GW muovin taivutus
- Kdownunder
GW muovin taivutus
On ollut aikomuksena taivuttaa GW muovi haikkari lohikäärmeen kaulaa ja häntää kuuman veden avulla. Toinen vaihtoehto olisi käyttää kuumailmapuhallinta tai hiustenkuivaajaa. Nyt kysyisinkin suosituksia ja muiden aiempia kokemuksia ja havaintoja?
Re: GW muovin taivutus
Kuuma vesi tuskin tehoaa. Muut vaihtoehdot ovat tosi hazardeja - sillä hetkellä kun GW:n muovi pehmenee, se helposti myös sulaa, jolloin muodonmuutokset ovat kontrolloimattomia.
Itse en ole keksinyt muuta luotettavaa tapaa kuvaamasi kaltaisiin modailuihin kuin veitsen, pinnaamisen ja greenstuffin (tai muun skulptitahman).
Olen kyllä erittäin kiinnostunut kuulemaan, löytyykö joku taivutteluun perustuva hyvä keino!
-ile
Itse en ole keksinyt muuta luotettavaa tapaa kuvaamasi kaltaisiin modailuihin kuin veitsen, pinnaamisen ja greenstuffin (tai muun skulptitahman).
Olen kyllä erittäin kiinnostunut kuulemaan, löytyykö joku taivutteluun perustuva hyvä keino!
-ile
Netin datasheettien perusteella HIPS saattaisi olla sen verran pehmeää 90-100 asteen lämpötiloissa, että sitä pystyy muotoilemaan taivuttamalla. Ongelmaksi muodostuu enemmänkin se että kyseessä on ruiskuvalettu kappale. Kappaleessa saattaa siis olla jännitteitä, jotka lämmitettäessä purkautuvat ja saattavan muuttaa kappaleen muotoja peruuttamattomasti. Tosin GW on luultavasti optimoinut spruen rakenteet ja ruiskuvalun syklin semmoiseksi että suurempia jännitteitä tuskin löytyy.
Toinen mahdollinen ongelma on yhtymäsaumat, joita muodostuu kun kaksi eri reittiä kulkevaa muovimassaa yhdistyvät. Lämmitettäessä kappale saattaa haljeta yhtymäsaumasta, samalla tapaa kun jotkut ohuemmat kappaleen katkeavat siististi lähes itsestään. Jokaisessa spruen osassa taitaa käytännössä olla vähintään yksi yhtymäsauma.
Spruen pätkillä taivuttamista pystyy kokeilemaan, mutta aivan riskitöntä homma ei ole vaikka se spruen kanssa saattaisi moitteettomasti toimia.
Toinen mahdollinen ongelma on yhtymäsaumat, joita muodostuu kun kaksi eri reittiä kulkevaa muovimassaa yhdistyvät. Lämmitettäessä kappale saattaa haljeta yhtymäsaumasta, samalla tapaa kun jotkut ohuemmat kappaleen katkeavat siististi lähes itsestään. Jokaisessa spruen osassa taitaa käytännössä olla vähintään yksi yhtymäsauma.
Spruen pätkillä taivuttamista pystyy kokeilemaan, mutta aivan riskitöntä homma ei ole vaikka se spruen kanssa saattaisi moitteettomasti toimia.
Kuuma vesi toimii ohuisiin osiin.
Lohkarin häntä jos on umpi muovis ei taivu, kuumailma puhellinta olen käyttänyt mutta se yleensä pehmentää tektuuria pinnasta.
Onttona se vaan painuu kasaan taivuttaessa.
Tein Lohkarin hännstä muotin ja fimo massan sisään. pistin jääkaappiin vähänksi aikaa sitten otin muotista ja taivutin ja muokkasin hännän sopivaksi.
Eiku uuniin ohjeen mukaan ja siinäpä oli valmis häntä.
Lohkarin häntä jos on umpi muovis ei taivu, kuumailma puhellinta olen käyttänyt mutta se yleensä pehmentää tektuuria pinnasta.
Onttona se vaan painuu kasaan taivuttaessa.
Tein Lohkarin hännstä muotin ja fimo massan sisään. pistin jääkaappiin vähänksi aikaa sitten otin muotista ja taivutin ja muokkasin hännän sopivaksi.
Eiku uuniin ohjeen mukaan ja siinäpä oli valmis häntä.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
Ite kokeilisin muoviliimoilla - sivelee pintaan, antaa vaikuttaa hetken ja sitten taivuttaa. En ole kokeillut.