Blood Bowlista

John-Gary

Blood Bowlista

Viesti Kirjoittaja John-Gary »

Ajattelin alkaa kerää BB:ssa Skaven armeijaa. Minulla ei ole vielä mitään kyseiseen peliin liittyvää joten....
Onko BB aloitusboksi hyvä ostos minulle joka alkaisin keräämään skaveneitä, siinähän tulee ihmisiä ja örkkejä mukana. Eli kannattaako ostaa sääntökirja ja tarvittavat jutut erikseen vai ensin vaikka harjoitella näillä aloitusboksin mukana tulevilla joukkueilla ja sitten vaihtaa niihin skaveneihin..
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

Itse aloitin skaveneilla(tai itseasiassa demoneilla, mutta skaven säännöillä) juuri pari viikoa sitten. Aloituslaatikkoa ei kannata ostaa. Siinä tulee vanha sääntökirja ja turhia figuja. Counttereita ja templateja ei tarvitse ja syöttömitan voi tehdä itse. Ainostaan kentän tekeminen oli työläämpää, mutta ei mahdotonta (yhden illan projekti). Jos haluat kentäntekoon vinkkejä, niin voin kirjoitela omia kokemuksia.

Sääntökiirjan saa ladata netistä ilmaiseksi: http://www.bloodbowl.com
(siis ihan virallisilta sivuilta). Tilaa vain skaven jengi mail-orderista tai vaihtoehtoisesti ostele haluamasi fb ukot ja konffaa niistä.
Plissken

Viesti Kirjoittaja Plissken »

Tein oman Skaven teamin FB figuista. Laitanpa myöhemmin kuvat tänne.
Call me Snake
tiipou

Viesti Kirjoittaja tiipou »

ja tässä pelissä se on "joukkue", ei "armeija" :)
Kun tulee osuma,
niin nappi napsahtaa.

Turha sitä sen enempää on etukäteen miettiä.
Plissken

Nyt on muutamia kuvia Skaven joukkueesta.

http://www.saunalahti.fi/tkinnus/pics/stormvermin.jpg
http://www.saunalahti.fi/tkinnus/pics/gutterrunner.jpg
http://www.saunalahti.fi/tkinnus/pics/thrower.jpg
http://www.saunalahti.fi/tkinnus/pics/linemen.jpg
http://www.saunalahti.fi/tkinnus/pics/ratogre.jpg

Stormverminit ja ogre on blistereistä. Loput joukkueesta on väsätty yhdestä Skaven Clanrats boxista.
Gutterrunnerien kädet on pistetty niin että figuuri on ryntäämässä eteenpäin. Molemmilla throwerilla on taas toinen käsi pystyssä (en väsännyt käteen palloa). Linjamiehet (rotat) taas on pistetty nyrkit pystyyn torjumaan vastustajaa.

Jos pelaat turnausta Skaveneilla, niin ota paljon pelaajia alussa joukkueeseesi (jätä se rottaogre pois). Tarvitset niitä varmasti. Mielellään 12 tai 13 pelaajaa heti alkuun sekä apoteekkari (jos rahaa jää). Valitse myös ensimmäinen vastustajasi huolella. Ei mitään kovasti lyövää. Huomasin kaiken tämän kantapään kautta.
Aloitin turnauksen näillä:
2 storm verminiä
2 gutter runneria
1 heittäjä
5 linjamiestä
1 rottaogre

1. peli (vastassa old world eli kääpiöitä, ihmisiä ja haltioita sekaisin)
Pari pelaajaa badly hurt ja vastustaja teloo myös yhden linjamiehen joka missaa seuraavan pelin. En saa tarpeeksi rahaa ostaa lisää pelaajia. En myöskään saa mitään aikaiseksi eli yksikään pelaaja ei saa skilliä.
Peli päättyy 3-1 tappioon.

2. peli (vastassa örkit)
Yhden pelaajan alivoima. Kaksi pelaajaa taas badly hurt ja yksi linjarotta vielä kuoleekin. Saan kuitenkin rahaa sen verran että saan toisen heittäjän. Peli päättyy tasan 1-1.

3. peli (vastassa kääpiöt)
Täysi kaaos. Pelaan edelleen yhden miehen alivoimalla. Peli alkaa hyvin. Ensimmäisen puoliajan 4. vuorolla saan maalin (elämä hymyilee...vielä). Kääpiöt ottavat esiin nopat joihin on taottu "rune of 6". Vastustajalla toimii kaikki. Lähes kaikki iskut mennee läpi ja vieläpä tekevät pahaa jälkeä. Kahdeksan!!! (8) casualtia joista lekuri saa paikattua yhden pelaajan (joka takaisin kentälle päästyää pääsee vielä hengestään). Toisen erän puolivälissä joudun luovuttamaan kun en enää saa edes aloitukseen kolmea pelaajaa. Ei rahaa, ei mvp:tä. Yksi onneton gutter runneri saa jopa skillin (jääkin ainoaksi) tehtyään sen ainoan maalin. Peli päättyy 2-1 tappioon.

4. peli (vastassa ihmiset)
Kahden pelaajan alivoima. Yksi rotta hakataan vielä badly hurt. Näin vajaalla joukkueella ei ihmeitä tehdä vaikka rotat juoksevatkin kuin pirut. Noppa-tuuri on mitä on. Rottaogrenkin kun pitää aina alussa tehdä blockit, niin mitäpä muutakaan nopat näyttää kuin ykköstä ja kakkosta. Ainakin 2 tai 3 omaa vuoroa menee siihen kun rottaogre lyö päät vastakkain vastustajan kanssa ja vuoro olikin siinä.
Peli päättyi 3-0 tappioon ja siihen päättyikin turnauksessa eteneminen.

Ei sillä...rotilla on ihan ok pelata. Mutta muista varoa kaikkea mikä lyö takaisin. Rotat kun ovat nyrkillä tapettavia.

Huh...tulipas tekstiä.. :roll:
Call me Snake
John-Gary

Viesti Kirjoittaja John-Gary »

Joo kiitti neuvoista... se vanha rat ogre kävis kyl paremmin tähän peliin mielestäni.. onko basejen pakko olla pyöreitä?
Plissken

John-Gary kirjoitti:Joo kiitti neuvoista... se vanha rat ogre kävis kyl paremmin tähän peliin mielestäni.. onko basejen pakko olla pyöreitä?
Ei niiden pyöreitä tarvitse olla.
Vinkki: Itse käytän pieniä tarralappuja basejen alalaidassa merkkaamassa pelaaja numeroa (en maalaa numeroa pelaajaan/baseen). Samoista tarralapuista teen baseen, figun jalkojen viereen, merkinnän mitä taitoja figulla on. Esim. B=block, D=dodge, MB=mighty blow jne. Ei mene missään vaiheessa arpomiseksi ja vastustajakin näkee suoraan mitä kyseinen pelifigu osaa.
Call me Snake
Kuusikeiju

Viesti Kirjoittaja Kuusikeiju »

Huh. Otan osaa Plissken. Wild Animal on kyllä vihoviimeisin ominaisuus. Rottaogre on joukkueessa aikamoinen riippakivi eikä sitä kannata juuri palkata paitsi jos a) saat hankittua sille blockin HETI ja b) vastassa on myös kokemattomia pelaajia.

Rottajätti ei ole hintansa väärti. Ei millään. Ei kannta antaa ison ja komean figun hämätä. Skavenit pärjäävät juoksemalla ja hankkimatta pari kipeää mutaatiota .
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Kuusikeiju kirjoitti:
Rottajätti ei ole hintansa väärti. Ei millään.
Jaa... Täällä päin riehuu yksi, jolla on peruskykyjensä lisäksi block, tackle, piling on(!) ja razor-sharp claws... Lisäksi sillä on rasittava taipumus selvitä vaikka minkälaisista ansoista (yritin sulkea sen neljän äijän keskelle, ja eikös mokoma heitä kahdella nopalla pari pushbackia, jonka jälkeen saikin jo lyödä kahdella nopalla omaksi edukseen). Edes foulaamalla siitä ei tunnu pääsevän eroon.

Totta kyllä, aloittavaan joukkueeseen sitä ei kannata hankkia, mutta kokeneempaan tiimiin tuo tarpeellista vahvistusta siinä vaiheessa, kun kaikilla muillakin on jo big guy.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

Kuusikeiju kirjoitti: Rottajätti ei ole hintansa väärti. Ei millään. Ei kannta antaa ison ja komean figun hämätä. Skavenit pärjäävät juoksemalla ja hankkimatta pari kipeää mutaatiota .
Jaa-a. Lyhyen kokemukseni mukaan se on juurikin se ainoa ukko koko joukkueessa, joka voi a) pakottaa vastustajan tekemään touchdownin b) hidastamaan vastustajan hyökkäystä. Nämä siis strength teameja vastaan.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

VonCarstein kirjoitti:Itse aloitin skaveneilla(tai itseasiassa demoneilla, mutta skaven säännöillä) juuri pari viikoa sitten. Aloituslaatikkoa ei kannata ostaa. Siinä tulee vanha sääntökirja ja turhia figuja. Counttereita ja templateja ei tarvitse ja syöttömitan voi tehdä itse. Ainostaan kentän tekeminen oli työläämpää, mutta ei mahdotonta (yhden illan projekti). Jos haluat kentäntekoon vinkkejä, niin voin kirjoitela omia kokemuksia.

Sääntökiirjan saa ladata netistä ilmaiseksi: http://www.bloodbowl.com
(siis ihan virallisilta sivuilta). Tilaa vain skaven jengi mail-orderista tai vaihtoehtoisesti ostele haluamasi fb ukot ja konffaa niistä.
Olen itse aikonu aloittaa Blood Bowlin, ja olen ladannutkin netistä ohjekirjan, mutta eteeni on tullut pienehkö ongelma: Mistä Block Diceja saa, muualta kuin aloituspakkauksesta. Tähän ei sitten kannata vastata: "tee itse", koska Block dicessa on kuusi sivua, ja viittä erilaista symbolia, enkä tiedä kuinka monta kutakin tulee.
JarLoz
Viesti:

Tai nyt kun tälle linjalle lähdetään, niin voinhan esittää vaatimusteni listan :wink: :

- jos joku voisi lähettää minulle Block Dicen "avattu kuutio" mallin, olisin kiitollinen. Osoite on: [email protected]. esimerkin siitä mitä tarkoitan "avatulla kuutiolla" löydät osoitteesta: http://koti.mbnet.fi/jarvis7/perusnoppa.bmp <-- on siis kuva siitä jos nopan kaikki kuusi sivua levitettäisi tasaiselle pinnalle. (Kyllä, kuva on piirretty "30s.-paintilla-äkkiä-laadulla-ei-väliä" taktiikalla :D ) Tietysti olen myös kiitollinen jos joku viitsisi kertoa kuinka monta kutakin symbolia nopassa on, sekin auttaisi minua suuresti.

- Kuinka suuria ovat Blood bowl kentässä olevat neliöt? ?cm kertaa ?cm olisi hyvä konsepti. Kuinka monta kuutiota kentässä on? ?kuutiota kertaa ?kuutiota on jälleen hyvä konsepti.

- Kuinka pitkä Range Ruler on? Misää kohdin sitä on rajat Quick Passille, Short Passille, Long Passille ja Long Bomblille?

Niille, jotka pelkäävät rikkovansa tekijänoikeuksia: Range Ruler ja Block Dice (toisin kuin Scatter Dice ja Artillery Dice) eivät ole rekisteröityjä tavaramerkkejä (puuttuvat Blood Bowl sääntökirjan alussa olevan Registered Trademarks- listasta). Ja vaikka olisivatkin, en näe syytä miksi en saisi itse valmistaa niitä omaan käyttööni. Ja Blood Bowl kenttiä on tehty itse maailman sivu :wink:

Ja lopuksi: Olen pahoillani tälläisen "vaatimuslistan" postittamisesta, ja tiedän että olisi ollut kohteliaampaa esittää kysymykseni yksi kerrallaan, mutta kunnon kääpiöpelaajana, uskon että: Käytännöllisyys ennen Kohteliaisuutta :wink:
Plissken

Blood Bowl ohjekirjan sivulta 7 löytyy puolikas pelikenttä, eli kentän koko on 15*26 ruutua. Ohjekirjan useilta sivuilta löytyy valokuvia joissa seisoo pelifiguja pyöreillä alustoilla peliruuduissa. Näistä päättelemällä on yhden ruudun koko n. 2,5cm*2,5cm (esim. FB örkkibasen kokoinen).
Heittomitasta löytyy myös kuvia sivuilta 6 ja 13. Quick, Short ja Long Pass ovat saman mittaisia ja Long Bomb on hieman lyhyempi (sen pituudesta en ole varma mutta se taitaa olla n. 2,5 tai 3 ruutua.
Tavallisia noppia voi käyttää näin (katso ohjekirjan sivu 11):

Noppaluku 1
The attacking player is knocked down.

Noppaluku 2
Both players are knocked down, unless one or both of the players involved has the Block skill. If one player has the Block skill then he is not knocked over by this result, though his opponent will still go down. If both the players have the Block skill then neither player is knocked over.

Noppaluvut 3 ja 4
The defending player is pushed back one square by the blocking player. The attacking player may follow up the defender.

Noppaluku 5
Unless the defender has the Dodge skill he is pushed back and then knocked over. If he does
have the Dodge skill then he is only pushed back. The attacking player may follow up the defender.

Noppaluku 6
The defending player is pushed back and then
knocked down in the square they are moved to.
The attacking player may follow up the defender

Toivottavasti mitat meni lähelle oikeita. Mutta näillä mitoilla olen itse tehnyt pelipöydän ja hyvin toimii.
Call me Snake
JarLoz
Viesti:

Voisiko se joku, jonka nimeä en nyt kuollaakseni muista, joka laitti ne "millintarkat" ohjeet bb kenttään, koska en saanut niitä ylös..
Kuusikeiju

Viesti Kirjoittaja Kuusikeiju »

VonCarstein kirjoitti:
Jaa-a. Lyhyen kokemukseni mukaan se on juurikin se ainoa ukko koko joukkueessa, joka voi a) pakottaa vastustajan tekemään touchdownin b) hidastamaan vastustajan hyökkäystä. Nämä siis strength teameja vastaan.
Juu. Rottaörmy voi pakottaa vastustajan tekemään maalin tai hidastaa vastustajaa. Hyviä taktiikoita kumpikin, jos mielii maalijuhlia.:D

Kaikella varmuudella Rottaörmy lopettaa kuitenkin ainakin yhden vuoroistasi heti alkuunsa. Voimajoukkueita vastaan pitää pelata vain hippulat vinkuen.
Hellbender
Viesti:

Verta pakkiin pojat!

Viesti Kirjoittaja Hellbender »

Verta pakkiin!!

Juu, pelasin ekan BB pelin viikonloppuna, ja täytyy sanoa, että tykkäsin kovasti. Kenttä mahtuu pöydälle, kun pöydälle ja figut yhteen boxiin.

Eikä rahaakaan luultavasti pahemmin mee.

Peliaikakin lienee lyhyempi kuin 40koossa tai fantasyssä. Ainakin sitten, kun saa säännöt hanskaan.

Voitin ekan matsin ihmisillä örkkejä vastaan 2-0. Pelasimme siis perussäännöillä.

Kuinka hyviä pelattavia ihmiset noin muuten ovat? Norse vaikuttais teemaltaan enempi mun makuun sopivalta. Norsesta kokemuksia?

Käyttäkö porukka muuten kaikkia erikoissääntöjä?

Pyöriikö tässä lähistöllä (Riihimäki, pääkaupunkiseutu) jotain liigaa?

Niin, ja Captain, kunhan saan säännöt hanskaan, niin voidaan ottaa erää :D

No johan siinä oli...
"Miehet rakastavat pelejä, ja sota on raaka, tappava peli - mutta peli kuitenkin, ja paras mitä on" - William Broyles
The Captain
Valvoja

Re: Verta pakkiin pojat!

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Hellbender kirjoitti: Kuinka hyviä pelattavia ihmiset noin muuten ovat? Norse vaikuttais teemaltaan enempi mun makuun sopivalta. Norsesta kokemuksia?
Norset ovat liigan alussa erinomainen joukkue, blokki kaikilla ukoilla tarkoittaa, että ne pärjäävät kontaktissa kaikkia muita tiimejä vastaan. Liigan kehittyessä muutkin joukkueet alkavat blokkitaitoisia pelaajia haalia, ja Big Guyt sekä esim. örkkien, kaaoksen ja liskojen ST4-pojat ottavat tappelussa tilanteen haltuunsa. Norsejen AV7 alkaa vähitellen tuntua tappioiden muodossa.

Norse blitzer muuten on pelin toiseksi juustoisin pelaaja - heti alkuun kaksi traittia, joista toista se ei voisi normaalisti edes saada (jump up kun on Agility trait). Toisaalta se saattaa frenzyttää itsensä hassuihin paikkoihin, jolloin setää sattuu.
Niin, ja Captain, kunhan saan säännöt hanskaan, niin voidaan ottaa erää :D
Anna tulla vain. NAF:in ranking-listalla Suomen paras High elf -pelaaja on valmis ottamaan vastaan haasteen kuin haasteen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
tiipou

Viesti Kirjoittaja tiipou »

Mä asun Helsingissä ja voin kyllä ottaa peliä jos kiinnostaa.
Tietääkö kukaan onko tai tuleeko Mustaan Suteen liigaa, kun siitä oli kyllä joskus puhetta. Sinne olis kiva mennä pelailemaan.
Kun tulee osuma,
niin nappi napsahtaa.

Turha sitä sen enempää on etukäteen miettiä.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

30.08 mennessä ilmoittautumaan Cuppiin. Tarkemmat tiedot asiasta löytyy ainekin liikkeestä ja mahdollisesti nettisivuilta.
L_J

Viesti Kirjoittaja L_J »

Kaikille BloodBowlista kiinnostuneille voin suositella todennäköisesti netin suurinta online liigaa http://fumbbl.com

Pelataksesi tarvitset vain sivuilta löytyvän javaclientin ja tuhottomasti aikaa.
"It's today!" said Piglet.
"My favorite day," said Pooh.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Blood Bowl”