"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Figuilun kustannusanalyysiä :)

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
smaxx
Valvoja

Figuilun kustannusanalyysiä :)

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Pieni analyysi lähes ensimmäisen kuuden kuukauden figuilusta (1.1 - 25.6.2016 tilanne), ilman sääntökirjoja ja maastoa :

Ostetut ja maalatut figut :
Ajokit ja koneet : Ostettu 10, maalattu 6
Monsterit : Ostettu 3, maalattu 3
Ratsuväki : Ostettu 4, maalattu 9
Jalkaväki : Ostettu 78, maalattu 180

Mukavasti on tullut maalattua enemmän kuin ostettua, eli syödään varastoa :) Ei sillä, ei siinä laarinpohja vielä hetkeen tule vastaan...

Rahaa käytetty : 328 puntaa. Tästä 300 puntaa Warlord Gamesille ja loput OMG:lle (Ostin Treekinejä, ainoat GW hankinnat puoleentoista vuoteen). Maalatut ja ostetut menee vähän epäsynkassa, on tullut ostettua Bolt Actioniin aavikon brittiarmeijaan paljon kalustoa, joka on vasta nyt pääsemässä maalauspöydälle, ja postissakin on parhaillaan kamaa. Sen sijaan hankitut Gates of Antares -figut ovat menneet suoraan maalauspöydälle. Paljon on tullut maalattua viime vuoden puolella ostettuja Warlord Gamesin (ja Perryn ja Foundryn) Brittejä AWI:hin. Ostoslistalla tänä vuonna on ollut Briteille aika paljon tankkeja ja Boromiiteille koneita ja metallisia tiimejä, mikä näkyy kohtuu korkeana hintana / ostettu figu.

Euroina tekee siis ~400€:a ensimmäiseen vuosipuoliskoon, eli 70€ kuussa. Noiden päälle on tullut ostettua Bolttiin kampanjakirja ja Antarekseen ja Black Powderiin samoin ja niiden hinta ei ole tässä, käytännössä maksavat noin 20£ kipale. Jotain maalia ja liimaa kanssa. Maastohankinnat jätin tästä laskelmasta ulos, kolme tönöä on tullut tänä vuonna hankittua.

Varovasti arvioiden veikkaisin maalaavani tunnin päivässä, eli ~30h / kk, joten viihteelle tulee hintaa siis ~2-2.5€ / h. En ole varsinaisesti maalausaikaa mitannut, mutta jotain tuollaista se voisi olla.

Normaalisti pelaan kerran tai kaksi viikossa, nyt on ollut pelejä vähemmän kun on ollut tiettyjä liikkumisrajoituksia. Jos nyt laskisi pelit kuitenkin tuolle kerran viikossa linjalle, niin per pelattu peli tulee hintaa 17€ / peli, neljä peliä kuussa tahdissa laskettuna. Pyöristettynä vaikka 20€:oon kun huomioi nuo kirjatkin. Tosin tosiaan yleensä tulee pelattua paljon enemmän, käytännössä hinta menee noin 10€ / pelattu peli luokkaan.

Onko tämä sitten halpaa vai kallista ?

No, tässä vaiheessa harrastusta tuolla hinnalla ei oikeastaan ole mitään väliä. Mistään ei joudu kuukausipalkkainen figuilun takia tinkimään, ja ei ole mitään muuta mikä olisi kilpailemassa samoista rahoista tai ajasta. Oikeasti pidän figujen maalaamisesta niin paljon, että montaa päivää ei vaan voi olla maalaamatta. Samoin pelisessiot on ihan parasta ajankäyttöä, joten hinta per panos tuntuu erittäinkin kevyeltä.

Tuomio : Figuilu on omasta mielestäni erittäin edullinen, hyvä ja hauska harrastus :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Mazikainen

Re: Figuilun kustannusanalyysiä :)

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Sinulla on kadehdittavan hyvä ostetut/maalatut -suhde. Tämä vuosi on itselläni ollut hiljainen maalausrintamalla mutta toisaalta myös hankintoja on ollut vähän. Viimeisimpänä löysin viimein ebaysta niitä Baker companyn neukkuja että saan otteluparin niille Suomalaisilleni joiden ainoa peli on edelleen se Ropeconin matsi. Vieläkö se minun upseerini on sotavankina sinulla vai pyyhitty rullista kadonneena? :)

-Mazikainen
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Kyllä sen jossain pitäisi olla :) En ole myynyt enkä tietääkseni hukannut, koitan kaivaa sen taas coniin...
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Mazikainen

En vaan ole ropeconiin pääsemässä. Postittaisit nyt sen. Minä voin vaikka jotain ostaa sinulta samaan kuoreen.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Mie itse olen blogailun kautta yrittänyt pitää jotain päiväkirjaa siitä, mitä onkaan saatu aikaiseksi. Vähän kuitenkin tuo päivitys on mennyt sellaiseksi, että muu elämä menee tylysti edelle ja kaikki jää muistin varaan. Fikuhamstraajana en kuitenkaan koskaan ole oikein pitänyt ajatuksesta, että pitäisi maalata enemmän kuin ostaa. Juuri tässä kuussa ostin Confrontaatio-nappuloita, joita ei olekkaan ihan jokaisena vuoden päivänä saatavilla, niin näinä hetkinä sitä sitten kotiin tuodaan "turhaan" lisää tavaraa odottamaan jotain kaunista päivää kun pääsisi niihin käsiksi.

En tarkkaan muista mitä kaikkea olen ostanut, mutta suurinta osaa niistä en ole vielä maalannut. Lähiaikoina olen polttanut 200e fikuihin ja laitoin tylysti suoraan kaappini syövereihin, koska nyt ei ole vain näiden aika vielä. Talteen kuitenkin ostin kun pidin tarjousta täällä Sotussa ohittamattomana. Ovat tallessa sitten sitä aikaa varten, kun on niiden vuoro astua esiin parrasvaloihin.

Siitä olen kuitenkin iloinen, että olen maalannut tänä vuonna jo 2 Kings of War armeijaa ja yhden armeijan alun. Ei tuo fikukaappi koskaan tyhjene, koska maailmassa on liian paljon fikuja, jotka haluan omistaa. Kovasti kuitenkin yritetään pyrkiä tähän, mutta ostamisen laki on päivän selvä. Kun on tarjous, pitää pohtia koska seuraavan kerran samanlainen tulee esiin. Vaikka kuukausibudjetti ei siitä tykkää, kaappiin ostetaan välissä "talteen" kamaa. Viime kesänä ostin Hordesiin +100e:lla talteen vaihtoehtonappuloita, joita aijon tylysti peluuttaa kuuntelematta kenenkään muun mielipidettä niiden sopivuuteen peliin kyseisiksi yksiköiksi. Koska maalaan ne? Emt. Nyt on kova hinku ostaa MK2:n 2:n pelaajan boksi kun olisi vielä saatavilla ihan tulevaisuuden projekteja varten. Mun KoWin The Herd haluaa ainakin Circle puolen.
Varovasti arvioiden veikkaisin maalaavani tunnin päivässä, eli ~30h / kk, joten viihteelle tulee hintaa siis ~2-2.5€ / h. En ole varsinaisesti maalausaikaa mitannut, mutta jotain tuollaista se voisi olla.
Minä itse en oikein ole koskaan pitänyt siitä, että jollekin asialle annetaan hinta ns. käytettyjen tuntien perusteella. Riittävän pitkällä aikavälillä minkä tahansa saa tarpeeksi pieneksi rahallisena hankintana ja siten voi perustella itselleen mitä ikinä haluaakaan. Etenkin vaatteiden käytössä ja videopelien parissa en oikein jaksa kuunnella miten ihmiset laskevat juuri julkaistun pelin tuntihintaa pelin läpäisemisen jälkeen tai käyttämiensä housujen tuntihintaa. Voidaanhan me puhua vain muutamasta eurosta, joka on halpa, mutta mikäli sen saman kappaleen saisi jostain halvemmalla, vaikka puolen tai vuoden päästä tai vaihtoehtoisesti halvemmasta puljusta, sillä samalla kulutuksella se pari euroa on erittäin monta sataa prosenttia suurempi summa kuin halvemman tuotteen ostamisen kohdalla.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
smaxx
Valvoja

Mazikainen kirjoitti:En vaan ole ropeconiin pääsemässä. Postittaisit nyt sen. Minä voin vaikka jotain ostaa sinulta samaan kuoreen.
OK, laitan YV:tä, kunhan kaivan sen ukkelin jostain, ei maksa mitään.
Nopat ja Taktiikka Ry
smaxx
Valvoja

El Capitan kirjoitti:Talteen kuitenkin ostin kun pidin tarjousta täällä Sotussa ohittamattomana. Ovat tallessa sitten sitä aikaa varten, kun on niiden vuoro astua esiin parrasvaloihin.
Niinpä niin... Jos se päivä joskus tulee, niin hankinta on ihan hyvä. Itselläni on varastossa figuja, jotka ihan varmuudella ei koskaan tule päätymään maalattaviksi. Oli halpoja, mutta mitä sitten. Enää en osta mitään "halvalla". Ostan vaan kamaa mikä menee maalattavaksi. Tai suunnilleen, liha on heikko.
El Capitan kirjoitti:Siitä olen kuitenkin iloinen, että olen maalannut tänä vuonna jo 2 Kings of War armeijaa ja yhden armeijan alun.
Hienoa ! Jokainen maalattu figu tekee maailmasta vähän paremman paikan :)
El Capitan kirjoitti:Minä itse en oikein ole koskaan pitänyt siitä, että jollekin asialle annetaan hinta ns. käytettyjen tuntien perusteella. Riittävän pitkällä aikavälillä minkä tahansa saa tarpeeksi pieneksi rahallisena hankintana ja siten voi perustella itselleen mitä ikinä haluaakaan.
No, fakta on että rahaa menee tietyllä tahdilla, ja aikaa kulutan harrastukseen tietyllä tahdilla. Tuntihinnan voi siis ihan hyvin laskea. Enkä mä tätä millään lailla perustele itselleni, kunhan laskin :) Oleellisin luku on toi kuukausikulutus, ~70€ / kk on harrastuksen hinta, ja sillä sitten saa mitä saa. Tuleehan siihen tosiaan kaikenlaista muutakin pientä päälle, joten ehkä oikeampi luku on 100€ / kk. Sen verran menee Prismaan kerralla, eikä todellakaan riitä viikon ruokahankintoihin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Mazikainen

Kyllä tuota kertyy kaappeihin tuota tavaraa. Impulssiostoksia ja hienoja figuja projekteihin jotka ehkä alkavat joskus. Ja sitten tosiaan sitä RARE OOP:tä jotka pitää lipastaa ihan periaatteesta silloin kun halvalla saa vaikka varsinaisesta sijoituksesta ei voi puhua. Kaapissa on mm. jemmassa joku kolme maalaamatonta Warmaster-armeijaa jotka on pitäny kerätä talteen silloin kun ne on olleet saatavilla. Se kun on erinomainen peli ja soveltuu paljon paremmin sääntöjensä ja skaalansa puolesta massafantasiataisteluihin kuin faba.

Sen periaatteen pyrin kuitenkin pitämään että sen mitä tuon pöydälle on pääosin maalattua. Tämä on sisäsyntyistä natseilua ja en sitä muilta vaadi tai asiasta valita mutta yritän pitää siitä kiinni. Joskus harvakseltaan maalaamattomat figut ehtivät pöydälle kun pitää päästä mahdollisimman äkkiä testaamaan jotain kiinnostavaa peliä tai uutta yksikköä. Tämä periaate helpottaa lyijyvuoren hallinnointia siinä mielessä että en yleensä kasaa ja pistä figuja pohjille ennen niiden maalaamisen aloittamista. Tämä pitää figut pienissä pusseissa/sprueissa ja niiden jälleenmyyntiarvokin on parempi.
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

En ainakaan itse näe figuilua mitenkään ihan älyttömän kalliina touhuna. Taitaa omista harrasteista olla yksi halvimman pään, ja jos ostaisin vain sen mitä maalaan pysyisi varmasti vielä paremmin kulut kurissa. Toki maaleja, kynäruiskuja yms. vuosien saatossa kertyny jo niin paljon että varsinaisesti uusia varustehankintoja ei juuri tarvitse tehdä, loppuvien maalien tilalle ajoittain uutta ja joskus varaosia ruiskuihin ja uusia pensseleitä.

Nopeasti katsottuna rahaa näyttää palaneen figuiluun tämän vuoden puolella 700€ sisältäen kirjat, figut ja tarpeet. Varsinaisesti en ole hommaa ikinä budjetoinut, mutta pyrkinyt pysymään alle 150€/kk aina. Touko- ja kesäkuussa ei ole tullut ostettua mitään, huhtikuussa taas taisi palaa 400€ Warhammer Worldissa ja Salutessa käydessä. Tähän jos vielä iskis matkustuskulut englantiin ja sen sisällä sekä pääsyliput, majoitukset yms. niin alkais varmaan näyttään vähän pahemmalta noi kulut :)

Impulssiostoja olen vähentänyt aika paljon, kaapit alkoi täyttyä kaikesta rojusta kun vähän liian herkästi ekan inspiksen tullessa osti aina figuja varastoon. Nykyään 1kk harkinta-aika on tehnyt ihmeitä. Jos projekti tuntuu yhä siistiltä silloin voidaan se pistää jatkokäsittelyyn. Ennen tuli helposti ostettua hypetyksen ansiosta uusi armeija (esim. Antiikin kreikkalaiset muovina) joka sitten realiteettien tullessa vastaan ei oikeastaan kiinnostanutkaan.

Jos figuilun hintaa rupee suhteuttamaan johonkin muuhun niin pari baari-iltaa kuussa alkaa maksaa jo helposti samanverran ku kuukauden figuharrastus. Autoiluun mulla menee n. 450-500€/kk vähän kuusta riippuen sisältäen bensat, autolainan ja vakuutukset. Ei figuilu noiden rinnalla hirveän kalliilta tunnu. Muihin harrasteisiin kuluneita summia en edes halua lähteä laskemaan, metsästykseen palanut ihan käsittämätön määrä rahaa ja taitaa olla niillä elukoilla aika kova kilohinta lihassa. Ja lähtökohta mulla yleensä on elämässä ollut että harrastuksista ei tingitä ja niihin käytettyjä rahoja ei lasketa. Toki sen verta onnellisessa asemassa että vakaa työ ok palkalla ja puolisolla sama tilanne. Kahden aikuisen ja yhden koiran taloudessa kätevästi jää rahaa omiin touhuihin kun ei Jani-Petterin lätkätreenit vie kaikkea aikaa ja rahaa.

Tän vuoden puolella maalaustilasto blogista poimittuna näyttää seuraavanlaiselta:
28mm foot: 81
28mm vehicle: 0
15mm foot: 122
15mm mounted: 9
15mm guns: 3
15mm vehicle: 10
6mm foot: 175
6mm vehicle: 22

15mm ostanut vähän enemmän kuin maalannut, 28mm taas vähemmän. 6mm ostoja ei tän vuoden puolella ole ollut yhtäkään. Pelejä tullut näemmä 28 pelattua + tuohon päälle kaikki X-Wingit yms. mitä en ole jaksanut tilastoida.
Nopat & Taktiikka Ry

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
smaxx
Valvoja

Autoiluun menee vielä auton arvon alenema, mikä tekee uudella tai uudehkolla autolla tonneja vuodessa. 30k€:n autolla se on ekat kolme vuotta 3-5k€:n luokkaa.

Veneen hankintaan meni kymmenen vuoden figuilun kustannukset, joten kyllä niillekin kaloille kilohintaa tulee (kunhan tulisi ensin se ekakin kala).

Mutta, jos ei harrasta mitään, niin kallo hajoaa ja kuolee tyhmyyteen... Eli sinänsä harrastuksen hinta on kunnossa, jos se ei muuta elämää rajoita.
Nopat ja Taktiikka Ry
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Suurimmalle osalle figujen ostamista rajoittaisi tarpeeksi tehokkasti jo vanha mantra "maalaa edellisestä satsista ainakin yksi ennen uuden ostamista".
Mazikainen

smaxx kirjoitti:
Mazikainen kirjoitti:En vaan ole ropeconiin pääsemässä. Postittaisit nyt sen. Minä voin vaikka jotain ostaa sinulta samaan kuoreen.
OK, laitan YV:tä, kunhan kaivan sen ukkelin jostain, ei maksa mitään.
Näyttääpä nyt siltä että olen kuin olenkin tulossa Ropeconiin. Olin ajatuksen heittänyt pois päästäni kun minulla on siinä reilun kuukauden sisään laniviikonloppu ja vielä toiset conit mutta emäntä heittikin kun oli puhetta että mene mene. Minä rakastan sitä naista.

Mutta eniveis, olen tulossa, vanginvaihto voidaan suorittaa siellä ja olen rekrytoitavissa pelihommillekin. Voin kantaa kuusmilliä tai jotain jos on kiinnostusta.
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Sanon vaan että älkää laskeko. Moni on pilannut rakkaan harrastuksen laskemalla kustannuksia tai rupeamalla alan yrittäjäksi (jolloin talousmatematiikka asutuu viimeistään kuvioon ja pilaa viimeisenkin ilon harrastuksesta). Harrastakaa ja nauttikaa sen minka lompakko kestää. Jos ei kestä, pitäkää taukoa tai nauttikaa harrastuksen muista aspekteista (maalaus, pelailu, jne).

PS. Pidin kirjaa kuluista 2000-2007, rupes **tuttamaan, lopetin kirjanpidon ja jatkoin nauttimista...

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”