Empire 3,3k ja 4,5k

Mikäli haluat palautetta ja kehitysideoita suunnitteilla olevaan armeijaasi, kirjoita listasi tänne. Voit myös antaa palautetta omista kokemuksistasi muille.
Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ma 09.01.2017 23:18

Huomenna, jos Ulric suo, pelaan Hankin epäkuolleita vastaan. Tällaisella listalla mennään:


Prelate: Blessed armour of Frederick the Great, great weapon, Crown of Autoxracy……312

Marshal: BSB, talisman of greater shielding, hardened shield……220

Wizard: 3 spells, Divination……260


40 Halberdiers: full command……420

20 Spearmen: full command……240

16 Handgunners……224


35 Greatswords: full command……720

5 Reiters: brace of pistols……180


Arcane Engine: foresight……280

Mortar……200

Volley Gun……235


3291
Viimeksi muokannut Lateksimajava, Ke 11.01.2017 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aarresaari
Viestit: 178
Liittynyt: To 13.02.2014 00:52

Re: Empire 3,3k

Viesti Kirjoittaja Aarresaari » Ti 10.01.2017 13:22

Ysiedikasta en vielä tiijä mittään, joten varsinaisia kommentteja ei heru. Mutta ois kiva kattoo taas jälkeenpäin kuvareportaasia noin näteistä armeijoista.
Ostan crewejä goblinien sotakoneisiin.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ke 11.01.2017 17:03

Seuraavaksi olisi tarkoitus pelata Enokin turnauskaaosta vastaan. Pohdin samalla itsekin eri vaihtoehtoja turnauslistaan, ja halusin testata sekä +1 pellin ritareita että pieniä flagellant-ryhmiä (säästän 40 pistettä!). Kaksi tykkiä ei millään lailla innosta koska esim. mortar on paljon hauskempi vempele, mutta kun nyt kerta on kaaosta vastassa niin ehkä ne saavat jotain tehtyä. Otin piispalle kruunun päähän ja jätin marsalkan kotiin niin säästyi suunnilleen Arcane enginen verran pisteitä. Olen vähän kahden vaiheilla sen suhteen onko lite hyödyllinen vai turha, joten täytyy vähän peluuttaa.


Prelate: Blessed armour of Frederick the Great, great weapon, Crown of Autocracy, Talisman of greater shielding……362

Marshal: BSB, talisman of supreme shielding, hardened shield……270

Wizard: master, 3 spells, Divination, Sceptre of Power……350

Engineer……130


40 Halberdiers: full command……420

20 Spearmen: full command……240

16 Handgunners……224

6 Electoral cavalry: lance, shield, standard, Gleaming Icon……270


34 Greatswords: full command……699

5 Reiters: brace of pistols……180


Arcane Engine: foresight……280

10 Flagellants……160

10 Flagellants……160


Cannon……260

Cannon……260

Volley Gun……235


4500

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 12.01.2017 01:36

Jos sitä peluuttaisi vähän erilaista listaa figuilla, jotka löytyy.


Knight commander: Sonnstahl, Lucky shield, Potion of Swiftness.....400

Prelate: Blessed armour of Frederick the Great, great weapon, Lucky Charm.....252

Marshal: BSB, talisman of greater shielding, hardened shield.....220

Wizard: 3 spells, Divination.....280

Characters: 1152


40 Halberdiers: full command.....420

20 Spearmen: full command.....240

5 Imperial Cavalry: cavalry hammers.....220

5 Imperial Cavalry: lance, shield, standard.....260

Core: 1140


12 Knightly orders: cavalry hammer, full command.....690

30 Greatswords: full command.....615

Arcane Engine: foresight.....280

5 Reiters: brace of pistols.....180

Steam tank.....440

4497

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 12.01.2017 12:03

Tässä vähän kuvia siitä 3,3k pelistä Hankin epäkuolleita vastaan. Pöytä ei ehkä ollut niin sävy sävyyn meidän armeijoiden kanssa, joten taiteellisemmat kuvat jäi tällä kertaa ottamatta. Oli kuitenki kiinnostava peli!

Objective oli pitää pöydän keskikohtaa hallussa. Depottiin molemmat joukkomme yksikkö kerrallaan. Piti asettaa joukot minimissään 6" keskiviivalta ja 18" vihollisesta, joten laitoin pistolierit heti ensimmäisenä vasempaan sivustaani. Ajattelin keskittää armeijani vahvasti pöydän oikealle puolelle, enkä halunnut ketään lähellekään rivejäni talon toiselle puolelle. Hank kuitenkin laittoi ethereal-ritarinsa melko viime hetkillä sivustaani, ja olin pakotettu ottamaan ne huomioon. Eihän se käy päinsä, että talon läpi ratsastetaan vuorolla 2 keskelle armeijaani. Siispä alkuperäinen suunnitelma luoda vahvasti buffattu jalkaväkipainopiste (velho + kärry) keskelle ei toiminut, koska piti laittaa 40 hilparimiestä torjumaan uhkaa talon toiselle puolelle.
Kuva


Epäkuolleet aloittivat pelin liikkumalla kohti linjojani. Kolme lentävää hirviötä tulisivat jo vuorolla 2 uhkaamaan sotakoneitani, ellen saisi niitä ammutuksi. Toisaalta miksi en saisi, velhon ja kärryn tappoloitsut ja täyslaidallinen helblasterista kaataa isommankin hirviön...
Kuva


Päätin marssia isoilla yksiköilläni täysillä eteenpäin. Jos hilparit pääsisivät ihmeen kaupalla ratsuväestä eroon, voisin kiertää talon ja tulla vuorolla neljä greatswordien avuksi. Greatswordeja ei varsinaisesti pelottanut ottaa epäkuolleiden hyökkäystä vastaan. Niitä oli paljon, mutta 4+ pelti auttaisi jo melkoisesti. Buffikärryn ansiosta saisin lyödä ensin, mutta 60 luurankoa löisivät kuitenkin takaisin. Keihäsmiehet suojaisivat mahdollisilta hyökkäyksiltä sivustaan.

Magia ja ampuminen epäonnistuivat melko pahasti: velhon loitsu lähti vähän lapasesta ja aiheutti miscastin. Helblasterin 26 laukauksesta kolme osui ja muistaakseni yksi haavoitti (jos sitäkään). Mortar jysähti keskelle hirviöitä aiheuttaen yhden haavan. Kaksi lentävää hirviötä jäi kuitenkin eloon ja oli aivan liian lähellä tykistöäni.
Kuva


Vuorolla 2 ratsuväki hyökkäsi hilparimiesteni kimppuun. Pysyivät paikoillaan koko loppupelin ajan (lopetimme muistaakseni vuorolla 3 kun aika loppui ja tulos alkoi näyttää selvältä), eloon jäi ehkä 14 hilparimiestä, 1 haamu ja 4 ritaria. Kannatti pitää BSB:n ja kenraalin kantamalla sekä buffata Ld:tä lore attributella! Muuten taistelu oli hyvin epädramaattinen, kumpikaan puoli ei ritarien tuhoisan rynnäkön jälkeen saanut merkittävää tuhoa aikaan. Mutta hilparimiehet onnistuivat pitämään armeijani vasemman kyljen turvattuna.

Pistolierit virittelivät itsensä samalla asemiin valmiina hyökkäämään vihollisen ratsuväen selustaan.
Kuva


Keskellä taistelukenttää oli vähintäänkin yhtä kova melske päällä. Buffatuilla Greatswordeilla on aina yhtä kiva yllättää niitä pelaajia, jotka arvioivat niiden olevan vähän kovempaa Empiren jalkaväkeä. Ilman mitään prayereitäkin hatered on kova. Aloitin taistelun huitaisemalla 30 luurankoa takaisin maan poveen. Epäkuolleet tappoivat yhteensä 6 greatswordia, mikä oli jo huonoa tuuria. Vampyyrikreivi haastoi kaksintaisteluun greatswordien komentajan, joka jumalaisten armour save -heittojen ansiosta jätti overkill-bonukset antamatta. Voitin taistelun 20 pisteellä, joten alun perin 60 luurangon yksiköstä oli jäljellä enää 10. Vampyyri kehtasi hakata BSB:ni henkihievereihin, mutta toisen lähitaistelukierroksen jälkeen homma oli aika lailla taputeltu. Kenraalin kuolema

On noi Hankin epäkuolleet kyllä komeita muuten.
Kuva

Toisella vuorolla mortarini syöneet hirviöt epäonnistuivat juoksemaan helblasterini kimppuun, joka tällä kertaa jysäytti enemmän kuin tarpeeksi haavoja mokomiin mörköihin. Rynnäköin handgunnereilla susien kimppuun etteivät ne pääsisi keihäsmiesteni sivustaan.

Kolmannella vuorolla Hank siirsi Necromancerinsa ymmärrettävistä syistä pois rynnäkköetäisyydeltäni ja jätti zombit ottamaan greatswordit vastaan. Oikeassa sivustassani keihäsmiehet ottivat urheasti graveguardien rynnäkön vastaan, ja selvisivät paikoillaan jopa yllättävän tasaisen taistelun jälkeen.

Kolmannella vuorolla rynnäköin greatswordeilla zombien kimppuun valmiina tuhoamaan nekin parissa vuorossa ja suuntaamaan sen jälkeen joko keihäsmiesten avuksi (joita tuskin olisi enää olemassa siinä vaiheessa, mutta sitten ampuisin blasterilla ja handgunnereilla niin monta graveguardia kuin olisi tarpeen) tai sitten necromancerin kimppuun mikäli en ehtisi sitä taikoa pois päiviltä ennen sitä.

Tässä vaiheessa alkoi aikaraja tulla vastaan ja totesimme pelin lopputuloksen näyttävän melko selvältä. Necromancer hiippaili pimenevään metsään, eikä kukaan empiren sotureista pitänyt tarpeellisena lähteä seuraamaan...

Avatar
Aarresaari
Viestit: 178
Liittynyt: To 13.02.2014 00:52

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Aarresaari » To 12.01.2017 15:17

Asiaa! Aina pirun kivaa nähdä noin havainnollistavaa raporttia huolitelluilla armeijoilla. Sääli et loppu lyhyeen, mutta laajan oloset depoalueet näytti nopeuttavan kontaktia. Onko muuten tuommoset itsenäisinä yksikköinä toimivat 20 miehen keihäsyksiköt ysissä jotenkin taktisesti valideja vai ihan munastelua? Joskus muistan lukeneeni et keihään toimintamallia ovat jotenkin muuttaneet, mut siitä on jo ikuisuus ja noi säännöt ilmeisesti päivittyy aika vinhaan.

Muutaman taistelukuvauksen perusteella toi konsepti näyttäis kyllä muistuttavan tarpeeksi paljon turvallista kasiedikkaa jotta vois vihdoin uskaltaa tutustua, vaikka sit vaivihkaa valmistuvilla ogreilla. Mikä ois pienin mielekäs koko promopelille?
Ostan crewejä goblinien sotakoneisiin.

Avatar
ile
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja ile » To 12.01.2017 17:39

Nää Lateksimajavan ja Hankin armeijat on kyllä karkkia silmille! :)

Lateksimajava antaa varmaan oman syvän rintaäänensä puhua, mutta mulla on tällaista sanottavaa näihin Aarresaaren kysymyksiin:
Aarresaari kirjoitti:
To 12.01.2017 15:17
1. Onko muuten tuommoset itsenäisinä yksikköinä toimivat 20 miehen keihäsyksiköt ysissä jotenkin taktisesti valideja vai ihan munastelua? Joskus muistan lukeneeni et keihään toimintamallia ovat jotenkin muuttaneet, mut siitä on jo ikuisuus ja noi säännöt ilmeisesti päivittyy aika vinhaan.

2. Muutaman taistelukuvauksen perusteella toi konsepti näyttäis kyllä muistuttavan tarpeeksi paljon turvallista kasiedikkaa jotta vois vihdoin uskaltaa tutustua, vaikka sit vaivihkaa valmistuvilla ogreilla. Mikä ois pienin mielekäs koko promopelille?
1. Keihäät lyövät tapansa mukaan syvästä ryhmityksestä (Extra Rank). Lisäksi ne ovat kuolettavia (Lethal Strike, entinen Killing blow tms.) erilaisia ratsuväkiä vastaan. Lisäksi Ysiajan tapa hinnoitella perusjalkaväkeä antaa alea pieniin yksiköihin. Tietenkin Empirellä on vielä se, että emoyksikön lähellä pyörivät max. 20 miehen support yksiköt voivat hyötyä parent-support säännöistä. Niinpä pienelle yksikölle saa hyvän hinta/laatu-suhteen, jos pitää mielessä, ettei se kuitenkaan ihmeitä tee. Kyllä nää seikat mun mielestäni motivoi ottamaan noita 20 miehen pikkuyksiköitä. Yleensä niillä on puolustuksellinen rooli.

Vastaavalla tavalla pienet miekka+kilpi -yksiköt ovat pelaajien suosiossa. Ne hyötyvät kovemmasta panssarista ja Parry-säännöstä.

2. Ysiaika on edelleen selkästi Warhammeria Kasiedikan malliin. Erot ovat mielestäni edelleen pelkästään positiivisia, mielekkäitä ja helposti ymmärrettäviä. Pienen testipelin ongelma on heilahteleva tasapaino. Listan kovuus ja noppatuuri pelaavat niissä enemmän kuin miehet. Olen ottanut rökäletappion Hankin epäkuolleilta 600 pojon testimatsissa ja voittanut ne kovalla marginaalilla 1200 pojon testimatsissa. Molemmissa matseissa tuuri + listan kovuus olivat voittajan puolella, ja tulos selvä n. 3 kierroksen jälkeen. Mutta opettavaisia pelit toki olivat, ja motivoivat maalaamaan ja harrastamaan lisää. :)

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 12.01.2017 18:16

Suurin syy keihäsyksikölle oli se, että noi keihäsmiehet on kivoja figuja. Suurin syy pienelle keihäsyksikölle on se, että en jaksanut maalata hordea. Mutta on siinä etunsa! 20 ukon detachmentti (nykyisin support unit) on tuo hyvää painetta isompien jalkaväkiblokkieni kimppuun aikoville uhkaamalla sivustaa. Suojaavat samalla isompien blokkien sivustaa. Yksikkö on halpa ja soveltuu myös velhon piileskelypaikaksi. Jos vastassa ei ole mikään tappoyksikkö, niin mulla on käytännössä pari riviä ja lippu combat resoa. Näillä siis kehtaa ottaa vaikka pienten ratsuväkiyksiköiden chargeja vastaan. Se lethal strike ratsuväkeä hakatessa on kiva lisä, mutta näillä on armour piercing muitakin vastaan. Harvoin ne mitään merkittävää tekee, mutta harvoin niistä mitään merkittävää haittaakaan on.

Nythän täytyy huomata se, että Ilen kommentin mukaisten 600 ja 1200 pisteen matsien jälkeen pisteet on n. kaksinkertaistuneet. Eli nykyään normaali pelikoko on turnauksissa 4,5k mutta se on käytännössä samaa kokoluokkaa kuin aiemminkin (ehkä jopa vähän pienempi). Aluksi se tuplahinnoittelu tuntui hankalalta, mutta kun parit armeijalistat oli miettinyt niin alkaa jo tuntua normaalimmalta. Ilmeisesti siis halusivat eroon 0,5 pisteen keihäistä yms, näin ainakin asioihin tarkemmin vihkiytyneet sanoivat. Joku järkevä testipeli vois olla 2400 kieppeillä, ei kuitenkaan ehkä alle 2000 pinnaa.

Eli siitä vaan 9th Agen sivuille ilmaiseksi kaikki säännöt ja armeijalistat lataamaan - se on tuttua Warhammeria paitsi järkevämmät ja tasapainoisemmat armeijat.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 12.01.2017 19:03

Pelasin eilen Enokin kaaosta vastaan tuolla aiemmin postaamallani listalla. Loppujen lopuksi mielenkiintoinen peli loppuun asti.

Depoksi tuli kuvan mukainen. Laitoin yhden flagellant-ryhmän aivan oikeaan sivustaani, minkä jälkeen kaikki kaaokset saapuivat kentälle - luonnollisesti aivan niin lähelle minua kuin mahdollista. Tsekatkaa Enokin Talvisota-lista täältä.

Asettelin itse joukkoni vähän kauemmas, koska halusin luoda hyvän kill zonen handgunnereille ja blasterille. Laitoin ritarit vasempaan sivustaan suojaamaan ampujiani nopeilta slaaneshin ratsastajilta (20" vuorossa, 3+ pelti!) ja iskin sinne seuraksi myös 10 flagellantin ryhmän. Halberdierit laitoin vähän taaemmas ja greatswordit eteen. Suunnitelmissa oli lähtökohtaisesti buffailla sekä hilpareita että greatswordeja kärryllä ja velholla (keihäsmiehissä), iskeä dragonogret tainnoksiin nopealla rynnäköllä heti alkuun ja pehmentää warruja ampumisella niin paljon, että hilparimiehetkin selviäisivät niistä muutamassa vuorossa.
Kuva


Kaaoksen rintama oli melko pahan näköinen. Hirviöitä ja muuta vaikeasti tapettavia ja kovaa hakkaavia kavereita löytyi melkoisesti.
Kuva


Empiren rajaseutuja puolustamaan saapuneet olivat myös varsin kunniakkaasti järjestyneet taistelukentälle.
Kuva


Kaaos luonnollisesti halusi läheisyyttä ja marssi eteenpäin. Ensimmäisellä vuorolla shamaanin kutsuma peto käristi insinöörini täysin vaivatta ja jäi möllöttämään blasterin viereen. Oma taikomiseni sujui vähän kehnommin kun miscast jysäytti 8 keihäsmiestä tuonelaan. Kaaoksen war altariin suunnattu taika (3D6 hits, wound 4+) onnistui kaikesta vaivannäöstä ja lukuisista osumista huolimatta aiheuttamaan yhden haavan.

Rynnäköin greatswordeilla vähän turhan pitkää matkaa kohti dragonogreja. Ajattelin että jos pääsen niihin kiinni niin vedän niitä turpaan ja parhaassa tapauksessa jatkan matkaani kaaoksen selustaan. Ja jos en pääse, niin tuskin liikun niin paljon eteenpäin, että sillä olisi mitään merkitystä kaaoksen rynnäkkömatkojen kannalta. What could go wrong..?

Seuraavan vuoron aikana sain kimppuuni kärry-BSB:n, alttarin ja dragonogret. Olin laskenut sen varaan että lyön ennen dragonogreja oman taikakärryni ansiosta, mutta 9th Agessa additional hw antaa +1I. Olisin voinut valita +2I antavan taian alussa, mutta jätin sen pois koska kelasin etten tarvitse... Siinä tulikin sitten melko pahasti turpaan kun dragonogreilla oli vielä +1T. Taistelu kesti toki muutamia rundeja, siinä aikana war altar tuhottiin ja dragonogreista viimeisellä oli 2 haavaa jäljellä. Kaupan päälle yksikön kylkeen vuorolla 3 rynnäköinyt lentävä chaos lord teurasti loput sankarini parin kierroksen aikana.

Flagellantit vuorossa syönyt blood beast ja kentän reunalta lyllertänyt spawni aiheuttivat päänvaivaa, mutta pistolierit ja pari hyvin suunnattua tykinlaukausta tekivät niistä selvää. Blasterilla oli tarkoitus tykittää warruja, mutta marauder horsemanit olivat siinä edessä congalinessa (piilottaakseen lordin tykkitulelta), joten jysäytin ne pois. Spawnille jäi 1w mutta en viitsinyt käyttää siihen enempää resursseja. Rynnäköikööt greatswordeja selustaan. (Niin se tekikin ja tarkoituksellisesti niin, että pääsin lyömään vain 1 ukolla takaisin. Piti rynnäköidä buffikärryllä sinne kimppuun ja ajaa sen yli. 6 impacthitistä yksikään ei woundannut, mutta miehistö sentään teki tehtävänsä.)
Kuva


Tilanne vuoron 3 lopussa. Olin vuorolla hienosti rynnäköinyt 10 flagellantilla 5 koiran läpi kaaoksen rivien keskelle onnistumatta kuitenkaan overrunnaamaan 8" slaanesh-ratsastajien kimppuun. Vuorolla 3 marauderit ylsivät vastaavaan urheilusuoritukseen ja tappoivat flagellantit sivustaan rynnäköimällä. Tässä vaiheessa ehdin ampua blasterilla ja handgunnereilla warruja, mutta tulokset jäivät varsin laihoiksi siihen nähden, miten kovaa ne lopulta kuitenkin hakkasivat lähitaistelussa.
Kuva


Vuorolla 4 alkoi olla vähän turhan jännät paikat: greatswordit olivat menehtyneet yhdessä papin ja BSB:n kanssa. Hilparit saivat viitisentoista chaos warrioria kimppuun (aiheuttivat reippaat 20 haavaa yhdellä kierroksella). Chaos lord rynnäköi kohti velhoa, joka päätti pakenemisen olevan paljon kivempi tapa jatkaa päivää. Lord hyökkäsikin sitten tykin kimppuun. Pistoliereja ammuttiin jollain taialla ja yksi jäi eloon. Keihäsmiehet saivat BSB-kärryn kylkeensä, mutta pitivät kuitenkin kolmisen kierrosta pintansa.

Tässä vaiheessa alkoi olla aika montaa Ld7 testiä heitettävänä ja onnistuin varmaan 10 putkeen. Tosin combat reform -testin feilasin kahdesti, mutta kaikki merkittävät onnistuin.
Kuva


Tilanne vuorolla 5: hilpareista kaksi eloonjäänyttä kokosi itsensä. Warriorit suuntasivat kohti handgunnereita ja omat ritarini valmistautuivat rynnäköimään kukkulalta vastaan. Tässä vaiheessa chaoksen velho puuttui peliin ja räjäytti miscastilla koko yksikkönsä pois pelistä ja itselleen 2 haavaa. Tämä oli shamaani-paralle jo ihan liikaa, joten käpälämäki kutsui. Jysäytin velhon hengiltä joko taialla tai ampumisella, en muista. Myös se viimeinen dragonogre kohtasi loppunsa tykinkuulan muodossa juuri päästyään objectivelle.

Ritarien rynnäkkö vuorolla 5 varmaan näytti sankarilliselta tempulta, mutta ei siitä hirveästi vaikutusta ollut warruihin. Mulla oli onneksi 2+ savet (lance ja shield tuntuu great weaponeiden käytön jälkeen ihan mielettömän hyvältä!), joten ritarit säilyivät hengissä helposti 3 kierrosta. Vuorolla 6 buffikärry rynnäköi selustaan, mutta viimeiset kuusi warrua pysyivät paikoillaan.
Kuva


Saattaa näyttää tasaväkiseltä lopulta, mutta pisteenlaskenta paljasti karulla tavalla että kaikki mun selvinneet olivat halpaa kuraa ja kaaoksen ukkelit painonsa verran kultaa, joten lopputulos oli 14-6. Alkoi vuoroilla 1-2 ärsyttää noppatuuri kun mikään ei onnistunut ja kukaan ei kuollut. Noppatuuri kyllä korjaantui korkojen kera sitten pelin loppupuolella täysin unbreakable Ld7 -armeijani muodossa ja viimeistään tämän tietyn shamaanin taidonnäytteen myötä. Hyvä peli siinäkin mielessä, että vaikka vuorosta 2 eteenpäin näytti todella huonolta, oli kuitenkin kiva pelata loppuun asti.

Avatar
Kdownunder
Viestit: 453
Liittynyt: Ma 18.07.2011 15:18
Paikkakunta: Kemi

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Kdownunder » Pe 13.01.2017 00:09

Kyllä tällaista listojen postaamista kelpaa katsella kun saa kuvat ja rapsat kaupan päälle.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Pe 13.01.2017 15:27

Kdownunder kirjoitti:
Pe 13.01.2017 00:09
Kyllä tällaista listojen postaamista kelpaa katsella kun saa kuvat ja rapsat kaupan päälle.
Kiitos! Olisi myös kuva kuulla kommentteja tästä lista-ajatuksesta, jossa on enemmän ratsuväkeä ja vähemmän sotakoneita kuin mitä ikinä olen pöydällä peluuttanut.
Knight commander: Sonnstahl, Lucky shield, Potion of Swiftness.....400

Prelate: Blessed armour of Frederick the Great, great weapon, Lucky Charm.....252

Marshal: BSB, talisman of greater shielding, hardened shield.....220

Wizard: 3 spells, Divination.....280

Characters: 1152


40 Halberdiers: full command.....420

20 Spearmen: full command.....240

5 Imperial Cavalry: cavalry hammers.....220

5 Imperial Cavalry: lance, shield, standard.....260

Core: 1140


12 Knightly orders: cavalry hammer, full command.....690

30 Greatswords: full command.....615

Arcane Engine: foresight.....280

5 Reiters: brace of pistols.....180

Steam tank.....440

4497

Amai
Viestit: 650
Liittynyt: Ke 21.06.2006 03:23

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Amai » Pe 13.01.2017 19:27

Mun mielestä vaikuttaa hienolta.

Avatar
Aarresaari
Viestit: 178
Liittynyt: To 13.02.2014 00:52

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Aarresaari » Pe 13.01.2017 20:52

Kiitos vinkeistä. En ala enempää harhauttaan topicia kyselemällä perusteita, paitsi vielä yhtä seikkaa:
ile kirjoitti:
To 12.01.2017 17:39
Tietenkin Empirellä on vielä se, että emoyksikön lähellä pyörivät max. 20 miehen support yksiköt voivat hyötyä parent-support säännöistä.
Eli eikö detuja ennää osteta listantekovaiheessa, vaan itsenäiset ja tarpeeksi pienet yksiköt voivat omaksua sen roolin lennosta kesken taistelun? Valtava muutos ja mikä taktinen venyvyys! Buffit ei varmaan sitten enää välity emolta kakaralle?

Taidanpa hankkia jostain sähköisen lukulaitteen ja alakaa nuuskia noita sääntöjä ja armeijakirjoja.
Ostan crewejä goblinien sotakoneisiin.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Pe 13.01.2017 23:43

Aarresaari kirjoitti:
Pe 13.01.2017 20:52
Kiitos vinkeistä. En ala enempää harhauttaan topicia kyselemällä perusteita, paitsi vielä yhtä seikkaa:
ile kirjoitti:
To 12.01.2017 17:39
Tietenkin Empirellä on vielä se, että emoyksikön lähellä pyörivät max. 20 miehen support yksiköt voivat hyötyä parent-support säännöistä.
Eli eikö detuja ennää osteta listantekovaiheessa, vaan itsenäiset ja tarpeeksi pienet yksiköt voivat omaksua sen roolin lennosta kesken taistelun? Valtava muutos ja mikä taktinen venyvyys! Buffit ei varmaan sitten enää välity emolta kakaralle?

Taidanpa hankkia jostain sähköisen lukulaitteen ja alakaa nuuskia noita sääntöjä ja armeijakirjoja.
Jep. Eli pieni yksikkö (20) voi toimia support unittina jos on 6" päässä parent unitista. Ei tarvitse listaa tehdessä päättää, eli voin depossa päättää kumpi yksikkö tarvitsee enemmän apua, hilparit vai greatswordit.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » Ti 31.01.2017 12:37

Middenheimin rohkeat taistelijat ovat kuulleet paikallisten metsästäjien kertomuksia metsien siimeksissä vaeltavista hirviöistä sekä syrjäisten pikkukylien yli pyyhkäisseistä epäkuolleiden laumoista. Middenheimiläinen retkikunta on viettänyt talven kylmimpiä viikkoja pienen linnakkeen suojissa. Sotajoukkoa komentavalla varakreivi Heinrich Morgensternillä on vielä tuoreessa muistissa vamppyyriruhtinaan kohtaaminen. Tällöin sotajoukon panssaroitu eliittikaarti murskasi vampyyrin luurankolauman melko lailla vaivatta. Tällä kertaa kaarti ansaitsisi takkatulen lämmön, eikä kreivi itsekään aikonut lähteä ulos vilustumaan. Epäkuolleet olisi lyötävä nopealla iskulla, ja siihen soveltuisi parhaiten ratsuväki. Ritarien komentaja Ludwig von Bärenschloss oli muutenkin käynyt röyhkeäksi ja vaatinut pääsyä taisteluun. Toistaiseksi kreivi Morgenstern oli komentanut ritarit suojaamaan joukko-osaston huoltoreittejä, sillä jokainen vähänkin älykäs komentaja ymmärsi muonituksen tärkeyden. Sen vertaa älyä von Bärenschlossille ei ollut siunautunut, mutta taistelukentällä tuo taliaivo sentään vastasi yksinään miltei kymmentä ritaria.

Loskakelien vuoksi ruutivarastot ovat kastuneet, ja tykistö on insinöörien johdolla jäänyt hoitamaan ruostunutta kalustoaan. Kevättalviset tiet ovat muutenkin niin heikossa kunnossa, että alun perin mukaan suunniteltu höyrytankki juuttui mutaan jo linnoituksen sisäpihalla. Sotajoukon mukana kulkevat velhot ovat lakisääteisillä lomillaan, mutta eräs harvemmin mukana nähty noidanmetsästäjä on kiky-sopimuksen vuoksi töissä. Kreivi Morgenstern ei koskaan ollut pitänyt tuosta epämiellyttävästä miehestä, mutta hänestä liikkui jos jonkinlaisia sankaritarinoita. Niiden todenperäisyyteen Morgenstern ei juurikaa uskonut, mutta taivasalla nukkuva Viktor Krähe oli sotajoukon ainoa, joka oli onnistunut säilyttämään ruutinsa kuivana (läheiseen majataloon kovalla rahalla majoittunutta kevyttä ratsuväkeä lukuunottamatta - nuo hemmotellut kaupunkilaispojat!). Se oli jo itsessään sankariteko.

Jos ratsuväki ei riittäisi pysäyttämään vamppyyriruhtinaan suunnitelmia alkuunsa, kreivi Morgenstern odottaisi rauhassa kevättä. Silloin velhot olisivat palanneet lomiltaan, ruuti olisi kuivunutta ja tiet kantaisivat taas höyrytankin painon. Hyvä komentaja kuitenkin ymmärtää, että huonolla säällä on käytettävä niitä joukkoja, jotka ansaitsevat vähemmän takkatulen lämpöä ja enemmän ulkoilmaa.


Knight commander: Sonnstahl, Lucky shield, barded steed.....390

Prelate: War altar, Dragon mantle, shield.....616

Marshal: BSB, hardened shield, Aethet Icon.....225

Inquisitor: brace of pistols, shield, Axe of Battle, Potion of Swiftness.....224

Characters: 1455


39 Halberdiers: full command.....410

15 Imperial Cavalry: cavalry hammer, full command.....750

18 Militia.....164


Core: 1324


5 Knightly orders: shield, lance.....280

3 Knights of the Sun Griffon.....280

Special: 560


5 Reiters: brace of pistols.....180

5 Huntsmen.....100

5 Huntsmen.....100

Auxiliaries: 380

3699


Edit: pistekokoa lisätty, mukana BSB:n Aether Icon ja vähän kasaan haalittuja kylänmiehiä.

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 02.02.2017 00:08

Kreivi Morgensternin lipunkantaja kapteeni Gustaf Lagercrantz oli tyytymätön. Hän oli elätellyt toiveita nopeasta iskusta vamppyyriruhtinasta vastaan. Aamuauringon valossa kävi kuitenkin ilmi, että epäkuolleita oli odotettua enemmän ja ne olivat hämärän turvin edenneet kohti kumpaakin sivustaa. Nopea läpimurto ja koukkaus sivustaan olisi paljon aiottua vaikeampi Paroni von Bärenschloss oli ryhmittänyt ratsuväkensä oikeaan sivustaan valmiina iskemään kohti epäkuolleiden linjoja. Vasemmassa sivustassa oli tiedustelijoita sekä joukko kylänmiehiä, jotka olivat ilmoittautuneet mukaan hätistelemään epäkuolleita kotikonnuiltaan. Kapteeni Lagercrantz ryhmitti hilparimiehensä keskustaan ja sotajoukon mukana liikkunut piispa Konrad von Adlerburg puhui näille rohkaisevia sanoja alttariltaan. Taistelusta tulisi raskas, mutta oletettavasti voitokas - ainakin mikäli von Bärenschloss olisi maineensa veroinen komentaja.

Kuva

Taistelukentän toisella puolella oli pelottavia otuksia. Etenkin yliluonnollinen ratsuväki ja lentävät vampyyrihirviöt aiheuttivat harmia, sillä nopean liikkuvuutensa ansiosta ne kykenivät yllättäviin manöövereihin.

Kuva

Toisella laidalla pelikenttää linjoja lähestyi suuri hirviö sekä lauma ihmissusia. Kummitusritarit saivat kylmät väreet kulkemaan pitkin middenheimiläisten selkäpiitä.
Kuva

Taistelun alussa Middenheimin kevyt ratsuväki karautti piiloon talon taakse valmistautuen liikkeisiin vihollisen linjojen takana. Valitettavasti heti ensimmäisellä vuorolla taikasormuksella varustautunut necromancer grillasi ne kaikki hengiltä.
Kuva
Kuva

Alkuasetelma ennen ensimmäistä vuoroa vastustajan puolelta nähtynä. Oikealla oli vielä 2 x 5 huntsmania hidastamassa Varkolakin matkaa.
Kuva

Kapteeni Lagercrantz kirosi nähdessään kevyen ratsuväkensä räjähtävän kappaleiksi valtaisan tulipallon osuessa yksikköön. Necromancerin taikasormukseen hän ei ollut varautunut, vaikka joten kuten tunsikin vampyyrien metkut. Kapteeni kantoi mukanaan ikivanhaa lippua, johon oli kudottu yksisarvisen jouhta. Moni uskoi sen suojaavan taikavoimia vastaan. Lagercrantz ainakin uskoi.

Pienempi ritariyksikkö kannusti hevosiaan eteenpäin. Zombit eivät onnistuneet hyökkäämään ritarien kimppuun vaan jäivät ritarien rynnäkön alle. Ensimmäisellä kierroksella kaatui kolmattakymmentä epäkuollutta niin että vain neljä zombia oli tolpillaan. Harmi kyllä zombeja heräteltiin henkiin niin tehokkaasti, että ritareilla oli täysi työ nuijia niitä takaisin maahan. Haarniskoista oli kuitenkin iloa, yksikään ritari ei jäänyt zombien käsiin.
Kuva

Oikeassa sivustassa käytiin hermopeliä kahden ritariyksikön ja niitä tukevien yksiköiden välillä. Paroni von Bärenschloss huomasi olevansa pahasti alakynnessä, sillä pirulliset viholliset osasivat kulkea seinien lävitse tai lentää. Vitkuttelun jälkeen paroni komensi joukkonsa kiertämään taloa niin, etteivät ritarit kuitenkaan pääsisi rynnäköimään. Nopeat epäkuolleet hyödynsivät kuitenkin välittömästi syntyneen mahdollisuuden päästä lähemmäs Middenheimin sotajoukon keskustaa.
Kuva

Ensimmäisen kahden vuoron aikana vasen sivusta oli täysin murentunut. Hirviöiden etenemistä pyrkineet jousimiehet olivat karanneet paikalta paniikin vallassa. Kylänmiehet ottivat urhoollisina vastaan Varkolakin hyökkäyksen ja pitivät sitä aloillaan kallisarvoisen vuoron ajan. Samalla noidanmetsästäjä Viktor Krähe sylkäisi maahan ja mittaili tulevaa vastustajaansa katseella.
Kuva

Seuraavalla vuorolla paroni von Bärenschloss käänsi ritarinsa kohti keskustaa. Kunhan nyt edes pääsisi taisteluun. Lentävät vampyyrihirviöt tulisivat joka tapauksessa pääsemään pois rynnäköintietäisyydeltä, joten ne voisi toistaiseksi päästää linjojen taakse.
Kuva

Kapteeni Lagercrantz katseli vakavana lähestyvää luurankolaumaa. Hän laski niitä olevan ainakin kuusikymmentä. Joukkoa johti julma vampyyriruhtinas, joka jo yksinään olisi vaarallinen vastustaja kokeneellekin sotilaalle. Piispa von Adlerburg yritti valaa rohkeutta joukkoihin rukouksin.
Kuva

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 02.02.2017 00:37

Pian alkoi olla taistelukentällä täysi rähinä päällä. Kapteeni Lagercrantz komensi miehensä valmistautumaan vastaanottamaan luurankojen hyökkäys. Luurankoritarit rynnäköivät Middenheimin ritarien parhaimmiston kimppuun ja ajoivat viimeisen eloonjääneen soturin karkuun aina 2" päähän. Kummitusratsastajat leijailivat estämään ritarieni vastahyökkäyksen. Varkolak ajoi kylänmiehet karkuun ja rynnisti piispa von Adlerburgin kimppuun. Pyhänä miehenä pidetty piispa ei pimeyden hirviöstä juuri hätkähtänyt, vaan paukautti sitä vasarallaan ohimoon.
Kuva

Seuraavaksi olikin noidanmetsästäjän vuoro näyttää kykynsä. Yhdellä kierroksella Viktor Krähe teurasti pedon haavoittaen sitä neljästi. Piispan rukousten voimasta hirviö ei edes kyennyt parantamaan itseään.
Samaan aikaan ratsuväkiyksiköt siivosivat pieniä häiritseviä yksiköitä tieltään. Taistelusta tulisi silti ankara ja verinen.
Kuva
Kuva

Vampyyriruhtinas mutisi komentonsa luurankokaartilleen, joka yli seitsemänkymmenen soturin joukolla rynnisti kohti Middenheimin hilparimiehiä. Samalla lentävät vampyyrihirviöt lehahtivat niiden sivustaan. Tämä vaikutti huolestuttavalta piispa von Adlerburgin siunauksista huolimatta. Kapteeni Lagercrantz otti vampyyriruhtinaan haasteen vastaan. Kumpikin haavoitti vihollistaan, mutta säilyi hengissä. Taistelun tuoksinnassa vihaiset hilparimiehet nuijivat vastustajiaan niin suurella innolla, että hävisivät vain niukasti ja pysyivät paikoillaan. Pian demigryph-ritarit saapuivat hilparien avuksi onnistumatta kuitenkaan tappamaan erityisen merkittävää määrää luurankoja. Toinenkin kierros oli varsin tasaväkinen. Lagercrantz alkoi silti olla melko vakuuttunut siitä, että hänen päivänsä olisivat luetut. Kokenut sotilas osasi tunnistaa voittajansa. Vampyyriruhtinas oli samaa mieltä ja löi kapteenin maahan tottunein ottein. Hilparimiehet pakenivat paniikissa mutta demigryphit säilyttivät malttinsa.
Kuva

Hilparien pelkuruus ajoi myös kylänmiehet pakosalle. Kaksi vampyyrihirviötä viimeisteli homman rynnäköimällä hilparit ulos kentältä. Noidanmetsästäjä oli harmillisesti kykenemätön muiluttamaan vampyyrihirviöitä.
Oikeassa sivustassa paroni Ludwig von Bärenschloss valmistautui kohtaamaan luurankoratsuväen rynnäkön. Vihdoinkin hän pääsisi taisteluun!
Kuva

Harmi kyllä demigryphit teurastettiin leikiten viimeiseen mieheen ja luurangot rynnäköivät ritarien sivustaan. Tämä oli jo liikaa von Bärenschlossille, joka oli keskittynyt taistelussa ritarien komentajan tappamiseen vampyyrien sijasta. Se olikin mennyt hyvin, mutta vampyyrit olivat edelleen elossa - toisin kuin suuri osa von Bärenschlossin ritareista. Ritarit lähtivät pakosalle, mutta sentään onnistuivat kokoamaan itsensä viimeisellä vuorolla.
Kuva


Pisteidenlasku ei tuntunut tarpeelliselta, sillä piste-ero oli melko selkeä ja epäkuolleet saivat objectiven.

Jotain havaintoja tästä listasta:
- ilman magiaa ja ampumista on vähän kurja pelata.
- 1+ eliittiritarit on ihan mieletön yksikkö. Otan ne todellakin seuraaviinkin listoihin.
- 15 ritaria on tehoonsa nähden hintava yksikkö. Ei vakuuta.
- noidanmetsästäjä on ihan hauska hahmo varsinkin moniwoundisia tyyppejä vastaan Battle axella. Voisi ottaa jatkossakin. Tuntuu kyllä edelleen kalliilta siihen nähden mitä tekee.
- war altar on potentiaalisesti tosi kova jos buffeja saa läpi ja niistä täydet hyödyt. On se kyllä toisaalta kallis eikä mikään pakollinen.
- greatswordeja tuli ikävä.

Hank
Viestit: 195
Liittynyt: La 22.03.2014 17:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Hank » To 02.02.2017 12:28

Hyvä stoori ja siistiä että jaksat dokumentoida näitä matseja huolella, niin onnistuu asianmukaiset jälkifiilistelyt! :) Itelle tuntui tarttuvan paljon oppeja tosta pelistä, ja varmaan lisää keksii vielä kun tapahtumia pureskelee.
Voisin ostaa savage orc boar boyzeja ja muovisia black örkkejä

Avatar
ile
Viestit: 1371
Liittynyt: Pe 01.05.2009 02:01
Paikkakunta: Helsinki | Malminkartano

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja ile » To 02.02.2017 15:10

Kiitti jäälleen kivasti kirjoitetusta rapsasta!

Jotakin perin outoa hämminkiä tuossa toisen vuoron tekstissä & kuvissa on. Menitte siis toisella laidalla ristiin ihan toisianne hipoen?

-ile

Lateksimajava
Viestit: 2113
Liittynyt: To 22.01.2004 12:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: Empire 3,3k ja 4,5k

Viesti Kirjoittaja Lateksimajava » To 02.02.2017 19:07

ile kirjoitti:
To 02.02.2017 15:10
Kiitti jäälleen kivasti kirjoitetusta rapsasta!

Jotakin perin outoa hämminkiä tuossa toisen vuoron tekstissä & kuvissa on. Menitte siis toisella laidalla ristiin ihan toisianne hipoen?

-ile
Joo siinä siis Hankin ritarit tuli talon taakse vaanimaan (pystyvät liikkumaan haamuina sen läpi mun kimppuun), joten siirsin ritarit sivuttain kohti pöydänreunaa blokkaamaan lentävien vampyyrihirviöiden etenemistä. Samalla liikutin demigryphit toiselle puolelle tulemaan jalkaväkeä mutta kämmäsin sen verran että vampyyrit pääsi lentämään demigryphien näkökentän ulkopuolelle (oli ehkä tuumasta kiinni että mahtui talon etupuolelle).

Eli lyhyesti: kaksi suunnilleen saman vahvuista yksikköä kummallakin puolella, mutta epäkuolleet lensivät ja liikkuivat seinien läpi. Se häiritsi mun peliä tosi paljon.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijalistat”