Turku Fanatic Kesä 2016 [Kysymykset ja kommentit]
Re: Turku Fanatic Kesä 2016 [Kysymykset ja kommentit]
Pistän kokille viestiä.
First law: You can't win
Secod law: You can only lose
Third Law: You can't get out of the game
Saadaanko 40k:n ekan rundin paritukset tänään fiilisteltäväks?
No mikä ettei. En usko, että kellään on mitään sitä vastaan. Arvon ekan kierroksen parit heti kun ehdin.
Kokkimme Kalle Koskela lähetti terkkuja:
Lihapullat ja muussi Lauantaina.
Intialainen kanavuoka ja riisiä Sunnuntaiksi.
Lisäksi tulee salaattia, mehu ja tuore leipä. Darrapitsaa random maulla su aamupäivästä, 2€pala.
Lisäksi tulee salaattia, mehu ja tuore leipä. Darrapitsaa random maulla su aamupäivästä, 2€pala.
Safkat kuulostaa oikein hyvältä verrattuna viime kertaan! Joo parituksia vaan kehiin niin päästään jo aloittamaan psyykkaukset ;)Oskari kirjoitti:No mikä ettei. En usko, että kellään on mitään sitä vastaan. Arvon ekan kierroksen parit heti kun ehdin.
"In the eyes of an amateur there are many options, but in the eyes of a master there are just a few"
-Unknown list builder-
-Unknown list builder-
Ekan kierroksen parit on nyt julkaistu tonne toiseen ketjuun. Tommoset paritussofta randomilla töräytti.
Hyvä homma.Oskari kirjoitti:Tommoset paritussofta randomilla töräytti.
Sexy and Inouj it.
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win
Miten kasvisruokailijat on huomioitu?Oskari kirjoitti:No mikä ettei. En usko, että kellään on mitään sitä vastaan. Arvon ekan kierroksen parit heti kun ehdin.
Mun tietääkseni erityisruokavaliot on otettu huomioon, jos ne on ilmoittautumisen yhteydessä kerrottu.
Kysymys ikiaikaisesta Gargantuan creaturen ampumisesta:
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="726" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>
https://www.facebook.com/15756824760857 ... 16/?type=3
Games Workshopin rules clarification 4.5.2016 sanoo, että GC:t saavat ampua kaikki aseet.
Q: Can Gargantuan Creatures shoot all of their weapons at different targets, or can they only shoot two different weapons at two different targets?
A: They can shoot all of their weapons, at different targets if desired.
Onko tämä voimassa?
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="726" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true"></iframe>
https://www.facebook.com/15756824760857 ... 16/?type=3
Games Workshopin rules clarification 4.5.2016 sanoo, että GC:t saavat ampua kaikki aseet.
Q: Can Gargantuan Creatures shoot all of their weapons at different targets, or can they only shoot two different weapons at two different targets?
A: They can shoot all of their weapons, at different targets if desired.
Onko tämä voimassa?
Juu, saa ampua kaikki aseensa. Vaikka eri kohteisiin, jos haluaa.
Jaahas, huhu kertoo, että joku pelaaja saattaa olla hukassa. Jos näin tosiaan käy, ni tuuraan tämmösellä listalla:
NECRONS
Decurion Detachment
Core: Reclamation Legion
HQ: Overlord (80), The Solar Staff (15) [95]
Troop: 5 Immortals [85]
Troop: 10 Warriors [130]
Troop: 10 Warriors [130]
Fast: 5 Tomb Blades (90), 5 Shieldvanes (10), 5 Nebuloscopes (10) [110]
Fast: 5 Tomb Blades (90), 5 Shieldvanes (10), 5 Nebuloscopes (10) [110]
Auxiliary: Destroyer Cult
HQ - Warlord: Destroyer Lord (110), Warscythe (20) [130]
Fast: 3 Destroyers [120]
Auxiliary: Canoptek Harvest
Fast: 6 Canoptek Wraiths [240]
Fast: 3 Canoptek Scarabs [60]
Heavy: 1 Canoptek Spyder [50]
[1500]
Ihmisiä katoaa nykyään huolestuttavaan tahtiin.Malkuth kirjoitti:Jaahas, huhu kertoo, että joku pelaaja saattaa olla hukassa.
Wall of text 40K-Fanasta...
Paritus oli sääntöpaketin yksi heikoimmista ominaisuuksista, koska se antoi yhden nopan heiton perusteella toiselle joukkueista aivan liian suuren edun. Seuraavalla kerralla palataan samaan systeemiin mitä keväällä 2015 käytettiin. Ajatuksen tasolla paritussysteemi tuntui toimivalta, mutta käytäntö osoitti hyvin nopeasti systeemin heikkoudet. Myöskään informaatio viimehetken sääntömuutoksista ei valitettavasti kulkenut ihan kaikille pelaajille asti. Ensi kerralla päivitän kaikki muutokset suoraan turnauksen sääntöpakettiin.
Pelien pisteytys jakoi kovasti mielipiteitä: Toiset pelaajista pitivät siitä, että peleistä voi saada jopa 60 pistettä. Toiset taas olivat sitä mieltä, että esimerkiksi 45-pisteen yläraja yhtä kierrosta kohden olisi hyvä asia. Asiaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua ja kyse on osittain makuasioista. Itse en pidä pisterajasta, koska mielestäni 60-0 kierroksensa voittanut tiimi on todella ansainnut kaikki pisteensä enkä haluaisi ottaa niistä yhtäkään pois. Arvostan pelaajia, jotka pystyvät voittamaan turnauksia täysillä tai lähes täysillä pisteillä, sillä se vaatii kovasti taitoa ja ehkä myös hieman onnea. Suvereeni voittaja on aina pisteensä ansainnut ja niiden pois ottaminen tuntuisi melkein rikolliselta. Lisäksi yleensä "Swiss" -tyylinen paritus tuottaa likimain normaalijakaumaa noudattavia turnaustuloksia, jolloin kärkikahinoissa olevat pelaajat pystyvät vielä monet kamppailemaan voitosta vielä viimeisellä kierroksella. Käytännössä kärjessä olevan tiimin ero seuraavaan ei yleensä ole kovin iso tai ainakin se on hyvin epätodennäköistä. Jos joku oikeesti onnistuu voittamaan syksyn Fanaticin täysillä turnauspisteillä niin tarjoan vähintäänkin parit kaljat ja tulostan jonkun diplomin!
Skenaarioihin olen itse melko tyytyväinen, sillä ne onnistuivat vaikuttamaan pelattuihin listoihin haluamallani tavalla. "Deathstar" -tyyliset listat olivat hyvin harvinaisia, kun taas "MSU" -tyylisiä listoja oli runsain määrin ja ne myös menestyivät hyvin. Myös yhden ison superheavyn ympärille keskittyneet armeijat oli harvassa ja eivät menestyneet kovinkaan hyvin. Forgeworldin superkalliita gargantuan creatureja ja superheavyja käyttäneet joukkueet sijoittuivat parhaimmillaan keskinkertaisesti, joten ne eivät selvästikään tunnu pelitehonsa puolesta hyvälle vaihtoehdolle näihin skenaarioihin ja tähän pistekokoon. Yksi "purge the alien" -skenaario "hammer and anvil" -deploymentilla oli hyvä olla mukana, sillä se edes vähän rajoitti "MSU" -armeijoiden dominointia. Reliikki sopi hyvin fiiliksensä puolesta turnauksen loppuhuipennukseksi, joka oli suunniteltu tarkoituksella siten, että siitä olisi mahdollista saada isoja voittoja.
Komppiin olen myös itse tyytyväinen. Näkymättömyyden poistaminen poisti myös aikaisemmin mainitut "Deathstar" -tyyliset listat lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan hyvä asia, yhteen kuolemattomaan yksikköön perustuvat pelit eivät ole mielenkiintoisia, eivätkä ne myöskään ole kovin kilpailullisia, koska kilpailua ei ole ilman interaktiota. Invisibilityn kokonaan bannaaminen tuntui aluksi hyvältä ratkaisulta ja se tuntuu siltä myös nyt. Suoraan sanottuna: nyt kun olen kerran pelannut ilman, en haluaisi enää pelata invisin kanssa.
Listat vaikuttivat yleisesti ottaen hieman aikaisempaa monipuolisemmilta, ainakin Tau ja Eldar ja armeijoissa, jotka olivat ehkä koviten kompatut kaikista. Mitään suuria yllätyksiä ei juuri näkynyt, flavor of the monthia oli lähes kaikissa listoissa maksimimäärä. Tyranidit katosivat ikävästi melkein kokonaan - joka on harmillista - komppi saattoi osua niihin liian kovaa. Sekä Tyranids, että Imperial Knights ovat hankala armeija kompata, sillä ne aiheuttavat usein "KPS" -tyylisiä matseja, mutta niiden liika komppaaminen poistaa ne kokonaan. En haluaisi rajoittaa pelaajien vapautta pelata armeijoita, kuten IK ja Tyranids, koska ne eivät selvästikään ole kärkikastiin kuuluvia armeijoita.
Eldar tuntuisi näilläkin kompeilla olevan edelleen pelin vahvin armeija, johon komppi ei yrityksestä huolimatta osunut ehkä kuitenkaan tarpeeksi. Tau suoritti myös edelleen erittäin hyvin. D-aseiden nerffi on yksi tapa antaa näille armeijoille edes hieman nerffiä, itse olen ainakin viimeistään nyt täysin vakuuttunut tämän nerffin tarpeellisuudesta. Warp Spiderit on myös edelleen aika hiton hyviä, harkitsen jopa jos laittaisi niille sekä nerffin hyppyyn, että kieltäisi niiden ottaminen aspect hostiin, jonka jälkeen niitä saisi vain osana pale courttia ja combined arms detachmenttia.
Forgeworld jakaa mielipiteitä vahvasti, se nähtiin jo aikaisemmin fanan yleisöpalautteessa. USA:ssa pidetyt ITC-kompatut turnaukset kuitenkin ovat osoittaneet, että forgeworld ei ole avain onneen, sillä sitä näkyy kärkilistoissa vain harvoin. Tämä turnaus toisti tämän tuloksen. Turnauksessa nähtiin jopa ITC:ssä bannattuja superraskaita petoja kuten: Ta'unar, Greater Brass Scorpion, Tyranid Hierophant ja Revenant Titan. Näitä listohinsa sisällyttäneiden joukkueiden menestys oli kuitenkin parhaimmillaan keskinkertaista. Itse kokeilin ensimmäistä kertaa Revenant titaania, joka osoittautui joissakin matseissa aivan uskomattoman hulluksi, mutta toisissa se oli taas täysin turhaa ja tarpeetonta overkillia. Muiden superheavyjen ja starojen pahin painajainen se oli, mutta mikä on sellaisen rooli "MSU" -armeijoita suosivissa skenaarioissa?
En usko, että kukaan tulee forgen "titaani" -tason yksiköillä suurta menestystä niittämään ja itse ainakin 1500 pisteen single turnauksessa jätän luultavasti Revenantin hyllyyn, vaikka sitä saisikin pelata. Forgeworldin valintoja tasapainottaa tosin myös se, että niitä pelaavat ilmeisesti useammin henkilöt, joille harrastuksen visuaalisuus on voittoa tärkeämpää. Toisin sanoen treenipeleihin menevästä ajasta tingitään ja aikaa käytetään enemmän upeiden forge-figujen edustuskuntoon laittamiseen. Itse pelasin Revenantilla vain kolme peliä ennen turnausta, mutta käytin sen maalaamiseen noin 70-80 tuntia. Hetkeäkään en vaihtaisi pois, sillä figun pöydälle saattamisessa kunnolla maalattuna oli tarpeeksi saavutusta. En tiedä miten tämä menee muilla, mutta jos forgen salliminen saa pelaajat näkemään enemmän vaivaa figujensa eteen niin eikö se ole kaikin puolin positiivinen asia?
Nyt kun forge on "taas" nähty ja todettu keskinkertaiseksi/huonoksi "taas" kerran niin en näe mitään syytä enää rajoittaa sitä. Syksyn fanaticissa tulen luultavasti sallimaan jopa "experimental" -leimalla merkattujen yksikköjen käytön, kunhan olen ensin vain tutustunut niihin. Yksi asia myös tuli todettua: forge monipuolistaa listoja, sillä jos forge olisi ollut nytkin kielletty niin turnauksessa olisi ollut yksi samanlainen Tau, demppa ja eldar -armeija enemmän.
Pyrin tekemään kompin kuitekin sillä periaatteella, että vain toistuvasti menestyviä asioita (Suomessa ja ulkomailla) tarvitsee kompata, kaikki muu on ok. Yleisellä tasolla mietin myös Ropeconissa käytössä olevan kompin soveltamista Syksyn fanaticiin - sillä erolla tietty - että forgeworld tulisi olemaan sallittu. Olen myös miettinyt, että mitä tapahtuisi jos non-troop valinnat rajoittaisi tyyliin: MAX 2 samaa valintaa yhtä armeijaa kohden. Tälläistä komppia ilmeisesti käytettiin useissa turnauksissa joskus vuosia sitten ja se pisti miettimään, että miten se toimisi nykyään. Kärsisikö jokin armeija tästä erityisen paljon?
Kiitos, että jaksoit lukea loppuun.
Paritus oli sääntöpaketin yksi heikoimmista ominaisuuksista, koska se antoi yhden nopan heiton perusteella toiselle joukkueista aivan liian suuren edun. Seuraavalla kerralla palataan samaan systeemiin mitä keväällä 2015 käytettiin. Ajatuksen tasolla paritussysteemi tuntui toimivalta, mutta käytäntö osoitti hyvin nopeasti systeemin heikkoudet. Myöskään informaatio viimehetken sääntömuutoksista ei valitettavasti kulkenut ihan kaikille pelaajille asti. Ensi kerralla päivitän kaikki muutokset suoraan turnauksen sääntöpakettiin.
Pelien pisteytys jakoi kovasti mielipiteitä: Toiset pelaajista pitivät siitä, että peleistä voi saada jopa 60 pistettä. Toiset taas olivat sitä mieltä, että esimerkiksi 45-pisteen yläraja yhtä kierrosta kohden olisi hyvä asia. Asiaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua ja kyse on osittain makuasioista. Itse en pidä pisterajasta, koska mielestäni 60-0 kierroksensa voittanut tiimi on todella ansainnut kaikki pisteensä enkä haluaisi ottaa niistä yhtäkään pois. Arvostan pelaajia, jotka pystyvät voittamaan turnauksia täysillä tai lähes täysillä pisteillä, sillä se vaatii kovasti taitoa ja ehkä myös hieman onnea. Suvereeni voittaja on aina pisteensä ansainnut ja niiden pois ottaminen tuntuisi melkein rikolliselta. Lisäksi yleensä "Swiss" -tyylinen paritus tuottaa likimain normaalijakaumaa noudattavia turnaustuloksia, jolloin kärkikahinoissa olevat pelaajat pystyvät vielä monet kamppailemaan voitosta vielä viimeisellä kierroksella. Käytännössä kärjessä olevan tiimin ero seuraavaan ei yleensä ole kovin iso tai ainakin se on hyvin epätodennäköistä. Jos joku oikeesti onnistuu voittamaan syksyn Fanaticin täysillä turnauspisteillä niin tarjoan vähintäänkin parit kaljat ja tulostan jonkun diplomin!
Skenaarioihin olen itse melko tyytyväinen, sillä ne onnistuivat vaikuttamaan pelattuihin listoihin haluamallani tavalla. "Deathstar" -tyyliset listat olivat hyvin harvinaisia, kun taas "MSU" -tyylisiä listoja oli runsain määrin ja ne myös menestyivät hyvin. Myös yhden ison superheavyn ympärille keskittyneet armeijat oli harvassa ja eivät menestyneet kovinkaan hyvin. Forgeworldin superkalliita gargantuan creatureja ja superheavyja käyttäneet joukkueet sijoittuivat parhaimmillaan keskinkertaisesti, joten ne eivät selvästikään tunnu pelitehonsa puolesta hyvälle vaihtoehdolle näihin skenaarioihin ja tähän pistekokoon. Yksi "purge the alien" -skenaario "hammer and anvil" -deploymentilla oli hyvä olla mukana, sillä se edes vähän rajoitti "MSU" -armeijoiden dominointia. Reliikki sopi hyvin fiiliksensä puolesta turnauksen loppuhuipennukseksi, joka oli suunniteltu tarkoituksella siten, että siitä olisi mahdollista saada isoja voittoja.
Komppiin olen myös itse tyytyväinen. Näkymättömyyden poistaminen poisti myös aikaisemmin mainitut "Deathstar" -tyyliset listat lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan hyvä asia, yhteen kuolemattomaan yksikköön perustuvat pelit eivät ole mielenkiintoisia, eivätkä ne myöskään ole kovin kilpailullisia, koska kilpailua ei ole ilman interaktiota. Invisibilityn kokonaan bannaaminen tuntui aluksi hyvältä ratkaisulta ja se tuntuu siltä myös nyt. Suoraan sanottuna: nyt kun olen kerran pelannut ilman, en haluaisi enää pelata invisin kanssa.
Listat vaikuttivat yleisesti ottaen hieman aikaisempaa monipuolisemmilta, ainakin Tau ja Eldar ja armeijoissa, jotka olivat ehkä koviten kompatut kaikista. Mitään suuria yllätyksiä ei juuri näkynyt, flavor of the monthia oli lähes kaikissa listoissa maksimimäärä. Tyranidit katosivat ikävästi melkein kokonaan - joka on harmillista - komppi saattoi osua niihin liian kovaa. Sekä Tyranids, että Imperial Knights ovat hankala armeija kompata, sillä ne aiheuttavat usein "KPS" -tyylisiä matseja, mutta niiden liika komppaaminen poistaa ne kokonaan. En haluaisi rajoittaa pelaajien vapautta pelata armeijoita, kuten IK ja Tyranids, koska ne eivät selvästikään ole kärkikastiin kuuluvia armeijoita.
Eldar tuntuisi näilläkin kompeilla olevan edelleen pelin vahvin armeija, johon komppi ei yrityksestä huolimatta osunut ehkä kuitenkaan tarpeeksi. Tau suoritti myös edelleen erittäin hyvin. D-aseiden nerffi on yksi tapa antaa näille armeijoille edes hieman nerffiä, itse olen ainakin viimeistään nyt täysin vakuuttunut tämän nerffin tarpeellisuudesta. Warp Spiderit on myös edelleen aika hiton hyviä, harkitsen jopa jos laittaisi niille sekä nerffin hyppyyn, että kieltäisi niiden ottaminen aspect hostiin, jonka jälkeen niitä saisi vain osana pale courttia ja combined arms detachmenttia.
Forgeworld jakaa mielipiteitä vahvasti, se nähtiin jo aikaisemmin fanan yleisöpalautteessa. USA:ssa pidetyt ITC-kompatut turnaukset kuitenkin ovat osoittaneet, että forgeworld ei ole avain onneen, sillä sitä näkyy kärkilistoissa vain harvoin. Tämä turnaus toisti tämän tuloksen. Turnauksessa nähtiin jopa ITC:ssä bannattuja superraskaita petoja kuten: Ta'unar, Greater Brass Scorpion, Tyranid Hierophant ja Revenant Titan. Näitä listohinsa sisällyttäneiden joukkueiden menestys oli kuitenkin parhaimmillaan keskinkertaista. Itse kokeilin ensimmäistä kertaa Revenant titaania, joka osoittautui joissakin matseissa aivan uskomattoman hulluksi, mutta toisissa se oli taas täysin turhaa ja tarpeetonta overkillia. Muiden superheavyjen ja starojen pahin painajainen se oli, mutta mikä on sellaisen rooli "MSU" -armeijoita suosivissa skenaarioissa?
En usko, että kukaan tulee forgen "titaani" -tason yksiköillä suurta menestystä niittämään ja itse ainakin 1500 pisteen single turnauksessa jätän luultavasti Revenantin hyllyyn, vaikka sitä saisikin pelata. Forgeworldin valintoja tasapainottaa tosin myös se, että niitä pelaavat ilmeisesti useammin henkilöt, joille harrastuksen visuaalisuus on voittoa tärkeämpää. Toisin sanoen treenipeleihin menevästä ajasta tingitään ja aikaa käytetään enemmän upeiden forge-figujen edustuskuntoon laittamiseen. Itse pelasin Revenantilla vain kolme peliä ennen turnausta, mutta käytin sen maalaamiseen noin 70-80 tuntia. Hetkeäkään en vaihtaisi pois, sillä figun pöydälle saattamisessa kunnolla maalattuna oli tarpeeksi saavutusta. En tiedä miten tämä menee muilla, mutta jos forgen salliminen saa pelaajat näkemään enemmän vaivaa figujensa eteen niin eikö se ole kaikin puolin positiivinen asia?
Nyt kun forge on "taas" nähty ja todettu keskinkertaiseksi/huonoksi "taas" kerran niin en näe mitään syytä enää rajoittaa sitä. Syksyn fanaticissa tulen luultavasti sallimaan jopa "experimental" -leimalla merkattujen yksikköjen käytön, kunhan olen ensin vain tutustunut niihin. Yksi asia myös tuli todettua: forge monipuolistaa listoja, sillä jos forge olisi ollut nytkin kielletty niin turnauksessa olisi ollut yksi samanlainen Tau, demppa ja eldar -armeija enemmän.
Pyrin tekemään kompin kuitekin sillä periaatteella, että vain toistuvasti menestyviä asioita (Suomessa ja ulkomailla) tarvitsee kompata, kaikki muu on ok. Yleisellä tasolla mietin myös Ropeconissa käytössä olevan kompin soveltamista Syksyn fanaticiin - sillä erolla tietty - että forgeworld tulisi olemaan sallittu. Olen myös miettinyt, että mitä tapahtuisi jos non-troop valinnat rajoittaisi tyyliin: MAX 2 samaa valintaa yhtä armeijaa kohden. Tälläistä komppia ilmeisesti käytettiin useissa turnauksissa joskus vuosia sitten ja se pisti miettimään, että miten se toimisi nykyään. Kärsisikö jokin armeija tästä erityisen paljon?
Kiitos, että jaksoit lukea loppuun.
- Lord of Carcassonne
Hyvää tekstiä oskari. Olen ollut pitkään sitä mieltä että forgen salliminen ei maailmaa kaada mutta täällä on liian monta pelaajaa jotka ovat liian "stubborn" hyväksymään niitä.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
-
Black scars
Se on varmaan järkevää, nyt oli ainakin scout-moven ajoituksesta epäselvyyttä, kun sääntöpäivitys oli vain sotavasaran ketjussa ilmoitettu.Oskari kirjoitti:Myöskään informaatio viimehetken sääntömuutoksista ei valitettavasti kulkenut ihan kaikille pelaajille asti. Ensi kerralla päivitän kaikki muutokset suoraan turnauksen sääntöpakettiin.
Mä näkisin, että isolla tiimimäärällä max 60 pinnaa olisi ok, koska swiss toimisi paremmin. Pienellä tiimimäärällä kuitenkin isot pisteheittelyt aiheuttavat helposti sen, että ratkaisukierroksilla on liikaa tiimejä, jotka ei voi pelata toisiaan vastaan, vaikka pistejärjestyksen mukaan niin kävisi. Sinällään pistemäärällä ei ole väliä, kunhan se skaalaantuu sopivasti tiimien määrään.Oskari kirjoitti:Pelien pisteytys jakoi kovasti mielipiteitä: Toiset pelaajista pitivät siitä, että peleistä voi saada jopa 60 pistettä. Toiset taas olivat sitä mieltä, että esimerkiksi 45-pisteen yläraja yhtä kierrosta kohden olisi hyvä asia. Asiaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua ja kyse on osittain makuasioista. Itse en pidä pisterajasta, koska mielestäni 60-0 kierroksensa voittanut tiimi on todella ansainnut kaikki pisteensä enkä haluaisi ottaa niistä yhtäkään pois.
Oskari kirjoitti:Skenaarioihin olen itse melko tyytyväinen, sillä ne onnistuivat vaikuttamaan pelattuihin listoihin haluamallani tavalla. "Deathstar" -tyyliset listat olivat hyvin harvinaisia, kun taas "MSU" -tyylisiä listoja oli runsain määrin ja ne myös menestyivät hyvin.
Toisaalta ainoan(?) marine deathstarin sisältänyt tiimi harjasi kaikki muut, et se menestyi vielä paremmin, kuin MSU:t. Toisaalta tiimi pelasi hyvin kautta linjan, mm. meidän tiimi lanattiin isoin pistein, joten staran roolia ei kannata liiaksi korostaa. Deathstarit ovat kuitenkin voittamattomia, edelleen! ;)Oskari kirjoitti:Komppiin olen myös itse tyytyväinen. Näkymättömyyden poistaminen poisti myös aikaisemmin mainitut "Deathstar" -tyyliset listat lähes täysin, joka on vain ja ainoastaan hyvä asia,
Olihan tuo ihan vaihtelua ja mukavaa, ei se banni peliä mitenkään huonontanut. Vitosen tilalle voisi kuitenkin kehittää jotain, koska shroudingia esimerkiksi tuli todella mukavasti (jos sitä kaipasi).Oskari kirjoitti:Invisibilityn kokonaan bannaaminen tuntui aluksi hyvältä ratkaisulta ja se tuntuu siltä myös nyt. Suoraan sanottuna: nyt kun olen kerran pelannut ilman, en haluaisi enää pelata invisin kanssa.
Nidit poistavat kompit ovat tosiaan muodissa tän kauden isoissa turnauksissa ja sen lisäksi GW on samaan aikaan faquttanut todella monia nideille epäedullisia juttuja (miinoista victory pointteja, ei varvassavea), joten efekti on kaksinkertainen.Oskari kirjoitti:Tyranidit katosivat ikävästi melkein kokonaan - joka on harmillista - komppi saattoi osua niihin liian kovaa. Sekä Tyranids, että Imperial Knights ovat hankala armeija kompata, sillä ne aiheuttavat usein "KPS" -tyylisiä matseja, mutta niiden liika komppaaminen poistaa ne kokonaan.
Toisaalta jonkun pitää aina olla se paras armeija ja fanaticin kompilla oli Eldarit kuitenkin huomattavasti mielyttävämpi vastus, kuin normaalitilanteessa. Ranged D:n nerffaamisesta scytheksi on jonkin verran käyttötietoa, ilmeisesti se toimii ihan hyvin.Oskari kirjoitti:Eldar tuntuisi näilläkin kompeilla olevan edelleen pelin vahvin armeija, johon komppi ei yrityksestä huolimatta osunut ehkä kuitenkaan tarpeeksi. Tau suoritti myös edelleen erittäin hyvin. D-aseiden nerffi on yksi tapa antaa näille armeijoille edes hieman nerffiä, itse olen ainakin viimeistään nyt täysin vakuuttunut tämän nerffin tarpeellisuudesta.
Allukomppi + 2:n saman rajoitus = 3rd edition tournament. Hyvät codexit ovat edelleen hyviä, mutta se vaikuttaisi ainakin ripsawingiin ja warp spider aspect hostiin.Oskari kirjoitti:Olen myös miettinyt, että mitä tapahtuisi jos non-troop valinnat rajoittaisi tyyliin: MAX 2 samaa valintaa yhtä armeijaa kohden. Tälläistä komppia ilmeisesti käytettiin useissa turnauksissa joskus vuosia sitten ja se pisti miettimään, että miten se toimisi nykyään. Kärsisikö jokin armeija tästä erityisen paljon?
*Hu*
45 pisteen cäppi ei toki tällä kertaa olisi vaikuttanut "mihinkään" kun oltaisiin menetetty 25 pistettä ja silti saatu enemmän kuin muut (ja osa muistakin joukkueista olisi menettänyt jotain). Toki henkisesti se ois ollut varmaan muille kivempaa kun ei olisi ollut niin isoa johtoa alusta asti, ehkä jotain parituksia olisi mennyt toisin. Pelattiin lopulta kuitenkin 2,3,5,6 ja ekalla kiekalla viimeiseksi tulleita vastaan.
Inviksen epäinteraktiivisuudesta kun puhutaan niin onhan se D yhtä epäinteraktiivista, ja siten kyllä sitä nerffaisin myös.
Inviksen epäinteraktiivisuudesta kun puhutaan niin onhan se D yhtä epäinteraktiivista, ja siten kyllä sitä nerffaisin myös.
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. 45 pisteen käppi parantaisi tällaisessa tilaisuudessa pelimukavuutta. Alkupään tuuriparituksissa saadut isot pisteeet ei ratkaisisi turnausta enennaikaisesti ja taistelumahdollisuus säilyisi loppuun asti. Tässä turnauksessa lopputulos olisi silti ollut sama, eli oikeus tapahtuisi mutta ratkaisu tulisi myöhemmin ja jännitys säilyisi.
Mainittakoon vielä, että Reliikki on skenuna nimenomaan pisteköyhä eikä toisin päin. Relicissä on 6 pistettä jaossa kuin kaikissa muissa >10 pistettä eternal wareissa. Relic on ehkä swingiherkempi, mutta todellisuusdessa pisteitä on jaossa vähemmän, eli isoon voittoon tarvitaan enemmän. Esimerkiksi täysiin 19+ pisteeseen vaaditaan relicin ja kaikkien 3 secondaryn lisäksi 10 maelipistettä, mikä on aika paljon 2 kortin suoritusrajalla.
Tämän sanottuani pakko antaa vielä kehut hyvästä tapahtumasta. Järjestelyt toimi moitteettomasti ja ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Tällainen tapahtuma ekana vedettynä turnauksena takana kehtaa mennä hyvillä mielin nukkumaan. Sääntöpakettia ja komppia saa hieroa loputtomasti, mutta kun perusasiat on kunnossa niin jengi viihtyy ja homma toimii.
Mainittakoon vielä, että Reliikki on skenuna nimenomaan pisteköyhä eikä toisin päin. Relicissä on 6 pistettä jaossa kuin kaikissa muissa >10 pistettä eternal wareissa. Relic on ehkä swingiherkempi, mutta todellisuusdessa pisteitä on jaossa vähemmän, eli isoon voittoon tarvitaan enemmän. Esimerkiksi täysiin 19+ pisteeseen vaaditaan relicin ja kaikkien 3 secondaryn lisäksi 10 maelipistettä, mikä on aika paljon 2 kortin suoritusrajalla.
Tämän sanottuani pakko antaa vielä kehut hyvästä tapahtumasta. Järjestelyt toimi moitteettomasti ja ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Tällainen tapahtuma ekana vedettynä turnauksena takana kehtaa mennä hyvillä mielin nukkumaan. Sääntöpakettia ja komppia saa hieroa loputtomasti, mutta kun perusasiat on kunnossa niin jengi viihtyy ja homma toimii.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Tosin nythän reliikistä sai 8 pistettä.
Forge Worldia ei kyllä olla kielletty sen takia, että se olisi jotenkin ylivoimaista, vaan sen takia että usein säännöt ovat vanhempaan edikkaan suunniteltuja(vielä) tai muuten vain hölmöjä. Pelissä missä kaikkea on jo melkein liiaksikin asti ei välttämättä haluta ottaa lisää sälää sotkemaan.
Forge Worldia ei kyllä olla kielletty sen takia, että se olisi jotenkin ylivoimaista, vaan sen takia että usein säännöt ovat vanhempaan edikkaan suunniteltuja(vielä) tai muuten vain hölmöjä. Pelissä missä kaikkea on jo melkein liiaksikin asti ei välttämättä haluta ottaa lisää sälää sotkemaan.
-
Black scars
Joo, iso pisteswingi aiheuttaa mielenkiintoisia tilanteita. Esimerkiksi meidän tiimi pelasi kärkipöydällä viimeisen kierroksen ja vaikka olisi voittanut selkeästi esimerkiksi 40-20 pistein, niin se ei olisi riittänyt lähellekään turnauksen voittoa, eikä edes ohittamaan sijoilla 2 ja 3 olevia tiimejä. Turnauksen kyllä voitti juuri oikea tiimi, siitä ei ole mitään epäselvyyttä. Kysymys on enemmän siitä, paljonko pelattavaa viimeisellä kierroksella on.A.M€nen kirjoitti:Samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. 45 pisteen käppi parantaisi tällaisessa tilaisuudessa pelimukavuutta. Alkupään tuuriparituksissa saadut isot pisteeet ei ratkaisisi turnausta enennaikaisesti ja taistelumahdollisuus säilyisi loppuun asti.
Isot piste-erot tappavat helposti turnauksen kliimaksin ja viimeisellä kierroksella joku 60-0 voiton hakeminen kärkitiimistä on lähinnä teoreettista sanahelinää, kun noita pistemääriä ansaitaan lähinnä alkukierrosten onnekkaista matchupeista.
Forge - invisibility banni - D-aseet, nuo kaikki ovat toisiinsa sidonnaisia jossain määrin:
Forgen salliminen tuo lisää D-aseita...
Invisibilityn poisto parantaa D-aseita...
D-aseiden nerffaus parantaa forgea...
jne.
jne.
Se on aika iso kokonaisuus. Mä olen kuitenkin jossain määri jäävi kommentoimaan, kun mun armeijat eivät noita käytännössä juurikaan pelaa. Tosin mulla on forgen ovet rhinoissa, lasketaanko se forgen käytöksi? :/
*Hu*
I stand corrected. Onneks ei jääny yhtään figua pitämään sitä relicciä niin ei tullu epäselvyyttä.Sipsikäsi kirjoitti:Tosin nythän reliikistä sai 8 pistettä.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.