää komentoihin niin 8 pistettäkin voi toimia mut olis kyl kiva tietää missä se maksimi menee,onko se siinä 8 pistees vai 10, vai onko siinä järjellisträ ylä rajaa lainkaan?

Pitäsköhän katella firman sivuilta mitkä figut on nii nhienoja että vois harkita niitä, vai kasaanko vain nuo Kaaos warrut ja käytän niitä... kyl varmaan joku viikinki tai saxoni porukka tarvii hankkia. Normannit ja ristiritarit menee noil breteil ihan hyvin, tietty joudutte ehkä sietää jousi miehiä toimimassa varsijousi miehinä.

Tietty ihmisille jotka pitää warhammeria turhan randomina tää on ehkä vielä pahempi kun voit heitää rivin noppia etkä saa ainottakaan noppaa jota käyttää tiettyyn joukkoon tai kykyyn mitä juuri nyt tarvitsisi. Sentään ei homma ole ihan toivotonta normi skenaariossa kun saa hyödynnettyä sotalordia, se haaste toisaalta, no nyt tiedän mitä ensi kerralla ei pidä tehdä.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Noh noh, kyllähän jokainen vuoro saa jotain jännää kuitenkin tehtyä. Lisähyökkäyskin on pelottava nähdä siellä vastapuolella. Jos Strenght in number jää tällä vuorolla näkemättä, niin sitten tulee vain jotain toista ilkeetä vastaan. Emmää oo itsekkään ihan tyytyväinen Saaga-noppien generoinnin randomiuteen, mutta se ei se vielä ole ärsyttänytkään. Aina saa kuitenkin jotain aikaiseksi ja tehtyä ja vuoron jälkeen on hyvä mieli.

Emmää itse tii sitten niistä isommista peleistä. Pelin kesto muuttuu nopeasta johonkin siihen keskinopeaksi ja tämän pitäisi olla hillitty skirmish eikä massainen sotatanner. Myös se battleboardi täyttyy todella nopeasti ja siitä katoaa se "mitäs mä tällä vuorolla haluankaan" kun saa yllättävästi kaikkea kaikkialle. Peliäkään pelaamatta ne tämän pelin siistit puolet ja eroavaisuudet muihin peleihin nähden katoaa suuremmissa peleissä ja tällöin saattaa käydä niin, että mieluummin pelaisin sitten niitä toisia pelejä.

Emmää ainakaan tule ostamaan enää yhtään mittään omille Normanneille ja Welsheille. Ne saa jäädä tuohon 4p:een ja noihin yksikkövalikoimiin. Tuskin tulevatkaan armeijat siitä yhtään mihinkään kasvavat ja monipuolistuvat.
- Sinitähti
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

ManAtArm kirjoitti:Eli Ville ei varmaan halua mua vastaan pelata nelkkaria.
Jos minua tarkoitit niin kyllä mä voin jollain aikaa jonkun pelin nelkkaria ottaa. Tankki hipassa ajattelin että capu viittas fabaan ja steam tankkeihin.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Runt kirjoitti:Tankki hipassa ajattelin että capu viittas fabaan ja steam tankkeihin.
Heh, sillä kohtaa mie vähän tarkoitin kyllä 40k:ta. Siellä depozone täyttyy niistä tankeista melkein poikkeuksetta armeijalla kuin armeijalla.

Olikohan se pelikaupalla vai jossain kummallisessa toisessa topikissa sanottu, mutta jos luoja sen minulle suo, niin en enää koskaan tule leikkimään hippaa stankkien kanssa. Ihan sama vaikka olisikin 9th age kyseessä. Mie tahdon kuluttaa aikani niissä toisissa peleissä ja tällä hetkellä massatappelun roolin täyttää minun elämässäni paremmin kuin hyvin KoW, johon kovasti olen teitäkin yrittänyt kosiskella.

Jos vain tuo Warpath 2th osoittautuisi kanssa kivaksi, niin voi sitten dumpata sen 40k:nkin hyvällä mielellä kun löytyy korvike scifihtävässä massatappelussakin. Pelkkä skirmish ei riitä kun on se 50+ päälukupelitkin kuitenkin aina välissä kivoja.

Kun mie tuota lukujärjestystäni katselen, niin näyttää vähän siltä, että kunnes toisin sanotaan tai kuukausi vaihtuu maaliskuuhun, mulla on aikaa saapua pelikaupalle pelailemaan pelkästään sunnuntaisin. Koska tahansa joku antiikin aikojen kahakoista kiinnostunut voi hihkaista ja mie tulen paikalle tutustuttamaan näihin hienoihin peleihin. Lyhyelläkin varoitusajalla voi laittaa la iltana viestiä, niin eiköhän onnistu demotus Saagalle. Tai KoWille. Tai sitten tulen tappaamaan ne druidit sieltä pilvistä. Ihan sama mulle. Kuhan pelataan hyvää peliä ja mää voitan, niin ei muulla väliä.
- Sinitähti
harkkari

Sagassa taitaa 8 pojoa olla aikalailla se maksimi. Melkein kaikillahan on niitä noppien uudelleenheittelyitä mahdollisuus siitä boardilta tehdä. Ja eliitin saa kuitenkin helposti aktivoitua. Pesantit on sellaisia, ettei ne mitään ohjeita seuraa.
Kalat meni kotio...
Barricade

Viesti Kirjoittaja Barricade »

Mä tuun huomenna kaupalle masinoimaan toveri Antin kanssa. Siihen kylkeen sopinee esim Sagailua, jos kullain on innostusta.
Make love, not peace.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Barricade kirjoitti:Mä tuun huomenna kaupalle masinoimaan toveri Antin kanssa. Siihen kylkeen sopinee esim Sagailua, jos kullain on innostusta.
Ja minä kun kuvittelin opiskelevani fysiikkaa huomenna... Mie voin tulla kahden warbandin kanssa paikalle, niin saatte pelata Antin kanssa vastakkain. Kuitenkin Anterokin on kiinnostunut tästä pelistä ja voi ottaa toisenkin voiton putkeen kun pääsi verenmakuun.

Pommittakaa tekstarilla kellon aika kun pelailette tai pistäkää tänne näkösälle. Mielellään tänne, niin joku random n00bikin voi eksyä paikalle ihmettelemään. Ville ja se toinen Jarkko saisi ainakin saapua.
- Sinitähti
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Mä oon huomenna nekromundan syövereissä... eikä toi fantasy/antiikki tällä hetkellä kauheesti nappaa
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

Mä voisin kans Sagaa seurata tai tesmailla joku kerta. Mielummin jossain rauhallisemmassa ympäristössä kuin kaupalla.
Soi viulu
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Just tänään joku random jätkä oli ihmeissään, että kaupalla on elämää sunnuntaisinkin, kun astui ovesta sisään. Mikäs se sitä rauhallisempi paikka sitten on?

Antti oli tänään oma hassu pieni itsensä ja oli hankala "parempien" pelien suhteen. Oli ihan vetelät housuissa mua vastaan Hordesissa vaikka ensin todistin, että en osaa lukea omien ukkeleitteni sääntöjä tai sitten pelata peliä. Taas tuli Molikki ja söi mun Kayan. Ois sekin assassinaatio epäonnistunut, jos osaisin pelata, kattoisin mitä tekisin eikä sinne ja onnea ja ennen kaikkea yrittäisi haukata liian isoja palasia yhden vuoron aikana. Kolmas kerta toden sanokoot sitten. Mutta mutta, ei kehdannut pelata enää sen jälkeen, niin katsoi ensin kaksi tuntia kun Jarkko popsi hänen joukkonsa pöydällä vaivautuen heittämään vain tough-heittoja siinä välissä ja lähti kotiin sitten ennen Saagailua.

Jarkon kanssa kuitenkin vedettiin oikein pika pika esittely peliin. Se on aina hauskaa kun peliä alkaessa on kello tikittämässä. Noh, ei se mittään. Emmääkään iloinen ollut, että 12:sta sovitut pelit venyy kuuden pintaan. Säästän power point esittelyni sitten toiseen kertaan. Onneksi tämä on kuitenkin sen luokan peli, että <1h peli ei ole pelkkää depotusta ja Jarkkokin hämmästeli välissä, että miten nopeasti se oma vuorokin voi tulla.

Emmää tii miten onnistuin demottamaan tällä kertaa, mutta ainakin pelaaminen kusi pahasti hienon alun jälkeen. On se jännä kun gang bänggää 6:tta warruboksia omillaan kahdesta eri suunnasta, mutta saa aikaiseksi vain omia kuolleita poloisia. Tyhmä peli. Ihan paska. Elkää pelatko. Nimimerkillä kokemusta on.

Mies sanokoot itse mielipiteensä pelistä. Mie en hänen suuhunsa jaksa nyt laittaa muusta kehua kuin demottajan ulkonäöstä.
- Sinitähti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pori”