Muovi figuureista painavampia

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
kilpikonna

Muovi figuureista painavampia

Viesti Kirjoittaja kilpikonna »

Hei kaikille,

Olen täysin NOOB Warhammer 40,000 harrastuksen kanssa. Kun kokosin ekan muovi figuurin, tuli figusta halpa fiilis. Se näytti uskomattoman coolilta, mutta se oli todella kevyt "Space Marine". Pohdin onko mahdollista täytyy figuurin pohja jollain massalla että figuun saa painoa? Paino lisää heti sellaista fiilistä.

Millaisia riskejä on täyttää "pohjalevy"? Kiitos!
techman
Viesti:

Re: Muovi figuureista painavampia

Viesti Kirjoittaja techman »

Kuumaliimaa ja lyijyhauleja. Joissain vanhemmissa huonosti tasapainotetuissa figuissa melkein pakollisia.

Tosin sitten kun niitä on pelikelpoinen armeija, paikoitellen 100+ ukkoa niin toivoo, että ne olisivat vieläkin kevyempiä.
kilpikonna

Olisiko jotain linkkejä? Riskit myös se jos materiaali on myrkyllistä. Kuumaliiman määräkin olisi melkoinen?

Itse asiassa, aloin tässä miettimään että eikö noita pohja-alustoja figuureille voi ostaa jostain? Eli jos sellaisia olisi puisia, metallisia, vähän painavampaa massaa, materiaalia?
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Superliima + sopivan kokoinen prikka rautakaupasta/moottorimarketista/vastaavasta.

Helpointa ja tehokkainta ja varmaan edullisintakin. Turha edes harkita mitään massoja ja muita suttauksia.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Jep. Pikaliimaa ja rautaprikkoja olen itse käyttänyt muoviukkojen pohjassa. Viiden sentin kolikotkin käyvät, mutta yksittäisen prikan hinta jää alle viiden sentin, ja niiden hankkiminen isoina määrinä on helpompaa kuin viisisenttisten.

Lyijyisiä ongenpainoja olen käyttänyt sellaisissa alustoissa, joissa on muotoillut reiät tai ura figun kiinnittämiseen niin, että prikka ei mahdu alustan pohjan sisään. Näiden kanssa toki marginaalinen terveysriski, mutta eipä mitään metallinpaloja kannata nieleskellä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
kilpikonna

Siis tarkoitatteko prikoilla näitä?
https://www.k-rauta.fi/kategoria/rakenn ... /aluslevyt

Sitten tuleeko ne kiinni pohjaan kuumaliimalla vai pikaliimalla? Millaisella liimalla...
Sähkis

Viesti Kirjoittaja Sähkis »

Aluslevyjä ja korialuslevyjä lähtisin liimailemaan ihan pikaliimalla pelkän helppouden ja nopeuden takia. Aluslevyt eivät tosin paina kuin gramman pari että jos oikeasti haluaa painoa niin ongenpainot, lyijyhaulit, ilmakon panokset ovat varmaan parempi vaihtoehto. Itse jättäisin basen alle aina vähän tyhjää tilaa jotta figu pysyy paremmin pystyssä epätasaisella pinnalla.

Nopee google paljasti oikeen tutoriaalinkin: https://www.youtube.com/watch?v=ueA1zTdgg8A

Kannattaa myös huomioida että mitä enemmän figuun lisää painoa, sen todennäköisemmin se särkyy pudotessa. Figut ovat kuitenkin monille pelinappuloita ja siten ne joskus kupsahtelevat alas rakennusten päältä ym.
kilpikonna

Sähkis kirjoitti: Ma 28.02.2022 21:58 ... jos oikeasti haluaa painoa niin ongenpainot, lyijyhaulit, ilmakon panokset ovat varmaan parempi vaihtoehto. Itse jättäisin basen alle aina vähän tyhjää tilaa jotta figu pysyy paremmin pystyssä epätasaisella pinnalla.

Nopee google paljasti oikeen tutoriaalinkin: https://www.youtube.com/watch?v=ueA1zTdgg8A

Kannattaa myös huomioida että mitä enemmän figuun lisää painoa, sen todennäköisemmin se särkyy pudotessa. Figut ovat kuitenkin monille pelinappuloita ja siten ne joskus kupsahtelevat alas rakennusten päältä ym.
Kiitos viestistä. Tuo kaveri on tosiaan miettinyt tuota juttua.

Pohdin sellaista, että minua ei haittaa vaikka pohja olisi sileä. Pääasiassa olen tällä hetkellä kiinnostunut rakentamisesta, maalaamisesta, keräämisestä ja mahdollisesti jonkun lautapelin hankkimisesta. (Boxed Games). Eli ehkä voisin laittaa pohjan sisään painoa ja täyttää sitten pohjain jollain massalla. Sitten massa kuivuisi ja pohja olisi tasainen. Sisällä esim. tuollainen lyijy paino.

Olen täysi NOOB harrastuksen parissa, joten etenen todella hitaasti ja pääpaino maalaus / askartelu taitojen kehityksessä + oma harrastustila.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Figujen tiputteluun ja hajotteluun muuten: Kannattaa tehä ekana figulle base (static grassit, flokit, kaikki mitä siihen tuleekin), ja sitten vasta liimata figu siihen päälle pikaliimalla. Pikaliimaa figun vaik pahvipalan päälle maalausta varten.

Syy on että:
Saa basen tehtyä helpommin
Figun saa maalattua ja sprayttyä helpommin
jos figu tippuu niin se irtoaa baselta eikä katkea nilkoista (ns nokia defence)
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Liimaa magneetti joka figun pohjaan. Siinä hoituu kaksi asiaa samalla kertaa - painotus ja magnetisointi. Pienikin 2mm paksu magneetti riittää hyvin painoksi muovifigulle.

Toinen kikka on basen hiekoituksen hoitaminen oikealla pihalta kerätyllä hiekalla. Sekaan muutema isompi kivenmuru. Hiekka ja kivet painaa kummasti enemmän kun flokki ja static grass. Itse sihlaan sitä pihalta kahdella eri keittiövälineellä (metallisihti ja spagettikuivuri) - tuloksena 1-3mm karkeus mikä tuottaa aika luonnollisen lopputuloksen.

Viimeinen kikka on vähän erikoisempi. Tilaa Amazon DE:stä purkillinen rautajauhoa. Liimaa sitä erikeeperin kanssa basen pohjaan, tai sekoita basen päälle liimattavan hiekan sekaan. Lisää mukavasti kanssa painoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”