Eli alle voitte kirjoittaa kaiken mitä tulisi tietää jos aikoo (epävirallista) maalauspajaa järjestää. Siis sellaista pajaa johon osallistujat tuovat omat figut ja maalit yms... ja jossa järjestäjä ei ole luennoimassa, vaan neuvomassa jos jollekulle tulee ongelmia tai kysyttävää...
Tarkempaa kysyttävää:
-Miten saatte valaistuksen tarpeeksi kirkaaksi? aina pelihuoneiden valaistus ei riitä tarkkuusmaalaukseen...
-Mitkä ongelmat tulevat ensimmäisenä vastaan tällaisessa toiminnassa?
-Mikä viikonpäivä paras? Entä aika? iltapäivä vai ilta?
Maalauskerhoa vetävänä voin sanoa muutaman kommentin.
1) valaistuksen puute ei ole välttämättä vakava ongelma. Itse koen, että workshopissa opetetaan tekniikkaa ja taito viedään mukana kotiin jossa sitä sitten koetetaan "ihan oikeasti". Vasta kotona nähdään, millaista jälkeä uudella tekniikalla saa aikaan. Tietysti voit raahata paikalle pari-kolme pöytälamppua.
2) Mielestäni mainostaminen on oleellista. Jahka ihmiset tietävät, että workshop on olemassa, omituisia otuksia tulee kyllä paikalle. Puskaradio levittää tietoa hyvin, alku on vain hidasta. Kun opetettavia on enemmän kuin yhden käden sormilla pystyy laskemaan, on hyvä värvätä ensimmäisistä ja tulokkaista joku (=pätevin) apuopettajaksi, joka voi hoitaa helpompia tapauksia ja muutenkin tuoda muita näkemyksiä julki. Yli kuutta ihmistä on tuskallista opettaa yksin. Olisi myös hyvä, että apulaisella ja workshopin pitäjällä on erilaiset näkemykset maalauksesta, jotta kävijät eivät kuvittele pitäjän näkemysten olevan lopullinen totuus.
3) Suurin osa tulokkaista on luultavasti kuitenkin suht´ vähän aikaa maalanneita. Suosisin itse iltapäivää, siten että koululaiset/lukiolaiset pääsevät paikalle. Joskus kolmen tai neljän jälkeen on varmaankin hyvä aloittaa.
Lisäksi kannattaa huomata, että workshoppiin voi kutsua ihmisiä vain tulemaan paikalle näyttämään figujaan ja kysymään neuvoja - ilman, että kyseinen henkilö jää paikalle maalaamaan. Tällöin saat paikalle myös kiireisempiä ja työssäkäyviä, vanhempia harrastajia. Siksi workshopin olisi hyvä jatkua ainakin noin kuuteen saakka. Mielestäni sopiva pituus on noin kolme tuntia, sen jälkeen kärsivällisimmänkin keskittymiskyky alkaa väistämättä herpaantua. Workshopissa ei kuitenkaan voi tehdä muuta kuin maalata; normaalistihan voisi mennä vaikkapa juomaan teetä, vessaan, lukemaan sähköpostia tai jotain.
Kannattaa huomata, että järjestäjä joutuu välillä luennoimaankin. Tai takomaan asioita ihmisten päähän. Esim. maalien ohentamista, pensselien huoltoa ja neuvoja, kuinka niitä pidetään kunnossa, kunnollista pohjamaalausta, monimutkaisempaa inkkitekniikkaa jne.
Mutta joo. Tässä omat 2 senttiäni ja jotain, jota olen noin vuoden aikana oppinut. Kysele lisää, jos keksit.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
maddog kirjoitti:Kysymys 1: maalaatko myös itse kerhossasi? Eli kuljetatko sinne kaikki maalisi jne...?
Kysymys 2: Talvi: maalit jäätyvät jos niitä kulettaa kovalla pakkasella... Onko kerhollasi pakkasraja?
Day vetää Fantasiapelien maalauskerhoa, jonne fantsu tarjoaa maalit. Luonnollisesti maalit säilytetään fantasiapeleissä sisällä, joten (ainakaan tietääkseni) ei pakkasrajaa ole.
Oma ehdotukseni olisi että toisit kerhoosi mahdollisimman paljon maalaamiasi figuja ja näyttäisit niitä kerholaisille. Tämä antaa heille enemmän käsitystä siitä mitä eri tekniikoilla voi saavuttaa.
Heipsunkeikkaa,
Jaska
Myynnissä VC figuja ja Summer of Chaoksen Limited Edition Archaon!
Jazka kirjoitti:
Oma ehdotukseni olisi että toisit kerhoosi mahdollisimman paljon maalaamiasi figuja ja näyttäisit niitä kerholaisille. Tämä antaa heille enemmän käsitystä siitä mitä eri tekniikoilla voi saavuttaa.
Kaksipiippuinen juttu. Periaatteessa hyviä figuja on kiva nähdä, toisaalta ihmisiä ei saisi myöskään masentaa. Mutta jos otukset haluavat nähdä figujasi, mikset toki raahaisi niitä paikalle. Varsinkin kun maalaat [=maddog] hieman useammin kuin minä.
Muuhun Jazka vastasikin, kiitoksia.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Sitäpaitti itsellä ei löydy kaikkia eri tekniikoita sisätäviä töitä. (en itseasiassa edes osaa kaikkia maalaustekniikoita ) Mutta voisihan sitä olla mallina joku varhaisempi työ tai jotakin...
Ihmettelisin jos paikallinen fantasiapelit ei tarjoaisi maaleja ja muovifiguja vapaaehtoisvoimin toimivalle maalauskerholle. Kannattaa ainakin käydä kysymässä sieltä.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Tost valaistuksesta... en usko, että se tuottaa todellakaan kovin suuria ongelmia, koska itselläni ei ollut kesän alussa mahdollisuutta pöytävaloon (tulin vanhempien luo lomailee ja entisen huoneeni pöytälampun olin vienyt mukanani aiemmin, joten piti maalata kattolampun varassa). Tosi pitkään se toimikin, mutta kylhän se rajakin tuli vastaan milloin totesi "ei, tätä pidemmälle en voi maalata ilman kunnon valoa" (ja siinä vaiheessa se figu on siis yhä edelleen).
Kyseinen figu on vieläkin vaiheessa ja on mun eka (ja toistaiseksi ainoa NMM, sarjakuvamaiseksi tahalteen tehty) yritelmä (eli tuo). Figusta pistän galleriaan lisää (eli kukaan ei ala OT:aa figustani tähän topiciin, kiitos) kunhan/jos valmistuu (jos figu on maannut jonkun kuukauden päivät, voi vaan arvata milloin jaksan väsätä loppuun ). Kuitenkin tuo kuva jo osoittanee, ettei se pöytälamppu ole kovinkaan pakollinen etenkään perustekniikoiden suhteen.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Vähässä valaistuksessa maalaamisessa on vaan se huono puoli, että ymmärtääkseni siinä alkaa näkö kärsiä. Ainakin käsittääkseni enoni joutui hankkimaan silmälasit väsättyään paljon perhoja (siis niitä kalastus juttuja) huonossa valaistuksessa. En kyllä ole varma olisko se joutunut hankkimaan lasit muutenkin. Ja itse en ollut vielä tuolloin kai edes syntynyt, eli varma en ole. Mutta kai se näkö huononee kun tekee tarkkaa työtä huonossa valaistuksessa. Toisaalta jos workshop kestää sen kolmisen tuntia, niin tuskin siinä silmät on vaarassa.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Muistelisin, että tuo höpötys näön huonontumisesta jos tekee huonossa valossa, on puhdasta hölynpölyä ja taikauskoa. Näin ainakin mulle on joskus väitetty (eli en mene takuuseen asian puolesta suuntaan tai toiseen)...
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Enemmän itselleni alkaa käydä silmiin jos työskentelen kirkkaan pöytälampun valossa... Mutta kyllä se valo pitäisi olla ainakin päivänvalon tasoista, sillä hämärämmässä ei näe virheitä. Ne paljastuvat vasta kun katselee kirkkaassa valossa!
Muuten: käytättekö kielenä suomea vai englantia kun puhutte tekniikoista? Näät minulle ei ole tuttu suomenkielinen maalaustermistö... Eli jos suosittelette puhdasta suomea, voisitteko kertoa mistä löytyy suomenkielinen virallinen maalausnimistö/termistö.
Tuskin tarvitsee miettiä niin tarkkaan mitä nimiä käyttää tekniikoilleen. Ihan perus finglishi tyyliset layerointi ja blendaus kuullostavat mun korvaan paremmilta kuin kerrostaminen jne.
Sen sijaan tulisi olla aika varma termien tarkoituksista. Yleisin missä ihmiset menevät sekaisin on termit blendaus, wet blendaus, layerointi ja glazet. Blendaaminen on kun saadaan aikaiseksi tasaisia ja lähes saumattomia värivaihdoksia figun pinnassa, oli tekniikka mikä hyvänsä (layeroiminen tai wet blendaus varmasti yleisimmät; molemmat ovat blendaamista) Monesti kuulee sanottavan että figua ei ole blendattu, vaan layeroitu. Tässä menee sekaisin wet blendaus (maalaustekniikka) ja blendaus. Layerointi on kun maalia lisätään figuun kerroksittain. Layeroinnissa käytetään usein ohuita läpikuultavia maalikerroksia, jotka ovat glazeja. Glazeja eli ohuita layereita voi tietysti käyttää myös muuhunkin, jolloin puhutaan glazetuksesta.. Ja usein glazettaminen layeroiminen tarkoittavat samaa, paitsi silloin kuin eivät.
Tossa tuli mun mielestäni yleisimmät määritelmät tekniikoille. Hiukkasen itsestäänselvyyksiä (en epäile että maddog ei olisi noista selvillä), mutta mun mielestä olisi hyvä jos nämä merkitykset kävisi läpi workshopissa niin että ihmiset oppisivat alusta asti puhumaan tekniikoista oikein. Liian usein kysytään "Glazetikko sää ton vai blendasitko?" tai "Mä layeroin, en blendaa" tai whatever.
Finglish on rumaa, mutta minkäs teet. Olisi hienoa jos maalaustekniikoiden nimille saisi joku viitsivä aikaiseksi hyvät suomennokset ja pätevät sanakirjamaiset kuvaukset.
Kiitoksia VJ! Tuo selvensi asioita hyvin. Nyt jos joku vielä kertoisi miten layerointi lausutaan. Onko se leieröinti, layerointi vai miten se sanotaan. Kieli menee solmuun
Layer kaiketi lausutaan jotenki leijer tyyliin. Eli layerointi olis jotenkin leijeröinti. Mut kerros maalaus varmaan olis selkeempi ainakin jos siellä on paljon nuoria. Ja voithan sä sanoa et Leijeröinti, eli kerrosmaalaus ja sitten selität mitä se tarkottaa.
Sincerely yours, Machiavelli.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.