Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Marppuli

Re: Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Viesti Kirjoittaja Marppuli »

Pecu kirjoitti: To 15.09.2022 23:07 Paitsi tuolla nettisivuilla ja sen tuotteen myyynti-sivulla GWn verkkokaupassa kun se oli siellä.
Millähän lie pienellä präntillä ollut maininta, koska en sitä itse siellä nähnyt - mainostavassa artikkelissa oli vain maininta että kirja on saatavilla elokuun 20. päivä alkaen. Print on demand oli selvä juttu, mutten odottanut tuotteen katoavan näin nopeasti. Onpahan jatkoa varten selvä juttu, kun en aiemmin ole seurannut näitä GW:n järjestämiä vanhojen tuotteiden uudelleenmyyntejä.
Oli miten oli, hapan maku jäi suuhun joka tapauksessa, eikä motivoi asioimaan mokomassa verkkokaupassa sen kummemmin.
"For the Emperor, and Sanguinius!"

Blood Angels - Astra Militarum - Adepta Sororitas - Empire - Dwarfs - Beastmen - Imperial Ogres
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Mää olen aina ollut maalien suhteen tippanokkapulloja vastaan. Vihaan niitä. En tiedä miksi, minnuu vain ärsyttää kaikki muutos elämässäni. Aina maalannut näillä GW:n aukaistavilla purnukoilla, joihin voi pensselinsä upottaa käsiään myöten. Pöytänikin on monesti saanut smoothit blendit ja highlightit etenkin silloin kun aukaisen washin. Nämä kokemukset ovat rakkaita muistoina ja haluan kokea niitä yhä uudelleen ja uudelleen. Satunnaiset värit kuten keltainen ja etenkin valkoinen ovat ainoastaan saaneet erinäiset vihanpuuskat aikaan, koska ne nyt vaan on... kyllähän te tiedätte.

Vuoden 2022 aikana maalasin omasta mielestäni ahkerasti ja elämässä oli kaikki hyvin suurin piirtein. Pöytääni en valitettavasti kertaakaan osannut maalata. Pärjäsin oikein hyvin jopa sen keltaisenkin kanssa. Mutta kesällä ja nyt loppuvuodesta minulla oli pienoinen tauko maalaamisesta ja jotenkin sitä aina maalit kerkesi sinä lyhyenä aikana mennä huonoon kuntoon. Kaikki neste nousi pintaan ja itse maali kovettui pohjalle. Empiiristen tutkimuksien perusteella tauon ei tarvitse olla kovinkaan pitkä, viikkokin riittää ja maali kaipaa edelleen henkiin herättelyä. Jotkut ovat eläneet jo selkeästi 9:n elämänsä läpikotaisin eivätkä omaa enää mitään tarkoitusta tässä maailmassa. Ainoa syy miksi en korvaa näitä uusilla on pihiys. Jos vielä tämän yhden fikun tuskailen tämän purnukan kanssa... Olisi harmillista heittää näin paljon maalia hukkaan.

Samaan aikaan Army Painterin tippapulloinen (jotka olen tuominnut ikuiseen kadotukseen ja pimeyteen aikaisemmin) valkoinen, jonka ostin testikappaleeksi, koska GW:n Corax White ei enää koskaan ilmesty omistukseeni, oli täydellinen ystäväni koko vuoden ajan. Viimeiseen pisaraansa saakka, jonka sain purkistu puristettua ulos. Kaikki muut maalini olivat omat projektinsa, että kykenin ylipäänsä maalaamaan yhtään mitään. Tähän kuitenkin pystyin aina luottamaan, että homma sujuisi kuin rasvattu.

Nyt minulla on 3 tippanokallista pulloa. Paluuta ei ole vanhaan.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Sähköpostien lähettämiseen liittyvä testiviesti, älkää välittäkö tästä.
hypsilurus

Viesti Kirjoittaja hypsilurus »

Female Custodes??

Menee vanhalla miehellä aivot solmuun...

Taidan painella 3D printterikauppaan ja kaivaa hyllystä kaikki wanhat Inquisitor-pelin opukset, John Blanche kirjat jne..

Taisi GW tehdä taloudellisen seppukun WOKEn nimissä.
"Kaulaparta huohottaja"
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta että onko Custodianeissa naisia tai ei. Mutta WOKE vois pysyä kaukana. Woke ja Sweet Baby company alkaneet pilata pelejä ja hyökänneet pelaajia vastaan. Tullu youtubeen pitkän aikaa mulla videoita Woken ja Sweet Baby companyn teoista.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
hypsilurus

Minua nyppii, kun RT ajoista on ollut loressa kiveenhakattuna, että Custodianit ovat miehiä!
Jos Custodes tulisi uutena faktiona tarinaan nyt mukaan, niin ei minuakaan kiinnostaisi.
Mitähän seuraavaksi? Vegaaneja Tyraniidejä? Miesoletettuja Sororitaksia? Pasifistinen örkkiklaani?
"Kaulaparta huohottaja"
Kehveli

Viesti Kirjoittaja Kehveli »

hypsilurus kirjoitti: Pe 19.04.2024 11:53 Minua nyppii, kun RT ajoista on ollut loressa kiveenhakattuna, että Custodianit ovat miehiä!
...paitsi ettei ole. GW:n omat lorekirjoittajat (mm. ADB) on sanoneet ettei ole missään kohtaan estettä sille etteikö Custot voisi olla myös naisia.
hypsilurus

^Ei pidä paikkaansa!
Tässä videossa kaikki tarvittava lähdematsku:
https://www.youtube.com/watch?v=2pIYlewNHd8&t=10s
Kohdassa 4:01 alkaen paras viite, vaikka RT kirjastakin otettu on aika hyvä.
"Kaulaparta huohottaja"
Kehveli

hypsilurus kirjoitti: Pe 19.04.2024 12:19 ^Ei pidä paikkaansa!
Tässä videossa kaikki tarvittava lähdematsku:
https://www.youtube.com/watch?v=2pIYlewNHd8&t=10s
Kohdassa 4:01 alkaen paras viite, vaikka RT kirjastakin otettu on aika hyvä.
Ah, taas joku kaulaparta huohottaja joka tuijottaa RT kirjojen lorea koska "muh truth". GW:n lore ei ole koskaan ollut konsistentti ja on erityisesti ajan saatossa moneen otteeseen todettu eri alustoilla (esim. Luetin09 youtubessa) että Lorea pitäisi tulkita aivan kuin se olisi "eri ihmisten kirjoittamia näkemyksiä aina kustakin tapahtumasta" -> tarkoittaen sitä, että samasta asiasta puhuttaessa voi toisaalla lukea yhtä ja toisaalla aivan jotain muuta, koska ihmiset jotka asiasta kirjoittavat ovat esimerkiksi tapahtuman eri puolilla.

Tossa sulle ADB:n kirjoituksia asiasta:
adb1.png
Voit toki nojata tuohon, että "RT oli ensin, siksi se = totuus", mutta onneksi kaltaisesti ihmiset jää vähemmistöön vaikka kovasti jaksattekin netissä öyhöttää kuinka tämä nyt karkoittaa kaikki ja GW on kohta konkassa.
hypsilurus

Kaulapartaöyhöttäjä??
LOL

Tämä oli vaan oma näkemykseni asiasta.
Jokaisella omansa.

Itse vaan pidän siitä, että tarinoita luodessa yritetään pitää tarinan historiasta edes JOTENKIN kiinni.
Nämä tarinat ovat itselle olleet juurikin se punainen lanka joka on pitänyt minua edes vähän kiinostuneena 40K universumista ja tuotteista.

En pelaa, enkä ole koskaan pelannut muuta kuin Space Hulkin ensimmäistä editiota.
Olen vain ja ainoastaan laiska ja satunnainen mallari.
Lisäksi luen lähinnä HH sarjaa, joka on nyt onneksi saatu päätökseensä, kun meinasi jo mennä vedätyksen puolelle.

Ota nyt ihan rauhassa fanboy.
Ei ole sinulta veks minun tekemiset ja tekemättä jättämiset yhtään.

Mielestäni tämän suuruusluokan mullistukset näinkin suuren kehystarinan ikonisimpiin hahmoihin on aika kova muuvi.
Katsotaan mikä on lopputulema.
Voidaan katsoa sitten talousluvuista että kannattiko.

Naisoletettua Astartes chapteria odotellessa...
"Kaulaparta huohottaja"
Kehveli

hypsilurus kirjoitti: Pe 19.04.2024 13:10
Mielestäni tämän suuruusluokan mullistukset näinkin suuren kehystarinan ikonisimpiin hahmoihin on aika kova muuvi.
Katsotaan mikä on lopputulema.
Voidaan katsoa sitten talousluvuista että kannattiko.

Talouslukuja ei tarvitse edes odottaa. Näistä "mullistuksista" mielensäpahoittavat ihmiset kun tuppaa olemaan kaltaisiasi jotka ei ole ostaneet ainuttakaan GW tuotetta viimeseen 20-30 vuoteen, niin vaikka he nyt kovasti boikotoivat GW:tä niin sillä ei vähemmän yllättäen ole talouslukuihin vaikutusta.
hypsilurus

Rauhoitu nyt!

Eihän tämä ole mitenkään oikeasti tärkeä asia.
Aurinko nousee huomennakin.

Jaa, no tuossa olet ERITTÄIN väärässä.
Olen ostanut ihan liikaa, erityisesti 30K launchin jälkeen.

Meinasin vieläkin ostaa muutaman boksin varastoon "tulevia tarpeita" varten.
Solar Auxiliat kuumottelee hieman liikaa...

Tilaan omani nykyään suoraan GW:ltä, kun brexitin jälkeen Element Games ei enää oikein pelitä.

Minulla on ollut jo pidempään harkinnassa 3D-tulostin, mutta kun en ole erityisen taitava tietokoneiden kanssa, niin jänistellyt.
Nyt voi olla aika.
Tuolla tulostelee konffaamiseen tarvittavaa pikkupalaa mielin määrin kuitenkin kun vaan vauhtiin pääsee.

Jos seisoisin sun vieressä bussipysäkillä, niin et ikimaailmassa luulisi minua edes mallariksi, saati sitten 30K/40K faniksi...siitä, että alkaisit heti suorilta minua nimittelemään halventavasti puhumattakaan.
"Kaulaparta huohottaja"
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Tästä kaikesta huolimatta henkilökohtaisesti aion pelata ja hankkia TOW. En itsekään ole yrityksen suuri fani, mutta pelistä tykkään.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
hypsilurus

Itsellä kanssa pakko-ostoksena kaikki Solar Auxilia infantry mitä muovisena saa + ehkä FW liekkijengi, jos niitä enää myyntiin tulee.
Ja sitten Warmaster Titan, kun niitä kerran taas saa. Upea malli!

Sen jälkeen...katsellaan. Viimeisen kalenterivuoden aikana näköjään tilannut suoraan pelkästään GW:ltä reilun tonnin edestä kaunista, mutta tarpeetonta muovia pahvilaatikoissa. Tuohon sitten päälle parilla satasella heräteostoksia kun on pari kertaa eksynyt alan kivijalkamyymälään.

Tässä muuten erittäin hyvä pläjäys hieman filosofisemmalta kantilta syistä, minkä takia tämmöinen touhu kyrsii varsinkin hieman kypsempää porukkaa, joilla on ollut pidempi suhde GW:n tuotteiden ja loren kanssa. Itsellä vasta reilu 35v pikku-ukkoilua takana...

https://www.youtube.com/watch?v=VP_xO6f6pww
"Kaulaparta huohottaja"
Lassek

Viesti Kirjoittaja Lassek »

Katsoin videon. Pidin sitä enimmäkseen vain katkerana vinkumisena. Pikkuinen retconnaus ei tee pahaa kenellekään ja woke vaan tappiin, sanon minä. Tasa-arvo on tärkeämpää kuin viihdetarinoiden pyhä koskemattomuus. Woke-liikettä voi ehkä haastaa sen metodeista, mutta kiltillä pyytämisellä ei saa politiikassa yhtään mitään, joten se siitä.

Videossa jokin pointin yritys oli siinä, että esitettiin että samaistuttavuus ei ole koko 40k-maailman tarkoitus ylipäätään, vaan hirviömäisten kansojen ja lajien keskinäiselle teurastukselle naureskelu. Mutta sanoisin, ettei samaistuttavuuden lisääminen sitäkään sulje pois. 40k-maailmaan mahtuu myös positiivisia hahmoja ja tarinoita, ilman että se hassunhauska tappaminen ja sortaminenkaan mitenkään tyssää.

Mikä mainiota, firma ei vain puheilla vaan myös teoilla kehittää tuotteensa kautta pelikulttuurin inklusiivisuutta. Kaikesta rutinasta päätellen vaihtoehto-oikeisto on joutunut vetäytymään. Tervemenoa.

Eiköhän tässä kaikki kuitenkin päästä muutoksista yli, ostosuunnitelmista päätellen.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

hypsilurus kirjoitti: Pe 19.04.2024 13:10
Itse vaan pidän siitä, että tarinoita luodessa yritetään pitää tarinan historiasta edes JOTENKIN kiinni.
Nämä tarinat ovat itselle olleet juurikin se punainen lanka joka on pitänyt minua edes vähän kiinostuneena 40K universumista ja tuotteista.
GW:n kohdalla tuo tarinan konsistenssia kuljettanut juna meni jo aikoja sitten. Rogue Traderista klmosedikkaan mennessä oli jo tapahtunut aika merkittävästi tarinan "täsmentymistä" eli noloimpien ideoiden retconnausta pois, ja myöhemmät edikat ovat muuttaneet ns. kaanonia entisestään.

Ylipäätään en tykkää siitä, miten nykyajan ihmiset käyttävät käsitettä "woke" lyömäaseena mitä tahansa vastustamaansa muutosta tai ilmiötä vastaan. 40K:n imperiumi on kuitenkin totalitaarinen yhteiskunta, jossa kaikki ihmiset tasapuolisesti ovat vailla mitään ihmisoikeuksia, paitsi ylimmät hallitsijat. Tuskin useimmilla kansalaisilla siellä enää on intressejä kitistä siitä, onko jossain asemassa väärää sukupuolta oleva tai väärän värinen ihminen, tai kuka saa halata ketä julkisella paikalla. Imperiumissa myöskin on miljoonia asuttuja planeettoja omanlaisine kulttuureineen, niin eiköhän sinne mahdu kaikenlaista vipeltäjää, josta ei ole vain kerrottu aiemmassa fluffissa. Kunhan ei kerettiläisiin, mutantteihin ja xenoihin kajoa kuin chainswordilla.

Kaipa niihin tuhanteen marine-chapteriinkin voi mahtua yksi, jossa on testattu tyttöjen rekrytoimista riittävän pitkään ja sinnikkäästi, että on saatu onnistumaan. Kuten Dembski-Bowdenkin kommentoi, marinoimisprosessin jälkeen kovin kummoista eroa sukupuolten välillä ei olisi. Johan Dark Angelit tykkäävät pukeutua mekkoihin (ja niiden fluffissa on ollut viittauksia homoseksuaalisuuteen vuosikymmeniä ennen kuin termiä "woke" alettiin edes käyttää).
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

The Captain kirjoitti: Ma 22.04.2024 12:02
Ylipäätään en tykkää siitä, miten nykyajan ihmiset käyttävät käsitettä "woke" lyömäaseena mitä tahansa vastustamaansa muutosta tai ilmiötä vastaan.
Olen tästä 100% samaa mieltä. Ei koko termi tarkoita oikeastaan enää yhtään mitään selkeää, ja kehottaisin ihmisiä välttämään sitä. Tai sitten voisi vaatia täsmällisen selityksen siitä vieläpä liittyen tähänkin asiayhteyteen ja viitekehykseen.

Esimerkkinä muutama makupala siitä, mitä kaikkea kummaa termiin liitetään tiettyjen tahojen toimesta: Woke kuulemma tuhosi epäsuorasti sen Titan sukellusveneen, johti laivan törmäämiseen siltaan Baltimoressa ja kuulemma jopa Venäjän hallinnon ja Putinin vastustaminen on wokea -tosi on. Nuo eivät siis ole edes mitään ns. olkiukkoja tai yhden kylähullun juttuja. Olen myös ihan täysin varma, että GW:n ikivanha Rainbow warriors -chapter saa tietyssä porukassa nykyään aikaan huutoraivoa. Ihan vaan, kun siinä nimessä on termi Sateenkaari.

Gw on myös jopa palkinnut näitä hirveän hirmuisia "wahmen" marineita, jos heillä ei nyt suoraan olekaan virallisia naismarineita. Vuonna 2003 Stefan Darlan voitti GD-kisassa kultaa Space Woffus ryhmällään, jossa oli katalia naismarineita jonkun vanhan boomerin henkivartiostona. Eli tämä oli kuitenkin ihan hyväksyttävää ja meni fluffista läpi. Yleensähän GW ei palkitse töitä, jotka eivät oikein millään liity heidän luomaansa "loreen". Kyllä työtä täälläkin kommentoitiin, ja toki osa huomautti että ei taida olla ihan fluffin mukaisia, mutta sen kummempi kulttuurisotiminen jäi pois. Suurin osa meistä kuitenkin piti toteutuksesta. Luojan kiitos W-sanaa ei vielä tuolloin tunnettu, vaikka termihän taitaa olla jo 1930-luvulta (muistakseni).

GW:tä voi ja saakin kritisoida. Tämä ketju varmasti todista, että löytyy paljon ihan validia kritisoitavaa. En kuitenkaan lähtisi siitä hölmöstä väitteestä liikkeelle, että isot yritykset, kuten GW (tai vaikka Disney) olisivat wokekommarien johtamia ja omistamia. He ovat rahanhimoisia kapitalisteja, joiden päämäärä on maksimoida yrityksen voitot, piste. Jos he edes vahingossa puhtaasti bisnesmielessä lisäävät inklusiivisuutta jne, niin minusta se on heidän synneistään sieltä vähäisimmästä päästä. Luulisi, että kaikenlainen fomon luominen, jatkuva hintojen nosto, teennäisen tuntuiset jakeluvaikeudet, päämäärättömyys joissain projekteissa, tuotelinjojen jopa äkilliset muutokset (sigmariinien figuvalikoiman joukkotuho, anyone), jyrkät IP-asenteen, välillä jopa vihamielisyys faniprojekteja kohtaan jne. ovat kuitenkin suurempi ongelma faneille ja asiakkaille. Fluffin muutokset ovat kuitenkin olleet GW:lle tuttua tavaraa jo vuosikymmeniä. Eivät kaikki siitä toki tykkää, mutta sen ei pitäisi yllättää enää tässä vaiheessa ketään. Kai siitäkin pääsee yli. Minäkin olen päättänyt unohtaa suurimman osan siitä, mitä Michael Bay teki Transformereille. Sitä ei pysty havainnollistamaan edes nuken avulla, joten suljen sen pois omasta todellisuudestani, ja ihan hyvin menee.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Ei pitäisi vastata baittiin, mutta RT mainittu.

Siis sama RT, jossa oli puolieldareita ja inkvisiittori Obi-Wan Sherlock Closseau, ajoneuvot olivat geneerisiä ja samat aseet olivat tarjolla kaikille armeijoille, marsujen riveihin saatettiin shanghaijata hive worldeista kokonainen psykotappajien jengi kerralla eikä mitään tätä höpönpöppöä jossa yksi sadasta tarkoin valitusta rekryytistä jää eloon, ja jotka kuvituksessa suorittavat niinkin vaativaa erikoistehtävää kuin seinäkirjoitusta spreijanneen punkkarin pidätystä. Dreadnoughtien pilottikin saattoi kömpiä ohjaussäiliöstä ulos (joskin otti damaa ominaisuuksiinsa). Leman Russ oli 32. vuosituhannella Guranta-planeetalla syntynyt Adeptus Terran erikoisagentti, jolle oli keuhkojen daman takia asennettu kyberneettiset kidukset ja josta oli tullut Lucan-planeetan Imperial Commander autettuaan valtaamaan sen. Verenjuontirituaaleita harrastivat pelkkään mustaan pukeutuvat Dark, ei Blood Angels, ja Iron Handseilta amputoitiin jo heti siirtymäriittinä oikea käsi. Stormboyzeillakaan ei ollut alunperin mitään rakettireppuja vaan olivat pelkkää natsiparodiaa, niin ja örkit eivät kasvaneet sieninä maasta, vaan olivat kaksineuvoisia pussieläimiä. Horuksen kapinaa ei ollut (Keisarin voimat olivat hiipuneet omia aikojaan), vaan se keksittiin taustatarinaan, että Adeptus Titanicus saatiin myytyä yksillä valumuoteilla, ja kapina huipentui Keisarin rynnäkköön Horuksen komentobunkkeriin, jonka jälkeen Keisarilla oli vielä sen verran pirteä olo, että itse saneli tuomionsa kapinallisille (mm. kaikki petturilegioonat poistettiin historiankirjoituksesta, eikä vain niitä kahta aiemmin retusoitua) ja ohjeisti aloittamaan kultaisen pytingin rakentamisen, jonne joutui vasta parahultaisesti seitsemän vuoden kuluttua kun kapinalliset oli kukistettu.

GW on aina retconnanut taustatarinaa, jos sen voimin on arvioitu voivan myydä lisää lyijy/kovatina/hartsi/polystyreenicrackia, ja mikään ei ole niin halpa mainoskikka kuin saada ihmiset nettiraivon valtaan. Nytkin kaikki baittiin langenneet ilomielin tekevät tavan tahvollekin - tai kenties jopa GW:stä vieroittautuneelle - selväksi, että Adeptus Custodes on pelissä ja sillä on figut.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

hypsilurus kirjoitti: Pe 19.04.2024 14:11 Rauhoitu nyt!

Eihän tämä ole mitenkään oikeasti tärkeä asia.
Aurinko nousee huomennakin.
Rauhoitu?

Ainut täällä joka ei ole rauhassa vaan vouhottaa sylki suussa on...tadaa...sinä ;-)

Tämä on pikku juttu. Lähinnä jotkut incelit vauhkoaa mutta eivät osta mitään. Paljon melua tyhjästä. GW tuomittu, GW katastroofissa.

Tuota kuulee jatkuvasti clickbait titteli videoilla kuten sillä jonka linkkasit. Kaikki moiset videot 100% hyödytöntä roskaa. Näkee jo pelkästä videon otsikosta.

Ja kaiken aikaa GW latoo miljoonia voittoja nauraen partaansa.

Montakos miljoonaa sinun yritys tuottaa?
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Naispuolisia Custodianeja enemmän minua häiritsee se, että kaikkien näiden vuosikymmenien jälkeenkään GW:llä ei ole muuta keinoa kuvata hahmon naispuolisuutta kuin puolipallon tai kartion muotoiset kumpareet rintapanssarissa. Ei toki ole yksin GW:n synti, ja ymmärrän, että pelinappulan siluetin pitää olla helposti tunnistettava, mutta rintapanssarit ovat vähän naurettavia.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”