Teknos Silora -rakennustasoite
Teknos Silora -rakennustasoite
Moi,
mulla jäi kyseistä tuotetta remontin jälkeen käyttämättä. Tulin miettineeksi, että pystyisiköhän tuota tavaraa käyttämään tämän harrastuksen parissa? Kyseessähän on kevytversio laastista, jota käytetään porattujen reikien ja satunnaisten epätasaisuuksien tasoitukseen betoniseinien kanssa.
Kuivuessaan aine on täysin maaliystävällinen.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kevy ... 10l-teknos
Ehkä suurin kysymys on lähinnä sen kiinnittäminen. Kuinka hyvin pysyy esimerkiksi basessa? Tarttuuko muoviin?
Ihan random ajatus, mutta ajattelin kysyä.
mulla jäi kyseistä tuotetta remontin jälkeen käyttämättä. Tulin miettineeksi, että pystyisiköhän tuota tavaraa käyttämään tämän harrastuksen parissa? Kyseessähän on kevytversio laastista, jota käytetään porattujen reikien ja satunnaisten epätasaisuuksien tasoitukseen betoniseinien kanssa.
Kuivuessaan aine on täysin maaliystävällinen.
https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/kevy ... 10l-teknos
Ehkä suurin kysymys on lähinnä sen kiinnittäminen. Kuinka hyvin pysyy esimerkiksi basessa? Tarttuuko muoviin?
Ihan random ajatus, mutta ajattelin kysyä.
Re: Teknos Silora -rakennustasoite
Päätin ottaa yhden basen ja katsoa mitä tapahtuu.
Kuivumisaika taitaa vain olla lähempänä 24h.
Kuivumisaika taitaa vain olla lähempänä 24h.
Minkä kovusta tavara on kuivuttuaan? Ihan kivikorppua vai enempi kimmosampaa? Baseissa se voisi mennä hyvin korppuna, mutta miettien jotain maastoja, tuommoisen töhnän voisi toivoa olevan vähän kimmosampaan päin, että kestää pientä iskua ja mahd vääntelyä paremmin.
Jo pieninkin kivi voi aloittaa maanvyöryn, mutta silti suurinkin järkäle voi osua tyhjään.
--
Even the smallest of stones can start an avalanche, but even the greatest of boulders can hit nothing.
--
Even the smallest of stones can start an avalanche, but even the greatest of boulders can hit nothing.
Nyt on kaksi tuntia takana, pinta on kovettunut mutta paikoitellen niin hieman joustaa. Katsotaan mitä sanoo huomenna, mutta muoto ei ole kuivumisen aikana muuttunut ollenkaan. Ihan lupaavaa base käyttöön!
Olen käyttänyt vastaavia tasoitteita maaston teossa ja hyvin ovat toimineet. 90-luvun maasto-oppaissa jopa suositeltiin tämmöisten käyttöä esim. rakennusten seinien teksturointiin.
"Born to RUNE"
Itse näin -93 vuonna syntyneenä ei tätä tiennykään. :)Laava kirjoitti:Olen käyttänyt vastaavia tasoitteita maaston teossa ja hyvin ovat toimineet. 90-luvun maasto-oppaissa jopa suositeltiin tämmöisten käyttöä esim. rakennusten seinien teksturointiin.
Justiin tsekkasin basea, mikä siis on nyt ollu hyllyllä kuivumassa 23h, niin kivikova siitä tuli. Heittelin seinään muutaman kerran, ei murtunut tavara milllään tavalla. En tiedä mitä mieltä te olette, mutta itse olen suhteellisen myyty.
Itselle tämä ainakin tuo aika monta mahdollisuutta mieleen, esim. cracked earth tyylinen base on todella helppo. Muutaman tunnin kuivumisen jälkeen pinta on kova, mutta sisältä pehmeä --> painele figuurin jalalla vähä alaspäin ja se pinta rakoilee hieman. Sitten antaa kuivua.
Isoin bonus itselle on kuitenkin tuo käytön helppous, tota myydään tämmösissä 20cm pitkissä tuubeissa. Tosi siisti käyttää (ei mee helpolla pilalle kunhan aina sulkee korkin kunnolla!), kunhan muistatte että sen haistelu on iso virhe. Ja jos pitää hioa pois, niin se pöly on haitallista kropalle.
Beississä varmaan ihan hyvä, mutta maastoon en itse käyttäisi. Naarmuttaa maalit figuista pienelläkin pyyhkäisyllä kovaan seinäpintaan.
Mä olen käyttänyt maastoissa surutta. Hyvin kestää ja reippaasti päällemaalattuna ei ole niin paha kaatuilevien metallifigujen maalipinnalle tai tankkien telaketjuille. Itse sotken pintamaaliin mukaan Erikeeperiä tai muuta ulkokäyttöön tarkoitettua yleisliimaa. Pinnasta tulee vielä kestävämpi, figuystävällisempi (elastisempi), tasoite ei ime niin paljon maalia ja lopputulos kestää paremmin varastointia/kosteutta/kuljetusta (lue: aikaa). Vedän siis aina tuon maali+liima seoksen pintaan ensimmäiseksi kerrokseksi.
Rautakaupoista saa muuten monesti noita tasoitetuubeja kolmella eri karkeudella, ja myös kostean tilan tasotetta joka on vielä paremmin aikaa ja kosteutta kestävää. Sotken tasoitteeseen joskus pihalta otettua hiekkaa jos haluan vähän epätasaisempaa jälkeä. Noi tasoitteet on muuten oiva tapa tehdä figubaseille pieniä kuoppia ja niihin lätäköitä water effects tuotteilla.
EDIT: Se jäi vielä sanomatta että käytän yleensä valkoisen värisiä tasoitteita (niitä myydään harmaina ja valkoisina). Säästää vähän työvaiheissa. Pelkkä Erikeeper + vesi seos pintaan ja värjäys washaamalla. Esimerkkiksi MIG filter washia, tai itse weatherin powderista ja tärpätistä sotkettua litkua, niin lopputulos on aika mukava. Ei tarvii drybrushausta, eikä tule sillä sotkettua figujen jalkoja tai viereisiä maastonkappaleita.
-mv40k2
Rautakaupoista saa muuten monesti noita tasoitetuubeja kolmella eri karkeudella, ja myös kostean tilan tasotetta joka on vielä paremmin aikaa ja kosteutta kestävää. Sotken tasoitteeseen joskus pihalta otettua hiekkaa jos haluan vähän epätasaisempaa jälkeä. Noi tasoitteet on muuten oiva tapa tehdä figubaseille pieniä kuoppia ja niihin lätäköitä water effects tuotteilla.
EDIT: Se jäi vielä sanomatta että käytän yleensä valkoisen värisiä tasoitteita (niitä myydään harmaina ja valkoisina). Säästää vähän työvaiheissa. Pelkkä Erikeeper + vesi seos pintaan ja värjäys washaamalla. Esimerkkiksi MIG filter washia, tai itse weatherin powderista ja tärpätistä sotkettua litkua, niin lopputulos on aika mukava. Ei tarvii drybrushausta, eikä tule sillä sotkettua figujen jalkoja tai viereisiä maastonkappaleita.
-mv40k2
Viimeksi muokannut mv40k2, La 26.11.2016 22:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- Meganiikko
gyproc pre mixed filler on kanssa aika kiva tuote. Sitä kun tulee 3 litran ja 10 litran sankoissa. Saa tehdä reilummalti maastoa sillä.
Se on kanssa hienojauheista joten sitä voi itse sitten karhentaa mikropalloilla (sitä revikepallomassaa jota tungetaan epoksin mukaan paksuntamaan, jos tiedätte) tai puhallushiekalla (jos aikoo mudan karkeutta ja isoja maastonmuotoja raskaaseen pöytärakenteeseen- sitä saa kyllä pienemmässäkin säkissä...).
Se on kanssa hienojauheista joten sitä voi itse sitten karhentaa mikropalloilla (sitä revikepallomassaa jota tungetaan epoksin mukaan paksuntamaan, jos tiedätte) tai puhallushiekalla (jos aikoo mudan karkeutta ja isoja maastonmuotoja raskaaseen pöytärakenteeseen- sitä saa kyllä pienemmässäkin säkissä...).
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Sen verran vielä jatkan aiheesta että kämpän remontissa opin käyttämään Tikkurilan Lakkakittiä.
Aine on tarkoitettu portaiden, ikkunpoiden ja ovenkarmien kolojen tasoitukseen. Se on sileämpää kun nuo hiekkapohjaiset tasoitteet, ja kuivuu kovemmaksi, joten sillä saa aikaiseksi hieman erikoisempia base kuvioita (kunnon ridget tai magical twirl onnistuu). Ja ehkä myös lonkeroita, yms (tosin en ole varma riittääkö vahvuus siihen). Aine on kuin jotain tuollaisen normaalin normaalin tasoitemassan ja green stuffin välistä. Vähän niinkuin GW:n liquid greenstuffia, mutta hieman paksumpaa.
Plussana on että se kuivuu ihan valkoiseksi ja on suunniteltu päälle maalattavaksi, eli maali tarttuu siihen hyvin, antaa vahvuutta eikä muuta maalin väriä.
Kun rempasta jää purkinpohja jäljelle, niin katson mitä siitä saa aikaiseksi mun Nurgle armeijan mutabaseissa ja koristelussa.
Aine maksaa noin 10-12 eur 1/3 L purkki, ja sitä saa Prismoista ja rautakaupoista.
-mv40k2
Aine on tarkoitettu portaiden, ikkunpoiden ja ovenkarmien kolojen tasoitukseen. Se on sileämpää kun nuo hiekkapohjaiset tasoitteet, ja kuivuu kovemmaksi, joten sillä saa aikaiseksi hieman erikoisempia base kuvioita (kunnon ridget tai magical twirl onnistuu). Ja ehkä myös lonkeroita, yms (tosin en ole varma riittääkö vahvuus siihen). Aine on kuin jotain tuollaisen normaalin normaalin tasoitemassan ja green stuffin välistä. Vähän niinkuin GW:n liquid greenstuffia, mutta hieman paksumpaa.
Plussana on että se kuivuu ihan valkoiseksi ja on suunniteltu päälle maalattavaksi, eli maali tarttuu siihen hyvin, antaa vahvuutta eikä muuta maalin väriä.
Kun rempasta jää purkinpohja jäljelle, niin katson mitä siitä saa aikaiseksi mun Nurgle armeijan mutabaseissa ja koristelussa.
Aine maksaa noin 10-12 eur 1/3 L purkki, ja sitä saa Prismoista ja rautakaupoista.
-mv40k2