"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vesiohenteiset öljyvärit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Vesiohenteiset öljyvärit

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Näistä voidaan olla varmasti montaa mieltä, mutta voisivatko ne nopeuttaa maalaamista esim. armeijoiden tapauksessa. Kokeilin itse näitä vähän paradoksaaliselta tuntuvia öljyvärejä. Tein lähinnä litkutuksia/väripesuja testivaunuun, kun nuo öljyt ovat hyvin yleinen mallarien käyttämä litkutusväline. Niiden käyttö on paljon helpompaa kuin akryyliwashien, joka käytännössä kuivuu lähes samantien, kuten tiedämme. Noissa vesiohenteisissa öljyissä on pidempi se työskentely/kuivumisaika, vaikka nekin kyllä tuntuvat kuivuvan nopeammin kuin ihan perinteiset öljyvärin.
Ne voisivat siis sopia sellaiseen wetblending menetelmään, jossa värit voi kivasti sekoitella siinä figussa itsessään. Akryylit voivat oikein taivuttamalla taipua sellaiseen, mutta eivät minusta samaan tapaan.

Itse olen kokeillut muutamia Daler Rowneyn Georgian -värejä, jotka toimivat ihan ok. Kuulemma niihin kannattaa lisätä sitä omaa ohenninta, eikä liikaa vettä. Liika vesi tuntuu kyllä tekevän maalista helposti liiankin ohutta ja rikkoo maalin rakennetta. Tosin se oma ohennin jättää kaiketi hieman kiiltävän jäljen. Se on kuitenkin vielä testaamatta. Ehdottomasti hyvä puoli vesiohenteisissa on kuitenkin mieto haju, eikä voimakkaiden ohentimien kanssa tarvitse leikkiä. Siveltimetkin puhdistuvat vedellä akryylien tapaan.

Jos muilla on kokemuksia/mielipiteitä tästä, niin tänne vaan kommentteja. Voihan tämä olla ihan "#¤&% idea, mutta en ole itse kokeillut maalata figua.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Dr. Icchan
Viesti:

Re: Vesiohenteiset öljyvärit

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tää on kuulemma ihan pro maalarien vanha kikka, mutta lähinnä just washien tekemiseen. Tiedän kyllä yhden tapauksen joka on noita vesiohenteisia öljyvärejä käyttänyt kyllä wet blendaukseenkin. Itsellä ollut tarkoitus monta vuotta kokeilla, ei vain laiskuutta ole saanut aikaseks hommattua niitä värejä kun ei lähellä ole kauppaa joka niitä möisi.

Lisää aiheesta: http://fromthewarp.blogspot.fi/2010/04/ ... -rock.html

https://youtu.be/0nNSRvmvAXM

http://www.dakkadakka.com/wiki/en/Painting_with_oils

Näköjään yksi video jota etin on kadonnut, siihen löytyy vain viittauksia mutta itse videota ei mistään...
Pahvivalmiste

Viesti Kirjoittaja Pahvivalmiste »

Gorkiporki kirjoitti:Näistä voidaan olla varmasti montaa mieltä, mutta voisivatko ne nopeuttaa maalaamista esim. armeijoiden tapauksessa. Kokeilin itse näitä vähän paradoksaaliselta tuntuvia öljyvärejä. Tein lähinnä litkutuksia/väripesuja testivaunuun, kun nuo öljyt ovat hyvin yleinen mallarien käyttämä litkutusväline. Niiden käyttö on paljon helpompaa kuin akryyliwashien, joka käytännössä kuivuu lähes samantien, kuten tiedämme. Noissa vesiohenteisissa öljyissä on pidempi se työskentely/kuivumisaika, vaikka nekin kyllä tuntuvat kuivuvan nopeammin kuin ihan perinteiset öljyvärin.
Ne voisivat siis sopia sellaiseen wetblending menetelmään, jossa värit voi kivasti sekoitella siinä figussa itsessään. Akryylit voivat oikein taivuttamalla taipua sellaiseen, mutta eivät minusta samaan tapaan.
Olen ajatellut vesiohenteisia öljyvärejä itsekin vähän samoista syistä ja meninkin jo ostamaan sellaiset. Muutaman kokeilun perusteella näillä saa helposti syvänsävyisiä ja läpikuultavia juttuja aikaan. Esim. valkoinen pohjamaali + varjostukset (wash tai monimutkaisempi) akryyleillä ja päälle öljy, niin tulee ihan veikeää jälkeä. Sopii ehkä parhaiten figuihin, joissa on paljon pintoja (suomut tms.) . Tarkkaa ja systemaattista maalausta en ole vielä kokeillut, mutta vähän vaikuttaa siltä, että ainakaan pienten yksityiskohtien kanssa homma ei välttämättä ole ihan helppoa. Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus viritellä.

Hevosten pikamaalauksessa nämä toimivat ymmärtääkseni hyvin niin, että koko figu maalataan ja pyyhitään sitten maali korostuskohdista rätillä pois. Niin ja Sotavasarassakin on tutoriaali öljyvärien käytöstä:
viewtopic.php?f=3&t=107275
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Hiukan olen sohinut näillä maastopalasten pintaa ja sellainen on tullut huomattua, että ei riitä yks tai kaks päivää kuivumisaikaa. Kovin alkaa väri sotkottumaan akryyliwashiin, kun sellaisen haluaisin vielä laittaa päälle.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Nuo mainitsemani maalit kuivuvat kyllä aika nopeasti. Tosin jos meinaa washia päälle laittaa, niin silloin on ehkä hyvä odottaa, vaikka maali melko kuivalta vaikuttaisi. En ole sitä kokeillut, kun nuo ajavat sen washia asiaa, tai ainakin niin suunnittelin mallaillessa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”