WHFB 6th edition 2000pts Turnaus lopputulokset ja jälkihiki

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Lord of Carcassonne

WHFB 6th edition 2000pts Turnaus lopputulokset ja jälkihiki

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Moi:

Eli iso kiitos kaikille osallistuneille mukavasta pelipäivästä. Mahtavaa porukkaa taas mukana ja toivottavasti kaikilla oli kivaa =). Koitan tulevaisuudessa tehdä lisää muitakin maastoja niin ei tarvitse pistää niin paljon metsää. Se on kun itse joudun tekemään maastot sillä budjetilla mitä on niin sillä on mentävä. Mutta seuraava tapahtuma pyritään pitämään keväällä ja se on 2000pts myöskin.

'Pidemmittä puheitta lopputulokset.

1) Vesa Kauhajärvi (Wood Elves)..................57pts
2) Ari Huotari (Wood Elves)........................50pts
3) Marko Hartikainen (Bretonnia).................37pts
3) Joona Kröger (Orcs and Goblins)...............37pts
5) Luukas Jaakkola (Daemons of Khorne)........30pts
6) Janne Laurila (Skaven)...........................27pts
6) Juha Vanhatupa (Dwarfs)........................27pts
6) Maxim Tuovinen (Vampire Counts)..............27pts
9) Antte Kaija (Dark Elves)..........................26pts
10) Saku (Chaos Daemons)..........................20pts
11) Marjis (Vampire Counts)........................16pts
12) Ari Sintonen (Vampire Counts).................10pts

Seuraava tapahtuma jonka muuten pidän on Warhammer Armies Project tossa Tammi-Helmikuussa ja sen jälkeen taas 6th edition. Harkitsen myös 8th edikan tapahtuymaa mikäli innokkaita löytyy.

Tähän aiheeseen saa antaa palautetta ja tarinaa omista taisteluista.

Vielä kerran iso kiitos ihmisille ja anteeksi.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Nightderanger

Re: WHFB 6th edition 2000pts Turnaus lopputulokset ja jälkihiki

Viesti Kirjoittaja Nightderanger »

Kiitos puolestani kaikille. Hipppihaltioilla on nyt voitettu pari turnausta joten täytyy kokeilla jotain muuta vaihteen vuoksi.

Peli 1: Antte Kaijan Dark Elves (taas kerran 1. kierroksella) ja taas kerran voitin. Mietin turnauspaikalle asti minkä listavariantin neljästä otan käyttöön ja päädyin ottamaan version jossa oli iso maagi Wand of Wych Elmillä ja branchwraith +2 dispelnopalla. Antella oli täysmagia Morathilla eli ratkaisu tuntui lievästi sanottuna oikealta. Myöhemmissäkin peleissä oli käyttöä kunnon dispeleillä. Kovalla kiirellä kohti Dark Elffien linjoja, treeman sai kaiken mahdollisen ja mahdottoman nuolen päälleen, maagisen ja ei maagisen ja lopulta se itseasiassa kuolikin. Peli ratkesi Anten epäonniseen chargeen: Morathi ja crossbow-delffit julistivat chargen dryadeihini. Perusdelffit mokasivat Ld-testin ja eivät charganneet. Morathi jopa voitti combatin, mutta en lähtenyt karkuun. Solid minulle.

Peli 2: Maxim Tuovisen Vampire Counts. 7 leveliä magiaa, 2 boundia. Ei kai siinä muuta kun täysillä päin. Puumies grindasi grave guardin kanssa koko pelin, kaksi Vanhelia irkutettiin todella julmasti mikä alkoi näyttää jo katastrofaaliselta. Lopussa sain tuurilla taiottua kenraali-vampyyrin hengiltä, black knightit heittivät sulamiseen 12 ja sain kivasti chargattua skeleton-blokin ja necron wild ridereillä. Kallistui juuri ja juuri massacreksi minulle.

Peli 3: Marko Hartikaisen Bretonnia. 4 blokkia knightejä + pegasukset. Call of the Hunt ratkaisi tämän pelin. Treeman kenraaliblokin kylkeen ja seuraavalla vuorolla errantit kylkeen. Puumies kesti bösbin avustuksella combatissa. Bösbi otti ja kuoli Master of Stoneen joka irkutettiin. Wild riderit ja wardancerit tekivät kivan hampurilaisen grail knighteistä, wild riderit saivat chargen selkään, voitin yhdellä. Graileilla oli vielä banner joka antoi Ld-testeihin 3D6, valitse 2 pienintä mutta silti juoksivat ja jäivät jyrän alle. Massacre lopulta minulle.

Lord of Carcassonne, kai järkkäät 1250-koossa turnauksia myös? Olisi helffejä ja delffejä semmoseen pelikokoon mukavat listat.
Viimeksi muokannut Nightderanger, Ti 29.11.2022 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Pienempiäkin on luvassa ei huolta.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Tyrisalthan

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

Olin liikkeellä örkeillä ja goblineilla.Listani kävi läpi useita eri versioita, ja päädyin lopulta goblin-sankareihin. Näin ollen minulla oli 10 leveliä taikuutta, jonka lisäksi goblin big boss kenraaliksi ja night goblin shaman bsb:ksi, kun jokaista 1000 pistettä kohti saa ylimääräisen goblin big bossin jos on vain gobbosankareita. Joukkoina minulla oli 2 yksikköä perusörkkejä, 1 big 'unseja, 2 night goblineita, 1 wolf ridereitä, 1 black orcceja, 1 squig herd, ja 2 yksikköä dogs of war ogreja. Lisäksi oli 4 spear chukkaa antamassa tulitukea. Ajatuksena oli taikoa ja ampua vihollisia sen verran että ne lähtee liikkeelle jolloin taistelujoukot pääsevät kontaktiin. Näin ei kuitenkaan käynyt yhdessäkään pelissä. Aina minä jouduin liikkumaan, ja pelit päättyivät yleensä juuri ennen kun jalkablokit olisivat päässeet kontaktiin. Olisi siis kannattanut jättää black orcit ja squigit kotiin, ja ottaa vielä lisää sotakoneita, niin olisi saanut edes jotain aikaan.

Asiaa ei auttanut että shaman lordi räjäytti päänsä kahdessa pelissä kolmesta. Ensimäisessä pelissä se räjähti vuorolla 1, toiseen loitsuun mitä pelissä heitettiin, kahadella nopalla tuplaykköset, ja örkkien miscast-taulokosta vielä 1. Kolmannessa pelissä taisi olla vuorolla 2, jossa heitin ensin taulukosta 2 että ei voi taikoa ennen kuin heittää 6 ja olisi pomppinut ympäriinsä kuin wild squig joka ei kääpiöiden gun linen edessä tuntunut kovin hyvältä ajatukselta, joten käytin rerollin siihen, ja tuli taas 1 ja pää räjähti. Tulevaisuudessa en taida luottaa enää örkkitaikuuteen. Toki taikuus oli ainut joka peleissä teki jotain, eli se taistelijalordi olisi kuitenkin ollut ihan yhtä tyhjän kanssa.

Kaikki pelaamani pelit oli mukavia, ja oli kiva että en joutunut kertaakaan muita Hämeenlinnalaisia vastaan.
Ensimmäisen kierroksen vastustajani oli Ari Huotarin wood elffit, jolla oli tällä kertaa mukana yksikkö eternal guardeja. Pelissä ei ehtinyt kunnolla tapahtua mitään, kun kierrosaika loppui jo. Olisiko peli päättynyt kolmannen vuoroparin loppuun. Minulla kuoli velholordi heti alussa, ja pikkuvelhoilla oli oikeastaan vain pikkumissilet joilla ei saanut kunnolla vahinkoa aikaiseksi.Lopputuloksena oli minor loss minulle.

Toisella kierroksella vastaan tuli Janne Laurilan skavenit. Tässä pelissä heitin kaikille kolmelle pikkuvelholle brain burstat, eli oli magic missileitä luvassa, ja velholordikin sai molemmat polkaisut big waaghista, eli skaven sankaritkaan eivät voineet juoksennella vapaasti. Pelissä wolf riderit baittasivat ruttomunkit, ja squigit pääsivät niiden kylkeen (ja ensimmäiseen combattiin mitä ikinä näkivät), ja breikkasin ja otin ne kiinni. Toisessa laidassa ammuin ja taioin storm verminit pois, ja pääsin klaanirottaboksin kylkeen, kiitos onnekaan squigin hyppäyksen niiden eteen. Big 'unit voitti rat ogret, ja oli lopulta minun ainoa yksikkö joka ehti läpimurtoon. Pelissä Jannella kävi vähän huono mäihä, kun miscastaili pariin otteeseen grey seerillään, mutta toisaalta niin käy helposti kun heittää 7 nopalla spelliä (5 tavallista ja 2 warpstone pieceä). Pelin lopputuloksena minulle massacre voitto, kiitos sen läpimurtoon päässen yksikön. Muuten tappopisteiden ero olisi riittänyt solidiin.

Kolmas peli oli Juha Vanhatuvan kääpiöt. Juha sai ensimmäisen vuoron, ja pääsi heti march blokkaamaan minun pääyksiköt. Otin vastaan ampumista, ja piksittelin takaisin taijalla, joka heikkeni huomattavasti shaman lordin kuoleman jälkeen. Minun armeijan paras yksikkö oli night goblinit jotka pitivät sitä kentänneljänneksen objektiiviä josta sai 300 ylimääräistä pistettä. Muuten sain toiset thundererit ja gyrocopterin. Menetin toiset ogret, squigit, toiset night goblinit, wolf riderit, puolikkaita muutamista blokeista, ja sen shaman lordin. Peli loppui juuri ennen kun blokit ehtivät kontaktiin. Lopputuloksena tasuri.

Turnauksesta jäi käteen kolmas sija, ja ajatus että pitäisi oppi pelaamaan nopeammin tällaisella armeijalla. Jos kaikki pelit oltaisi ehditty pelata loppuun asti olisi tulokset voineet olla hyvin erilaiset. Nyt aika loppui aina ennen kuin jalkablokit pääsivät kunnolla mähisemään. Ehkä jos ottaisi seuraavalla kerralla vain scroll caddyn niin ei menisi aikaa taikavurolla, jolloin ne blokit ehtisivät taisteluun asti?

Kiitoksia kaikille vastustajille peleistä ja ennen kaikkea Markolle että jaksat järjestää näitä turnauksia!
Innokkuus korvaa pätevyyden
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Tyrisalthan kirjoitti: Ti 29.11.2022 15:45 ... pelit päättyivät yleensä juuri ennen kun jalkablokit olisivat päässeet kontaktiin.

1) Pelissä ei ehtinyt kunnolla tapahtua mitään, kun kierrosaika loppui jo. Olisiko peli päättynyt kolmannen vuoroparin loppuun.

3) Peli loppui juuri ennen kun blokit ehtivät kontaktiin.

Jos kaikki pelit oltaisi ehditty pelata loppuun asti olisi tulokset voineet olla hyvin erilaiset. Nyt aika loppui aina ennen kuin jalkablokit pääsivät kunnolla mähisemään.
Kuinka yleistä tämä pelien puolittaisuus on turnauksissa? Liittyykö se armeijoihin, jotka tuovat paljon yksiköitä kentälle ja tekevät paljon juttuja jokaisessa pelin vaiheessa (liike, taikominen, ampuminen, melee)?

Pitäisikö koko turnauskonseptia ajatella uudelleen, että tällaiselta vältyttäisiin? Pienempiä pelejä? Vain kaksi peliä päivässä? Lähtökohtaisesti lyhyempiä pelejä (4 vuoroa), jolloin kaikki tietävät, mitä peliltä voi odottaa?

-ile
Tyrisalthan

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan »

ile kirjoitti: To 01.12.2022 12:00
Kuinka yleistä tämä pelien puolittaisuus on turnauksissa? Liittyykö se armeijoihin, jotka tuovat paljon yksiköitä kentälle ja tekevät paljon juttuja jokaisessa pelin vaiheessa (liike, taikominen, ampuminen, melee)?

Pitäisikö koko turnauskonseptia ajatella uudelleen, että tällaiselta vältyttäisiin? Pienempiä pelejä? Vain kaksi peliä päivässä? Lähtökohtaisesti lyhyempiä pelejä (4 vuoroa), jolloin kaikki tietävät, mitä peliltä voi odottaa?

-ile
Tämä ongelma on monen asian summa. Asiaan toki vaikuttaa armeija jolla pelaa, ja vielä se minkälaisen kokoonpanon sillä tekee. Jos on tosiaan tekemistä joka phasella niin sitä aikaa kuluu yllätävän paljon. Ja jos on vielä paljon eri yksiköitä joita pitää jokaista liikuttaa erikseen ja miettiä juuri ne oikeat kulmat mihin ne asettaa niin se syö myös aikaa tosi paljon.

[edit] Nimen omaan örkkiarmeijassa lisää aikaa menee fanatikkojen ja squiggien random-liikkumiseen. Jos mietitään että armeijassa olisi vaikka 6 fanatikkoa ja 10 squiggia jotka lähtee hyppimään, tarkoittaa se 16 yksittäin liikuteltavaa modelia, jossa jokaisessa vielä joutuu arpomaan suunnan ja matkan, ja katsomaan (kenties molempien pelaajien toimesta) että mihin täsmälleen se nuoli osoittaa. Joskus mietittiin huumorilla sellaista tasuriarmeijaa, johon ottaa 30 squigin yksikön ilman handlerereitä, jolloin kaikki 30 alkaisi pomppia vuorosta yksi alkaen. Sellaisella armeijalla ehti ehkä just just vuorolle 2.

Toinen syy on se että minun pelit keskeytyy koko ajan kun ihmiset tulevat kysymään sääntökysymyksiä. "Hei Joona, tuutko kattomaan tätä tilannetta? " tulee useaan kertaan per peli, ja aina kun palaa oman pelin ääreen pitää hetki miettiä että mitä sitä olikaan tekemässä.

Kolmas syy on ihan se että olen luonnostani hitaampi pelaaja kuin monet muut. Mietin aina vähän mitä eri vaihtoehtoja voisin tehdä, sen sijaan että vain työntäisin ukot eteenpäin surman suuhun. Kaveripeleissä jossa aika ei ole ongelma tämä on oikein toimiva systeemi, mutta turnauspeleissä tulee monesti kello vastaan.

Näissä peleissä mitä pelasin oli myös niin että vihollisjoukot ei tulleet täysiä kohti, jolloin kontakti olisi voinut tapahtua jo kenties vuorolla 2. Nyt kun vain minä matelin (välillä march blokattuna) kohti vihollisen linjaa, kontakti jäi vuorolle 4 tai 5 ja jäi täten toteutumatta ajan puutteen johdosta. Oriveden turnauspöydillä on myös yleensä paljon liikkumista haittaavaa maastoa, joka tuo horde-armeijalle lisää liikkumisen vaikeutta. Jos pitää käyttää ylimääräinen vuoro maastonkappaleen kiertämiseen, jää taas se kontakti syntymättä.

Yleensä muilla aika ei lopu läheskään yhtä useasti kesken kuin minulla. Suurin osa pelaajista saa kyllä pelinsä ajoissa pakettiin. Mutta on se 3 tuntia silti aika reipas tahti saada 2000 pisteen peli puolenvalinnasta pisteiden laskuun ja pöydän siivoamiseen. Itse toivoisin vähän pitempää aikaa, varttikin lisää auttaisi jo, ja puoli tuntia lisää kierrokseen antaisi hyvinkin vuoroparin lisää peliin, jolloin ehtisi jo tapahtua niitä kriittisiä asioita. Toivoisin myös että pelien välillä olisi pieni tauko, että ehtisi jossain välissä käydä vessassa. Kun joka peli menee ajalle, ei siihen muuten ole mahdollisuutta. Ymmärrän toki senkin että ei voi päivää venyttää tuhottoman pitkäksi, mutta jonkinlainen kompromissi voisi löytyä.
Viimeksi muokannut Tyrisalthan, Pe 02.12.2022 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innokkuus korvaa pätevyyden
Antarctica

Viesti Kirjoittaja Antarctica »

Kierrokseen kuluva aika fabassa on tosiaan monen asian summa. Itse pelasin kääpiöitä, eikä taikomista ole ja kaikki liikkuminen alkuvuoroilla muutaman jalkaväkiblokin tönimistä eteen tai taaksepäin tuuman verran, jotta eivät ota kylkichargeja, tai myöhemmillä pakollista/hyvin nopeasti tehtyä. Vuorot vaan heitellään noppia paljonko vihuja kaatuu ennen kosketusta.
Kaksi ekaa kierrosta menivät 2,5h molemmat. Ensimmäisessä tulitin demonit takaisin warppiin ja toisen otin selkään bretonnialta kun ruuti oli märkää.
Taikovan ja ampuvan moniblokkisen armeijan kanssa tuo 3h on tosiaan tiukka. Luultavasti melee demoniarmeijan ilman omaa taikuutta Joona tönisi ihan ajassa laudan päästä päähän.
Olisi ollut mielenkiintoista pelaa loput kaksi vuoroa, itse en usko että örkit olisivat onnistuneet murtamaan linjaani. Epäonnista gyrokopteria ja thundedereja, (jotka jätin ennemmin ampumaan kuin väistämään chargen tieltä) lukuunottamatta tappioita ei oikein ollut eikä mikään yksittäinen vihollisunitti edestäpäin olisi voittanut hammerer/longbear blokkeja. Joona liikutteli kyllä unittejaan tarkoituksena chargata useammalla samalla vuorolla, mutta koko tykkivuori oli vielä voimissa ja ajatukseni oli tulittaa kylkeen kiertävä unitti, mikä olisi jättänyt edestä chargaajan kohtaamaan hammererit yksin.
Tosiaan useimmat pelit loppuvat kyllä tuossa 3 tunnissa. Yleensä nämä 4 vuorolle päättyvät ovat juuri näitä matseja joissa toinen puoli ei tule kohti, plus tekemistä on tosi paljon joka phasessa (joko toisella tai molemmilla) tai pelaajat ovat jatkuvasti eri mieltä säännöistä (tälläisenkin yhden matsin olen pelnanut ja pääsimme vuoron 3 loppuun kun peliaika loppui). Joonalla toki vaikuttaa myös tuo turnausten "tuomarina" toimiminen, joka syö varmaan vartin peliaikaa kierroksesta. (myönnän että usein itsekin joudun huutelemaan häneltä tilanteita)
Laurihe

Viesti Kirjoittaja Laurihe »

Itse turnauksesta fiilikset niin pelasin Skaveneita joilla pelaaminen on aina siitä mielenkiintoista että et todellakaan tiedä mitä saat. Tällä kertaa ensimmäisessä matsissa omat asiat vaan missfires oikealla ja vasemmalla ja yksi warlock engineer tappoi itsensä omalla warp lightningilla. Lopputulos minor defeat nurglen demoneille.

Kakkosmatsin Joona kävikin tuossa jo läpi missä mun velhot miscastas muistaakseni kolmesti (kaksi kertaa kolmella nopalla) ja Joona sai hyvät spellit ja kävi rotille aika huonosti. Hyvä että vaikka peli jäi kesken niin pisteet meni massacren puolelle kun siihen se olisi mennyt kun pelin loppuessa oli mulla jäljellä blokki skaven slaves, pari gutter runneria ja warp lightning cannon.

Kolmas matsi oli Vampire Countseja vastaan ja siitä tuli aika epäpeli. Sain aloituksen, irkkusin vähän warp lightningia ja jezzailien tuella lähti lähes kaikki black knightit ja paljon muutakin. Hyvässä hengessä pelattiin vielä pari kierrosta kunnes päätettiin se. Massacre mulle.

Peleihin käytettävästä ajasta niin isossa kuvassa kolme tuntia yleensä riittää hyvin. Paljon se on kiinni pelaajista itsestään ja joskus sääntöjen tarkistamiseen tai movement phasen kiistoihin kuluu extra aikaa. Tämmöiset ongelmat vähenee pelikokemuksen kautta. Joonalle usein jää vähän se tuomarin rooli ja se vie kyl kiusallisesti aikaa hänen omista peleistä.

Kiitokset taasen järjestäjälle ja kanssapelaajille!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”