"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Maaliruiskuista

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
ankara halla
Valvoja

Maaliruiskuista

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

En ainakaan nopealla silmäyksellä huomannut tästä yhtään topiccia joten loin uuden.

Ostin hetken mielijohteesta Biltemasta kymmenellä eurolla halvimman mahdollisen ruiskun ja ponneilmasäiliön. Ajatuksena tietysti säästää aikaa ja vaivaa kun voisi maalata armeijan perusvärin (minulla Miniature Paintsin "Syvän Punainen" nro. 42 jota ei tietääkseni edes saa spraymaalina) nopeasti ja helposti. Kokemusta maaliruiskuista minulla ei ole.
Yhtään.

Käyttöönotto oli kuitenkin helppoa, piuhat kiinni (varmudeksi kokeilin ensin pelkällä vedellä ruiskun toimivuutta ja säätöjä) hieman ohennettua maalia säiliöön (ohensin noin 1/4 vettä/maalia), suihku noin "puoliteholle" ja eikun maalaamaan.
Olen juuri nyt saanut maalattua uuden Predatorini ja pakko sanoa, tulos on vakuuttava. Maalia meni yhteensä noin puolipurkkia ja koko tankin maalaaminen kahteen kertaan kesti yhteensä noin 20 min. Jälki on paljon tasaisempaa kuin mihin ainakaan minä pystyisin paksullakaan sudilla eikä mitään valumista ole ainakaan nyt nopealla vilkausulla havaittavissa.

Kysymys kuuluukin, että käyttääkö täällä kukaan muu maaliruiskuja? Ja jos niin mitä kokemuksia/neuvoja/vinkkejä olisi minulla ja muille.
Alustavan kokeilun perusteella voin itse kyllä lämpimästi suositella kaikille. Entäpä muut?
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
maddog

Viesti Kirjoittaja maddog »

Empä ole käyttänyt figujen kanssa, muissa projekteissa (maalaukset, pienoismallit) kyllä. Ovat hyödyllisiä ja nopeita. Tosin nopeutta vähentää se että ruiskun puhdistus ja huolto vie hiukka enemmän aikaa kuin pensselin pesu :D . Mutta akryyleillä kun ruiskuttaa, niin peli on helppo puhdistaa ruiskuttamalla läpi puhdasta vettä, joten puhdistus ei pitäisi tuottaa ongelmia.

Ainoa hankaluus ruiskuissa on se että maalin annostelu on hankalaa ja vaatii harjoitusta. Ettei tule niitä valumia ja karkeita alueita joilla ei ole kunnon peittoa. Ongelmaksi voisi myös luetella sen että suuri osa sumusta menee figun ohi, ja näin maalia menee hukkaan reilusti.

Jos on kiire, niin ruisku on oivallinen peruspohjien maalaukseen. Myös pölyisten saappaitten ja tankkien camojen maalaus onnistuu kevyellä ruiskutuksella reilusti helpommin kuin pensselillä
MattiL

Viesti Kirjoittaja MattiL »

joo mul on kans tommone ruisku en oo kyllä koskaa käyttäny warhammerihini mutta muihin oon :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”