"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Joensuun nelkkari

Joensuun peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Sutenööri

Re: Joensuun nelkkari

Viesti Kirjoittaja Sutenööri »

Pikku kirjoitti:Vanhoissa liigoissa oli paljon porukkaa ja se oli siistiä. Osa on lopettanut aktiivisen pelailun ja tilalle ei ole tullut niin paljoa uusia pelaajia.
Wanhaan hyvään aikaan myös ei ollut vaihtoehtopelejä, ainakaan en itse muista että noin 10vuotta takaperin fantsulla olisi juuri muuta pelattu kuin 40k tai FB liigoja? Nykyään löytyy vaikka mitä muita pelejä jotka eivät a) maksa niin paljoa b) kestä niin pitkään c) sisällä kaikkea satunnaisuutta mitä GW:n pelit.

-Juha-
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Sutenööri kirjoitti:
Pikku kirjoitti:Vanhoissa liigoissa oli paljon porukkaa ja se oli siistiä. Osa on lopettanut aktiivisen pelailun ja tilalle ei ole tullut niin paljoa uusia pelaajia.
Wanhaan hyvään aikaan myös ei ollut vaihtoehtopelejä, ainakaan en itse muista että noin 10vuotta takaperin fantsulla olisi juuri muuta pelattu kuin 40k tai FB liigoja? Nykyään löytyy vaikka mitä muita pelejä jotka eivät a) maksa niin paljoa b) kestä niin pitkään c) sisällä kaikkea satunnaisuutta mitä GW:n pelit.

-Juha-
Ja tästä tulikin mieleeni, että olisiko ihmisillä halua kokeilla tuota Manticin 40k:ta, eli Warpathia, tässä jahka säännöt tulevat ulos. Kings of War kuitenkin oli jonkinmoinen menestys näillä levyksillä, ja koska samat naamat jotka ottivat osaa KoW-liigaan, ovat pelanneet myös 40k:ta, voisi Warpathkin olla ihan perusteltu kokeilu? Mikäli peli on tehty vähänkään sinne päin kuin KoW, luvassa ok yksinkertainen pelimekaniikka, nopeaa pelaamista ja aikalailla vähemmän ylilyöntejä kuin GW:n peleissä.

Ohessa linkki pelin esittelyyn: http://www.manticgames.com/games/warpath.html/

Vaan nyt kun muutkin pelin seurassa vähemmän aktiiviset ovat tuoneet preferenssinsä esiin, niin ehkäpä sitten minäk8n. Tavallaan viime kesän Necromunda puraisi taas jollain tavalla avaruuden taikatonttufiilistelyt käyntiin, syksyllä joku vanhojen liigojen tyyppinen kevyt pörröily voisi kiinnostaa itseäni esimerkiksi juurikin tuon Warpathin, jo mainitun Kill Teamin tai vanhempien (3-6) laitosten hengessä.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

warpathin firefight on kyl kanssa sellainen versio että sitä pelaa about puoli tuntia n. necromunda-tason figumäärällä.
Itse warpath on n. kings of warin pituudessa eli 1-2 tuntia per peli.

Olen itte pelaillut ~5 peliä noilla alphasäännöillä (soveltaen hiukan koska alpha) ja peli on tosi paljon KoWimainen- erityisesti tykkään siitä että blästejä ei viskota ja scatteroida jotenka pelaaminen on nopeampaa nopanviskelyä.

Warpath on pelimekaniikoiltaan jotain Infinityn ja Epic Armageddonin väliltä.

Unitit koostuu teameistä, jotka koostuu 5 figusta. Team nimeää yhden "johtajafigun" joka liikkuu- kaikki muut figut pysyy max 2" päässä Johtajasta (tai ovat movement träyllä). Teamit pysyy max 4" päässä toisistaan.

Warpathin säännöt
[url=chrome-extension://oemmndcbldboiebfnladdacbdfmadadm/http://www.manticgames.com/SiteData/Roo ... 0Rules.pdf]Ja niille joille tulee redirecti, suora URL-linkki[/url]
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Pecu

Viesti Kirjoittaja Pecu »

Gilaelin kirjoitti: Ohessa linkki pelin esittelyyn: http://www.vice.com/en_au/read/what-doe ... =vicefbanz
.

...What does it mean to be trans species?

Ei tainnu ny Seballa mennä linkkaukset ihan putkeen :D.
The plan required something that felt no pity. No pain. No fear. Something unstoppable.
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Pecu kirjoitti:
Gilaelin kirjoitti: Ohessa linkki pelin esittelyyn: http://www.vice.com/en_au/read/what-doe ... =vicefbanz
.

...What does it mean to be trans species?

Ei tainnu ny Seballa mennä linkkaukset ihan putkeen :D.
Joo, no ei tosiaan. :D Oheinen linkki oli tarkoitus jakaa facessa chätissä, mutta ei kai se väärin ole tuoda näinkin tärkää asiaa suuremman yleisön tietoisuuteen. Jos joku vaikka ymmärtäisi olevansa uudelleen syntynyt lohikäärme.

Vaan joo, korjaan linkin.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Meganiikko

Gilaelin kirjoitti: Joo, no ei tosiaan. :D Oheinen linkki oli tarkoitus jakaa facessa chätissä, mutta ei kai se väärin ole tuoda näinkin tärkää asiaa suuremman yleisön tietoisuuteen. Jos joku vaikka ymmärtäisi olevansa uudelleen syntynyt lohikäärme.
Identifioin itseni isoksi liha(vaksi)rotaksi.

niin.

Mitenkähän olisi, kun nelkkaria voi kyllä ihan oikeastikkin pelailla pienemmillä pistekoilla ja määrillä (jolloin toisaalta isommat megajutut jää pois, mutta se ei liene iso juttu siinä pistekoossa). 1500pisteeseen lasku on laskenut peliaikaa about 4'stä tunnista 3'n, ja 1000-1200p pelit menee pariin tuntiin.

Porissa on kanssa pelattu aika onnistuneesti slow grow-juttuja joissa aloitetaan 500 pisteestä ja noustaan 1500 pisteeseen. Silleensä pelien ei pitäisi venyä ihan superpitkiksi, ja jos rajataan jutut perus-focciin niin asiat saattas toimiakkin?

Kanssa varmaan vois kutosedikan nelkkaria katsastella. Netistähän senkin säännöt löytyy kuuklettamalla.
Entrooppi

Viesti Kirjoittaja Entrooppi »

Sori että sotken ketjua, mutta vastaan Kaarlen ja Juhan aiempiin kommentteihin enempi kun mihinkää äskeiseen.

Tuli joo ehkä vähän pöyhkeä vastaus miultakin. En väitä että Joensuun 40K-skene olis levännyt pelkästään miun atlasmaisilla hartioillani. Aavistuksen vaan närästi, kun tuo skenaarioasia esitettiin ensin aika kärkevästi. Se Victory-lause on pörröä ja sinänsä ajateltu huumoriksi, mutta ei ehkä välittynyt. Liigojen silloiseen kokoon vaikutti aivan varmasti vaihtoehtopelejen puute. Ja aivan varmasti vaikuttaa nykyisin myös se, että useilla tyypeillä on jotain nykykytkoota vastaan.

Btw.kirjotin muistaakseni 42 peruskytkooskenaariota, joista n. viidessä oli todella kummia sääntöjä, joista noin kolmessa ne oikeesti vaikutti paljon. Ne ei toimineet, joo, myönnetään :) Pääasiassa niissä skenaarioissa oli joko kevyitä mausteita, tai sellasia lisäsääntöjä, jotka oli selkeästi taktisesti hallittavissa. Ja joo, ei paljon testailtu kyllä. Ajanpuute oli ehkä suurin syy siihen, ettei testattu mitään.

Mutta joo, ehkä se riittää menneistä ja niitten puimisesta. Menee kiukutteluks muuten kuitenkin.

Tästä päästäänkin kivasti sellaseen laajempaan asiaan, että minuu vähän joskus riepoo tuo turnauspelaaja/pörröpelaaja -kahtiajako. Itse esim. kyllä olen ääneen tunnustautunut pörröpelaaja, annan muoviukoille nimiä ja keksin taustatarinoita. Silti tässäkin ketjussa ainakin implisiittisesti esitetty ajatus, että haluaisin pelata jotain hurlumhei-peliä, jossa hullut taulukkoheittelyt ratkaisee kaiken, ei piä alkuunkaan paikkaansa. Pörröisestä ulkokuorestani huolimatta tykkään nimenomaan kovasta, taktisesta pelaamisesta (ja siihen tähtäs kyllä 90% rakentamistani skenuistakin). Nykypelissä ajankäytön lisäks miulle suurimpia ongelmia on se, että sen yleisfiilis on vähemmän taktinen kun aiemmin. Edelleen, en voi sanoa varmaks kun en oo just pelannut. Tää avaus tuli nyt siitä, että näissä ketjuissa usein aika implisiittisenä lähtökohtana on se, että "pörröpelaajat" ymmärtää sääntöjä ja taktiikkaa jotenkin huonommin kun "turnauspelaajat".

Tuokaan ei taas liittynyt pelin nykytilaan mitenkään. Siitä sanosin, että en usko että jaksaisin esim. 2000 pongon liigaa enää pelata. 1500 ois varmaan maksimi. Oma kokemus on se, että peliaika on venynyt aika paljon siitä mitä se joskus oli. En oo varma pitääkö tää nyt paikkaansa. Ja perinteinen FOC ois kyllä hirmu kiva. En edelleenkään tiedä nykypelistä, mutta noi kaikenmaailman ihmemuodostelmat vaikuttaa ynseiltä ja sekavilta, Isot Jutut ei kauheesti nappaa jne.

Warpathia vois kanssa teoriassa kokeilla. Ja transspesismiä, vai miten se kirjotetaan?
"Payment accepted in radioactive matter, esoteric tomes or human souls."
Meganiikko

ite identifioin pörröpelaajat ja hc-pelaajat primäärisesti sillä että pörröpelaaja valitsee myös epäoptimaalisia tai metaa vastaan meneviä valintoja armeijanrakennuksessa ja pelityylissä pörrön takia. Vähemmän sillä tavalla että osaako pelata vai ei.

Lähinnä siis silleen että pörröpelaaja ei (ainakaan ilman hyvää tekosyytä) laita esim demoneita ja grey knightejä samaan armeijaan vaikka sillä saisi irti jonkin superkombon.

niin. Mitenkä olisi tuollainen slow grow-tyylinen kamppanja? Sinänsä se vastaisi siihen ongelmaan että liigapelit kestää liian pitkään- ne x.000 pistettä pelit lienee muutenkin parempi sopia erikseen.
Pikku

Viesti Kirjoittaja Pikku »

Entrooppi kirjoitti: Btw.kirjotin muistaakseni 42 peruskytkooskenaariota, joista n. viidessä oli todella kummia sääntöjä, joista noin kolmessa ne oikeesti vaikutti paljon. Ne ei toimineet, joo, myönnetään :) Pääasiassa niissä skenaarioissa oli joko kevyitä mausteita, tai sellasia lisäsääntöjä, jotka oli selkeästi taktisesti hallittavissa. Ja joo, ei paljon testailtu kyllä. Ajanpuute oli ehkä suurin syy siihen, ettei testattu mitään.

Tästä päästäänkin kivasti sellaseen laajempaan asiaan, että minuu vähän joskus riepoo tuo turnauspelaaja/pörröpelaaja -kahtiajako. Itse esim. kyllä olen ääneen tunnustautunut pörröpelaaja, annan muoviukoille nimiä ja keksin taustatarinoita. Silti tässäkin ketjussa ainakin implisiittisesti esitetty ajatus, että haluaisin pelata jotain hurlumhei-peliä, jossa hullut taulukkoheittelyt ratkaisee kaiken, ei piä alkuunkaan paikkaansa. Pörröisestä ulkokuorestani huolimatta tykkään nimenomaan kovasta, taktisesta pelaamisesta (ja siihen tähtäs kyllä 90% rakentamistani skenuistakin). Nykypelissä ajankäytön lisäks miulle suurimpia ongelmia on se, että sen yleisfiilis on vähemmän taktinen kun aiemmin. Edelleen, en voi sanoa varmaks kun en oo just pelannut. Tää avaus tuli nyt siitä, että näissä ketjuissa usein aika implisiittisenä lähtökohtana on se, että "pörröpelaajat" ymmärtää sääntöjä ja taktiikkaa jotenkin huonommin kun "turnauspelaajat".
Täytyy nyt vielä vuosia jälkikäteen kiittää, että jaksoit pyörittää kaikki ne liigat, koska se vaatii kuitenkin oman työnsä.

Skernaarioista varmaankin parhaiten/pahiten ovat juuri jääneet mieleen sitten ne skenaariot joissa on ollut ne testaamattomia sääntöjä tai vain liikaa sääntöjä. Osa näistä kokemuksista on myös Jonin järjestämistä liigoista. Ja kutne aiemmin kirjoitin niin suurin ongelmahan näiden erikoisskenaarioiden kanssa yleensä oli se, että pelin aikana pelaajat yksinkertaisesti unohtivat ne.

Toivottavasti ei minun tekstistäni ole jäänyt sellainen kuva, että olisi jokin kahtiajako "turnauspelaajiin" ja "pörröpelaajiin". Itse olen aina ollut tiukasti turnauspelaaja ja se ei varmaan ole kenellekkään epäselväksi jäänyt. Silti olen kuitenkin esimerkiksi juuri Lauria ja Peetua vastaan pelannut erittäin hyviä ja tiukkoja pelejä, jotka molemmat ovat hyvin vahvasti "pörröpelaajia". Turnauspelaajan ja "pörröpelaajan" ainoa ero on se näkökulma, josta listaa lähdetään rakentamaan, ei sen pitäisi mitenkään pelillisesti vaikuttaa. Toisinaan tietysti listanrakennuksessa saatu etu riittää jo voittamaan pelin.

Tämä saa myös ihmettelemään, että aiemmissa liigoissa kaikki "turnauspelaajat" ja "pörröpelaajat" pelasivat yhdessä, molemmat omilla asenteillaan peliä kohtaan, sulassa sovussa. Mihin se on nyt kadonnut?
Jos vielä ensi syksynä liigaa pyöritän, niin saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi kirjoittamaan fluffitekstiä, jos se joidenkin pelikokemusta parantaa.
Joensuun Pöytäpeliyhdistys
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Annan tässä välin 100% arvostuksen keskustelulle ja sen tasolle.

Hyvä pojat! Nelkkari nousuun!
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Timmon

Viesti Kirjoittaja Timmon »

Moi,

Itse arvostan pörröä turnauksessa(kin), ja myös sitä että jokunen turnausscenu on, vaikka pienten vinksahdustenkin uhalla, jotenkin pörröinen.

Kaarle on kuitenkin aivan oikeassa, että 7ed skenaariot ovat jo itsessään sangen monipuolisia. Ja korttiobjektiivithan nimenomaan tuovat aivan uuden pörrötysmahdollisuuden. Pelaajien pakathan voi esim. osoittain järjestää, jos skenu/tarina niin vaatii. Eikä se taitaisi alkuunsa olla edes tarpeen, tuskin kukaan noita korttimissioita on puhki ehtinyt vieläkään pelaamaan. Nuo eternal & maelstrom -sekotustehtävä miellän itse liian monimutkaisiksi, vaikka matemaattisesti kauniita ovatkin. En pysy mitenkään kärryillä niistä pisteistä kesken pelin :(

Muutoinkin minusta nämä 7ed säännöt ovat ihan hyvät, mutta codexit ja detachment/formaatiohöttö toimivat mulle kuten Laurikin tuossa sanoi, menee vähän maku kun tajuaa että mitenkään et voi enää ennakoida mitä vastustaja pelaa, vaikka rodun tietäisitkin.

Kaarle tuossa listaamat kompithan olis ihan riittävä liigan siistintä, ehkä vielä niin että superheavyt ja gargantuanit vaan kylmästi pois pelistä ilman pisterajoja.

Tuo Warpathi pitää lukea. Haluan pelata peliä, jossa tämän 4000 euron figukasan saa hyödynnettyä. :) Ei sen pakko ole GW.tä olla, vaikka 40k universumi onkin tullut aika rakkaaksi.

Timo

ps. hyvää mielipiteenvaihtoa, ja minusta välillä saa kärjistääkkin :)
Pikku

Timmon kirjoitti: Itse arvostan pörröä turnauksessa(kin), ja myös sitä että jokunen turnausscenu on, vaikka pienten vinksahdustenkin uhalla, jotenkin pörröinen.

Kaarle on kuitenkin aivan oikeassa, että 7ed skenaariot ovat jo itsessään sangen monipuolisia. Ja korttiobjektiivithan nimenomaan tuovat aivan uuden pörrötysmahdollisuuden. Pelaajien pakathan voi esim. osoittain järjestää, jos skenu/tarina niin vaatii. Eikä se taitaisi alkuunsa olla edes tarpeen, tuskin kukaan noita korttimissioita on puhki ehtinyt vieläkään pelaamaan. Nuo eternal & maelstrom -sekotustehtävä miellän itse liian monimutkaisiksi, vaikka matemaattisesti kauniita ovatkin.
Mikäänhän ei estä kirjoittamasta skenuissa pörrää, se vaan ei minulle ole ollut mikään juttu ikinä, niin en ole niin tehnyt.
Jos skenuihin haluaa laittaa jotain twistiä, niin mieluiten juttuja jotka tehdään pelin alussa (esim. Objektiivien asettelu) tai pelin lopussa (esim. Objektiivien hallinta).
Tactical objective pakkaa voi myös muokata skenukohtaisesti, turnauskohtaista muokkausta on jo tehty.

Itselleni erilaisten pistesysteemien yhdistely ei ole ollut ongelma. Tactical objectivet tehdään omilla vuoroilla ja muut lasketaan viimeisen vuoron jälkeen.

Uusilla skenuilla pelit ovat paljon tasaisempia (ainakin mielestäni), kunhan ei tule wipe outteja.
Entrooppi

Viesti Kirjoittaja Entrooppi »

Pikku kirjoitti: Toivottavasti ei minun tekstistäni ole jäänyt sellainen kuva, että olisi jokin kahtiajako "turnauspelaajiin" ja "pörröpelaajiin". Itse olen aina ollut tiukasti turnauspelaaja ja se ei varmaan ole kenellekkään epäselväksi jäänyt. Silti olen kuitenkin esimerkiksi juuri Lauria ja Peetua vastaan pelannut erittäin hyviä ja tiukkoja pelejä, jotka molemmat ovat hyvin vahvasti "pörröpelaajia". Turnauspelaajan ja "pörröpelaajan" ainoa ero on se näkökulma, josta listaa lähdetään rakentamaan, ei sen pitäisi mitenkään pelillisesti vaikuttaa. Toisinaan tietysti listanrakennuksessa saatu etu riittää jo voittamaan pelin.

Tämä saa myös ihmettelemään, että aiemmissa liigoissa kaikki "turnauspelaajat" ja "pörröpelaajat" pelasivat yhdessä, molemmat omilla asenteillaan peliä kohtaan, sulassa sovussa. Mihin se on nyt kadonnut?
Jos vielä ensi syksynä liigaa pyöritän, niin saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi kirjoittamaan fluffitekstiä, jos se joidenkin pelikokemusta parantaa.
Hm. Voi olla että lasken ton implisiittisen kahtiajaon mukaan kaikkiin keskusteluihin automaattisesti. Se on kuitenkin riivannut pikku-ukkoskeneä aika pitkään. Mutta hyvä jos muutkin hahmottaa jaon pöhköyden.

Mie luulen, että suurin ongelma tossa yhdessä pelaamisessa on se, että aika todella moni tuntemani "pörröpelaaja" (joista kaikki kyllä myös pelaa aika kovaa kun figut on pöyällä) kokee että uudessa laitoksessa on liian vaikea tulla toimeen pörröisillä armeijalistoilla. Juurikin tuon kaiken armeijalistojen sekavuuden ynnä muun takia. Ja siis, kysymys ei varmaankaan monelle ole siitä, häviääkö. Jos kaksi kovaa pelaajaa pelaa vastakkain ja toisella on kovemmin tehty lista kun toisella, on melko varmaa että kumpi voittaa. Pikemminkin luulisin että kysymys on kädettömyyden tunteesta, siitä että taktisilla valinnoilla ei saa mitään aikaan kun kaverin lista muodostuu jostain naurettavuuksista. Sillon peli ei enää ole nautittavissa.

Jos aika riittää ja kiinnostus pitää yllä ni voin hyvin kirjottaa pörröä. 40K-pörrön kirjottaminen on niin lystiä, samanlaista överöintiä on aika hankala toteuttaa missään muualla.

Pitäs ehkä pelata tota uusinta laitosta peli tai pari että vähän tajuais mistä on kyse.
"Payment accepted in radioactive matter, esoteric tomes or human souls."
Pigchampion

Viesti Kirjoittaja Pigchampion »

Kun nyt ollaan sivussa aiheesta, niin menköön. Henkilökohtaisesti eniten liigoihin osallistumattomuuteen on vaikuttanut jatkuvasti muuttuva elämäntilanne ja siitä seuraava ajanpuute kun asuntoa ja työpaikkaa saa vaihdella muutaman kuukauden välein. Olen toisaalta kyllä tiedostanut myös laajemman tilanteen muutoksen, eli että vaihtoehtojen määrä on nyt mieletön. 40k:n lisäksi, PP:n pelit, X-Wing, Malifaux, KoW ja Faba eri versioinaan ovat jossain määrin aktiivisia ja päälle lyödään vielä lauta- ja korttipelit. Näitä sitten pelaavat monesti samat henkilöt joiden aika myös on rajallista. Figupelaamisen ollessa myös hyvin paljon aikaa vievä pelimuoto, alkaa väksisinkin ilmetä pelaajamäärien hupenemista joissain peleissä. Prosessi myös kiihtyy kun ryhminä siirrytään toisen pelin pariin, jolloin pelaajakunnan kutistuminen tekee vanhan pelin parissa pysyttelystä vähemmän houkuttelevaa.

Lähinnä jos tästä pointti pitää kaivaa, niin ei ehkä kannata kenenkään ottaa liian henkilökohtaisesti sitäkään että tapahtuman osallistujamäärä jää alle odotusten. Muuttujia on niin paljon, että pelkkä kiinnostuksen vähyys ei välttämättä selitä kaikkea. Olen kyllä ihmeissäni että Joensuusta tuli Outoconiin niin vähän osallistujia tiettyihin peleihin, joten ehkä jonkinlainen asian tutkailu on paikallaan.

Joka tapauksessa: hatunnosto ihan kaikille tapahtumajärjestäjille. Figupelaaminen saa kipinää kun puuhamiehet jaksavat järjestää asioita. Itse osoitan tukeani nyt lähinnä kulisseista, mutta vetoan kaikkia muita osallistumaan järjestettäviin juttuihin ja myös ilmaisemaan miksi ei tällä kertaa osallistu.
Pigchampion

Viesti Kirjoittaja Pigchampion »

Jatkan vielä kun aivot säkenöivät: olisiko niin, että liigamuotoinen pelaaminen ei enää Joensuun nykyisessä skenessä ole tarkoituksenmukaisin tapa järjestää pelitapahtumia? Äkkiseltään pienet turnaukset ja kampanjaviikonloput kaupalla pidettyinä onnistuvat pienemmällä määrällä ihmisiä ja mahdollistavat useiden pelien rinnakkaiselon kenties helpommin? Myös sääntömuutoksia ja komppeja (tai niiden puutetta) voi testata rohkeammin, koska ei vaadita pitkäaikaista sitoutumista. Kenties tämä houkuttelisi mukaan myös uusia aktiivisia järjestäjiä kun kynnys madaltuisi. Mutuilenko ihan joutavia vai kokeeko joku asian samoin?
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Pikku kirjoitti: Tämä saa myös ihmettelemään, että aiemmissa liigoissa kaikki "turnauspelaajat" ja "pörröpelaajat" pelasivat yhdessä, molemmat omilla asenteillaan peliä kohtaan, sulassa sovussa. Mihin se on nyt kadonnut?
Ainakin mun kokemuksen mukaan jossain vaiheessa siirryttiin pelin pelaamisesta enemmän metakeskusteluun siitä millainen pelin pitäisi olla. Ennen ei mun muistini mukaan ollut mitään raskaita komppeja taikka isoja keskusteluketjuja kompeista - luotettiin aika vahvasti siihen että ihmiset osaavat itse tasapainottaa itsensä jos avausviestissä mainittiin liigan olevan kevythenkinen. Siihen onko toi metakeskusteluun siirtyminen sitten loppujen lopuksi syy vai oire en osaa antaa perusteluja. Veikkaisin että kyseessä on pikkuisen kumpaakin.

En henkilökohtaisesti tykkää komppikeskusteluista liigojen yhteydessä (eikä se pahemmin inspaa nytkään) koska ongelma mitä niillä yritetään korjata ei yleensä johdu käytössä olevan komppipaketin tiukkuudesta vaan peliä pelaavien pelaajien asenteesta. Vanhoissa liigoissa pelattiin kevyesti, ja jos joku halusi tulla ajeluttamaan jotain kovempaa asia hyväksyttiin ilman että yritettiin luoda komppeja joiden tavoite oli pakottaa muutamaa "ongelmapelaajaa" liigajärjestäjän toiveiden mukaiseen muottiin. Jossain vaiheessa pääpaino tuntui kuitenkin kääntyvät sujuvasta liigapelaamisesta enemmän tasapainokeskusteluihin mikä vei allekirjoittaneelta peli-innon täysin.

Yllämainitusta syystä en oo jaksanut kiinnostua 40k:sta vakavasti pitkään aikaan ja kaipaisin justiinsakin enemmän kevythenkisiä pörrökampanjoita. Jos niissä joku haluaa juustottaa se ei ole multa mitään pois. Kaarlesta poiketen tykkäsin itse hirvittävästi Laurin "hömppäskenaarioista" ja Laurin järjestämät liigat onkin parasta 'kytkoota mitä olen ikinä pelannut. Sain samanlaisia nostalgisia viboja Timon kanssa pelaamastani Outocon-pelistä (3. kierros), vaikka se matchup olikin aika yksipuolinen. Hyvä pelihenki ja vastustajan itseni kanssa yksiin menevä asenne kuitenkin pyyhkivät pois kaikki mekaaniset epäkohdat, ja olihan Timo sitten lopulta henkinen voittaja kun Wraithknight meni haukkaamaan multaa. Kiitos Timo tästä! Toi peli oli yksi niitä pääsyitä miksi kaivoni omat nappini Outoconin jälkeen naftaliinista ja aloin kysellä ihmisiltä josko hyppäisivät mukaan mikäli järjestän kevytmielisen kampanjan.

Musta 40k:ta voi (ja pitääkin) pelata minimalistisin kompein. Peli on ollut turnaustasolla täysin busted jo siitä asti kun aloin itse pelaamaan (3-4ed. vaihde) eikä mikään alle kaksi sivua pitkä komppipaketti pysty asiaa muuttamaan. On fiksumpaa jättää kompit melko avoimeksi, tehdä liigan ketjussa suoraan ihmisille selväksi että pelaajilta toivotaan rennompaan liigaan sopivaa asennetta ja listaa ja käydä mahdolliset listapalautuksen tai liigan aikana nousseet epäkohdat läpi puhumalla jos jonkun brie-lautanen on oikeasti niin vahvan tuoksuinen että se pilaa peli-ilon kaikilta muilta. Joensuussa klassisestikin vain muutama ihminen (oikeastaan mieleen tulevat vaan minä, Pekka, Kaarle sekä viimeisimmässä liigassa Heikin Gravstar) on pelannut millään minkä voisi luokitella "turnauslistaksi". Mistään ylitsepääsemättömästä ongelmakohdasta ei siis voi puhua.

Minimalistinen parin lauseen mittainen komppipaketti on helpompi myös niille ihmisille jotka hakevat kevyempää pelikokemusta. Moni ihminen joiden kanssa aiheesta puhuin kertoi poissaolonsa syyksi ensisijaisesti monimutkaisen armeijanrakennussysteemin ja pitkän peliajan. Sivun mittainen komppipaketti ei ensimmäistä ongelmakohtaa ainakaan helpota. Toinen kohta on korjattavissa laskemalla pistemäärää.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
techman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja techman »

Pigchampion kirjoitti:Jatkan vielä kun aivot säkenöivät: olisiko niin, että liigamuotoinen pelaaminen ei enää Joensuun nykyisessä skenessä ole tarkoituksenmukaisin tapa järjestää pelitapahtumia? Äkkiseltään pienet turnaukset ja kampanjaviikonloput kaupalla pidettyinä onnistuvat pienemmällä määrällä ihmisiä ja mahdollistavat useiden pelien rinnakkaiselon kenties helpommin? Myös sääntömuutoksia ja komppeja (tai niiden puutetta) voi testata rohkeammin, koska ei vaadita pitkäaikaista sitoutumista. Kenties tämä houkuttelisi mukaan myös uusia aktiivisia järjestäjiä kun kynnys madaltuisi. Mutuilenko ihan joutavia vai kokeeko joku asian samoin?
Ehkä. En henkilökohtaisesti ole vuosikymmeneen ehtinyt, muiden hommien takia, antamaan miniatyyripelailulle aikaa paria peliä enempää kuukaudessa, ja nytkin se menee Battletechin parissa. Jos syksyllä tulee uutta 40K liigaa niin voisin harkita jos pelit on oikeasti nopeita ja suht harvassa, eikä mitään monituntisia fluffimehusteluja.
Esim. yksi codex, yksi CAD, 1000p, ilman formaatioita ja superheavyjä, 7ed peruskirjan skenaarioilla.
Meganiikko

Ohimennen vaan nau'un siitä miun gravstarasta että se ei ollut gravstara, vaan 3 devcenttua podissa. Kaikki muut oli jossain muualla vaikka listassa tigrus olikin. Tästä taisi juha ihmetelläkkin kun tigrus & co. ei tehnyt omia temppujaan centuilla vaan ne pörisi omiaan. Paitti jos stara on yks yksikkö aseupgradella ilman mitään liitettyjä charactereja.

Armeijanrakennus-sydeemiin auttaa tosi paljon muuten sellainen kuin Unbound. Testattu ja toimii.
Pikku

IRiaD kirjoitti: Musta 40k:ta voi (ja pitääkin) pelata minimalistisin kompein. Peli on ollut turnaustasolla täysin busted jo siitä asti kun aloin itse pelaamaan (3-4ed. vaihde) eikä mikään alle kaksi sivua pitkä komppipaketti pysty asiaa muuttamaan. On fiksumpaa jättää kompit melko avoimeksi, tehdä liigan ketjussa suoraan ihmisille selväksi että pelaajilta toivotaan rennompaan liigaan sopivaa asennetta ja listaa ja käydä mahdolliset listapalautuksen tai liigan aikana nousseet epäkohdat läpi puhumalla jos jonkun brie-lautanen on oikeasti niin vahvan tuoksuinen että se pilaa peli-ilon kaikilta muilta. Joensuussa klassisestikin vain muutama ihminen (oikeastaan mieleen tulevat vaan minä, Pekka, Kaarle sekä viimeisimmässä liigassa Heikin Gravstar) on pelannut millään minkä voisi luokitella "turnauslistaksi". Mistään ylitsepääsemättömästä ongelmakohdasta ei siis voi puhua.
Mutta turnauslistat olivat vielä suhteellisen hallinnassa siinä vaiheessa kun pelattiin FOC tai FOC + Allied detachment. Nyt kaiken maailman superkeräilykaavioilla, formaatioilla ja unboundilla saa tehtyy niin pöhköjä listoja, ettei mitään rajaa.
IRiaD
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja IRiaD »

Pikku kirjoitti:Mutta turnauslistat olivat vielä suhteellisen hallinnassa siinä vaiheessa kun pelattiin FOC tai FOC + Allied detachment. Nyt kaiken maailman superkeräilykaavioilla, formaatioilla ja unboundilla saa tehtyy niin pöhköjä listoja, ettei mitään rajaa.
Sen takia puhuinkin minimalistista kompeista, en täydestä kompittomuudesta. En näe ongelmaa kompeissa jotka tähtäävät sujuvan pelaamisen parantamiseen tasapaino-ongelmien sijaan (jälkimmäiset kun ovat, kuten yllä kirjoitin, minusta parhaiten korjattavissa puhumalla pelaajien kanssa mikäli kyse on liigapeliympäristöstä). FOC+AD- kompin tarkoitus on kuitenkin ensisijaisesti selventää ja yksinkertaistaa armeijanrakennusta tasapainottamisen sijaan.
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joensuu”