WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Joensuun peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Avatar
Veripallo
Viestit: 983
Liittynyt: To 05.10.2006 10:38

WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Viesti Kirjoittaja Veripallo » Ma 20.11.2017 12:55

HUOM! Keskusteluvaiheessa, mitään virallista liigaa ei julisteta vielä tässä!

Oli puhetta mahdollisen slow grow liigan vetämisestä ens vuoden alkupuolella, jotta saadaan kivasti uusia pelaajia mukaan harrastuksen pariin. Rupesin ihan tosissani miettimään, miltä sellainen näyttäisi, jos minä päättäisin säännöistä. Itse en kuitenkaan tietääkseni kuulu Jouensuun pöytäpeliyhistykseen, niin en tiedä voinko sitä toimia vetäjänä ja mitkä nyt yleisestikkään ovat järjestely kuviot palkintojen ja maksujen suhteen.

Draftasin kuitenkin tämmösen sääntöpaketin sellaiset asiat mielessä, että jatkuvuutta listojen välille tulisi, mutta kuitenkin niin että kolossien pelaaminen ja isonkin uniitin lisääminen listoihin olisi mahollista (molemmat oli viime slow-grow liigassa enemmän vähemmän mahottomia). Lisäksi toivoisin että liigassa palkitaan ennen kaikkea aktiivisuus, joten pisteytyksen kannustimet olisi luotu sen mukaan. Tietenkin tämä tarkoittaa, että enemmän aikaa omaavilla on hienoinen etu kiirreellisiin nähden: deal with it. Meillä on toiset liigaformaatit ja turnaukset try hardeille :)

Toivoisin keskustelua sääntöpaketista (onko hyvä/perseestä ja mitä pitäisi tweekata jos oli perseestä), sekä miten osaallistumismaksut ja palkinnot pystyisi hoitamaan? Jos maksut/palkinnot on suljettujen ovien takana kuuluvaa keskustelua niin sitten vain säännöistä.

Huom. viikot liigan aloituksesta, ei vuosikalenterin mukaan.
LISTOJEN RAKENTAMINEN JA PELIEN PELAAMINEN

Viikot 1-2
  • Vain warcasterin/warlockin battlegroup pisteet
  • Ei character jaskoja/warbeastejä
  • Ei colosseja/gargantuaneja
  • Ei teemoja
  • Scenariona mangled metal
Viikot 3-4
  • 10p
  • sama warcaster/warlock kuin viime kierroksella
  • vain warcasterin/warlockin battlegroup (warcaster/warlock attachment sallittu)
  • Vähintään yksi viime kierroksen jaskoista/beasteistä löydyttävä listasta
  • character jaskat/beastit sallittu
  • ei colosseja/gargantuaneja
  • ei teemoja
  • Scenariot Mangled Metal, Trial by Fire sekä Journeys end. Pelaajat voitat keskenään päättää scenarion
Viikot 5-6
  • 25p
  • warcasterin/warlockin vaihto sallittu
  • colossit ,uniitit, soolot ja battle enginet ja structuret sallittu
  • teemat sallittu
  • Vähintään yksi viime kierroksen battlegroupin modelleista löydyttävä (huom warcaster/warlock on osa battlegtoupia, warcaster/warlock attachment ei)
  • Scenariot Trial by Fire sekä Journeys end. Pelaajat voitat keskenään päättää scenarion
Viikot 7-8
  • 35p
  • sama warcaster/warlock kuin viime kierroksella
  • vähintään 20p verran samoja modelleja kuin viime kierroksella
  • teemat sallittu
  • Scenariot Steam Roller 2017 (2018 jos julkaistu) paketista. Pelaajat voitat keskenään päättää scenarion
Viikot 9-10
  • 50p
  • warcasterin/warlockin vaihto sallittu
  • vähintään 30p verran samoja modelleja kuin viime kierroksella
  • teemat sallittu
  • Scenariot Steam Roller 2017 (2018 jos julkaistu) paketista. Pelaajat voitat keskenään päättää scenarion

PALKINNOT

KOMENTAJA PALKINTO

Voitte pelata jokaisella kierroksella niin paljon kuin haluatte. Kirjatkaa ylös montako peliä olette pelanneet, ja montako olette niistä voittaneet. Kirjatkaa myös ylös ketä vastaan pelasitte, jotta tarvittaessa voi varmistaa tulosten täsmäämisen.

Pisteytys toimii seuraavalla tavalla
  • Viikoilla 1-6 saa hävitystä pelistä 1:n pisteen ja voitetusta pelistä 3 pistettä.
  • Viikoilla 7-10 vaatii pelien pelaaminen jo enemmän aikaa ja vaivaa, joten hävistystä pelistä saa 2 pistettä ja voitetusta pelistä 5 pistettä
  • BONUS: Jokaisen kierroksen päätteeksi saa yhden lisäpisteen, jos listasi on täysin maalattu ja se sisältää tämän liigan aikana maalatun napin. Samoista napeista ei voi kerätä boonuspistettä kahdesti (esim. maalasin casterin ekalla viikolla, nyt kerään kaikki boonus pisteet eiks je? EI!).
Viikon 8 päätyttyä eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa komentaja-palkinnon. Tasatilanteessa se pelaaja voittaa, joka voitti tasatilanteessa olleiden pelaajien välisiä kamppailuja enemmän. Näidenkin ollessa tasan ratkaistaan voittaja arvalla.

Esimerkki: Jorma ja Kyösti keräsivät molemmat 35 pistettä ja ovat jaetulla ykkössijalla. Jorma ja Kyösti pelasivat kolme kertaa vastakkain, joista Kyösti voitti kaksi ja Jorma yhden. Kyösti voittaa komentaja palkinnon.

MAALAUS PALKINTO

Jokaisesta liigan aikana ITSE maalatusta warmachine/hordes napista saa pisteitä seuraavasti
  • small base (30mm) 2p
  • medium base (40mm) 3p
  • large base (50mm) 6p
  • huge base (120mm) 15p
huom! maalattua nappia ei tarvitse pelata kierrosten aikana, kaikki masiinan pelissä olevat modellit lasketaan

Extra kertoimia:
  • kerroin 1.25 Jos jokainen maalattu nappi on basetettu. Nappi on basetettu jos siinä on LOS viivat maalattu ja sen päällä on jotain hiekkaa/kasvillisuutta/lunta tai vastaavaa
  • kerroin 1.5 hienoimmalle maalatulle armeijalle. Valinta suoritetaan äänestyksellä sotavasarassa viikoilla 7-8. Et saa äänestää itseäsi. Jos ei äänestä, ei voi tulla valituksi. Tasatilanteessa arpa ratkaisee.
HYVÄ TYYPPI TALKINTO

Viikoilla 7-8 äänestetään sotavasarassa YV:n kautta liigan mukavinta pelaajaa. Äänestä sellaista pelaajaa, jonka seurassa on aina kivaa. Voit äänestää sellaistakin henkilöä, jota vastaan et pelannut. Hyvä keskustelu harrastukseen liittyen ja sosialisointi ovat myös iso osa masiinaa. Et saa äänestää itseäsi. Jos ei äänestä, ei voi tulla valituksi. Tasatilanteessa arpa ratkaisee.
Hän on puhunut.

Avatar
Pikku
Viestit: 1321
Liittynyt: Su 28.07.2002 21:32
Paikkakunta: Joensuu

Re: WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Viesti Kirjoittaja Pikku » Ma 20.11.2017 16:37

Mun mielestä pitäs lähte noilla ihan Journeyman-liigan castereilla ja battle groupeilla. Viime slow growissa capaa casterin valinta ja ne ekojen kierrosten pelit ei ollu hirveen siistejä.

Avatar
Khormag
Viestit: 111
Liittynyt: To 19.06.2014 15:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Viesti Kirjoittaja Khormag » Ti 21.11.2017 09:08

Hyviä ideoita tässä, oli aiemmin muistaakseni jo JPPY porukalla puhetta että pitäisi näitä liigoja saada kehitettyä sellaiseen suuntaan että nää poikkeis venytetyistä turnauksista jotenki selkeesti. Tässä ois ehkä ainakin hyvä alku!

Siitä mitä Kaarle mainitsi, niin pakko olla samaa mieltä ainakin osin. Se että ei oltu mitenkään rajoitettu noita cästeri ja/tai lista valintoja muuten kuin pisteiden osalta, teki kyllä pelistä melkoisen epätasapainoista ja myös puhtaasti osin tylsää. Kuitenkin vaihtoehtojen täysin rajaaminen noihin valmiisiin battlegrouppeihin ja warcastereihin on tavallaan vähän tympeää. Tahtoisin itse nähdä hieman ennemmän noita optioita, jo ihan sen takia että ei noi valmiitakaan battlegroupit hirviän kivoja oo välttis ("katsoo Cryxiä pahasti"). Se miten tän voisi hoitaa, niin esim. noi normi jorneyman leaguen cästerit, mutta avoimet battlegroupit, esim. Robinin ehdottamien sääntöjen mukaan (ei korjaa Denny ongelmaa"). Tai esim. vain ADR cästerit ja vapaat battlegroupit joillain säännöillä (en jaksanu tsekkaa mitä tuol on atm, ajatus vaan). Näin olisi hieman enemmän vaihtoehtoja, mutta EHKÄ saataisiin rajattua sieltä kuitenkin noita ihan typerimpiä juttuja pois. Liigasta voisi myös mahdollisesti jättää teemat kokonaan ulos?

Teoriassa jos hirviästi ahdistaa, niin juttujen spämmäämisen voisi myös kieltää alkukierroksilta kokonaan, onhan se vähän masentavaa esim. jossain 25p pelissä pelata pöydällistä lighteja vastaan. Muutenkin toki järjen käyttö sallittu, mutta eihän sitä tietysti voi keltään voittamisen yrittämistä kieltää.

-Aapo

Avatar
Veripallo
Viestit: 983
Liittynyt: To 05.10.2006 10:38

Re: WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Viesti Kirjoittaja Veripallo » Ti 21.11.2017 16:22

Ymmärrän kyllä hyvin huolen siitä, että vapaasti rakennettavat battlegroupit (tai ainakin casterit) tekee pelistä liian tasapainottoman pienissä pistekoissa. Mk3 ongelmana on vain se, että vaihtoehtoisia battleboxeja ei ole vielä virallisesti olemassa niin kuin Mk2 aikaan oli, ja kaikki kokeneemmat pelaajat eivät välttämättä omista ja halua ostaa uutta battleboxia vain sen casterin tähen (tässä yksi syyllinen, tosin sain juuri sovittua käytetyn Hellynan ostosta joten luultavasti taivun battlebox peleihin myös).

En tiedä mikä on "Denny ongelma", mutta toisaalta tykkään kyllä ajatuksesta, että olisi joku rajoitettu caster valikoima joista valita sen battleboxin lisäksi. Siihen vain tarvittaisiin joku komitea joka jaksaisi kahlata kaikki casterit läpi ja valita sieltä yhden tai kaksi faktiota kohti (yksikin varmaan riittäisi). Henkilökohtaisesti olin haaveillut Goreshade 4:sen pelaamisesta, jota tuskin kukaan vai naama suorana väittää rikkinäiseksi millään pistetasolla :D

Mitä spämmäämiseen tulee, niin oma mielipide on että menkää niin full retard kun haluatte niiden raamien sisällä mitä jaetaan. Kollossien pelaaminen pitäisi kans olla sallittua jahka pistekoko on sen verran, että vastustaja voi saada siihen jonkin mahiksen. Henk. kohtaisesti ajattelin että kokeilen kaiken maailman vähemmän pelattuja juttuja että saan tekosyyn maalata ne ja katsotaan kuin hyvin se pärjää, mutta en tahdo asettaa liikaa rajoituksia jos joku on metannut itselleen jonkun "fluffikkaan" "band of pelkkii kyklooppeja brothers" tai "shredderien kesyttäjä" listan ja haluaa sellaista pelata :D Mutta se on tietenkin vain yhden janarin mielipide, siks keskustelu onkin näin demokratioissa toivottua. :D
Hän on puhunut.

Avatar
Khormag
Viestit: 111
Liittynyt: To 19.06.2014 15:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: WM/H: keskustelua mahdollisesta slow-grow liigasta

Viesti Kirjoittaja Khormag » La 25.11.2017 23:46

Denny ongelmalla meinasin tuota kun MK2 battlegroupeis toi Denny oli vähän tyhäm ainakin. Tuota aiempaa viestiä kirjoittaessa en muistanut ollenkaan että eihän noi taida olla enää käytössä, tuo uus boxi taitaa tuo Agathan olla? Mut ei siinä. Ja toi yks-kaks cästeriä sen vakkari battlegroupin lisäks ois varmaan jo tosiaan ihan tarpeeksi. Näitäkinhän voisi esim. joku sunnuntai pelien yhteydessä porukalla pohtia, jos ei muuta keksi?

-Aapo

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joensuu”