Pohjamaalaus sprayt 2022

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mr Jyrki

Pohjamaalaus sprayt 2022

Viesti Kirjoittaja Mr Jyrki »

Hei.
Varsin uutena Warhammer 40k harrastajana ajattelin kysyä mitä valkoista pohjamaali spray maalia suosittelette, jota voisi helposti hankkia Suomen maasta mieluiten netin kautta ilman sen tilausta ulkomailta? Tarkoituksena olisi käyttää kyseistä pohjamaalia Blood Angels yksiköiden maalaukseen. Mukaan lukien käyttää myös Citadelin Contrast maaleja normaalien maalien lisäksi. Olen jo käyttänyt mustaa ja harmaata Maston pohjamaali sprayta kun käytin niitä kun maalasin aloitus setin Space Marinet ja Necronit.
The Captain
Valvoja

Re: Pohjamaalaus sprayt 2022

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Mastonin valkoista pohjamaalisprayta olen käyttänyt zenithal primingiin vielä viime syksynä, joten eiköhän se ole tänäkin vuonna toimivaa. Ja pitäisi olla saatavilla ihan paikallisesta Prismasta tai rautakaupasta. Mitään figubrändien spraymaaleja en ole käyttänyt moneen vuoteen, joten niistä en osaa sanoa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Marppuli

Viesti Kirjoittaja Marppuli »

Mastonille voin antaa oman suositukseni myös. Löysin monta vuotta vanhan kolinakannun harmaata harrastekaapista ja testauksessa todettu edelleen toimivaksi. Muistaa vaan katsoa että ostaa mattaa.
"For the Emperor, and Sanguinius!"

Blood Angels - Astra Militarum - Adepta Sororitas - Empire - Dwarfs - Beastmen - Imperial Ogres
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ite tykkäsin army paintterin versioista. Musta ja valkea jotta saa zenithal primer efektin (googlaa), toimii todella hyvin citadelin kontrastimaalien kanssa.

Nykyään tulee käytettyä enimmäkseen airbrushia pohjamaalaamiseen mutta omissa mastoneissa oli contrastien kanssa vähän tarttumisongelmaa (nimellisesti liikaa liukumaa korkeimmissa kohtaa, liikaa kontrastia).

Harmaata ei kannata käyttää pohjamaalina kontrastivärien kanssa, toimivat parhaiten valkealle
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Sähkis

Viesti Kirjoittaja Sähkis »

Myös itse voin suositella noita Mastonin maaleja toimivuutensa ja saatavuutensa kannalta. Muovipohjamaali on hyvää kamaa erityisesti maastoissa joita käsitellään monesti vähän rajummin kuin figuja.

Citadelin spray pulloja en käyttäisi primereina. Oman kokemuksen mukaan peittävät harmaan muovin huonosti ja maalia kuluu enemmän kuin tarpeen. Primerin päälle niillä saa pohjavärin kivasti ja ovat käteviä jos hakee juuri tiettyä sävyä. Wraithbone ja Greyseer ovat tosin todella hienojakoisia maaleja ja sotkevat pirusti, enkä lähtisi mitään isompaa maalaamaan esim. parvekkeella. Yksi Citadelin Retributor Armor sylki maalinsa pihalle varastossa ollessaan joten koitan niitä ainakin välttää. Jos joku osaa suositella Wraithbonelle jotain spray vastiketta niin olisin kiitollinen hyvästä tipsitä.

Armypainterin sprayt ovat mulle uusin tuttavuus ja käytän niitä lähinnä pohjavärinä, en primerinä. Mutta ainakin tuo Uniform Grey peittää ihan hienosti muovin.

Bilteman mattamustaa sprayta en osta enää koskaan. Työn puolesta olen heittänyt jo yli 20 purkkia pois erilaisista syistä, yleisimpinä virheellinen suutin, o-renkaat syöpyneet ja pullot vuotavat tai maalin ja ohenteen suhde huono, (maali liian tönkköä).
kilpikonna

Viesti Kirjoittaja kilpikonna »

Itse olen tilannut Games Workshopin Helsingin liikkeestä, ilmeisesti näitä Citadel Spray maaleja (musta, valkoinen). MUTTA tosiaan en ole niitä vielä saanut, testannut. Haluaisin ehdottomasti oppia tekemään pohjamaalin sprayn avulla. Haluan myös kokeilla mikä on valkoisen ja mustan ero jos vaikka maalataan sininen Ultra Marine mustan päälle verrattuna valkoisen pohjamaalin päälle. Haluaisin mahdollisimman kirkkaita värejä.

https://www.youtube.com/watch?v=XYrfZJchOdM

Jaahas? Okei, tätäkin olisi sitten kiva kokeilla eli spraylla maalataan figu ensin siniseksi.
Sähkis

kilpikonna kirjoitti: Ke 02.03.2022 10:56 Itse olen tilannut Games Workshopin Helsingin liikkeestä, ilmeisesti näitä Citadel Spray maaleja (musta, valkoinen). MUTTA tosiaan en ole niitä vielä saanut, testannut. Haluaisin ehdottomasti oppia tekemään pohjamaalin sprayn avulla. Haluan myös kokeilla mikä on valkoisen ja mustan ero jos vaikka maalataan sininen Ultra Marine mustan päälle verrattuna valkoisen pohjamaalin päälle. Haluaisin mahdollisimman kirkkaita värejä.

Jaahas? Okei, tätäkin olisi sitten kiva kokeilla eli spraylla maalataan figu ensin siniseksi.
Väriin saa yleensä kirkkautta sillä että alla on valkoinen. Syvyyttä (varjoja) väriin saa sitten kun tekee mustan päälle. Tietenkin haasteena on monesti värien peittävyys, mustan pohjavärin päälle on vaikeaa laittaa vaaleita värejä ja kärsimätön helposti maalaakin liian paksuja kerroksia kun vaalea maali ei meinaa tummaa pohjaa peittää.

Yleinen hyväksi havaittu, helppo ja nopea tapa on käyttää sekä mustaa että valkoista spraytä "zenithal" efektin luomiseen. Tällöin saadaan luotua luonnollista kirkkautta ja varjostusta figuihin. Näistä löytyy tutoriaaleja reilusti kun hakee zenithal highlight, zenithal undercoat, zenithal prime jne.
kilpikonna

Sähkis kirjoitti: Ke 02.03.2022 14:29
kilpikonna kirjoitti: Ke 02.03.2022 10:56 Itse olen tilannut Games Workshopin Helsingin liikkeestä, ilmeisesti näitä Citadel Spray maaleja (musta, valkoinen). MUTTA tosiaan en ole niitä vielä saanut, testannut. Haluaisin ehdottomasti oppia tekemään pohjamaalin sprayn avulla. Haluan myös kokeilla mikä on valkoisen ja mustan ero jos vaikka maalataan sininen Ultra Marine mustan päälle verrattuna valkoisen pohjamaalin päälle. Haluaisin mahdollisimman kirkkaita värejä.

Väriin saa yleensä kirkkautta sillä että alla on valkoinen. Syvyyttä (varjoja) väriin saa sitten kun tekee mustan päälle. Tietenkin haasteena on monesti värien peittävyys, mustan pohjavärin päälle on vaikeaa laittaa vaaleita värejä ja kärsimätön helposti maalaakin liian paksuja kerroksia kun vaalea maali ei meinaa tummaa pohjaa peittää.

Yleinen hyväksi havaittu, helppo ja nopea tapa on käyttää sekä mustaa että valkoista spraytä "zenithal" efektin luomiseen. Tällöin saadaan luotua luonnollista kirkkautta ja varjostusta figuihin. Näistä löytyy tutoriaaleja reilusti kun hakee zenithal highlight, zenithal undercoat, zenithal prime jne.
Okei, tämä on hyvää tietoa. Olen nähnyt noita mustaa / valkoista sekaisin, spray-videoita, mutta miten esim. tuo video kun pohja tehdään Ultra Marinen sinisellä? Eikö se ole fiksuin pohjaväri Space Marineille niin saadaan ainakin oikea sininen sävy.
Sähkis

kilpikonna kirjoitti: Ke 02.03.2022 10:56
Okei, tämä on hyvää tietoa. Olen nähnyt noita mustaa / valkoista sekaisin, spray-videoita, mutta miten esim. tuo video kun pohja tehdään Ultra Marinen sinisellä? Eikö se ole fiksuin pohjaväri Space Marineille niin saadaan ainakin oikea sininen sävy.
Videossa maalausprosessi on Primer: Citadel Magragge spray -> Base color: Citadel Magragge Blue. Sininen koostuu tässä vaiheessa siis jo kolmesta sävystä. Muovin harmaasta, sinisestä spraystä ja sinisestä purkkimaalista. Tämä on hyvä ja yksinkertainen tapa, jos haluaa maalata figuurit kuten GW tykkää figut maalata. Tasainen väri on helppo tehdä, jos vain haluttu sävy löytyy.

Se mikä on "oikea" sinisen sävy ultramariineille on ihan taiteilian valinta. Siihen miltä maalipinta näyttää vaikuttaa lopulta aika moni asia. Jos sprayaat figuurin ensin mustaksi ja sitten siniseksi on lopputulos (maalikerrosten paksuudesta riippuen) luultavasti erilainen kuin pelkällä sinisellä. Tätä voi käyttää hyödyksi, kuten esim Zenithal metodissa, jossa valo ja varjo luodaa jo tuonne base värin alle, tällä saadaan aikaan "realistisempi" ulkonäkö figuurille.

Kuten sanoin jo aikaisemmassa viestissäni niin en itse tykkää käyttää Primerinä noita GWn spray maaleja. Ne ovat oikeasti aika kalliita ja ainakin nuo vaaleat värit kuluvat todella nopeasti jos tummaa muovin harmaata värjää. Suosin siksi itse muiden valmistajien mustaa, valkoista, harmaata ja näiden yhdistelmiä Primeriksi ja vasta sitten tuohon base väriin saatan käyttää GWn spray maaleja tai muita maaleja. Esim. mustassa on se etu että jos jokin kohta jää vahingossa maalaamatta, näyttää se luonnostaan "varjolta" koska se on musta.
kilpikonna

Okei, huomaan olevani vielä enemmän NOOB mitä ymmärsin. Ammattisanoja joukossa kuten "primer" ... mutta juu, siis täytyy aloittaa pienestä ja yksinkertaisesta. Ihan vaan kokeilla erilaisia maaleja ja tekniikoita. Ihan 1 värin figu, sitten 2 ja 3 värin figu, jne. Siveltimiä minulla on muistaakseni 6 erilaista ja sitten joitakin työkaluja.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ite oon tykänny tästä goobertownin ohjeesta alottelijoille, jota on sit hyvä jatkaa Squidmarin videolla. Maalaamisessa kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa, mutta foorumit on hyvii ku pitää kysellä juttuja!
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
kilpikonna

Meganiikko kirjoitti: To 03.03.2022 17:31 Ite oon tykänny tästä goobertownin ohjeesta alottelijoille, jota on sit hyvä jatkaa Squidmarin videolla. Maalaamisessa kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa, mutta foorumit on hyvii ku pitää kysellä juttuja!
Suurkiitos, tilaan tuota -> Squidmar, mutta tämä toinen tyyppi. Mieletön aloitus. Juuri tuo tärkeää että on työpöytä ja hyvä valo ja sitten aletaan kasaamaan erilaisia välineitä pöydälle. Pitempää harrastaneet eivät oikein tajua kuinka valtavan laaja juttu Warhammer ja ylipäätään lautapelit ovat. Pelkästään pohjamaalauksesta spraylla saa oman ketjunsa.
The Captain
Valvoja

Kaikesta saa juuri niin perusteellista kuin on valmis tekemään. Joskus, kun pidin figumaalauksen alkeiskurssia, käytin yhden oppitunnin verran pelkästään valusaumojen siivouksen läpi käymiseen (millaiset välineet millaisiin materiaaleihin, miten mitäkin välinettä kuuluu tai kannattaa käyttää, miksi saumat ylipäätään pitää poistaa, jne.).

Pohjamaalaaminen (eli primer) ja sitä edeltävät esityöt, kuten figun puhdistaminen, jäävät monesti melko vähälle huomiolle, kun ihmiset herkästi olettavat, että "sprayaa ja valmis". Sitten ihmetellään, miksi maali ei tahdo tarttua tai valuu lammikoiksi tai lohkeilee pois. Meille, jotka opettelimme maalaamaan aikana ennen internettiä, moni oppi on kulkenut kantapään kautta.

Moni innokas aloittelija toki haluaa päästä saman tien itse asiaan opiskelematta ensin päiväkausia niitä tylsiä työvaiheita, mikä on täysin ymmärrettävää. Jonkinlaisten tulosten näkeminen mahdolliismman varhaisessa vaiheessa voi olla motivaation ylläpitämisen kannalta tärkeää. Tällöin vain ei kannata aloittaa siitä armeijan keskushahmosta, vaan käyttää harjoitteluun joitakin vähemmän tärkeitä figuja.

Ja tosiaan työskentelyergonomiaan kannattaa kiinnittää huomiota viimeistään siinä vaiheessa, jos rupeaa käyttämään maalauspöydän ääressä enempää kuin pari tuntia viikossa.
kilpikonna

Okei, kuulostaa hyvältä. Onko jossain maalauskursseja? Esim. Warhammerin omassa liikkeessä taikka jossain Fantasiapeleissä? Työväenopisto, vai jopa tämä foorumi järjestää?

Tällä hetkellä hankin tosiaan valkoista ja mustaa spray-maalia ja puolikkaan figuurin maalasin valkoisella. Nyt laitan juuri Ultra Marinen sinistä siihen siveltimellä. Täytyy odottaa että figu kuivuu niin näkee mikä tuon sinisen sävy.
The Captain
Valvoja

Näppäriä tutoriaaleja eri työvaiheista ja tekniikoista esim. Privateer Pressin Formula P3 Presents -kanavalla.
kilpikonna

Okei, täytyy tutkia nuo videot. Nyt tosiaan valkoinen ja musta spray, ja maalaaminen niillä helppoa. Kelasin jopa yhdistää valkoista ja mustaa sprayta. Ihan vaan testailen ja harjoittelen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”