Warhammer 6th Edition 2250pts Turnaus Orivesi Lopputulokset ja jälkifiilistelyt
- Lord of Carcassonne
Warhammer 6th Edition 2250pts Turnaus Orivesi Lopputulokset ja jälkifiilistelyt
Moi!
Taas ollaan saatu yksi turnaus pidettyä ja itselleni jäi kiva kuva peleistä joita tällä kertaa seurasin sivusta. Pikkusen näkyi kilpailullista meininkiä peleissä mutta niistä selvittiin. Näin järjestäjänä voin sanoa että meni todella kivasti yleisellä tasolla ja kaikki olivat kiltisti =D . Aina järjestäjänä voi jotkut asiat tehdä toisin ja parannettavaa löytyy aina. Saatiin joitakin uusiakin/vanhoja kettuja mukaan pelailemaan. Mikä on loistava juttu. Vielä kerran kaikille iso kiitos kun tulitte pelaamaan ja tapahtumia pidetään myös jatkossakin. Alla turnauksen loppupisteet. Tähän aiheeseen saa toki kertoa omista kokemuksistaan ja peleistä.
Lopputulokset
1) Ari H (wood Elves)------------------------------------------- 52pts
2) Eetu Hämäläinen (Daemonic Legions of Tzeentch)-----47pts
3) Maxim Tuovinen (Vampire Counts)-------------------------44pts
4) Volanen (Beasts of chaos)-----------------------------------39pts
5) Esa Ristisuo (High Elves)-------------------------------------37pts
6) Vesa Kauhajärvi (High Elves Sea Patrol)-------------------33pts
7) Sami Sipiläinen (Skaven)-------------------------------------31pts
8) Saku (Daemonic Legion of Nurgle)-------------------------30pts
9) Antte Kaija (Ogre Kingdoms)--------------------------------29pts
10) Markus L (Skaven)-------------------------------------------25pts
11) Joona Kröger (High Elves)----------------------------------23pts
12) Jyri (Hordes of Chaos)--------------------------------------18pts
13) Jani (Orcs & Goblins)----------------------------------------17pts
Sen verran voin kertoa että suunnitelmassa on tehdä jokaiselle armeijalle homebrew dokumentti johon pääsee kaikki vaikuttamaan, jossa olisi uudemmista edikoista sekä joitakin Warhammer Total War yksiköitä kullekin factionille ja muutettuna 6th edikan sääntöihin. Mutta se todennäköisesti menee pitkälle loppuvuoteen sillä työssä tulee kestää hetken, Dokumentti ei tietenkään ole automaattisesti joka Tuisko tapahtumassa käytössä ellei järjestäjä itse salli niiden käyttöä. Eli tämä tulee olemaan järjestäjien oman harkinnan varassa. Itse mahdollisesti tulen sallimaan kun ne on ensin tehty ja mahdollisimman monella hyväksytettyjä ja jos mahdollista niin testattujakin.
Mutta kesän jälkeen tapahtumia on Tuisko Cuppiin tulossa monessa suunnassa joten seuratkaa kun ilmoituksia turnauksista tulee ja lähtekää pelailemaan jos se mahdollisuus itsellä on. Seuraava oriveden turnaus on syyskuussa joten silloin täällä seuraavan kerran.
Hyvää kesän jatkoa ja hyvää juhannusta kaikille!
Taas ollaan saatu yksi turnaus pidettyä ja itselleni jäi kiva kuva peleistä joita tällä kertaa seurasin sivusta. Pikkusen näkyi kilpailullista meininkiä peleissä mutta niistä selvittiin. Näin järjestäjänä voin sanoa että meni todella kivasti yleisellä tasolla ja kaikki olivat kiltisti =D . Aina järjestäjänä voi jotkut asiat tehdä toisin ja parannettavaa löytyy aina. Saatiin joitakin uusiakin/vanhoja kettuja mukaan pelailemaan. Mikä on loistava juttu. Vielä kerran kaikille iso kiitos kun tulitte pelaamaan ja tapahtumia pidetään myös jatkossakin. Alla turnauksen loppupisteet. Tähän aiheeseen saa toki kertoa omista kokemuksistaan ja peleistä.
Lopputulokset
1) Ari H (wood Elves)------------------------------------------- 52pts
2) Eetu Hämäläinen (Daemonic Legions of Tzeentch)-----47pts
3) Maxim Tuovinen (Vampire Counts)-------------------------44pts
4) Volanen (Beasts of chaos)-----------------------------------39pts
5) Esa Ristisuo (High Elves)-------------------------------------37pts
6) Vesa Kauhajärvi (High Elves Sea Patrol)-------------------33pts
7) Sami Sipiläinen (Skaven)-------------------------------------31pts
8) Saku (Daemonic Legion of Nurgle)-------------------------30pts
9) Antte Kaija (Ogre Kingdoms)--------------------------------29pts
10) Markus L (Skaven)-------------------------------------------25pts
11) Joona Kröger (High Elves)----------------------------------23pts
12) Jyri (Hordes of Chaos)--------------------------------------18pts
13) Jani (Orcs & Goblins)----------------------------------------17pts
Sen verran voin kertoa että suunnitelmassa on tehdä jokaiselle armeijalle homebrew dokumentti johon pääsee kaikki vaikuttamaan, jossa olisi uudemmista edikoista sekä joitakin Warhammer Total War yksiköitä kullekin factionille ja muutettuna 6th edikan sääntöihin. Mutta se todennäköisesti menee pitkälle loppuvuoteen sillä työssä tulee kestää hetken, Dokumentti ei tietenkään ole automaattisesti joka Tuisko tapahtumassa käytössä ellei järjestäjä itse salli niiden käyttöä. Eli tämä tulee olemaan järjestäjien oman harkinnan varassa. Itse mahdollisesti tulen sallimaan kun ne on ensin tehty ja mahdollisimman monella hyväksytettyjä ja jos mahdollista niin testattujakin.
Mutta kesän jälkeen tapahtumia on Tuisko Cuppiin tulossa monessa suunnassa joten seuratkaa kun ilmoituksia turnauksista tulee ja lähtekää pelailemaan jos se mahdollisuus itsellä on. Seuraava oriveden turnaus on syyskuussa joten silloin täällä seuraavan kerran.
Hyvää kesän jatkoa ja hyvää juhannusta kaikille!
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
- Tyrisalthan
Re: Warhammer 6th Edition 2250pts Turnaus Orivesi Lopputulokset ja jälkifiilistelyt
Kiitoksia jälleen mukavasta ja hyvin järjestetystä turnauksesta! 😊
Itse olin tällä kertaa liikkeellä high elffeillä. Lista oli suht tuttu 2000 pisteen armeija (lordi griffonilla, 3 maagia, 2 spearmanit, silver helmit, dragon princet, shadow warriorit, 2 boltista ja kotka) johon saatu pikkuisen päivityksiä sillä 250 pisteen lisäyksellä. Ne lisäykset olivat 2 tiranoc chariottia ja 1 yksikkö shadow warrioreja, sekä hieman magic itemeitä (muun muassa banner of ellyrion silver helmeille). Etukäteen olin suht tyytyväinen listaan, joskin mietin että shadow warriorit ei ehkä pääse tässä turnauksessa oikeuksiinsa kun toimivat vain yhdessä skenaariossa kolmesta.
Ensimmäinen peli oli Eetun tzeenchin demonilegioonaa vastaan, ja ajattelin että lähdettiin sitten vaikeimmasta liikkeelle kun vastapuoli ampuu ja varsinkin taikoo kovemmin kuin itse, ja haltiat eivät ole tunnettuja kestävyydestään. Itse peli oli tiukkaa ja mielenkiintoista vääntöä kuten Eetun kanssa yleensä. Ne rerollit oli mielenkiintoinen lisä skenaarioon, meillä kuitenkin hyöty oli hyvin minimaalinen sillä kummallakaan ne rerollit ei juuri onnistuneet. Itsellä ehkä merkittävin paikka rerolleille olisi ollut kun dragon princet failasi terrorin. Heitin testiin tuplakutoset, jolloin olisi pitänyt käytännössä käyttää 2 rerollia siihen, ja lopulta päätin olla niitä käyttämättä, ja lokki ajoi ne kiinni seuraavassa chargessa. Minun lordi oli hävettävän huono, oli varmaan 4 taisteluvuoroa kiinni horroreissa, ja paras tulos taisi olla 3 woundia lordilta ja griffonilta yhteensä, ja muilla kierroksilla vielä huonommin. Lopulta Eetu voitti 12-8 kolmosvuoron päätteeksi.
Toinen peli oli Vesan sea guardeja vastaan. Se peli oli kinni aloitusheitosta. Jos minä olisin aloittanut, olisin saanut heikennettyä Vesan ampumista ja taikomista merkittävästi omalla kovemmalla taikuudella. Kun Vesa aloitti, sai hän tapettua minulta toisen boltksen, toiset spearmanit, ja mikä tärkeintä kaksi kolmesta velhosta. Lisäksi vähän muutakin sieltä täältä Se ennen peliä oleva lisäampuminen oli paha, mutta kun sen yhdisti ensimmäisen vuoron ampumiseen jossa tulta sai keskitettyä, oli se niin murskaava että siitä oli enää vaikea nousta. Sain pelissä raavittua vähän pisteitä sieltä täältä, mutta kun minulla oli pöydällä lopuksi vain puolet yhdestä spearman blokista, oli tulos 19-1 Vesalle.
Kolmas peli oli Janin örkkejä ja goblineita vastaan. Vastassa oli 10 tasoa velhoja ja 4 boltista, eli taaskaan en ollut selkeästi niskan päällä niissä jutuissa missä etukäteen ajattelin dominoivani. Peli aaltoili jännästi useampaan kertaan, ja ennen viimeistä vuoroa oli mahdotonta sanoa kumpi pelin voittaisi. Jani aloitti pelin ja tuli blokeillaan eteenpäin, magia kulutti minulta yhden scrollin ja yli puolet silver helmeistä, boltikset tekivät yhden woundin griffoniin. Hain omalla ensimmäisellä vuorolla fanaatikot kahdesta night goblin yksiköstä kotkalla ja shadow warrioreilla. Oikeassa laidassa minun chariotti ja toiset shadow warriorit eivät chagessa saaneet tuhottua pump wagonia (t4, 3w) josta olisi saanut overrunnattua Janin chariottiin ja sotakonekukkulalle, jolloin Jani sitten omalla kakkosellaan kärryllä lanaa minun kärryn ja uhkaisi nyt sitten minun oikeaa laitaa, mutta päättää mielummin chargata rallyttäneitä shadow warrioreja kuin spearblokkia edestä. Griffon siirtyi vasempaan laitaan valmiina lanaamaan linjan, dragon princet baitiksi. Kaikki ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Dragon princet heittivät fleehen liian vähän ja jäivät kiinni. Ne savage örkit joiden kylkeen olin griffonilla menossa ei ollutkaan savageja vaan tavallisia örkkejä jotka juoksivat terrorista karkuun. Sain ne kiinni kyllä, mutta päädyin eri paikkaan kuin mihin olin ajatellut combatin päätteeksi, olin nyt metsän laidassa (olisin itse asiassa päätynyt keskelle metsää, mutta mietittiin että miten se lentoliike keskelle metsää onnistuisi, niin jätettiin se siihen laitaan) sen sijaan että olisi päässyt seuraavan yksikön kylkeen. Oma kakkosvuoron taikavuoro päättyi ensimmäisen loitsun kahden nopan miscastiin, juuri kun sitä taikaa olisi tarvinnut kipeimmin. Griffon näki vielä sen yksikön kyljen mihin oli tarkoitus päöstä sillä metsän reuna kaartui sopivasti että siitä kulmasta näki. Jani käänsi yksikön katsomaan griffonia mutta squablaa, jolloin on vielä mahdollista rullata linja kyljestä omalla kolmosella. Janin päälinja oli lähestynyt omaa keskusblokkiani jossa oli 2 velhoa, ja mietin että niillä pitää pakittaa niin nopeasti karkuun kuin mahdollista. Oikeassa laidassa olevat oikeat savage orcit oli kakkosvuorolla baitattu kotkalla ja kolmannella silver helmien jämällä, jolloin toiset spearmanit oli kivasti niiden kylkisektorilla. Omalla kolmosella oli siis luvassa linjan lanausta molemmista kyljistä. Jani kuitenkin sai heitettyä omalla taikavuorollaan waaghin (jota en saanut dispallattua 5 nopalla vaikka ei tullut tuplaykkösiä ja sain +1 dispeliin) jolloin black orcit chargasivat blokkiini jossa oli kaksi velhoa ja se sguablannut blokki chargaa griffonin. Griffon failaa combatin (taas, ei se tainnut koko turnauksessa tehdä 8:lla hyökkäyksellä enempää kuin 3 woundia enempää), breikkaan ja jään kiinni kolmella nopalla kahta vastaan, pisteswingi noin 650 pistettä kun griffonlordin lisäksi meni kaapattu lippu ja kenraalin taposta satanen. Black orcit chargasi velhojen spearman blokin jossa tarjolla about 750 pistettä pure of heartin ja kaapatun lipun muodossa, black orcit sai tapettua toisen velhon mutta ei mitään muuta, minä sain spearmaneilla tapettua 2 black orccia, tapot ja muut staattiset tasan, mutta minä sain overnumberin kun se oli aluksi tasan ja minulta lähti vain 1 modeli ja Janilta 2, jolloin voitan yhdellä, black örkit breikkaa ja jää kiinni, jolloin saankin pisteet black orceista, niiden lipusta, ja yksikössä olleesta great shamaanista, ja lisäksi pusuitattua objektiiville, jolloin sain noin 900 (-180 minun kuolleesta velhosta), yhteensä pisteswingi oli siis noin 1500 pistettä siinä yhdessä kahden yksikön kombatissa. Oikean laidan spearmanit breikkaa kyljestä savaget, mikä panikoi myös vieressä olleen night goblin yksikön jossa oli velho. En muista tarkkaa pistejakaumaa, mutta lopulta kuitenkin reilu voitto minulle. Ihan mieletön peli, nämä on niitä pelejä minkä vuoksi tätä peliä jaksaa pelata vuodesta toiseen! 😊
Kaiken kaikkiaan tosi mukava turnaus. Mitä Eetun kanssa puhuttiinkin, että helppoja vastuksia ei oikein Tuisko-turnauksissa enää ole, kaikki alkaa olemaan tosi taitavia pelaajia. Itselläkin oli tässä turnauksessa joka pelissä vaikeuksia, vaikka etukäteen ajattelin että haikkareilla on helppo turnaus kun taikoo vain toisen pois. Jännästi vaikka pelasin nyt yhdellä kovimmista armeijoista mitä omistan niin tuloksena oli silti kolmanneksi viimeinen sija, viime kuussa pelasin huonoimmalla armeijalla ja tarkoituksella heikolla listalla ja voitin sen turnauksen. Pitää varmaan jatkossa pelata vain huonoilla armeijoilla niin menee sitten aina hyvin 😜😅
Itse olin tällä kertaa liikkeellä high elffeillä. Lista oli suht tuttu 2000 pisteen armeija (lordi griffonilla, 3 maagia, 2 spearmanit, silver helmit, dragon princet, shadow warriorit, 2 boltista ja kotka) johon saatu pikkuisen päivityksiä sillä 250 pisteen lisäyksellä. Ne lisäykset olivat 2 tiranoc chariottia ja 1 yksikkö shadow warrioreja, sekä hieman magic itemeitä (muun muassa banner of ellyrion silver helmeille). Etukäteen olin suht tyytyväinen listaan, joskin mietin että shadow warriorit ei ehkä pääse tässä turnauksessa oikeuksiinsa kun toimivat vain yhdessä skenaariossa kolmesta.
Ensimmäinen peli oli Eetun tzeenchin demonilegioonaa vastaan, ja ajattelin että lähdettiin sitten vaikeimmasta liikkeelle kun vastapuoli ampuu ja varsinkin taikoo kovemmin kuin itse, ja haltiat eivät ole tunnettuja kestävyydestään. Itse peli oli tiukkaa ja mielenkiintoista vääntöä kuten Eetun kanssa yleensä. Ne rerollit oli mielenkiintoinen lisä skenaarioon, meillä kuitenkin hyöty oli hyvin minimaalinen sillä kummallakaan ne rerollit ei juuri onnistuneet. Itsellä ehkä merkittävin paikka rerolleille olisi ollut kun dragon princet failasi terrorin. Heitin testiin tuplakutoset, jolloin olisi pitänyt käytännössä käyttää 2 rerollia siihen, ja lopulta päätin olla niitä käyttämättä, ja lokki ajoi ne kiinni seuraavassa chargessa. Minun lordi oli hävettävän huono, oli varmaan 4 taisteluvuoroa kiinni horroreissa, ja paras tulos taisi olla 3 woundia lordilta ja griffonilta yhteensä, ja muilla kierroksilla vielä huonommin. Lopulta Eetu voitti 12-8 kolmosvuoron päätteeksi.
Toinen peli oli Vesan sea guardeja vastaan. Se peli oli kinni aloitusheitosta. Jos minä olisin aloittanut, olisin saanut heikennettyä Vesan ampumista ja taikomista merkittävästi omalla kovemmalla taikuudella. Kun Vesa aloitti, sai hän tapettua minulta toisen boltksen, toiset spearmanit, ja mikä tärkeintä kaksi kolmesta velhosta. Lisäksi vähän muutakin sieltä täältä Se ennen peliä oleva lisäampuminen oli paha, mutta kun sen yhdisti ensimmäisen vuoron ampumiseen jossa tulta sai keskitettyä, oli se niin murskaava että siitä oli enää vaikea nousta. Sain pelissä raavittua vähän pisteitä sieltä täältä, mutta kun minulla oli pöydällä lopuksi vain puolet yhdestä spearman blokista, oli tulos 19-1 Vesalle.
Kolmas peli oli Janin örkkejä ja goblineita vastaan. Vastassa oli 10 tasoa velhoja ja 4 boltista, eli taaskaan en ollut selkeästi niskan päällä niissä jutuissa missä etukäteen ajattelin dominoivani. Peli aaltoili jännästi useampaan kertaan, ja ennen viimeistä vuoroa oli mahdotonta sanoa kumpi pelin voittaisi. Jani aloitti pelin ja tuli blokeillaan eteenpäin, magia kulutti minulta yhden scrollin ja yli puolet silver helmeistä, boltikset tekivät yhden woundin griffoniin. Hain omalla ensimmäisellä vuorolla fanaatikot kahdesta night goblin yksiköstä kotkalla ja shadow warrioreilla. Oikeassa laidassa minun chariotti ja toiset shadow warriorit eivät chagessa saaneet tuhottua pump wagonia (t4, 3w) josta olisi saanut overrunnattua Janin chariottiin ja sotakonekukkulalle, jolloin Jani sitten omalla kakkosellaan kärryllä lanaa minun kärryn ja uhkaisi nyt sitten minun oikeaa laitaa, mutta päättää mielummin chargata rallyttäneitä shadow warrioreja kuin spearblokkia edestä. Griffon siirtyi vasempaan laitaan valmiina lanaamaan linjan, dragon princet baitiksi. Kaikki ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Dragon princet heittivät fleehen liian vähän ja jäivät kiinni. Ne savage örkit joiden kylkeen olin griffonilla menossa ei ollutkaan savageja vaan tavallisia örkkejä jotka juoksivat terrorista karkuun. Sain ne kiinni kyllä, mutta päädyin eri paikkaan kuin mihin olin ajatellut combatin päätteeksi, olin nyt metsän laidassa (olisin itse asiassa päätynyt keskelle metsää, mutta mietittiin että miten se lentoliike keskelle metsää onnistuisi, niin jätettiin se siihen laitaan) sen sijaan että olisi päässyt seuraavan yksikön kylkeen. Oma kakkosvuoron taikavuoro päättyi ensimmäisen loitsun kahden nopan miscastiin, juuri kun sitä taikaa olisi tarvinnut kipeimmin. Griffon näki vielä sen yksikön kyljen mihin oli tarkoitus päöstä sillä metsän reuna kaartui sopivasti että siitä kulmasta näki. Jani käänsi yksikön katsomaan griffonia mutta squablaa, jolloin on vielä mahdollista rullata linja kyljestä omalla kolmosella. Janin päälinja oli lähestynyt omaa keskusblokkiani jossa oli 2 velhoa, ja mietin että niillä pitää pakittaa niin nopeasti karkuun kuin mahdollista. Oikeassa laidassa olevat oikeat savage orcit oli kakkosvuorolla baitattu kotkalla ja kolmannella silver helmien jämällä, jolloin toiset spearmanit oli kivasti niiden kylkisektorilla. Omalla kolmosella oli siis luvassa linjan lanausta molemmista kyljistä. Jani kuitenkin sai heitettyä omalla taikavuorollaan waaghin (jota en saanut dispallattua 5 nopalla vaikka ei tullut tuplaykkösiä ja sain +1 dispeliin) jolloin black orcit chargasivat blokkiini jossa oli kaksi velhoa ja se sguablannut blokki chargaa griffonin. Griffon failaa combatin (taas, ei se tainnut koko turnauksessa tehdä 8:lla hyökkäyksellä enempää kuin 3 woundia enempää), breikkaan ja jään kiinni kolmella nopalla kahta vastaan, pisteswingi noin 650 pistettä kun griffonlordin lisäksi meni kaapattu lippu ja kenraalin taposta satanen. Black orcit chargasi velhojen spearman blokin jossa tarjolla about 750 pistettä pure of heartin ja kaapatun lipun muodossa, black orcit sai tapettua toisen velhon mutta ei mitään muuta, minä sain spearmaneilla tapettua 2 black orccia, tapot ja muut staattiset tasan, mutta minä sain overnumberin kun se oli aluksi tasan ja minulta lähti vain 1 modeli ja Janilta 2, jolloin voitan yhdellä, black örkit breikkaa ja jää kiinni, jolloin saankin pisteet black orceista, niiden lipusta, ja yksikössä olleesta great shamaanista, ja lisäksi pusuitattua objektiiville, jolloin sain noin 900 (-180 minun kuolleesta velhosta), yhteensä pisteswingi oli siis noin 1500 pistettä siinä yhdessä kahden yksikön kombatissa. Oikean laidan spearmanit breikkaa kyljestä savaget, mikä panikoi myös vieressä olleen night goblin yksikön jossa oli velho. En muista tarkkaa pistejakaumaa, mutta lopulta kuitenkin reilu voitto minulle. Ihan mieletön peli, nämä on niitä pelejä minkä vuoksi tätä peliä jaksaa pelata vuodesta toiseen! 😊
Kaiken kaikkiaan tosi mukava turnaus. Mitä Eetun kanssa puhuttiinkin, että helppoja vastuksia ei oikein Tuisko-turnauksissa enää ole, kaikki alkaa olemaan tosi taitavia pelaajia. Itselläkin oli tässä turnauksessa joka pelissä vaikeuksia, vaikka etukäteen ajattelin että haikkareilla on helppo turnaus kun taikoo vain toisen pois. Jännästi vaikka pelasin nyt yhdellä kovimmista armeijoista mitä omistan niin tuloksena oli silti kolmanneksi viimeinen sija, viime kuussa pelasin huonoimmalla armeijalla ja tarkoituksella heikolla listalla ja voitin sen turnauksen. Pitää varmaan jatkossa pelata vain huonoilla armeijoilla niin menee sitten aina hyvin 😜😅
Innokkuus korvaa pätevyyden
-
White Scars
Re: Warhammer 6th Edition 2250pts Turnaus Orivesi Lopputulokset ja jälkifiilistelyt
Kiitos turnauksesta!
Tunnelma oli hyvä ja pöydät täynnä maalattuja armeijoita, joten pelaaminen ja pelien seuraaminen oli mukava kokemus yli vuosikymmenen tauon jälkeen. Editiot menivät pelatessa helposti sekaisin, mutta hiljalleen 6. laitos alkoi erottumaan omakseen.
Omana havaintona 6. laitoksen oikeastaan isoin akilleen kantapää, eli meleeseen pääsemisen hankaluus erottui Tuisko Cupin armeijalistojen tiivistymisenä kahteen arkkityyppiin:
1. Eri alustoihin istutetut velhopatterit
2. Kovaa lyövään ja lentokykyiseen hirviöön (Lohikäärmeet, demoniprinssit, greated daemonit, etc) tukeutuvat armeijat
Ensimmäisen ei tietenkään edes tarvitse pyrkiä meleeseen ja jälkimmäinen vain lentää blokkien yms. yli, eli kumpikin ratkaiseen 6. laitoksen haasteita omalla tavallaan.
Pelit menivät opetellessa, mutta aloittelijalle hyvä ja tervetulleeksi toivottava scene teki kokeilusta oikein miellyttävän turnauskokemuksen.
Tunnelma oli hyvä ja pöydät täynnä maalattuja armeijoita, joten pelaaminen ja pelien seuraaminen oli mukava kokemus yli vuosikymmenen tauon jälkeen. Editiot menivät pelatessa helposti sekaisin, mutta hiljalleen 6. laitos alkoi erottumaan omakseen.
Omana havaintona 6. laitoksen oikeastaan isoin akilleen kantapää, eli meleeseen pääsemisen hankaluus erottui Tuisko Cupin armeijalistojen tiivistymisenä kahteen arkkityyppiin:
2. Kovaa lyövään ja lentokykyiseen hirviöön (Lohikäärmeet, demoniprinssit, greated daemonit, etc) tukeutuvat armeijat
Ensimmäisen ei tietenkään edes tarvitse pyrkiä meleeseen ja jälkimmäinen vain lentää blokkien yms. yli, eli kumpikin ratkaiseen 6. laitoksen haasteita omalla tavallaan.
Pelit menivät opetellessa, mutta aloittelijalle hyvä ja tervetulleeksi toivottava scene teki kokeilusta oikein miellyttävän turnauskokemuksen.
- Tyrisalthan
Itse olin tällä kertaa liikkeellä molemmat arkkityypit sisältävällä listalla. Oli taistelijalordi griffonilla ja 11-13 powernoppa ja boundi magiaa. Siitä huolimatta kumpikaan näistä elementeistä ei kantanut listaa, ja tuloksena kolmanneksi viimeinen sija. Ainut peli minkä voitin, voitin spearman-blokeilla.White Scars kirjoitti: Ma 17.06.2024 12:51 Omana havaintona 6. laitoksen oikeastaan isoin akilleen kantapää, eli meleeseen pääsemisen hankaluus erottui Tuisko Cupin armeijalistojen tiivistymisenä kahteen arkkityyppiin:
Viime kuussa voitin turnauksen listalla missä oli 4 blokkia ja yhteensä 10 ei-ampuvaa yksikköä. Oli toki lisäksi muutama ampuva yksikkö tukemassa sekä kaksi lv2 velhoa, mutta se pääpaino oli voittaa combatteja. Olen muissakin turnauksissa ollut hyvin blokkipainotteisilla listoilla liikkeellä (minut jo vähän niin kuin tunnetaan blokkifetisistinä), ja ihan hyvin on mennyt. Niillä listoilla pitää vain olla jokin suunnitelma mitä tehdä noita edellä mainittuja listoja vastaan.
Oman hankaluutensa nimen omaan turnauspelaamiseen tuo myös rajattu kierrosaika, jos ehditään vain 3 vuoron loppuun niin ne M4 joukot ei välttämättä ehdi tehdä pelissä mitään jos toinen ei tule vastaan. Näin ollen moni lista tehdään sitä silmälläpitäen, ja otetaan joko ampumista ja/tai taikaa että ei tarvitse mennä päälle tai ainakin pakotetaan ne vihollisjoukot tulemaan vastaan, tai sitten tehdään sen verran nopeita joukkoja sisältävä lista että kolmosvuorolla ollaan jo oltu combatissa.Listat voisivat olla erilaisia jos peleissä olisi esim 4 tuntia aikaa jolloin pelit saataisiin useammin kutosvuoron loppuun asti. Mutta koska päivässä voi olla vain tietyn verran tunteja, niin monesti parempi ratkaisu on pelata pienempiä pelejä, jolloin ne menevät nopeammin loppuun.
Armeijoitten rakenne riippuu myös että missä pelataan eli minkälaisia armeijoita paikalliset pelaajat omistavat. On ollut turnauksia missä ei ole paljoa lentäviä monstereita näkynyt, tai missä ei ole ollut kovin kovaa magiaa. Ensi kuussa oleva Ropeconin turnaus tulee ehkä sisältämään variaatioita, sillä puolet peleistä pelataan pienemmällä armeijoilla mikä voi ohjata painotuksia enemmän blokkeihin ja sit niihin isompiin peleihin sitten monstereita ja velhopatterita. Mutta sen näkee sitten mihin ihmiset lopulta päätyvät. Itse päätin jo aiemmin että kun tähän tulin listalla joka sisälsi molempia, niin Ropeconiin lähden listalla jossa ei ole kumpaakaan. Saas nyt nähdä miten äijän lopulta käy...
Kyllähän se oli jo ihan yleistä tietoa 6. edikan kulta-aikana, ettei kovimmat turnauslistat todellakaan pelanneet minkään M4 rankattyjen blokkien ympärillä. Kovia elementtejä oli esim.
-Massamainen magia
-Massamainen ampuminen
-Skirmisherit
-March blokkaavat lentäjät
-Kovat mättävät lentäjät
-MSU, varsinkin pienillä ratsuväkiyksiköillä.
Blokit pelattiin auttamatta ulos lentäjillä ja divert yksiköillä. Normaali 6 vuoron peli antoi jonkinlaisen mahdollisuuden päästä lopussa kiinni johonkin. Jos Fabaa yrittää pelata 3 tai 4 vuoroparilla, niin pelistä häviää loppukin tolkku, koska pelit loppuu "normaaleilla" listoilla ennen kuin ne ehtii alkaakaan. Muistelisin aikoinaan turnauksissa, että pelit sai pääsääntöisesti päätökseen annetussa aikamääreessä. Joskus hitaampaa vastusta vastaan ei ihan riittänyt aika. On fiksumpaa pelata pienempiä pelejä tai vähemmän pelejä loppuun, kuin ahtaa paljon pelejä alle ja jättää ne kesken.
6. edition on erittäin hauskaa Fabaa, ehkä jopa parasta, mutta sen keskeinen ongelma oli/on se ikävä tosiasia, että kaikki mikä rikkoo sen pelin ydinolemusta (eli blokkien välistä taistelua) tuppaa olemaan kustannustehokasta. Jos pelaajat ei lähde rikkomaan tätä perusluonnetta äärimmäisillä listoilla tarkoituksella, niin se on kyllä erittäin mukava peli.
En ole vielä uskaltautunut näihin 6. edikan karkeloihin lähteä ehkä juuri sen pienen turnausformaattia koskevan arkuuden takia, kun en ole ihan vakuuttunut, että se kannustaa kaikkein mukavimpiin tapoihin pelata tätä peliä. On kyllä ollut mukava seurata, että Faba elää uutta renessanssia täällä Suomessa ja kiva nähdä, että homma kantaa pitempiaikaisestikin eikä hetken retromuoti-ilmiönä.
-Massamainen magia
-Massamainen ampuminen
-Skirmisherit
-March blokkaavat lentäjät
-Kovat mättävät lentäjät
-MSU, varsinkin pienillä ratsuväkiyksiköillä.
Blokit pelattiin auttamatta ulos lentäjillä ja divert yksiköillä. Normaali 6 vuoron peli antoi jonkinlaisen mahdollisuuden päästä lopussa kiinni johonkin. Jos Fabaa yrittää pelata 3 tai 4 vuoroparilla, niin pelistä häviää loppukin tolkku, koska pelit loppuu "normaaleilla" listoilla ennen kuin ne ehtii alkaakaan. Muistelisin aikoinaan turnauksissa, että pelit sai pääsääntöisesti päätökseen annetussa aikamääreessä. Joskus hitaampaa vastusta vastaan ei ihan riittänyt aika. On fiksumpaa pelata pienempiä pelejä tai vähemmän pelejä loppuun, kuin ahtaa paljon pelejä alle ja jättää ne kesken.
6. edition on erittäin hauskaa Fabaa, ehkä jopa parasta, mutta sen keskeinen ongelma oli/on se ikävä tosiasia, että kaikki mikä rikkoo sen pelin ydinolemusta (eli blokkien välistä taistelua) tuppaa olemaan kustannustehokasta. Jos pelaajat ei lähde rikkomaan tätä perusluonnetta äärimmäisillä listoilla tarkoituksella, niin se on kyllä erittäin mukava peli.
En ole vielä uskaltautunut näihin 6. edikan karkeloihin lähteä ehkä juuri sen pienen turnausformaattia koskevan arkuuden takia, kun en ole ihan vakuuttunut, että se kannustaa kaikkein mukavimpiin tapoihin pelata tätä peliä. On kyllä ollut mukava seurata, että Faba elää uutta renessanssia täällä Suomessa ja kiva nähdä, että homma kantaa pitempiaikaisestikin eikä hetken retromuoti-ilmiönä.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
-Edward Abbey
-
White Scars
Oriveden Tuisko oli ainakin mukavaa pelaamista turnausformaatista huolimatta, eli sitä ei kannata pelätä.
6. edikan pelaamiseen mukaan lähteminen syntyi halusta fiilistellä vanhoilla figuilla.
6. edikan pelaamiseen mukaan lähteminen syntyi halusta fiilistellä vanhoilla figuilla.
-
White Scars
Ja koppasit haltiamirrorissa Sea Guardin vastaan, jolle hävisit aloitteen. Kun ottaa kaksi kierrosta ampumista vastaan ennen, kuin saa liikuttaa yhtäkään figua, niin lopputulos ei tarkoita, että listasi olisi huono ympäristöönsä suhteutettuna. Siinä tulee vain liiaksi etumatkaa, että sitä saisi pelaamalla kirittyä kiinni.Tyrisalthan kirjoitti: Itse olin tällä kertaa liikkeellä molemmat arkkityypit sisältävällä listalla. Oli taistelijalordi griffonilla ja 11-13 powernoppa ja boundi magiaa. Siitä huolimatta kumpikaan näistä elementeistä ei kantanut listaa, ja tuloksena kolmanneksi viimeinen sija. Ainut peli minkä voitin, voitin spearman-blokeilla.
-
White Scars
6. laitoksessa pelit välillä kääntyvät heti alussa yhteen onnekkaaseen tykinlaukauksen, kun vampyyri epäonnistuu look outissa. Kolmen pelin turnauksessa se voi vaikuttaa isosti lopputulokseen.
Kiitoksia turnauksesta. Tämä Oriveden turnaus oli toinen faba turnaukseni kutosedikassa ja miulla oli hauskaa. Vaikken entuudestaan ketää juurikaan tunne, niin miun mielestä oli todella helppoa tulla pelaamaan ja juttukin luisti ihmisten kanssa. Näin aloittelevalle pelaajalle, kuka ei ole fabaa juurikaan pelannut, kynnys osallistua turnauksiin on siis matala. Miun mielestä pelaamisessa ehdottomasti tärkeintä on hauskan listan pelaaminen ja pelin tekeminen molemmille pelaajille kivaksi. En ollut ennen tätä turnausta pelannut ikinä Lordilla, enkä testannut juuri puoliakaan listastani yksiköitä. Turnaus menikin hauskasti kokeillessa ja ihmetellessä miten armeija toimii. Onneksi turnauksessa pääsee pelaamaan uusia ihmisiä ja armeijoita vastaan, joten jokainen peli on hyvä piittaamatta lopputuloksesta. Tärkeintä pelissä on hauskan pito ja sitä miulla oli reilusti. Kaiken kaikkiaan kiitoksia kanssa pelaajille, järkkääjille ja mukavalle yhteisölle.
Ohessa vielä lista, joka koostui kaikesta hauskasta jota olen maalaillut vuoden aikana.
Skaven 2250 2250 Power dice 8 Dispel dice 4
Lords 490
Grey seer 235
Screaming bell 200
The foul pendant 30
4 warpstone tokens 0
dispel scroll 25
Heroes 316
Plague Priest 70
Plague censer 16
Warpstone amulet (4+ ward) 25
Chieftain 45
Halberd (str +1 2h) 4
Hand Weapon 0
Heavy armor 4
Shield 2
Assassin 105
Weeping blade (str +1 D3) 45
Poisoned throwing stars 0
Core 805
Clanrats (29)
HW & Shield
Ratling 60
Full command 25
Clanrats (25)
HW & Shield
Warpfire 75
Full command 25
Clanrats (26)
HW & Shield
Ratling 60
Full command 25
Rat swarm (3) 135
small, skirmish, unbreakable
Special units 387
Plague monks (19)
2 HW 38
Full command 25
Banner of burning hatred 25
Jezzails (5)
Gutter runners (5) 60
Poisoned hand weapons 10
Tunneling team 15
Rare units 252
Plague censer bearers (6) 102
Doom wheel 150
Ohessa vielä lista, joka koostui kaikesta hauskasta jota olen maalaillut vuoden aikana.
Skaven 2250 2250 Power dice 8 Dispel dice 4
Lords 490
Grey seer 235
Screaming bell 200
The foul pendant 30
4 warpstone tokens 0
dispel scroll 25
Heroes 316
Plague Priest 70
Plague censer 16
Warpstone amulet (4+ ward) 25
Chieftain 45
Halberd (str +1 2h) 4
Hand Weapon 0
Heavy armor 4
Shield 2
Assassin 105
Weeping blade (str +1 D3) 45
Poisoned throwing stars 0
Core 805
Clanrats (29)
HW & Shield
Ratling 60
Full command 25
Clanrats (25)
HW & Shield
Warpfire 75
Full command 25
Clanrats (26)
HW & Shield
Ratling 60
Full command 25
Rat swarm (3) 135
small, skirmish, unbreakable
Special units 387
Plague monks (19)
2 HW 38
Full command 25
Banner of burning hatred 25
Jezzails (5)
Gutter runners (5) 60
Poisoned hand weapons 10
Tunneling team 15
Rare units 252
Plague censer bearers (6) 102
Doom wheel 150
-
White Scars
Alla toisen aloittelijan lista:
Dawn, Archmage lvl 3 220; PoH +0, Annulian Crystal +40, Ring of Fury +30, Dispel Scroll +20; 310pts
Greyhawk, Commander 70; BSB +25, Lion Guard +45, Dragon Armour +6; 146pts
Characters: 456
18 First Spearmen 198, Musician +6, Standard Bearer +12, Lion Standard +25; 241pts
10 Archers 120; Musician +6, 126pts
5 Silver Helms 95, Shields +10, Heavy Armour +10; 115pts
Core Total: 849
18 White Lions 234, Musician +7, Standard Bearer +14, Banner of Sorcery +50; 305pts
2 Tiranoc Chariot 170; 170pts
Special Total: 645
2 Repeater Bolt Thrower 200; 200pts
2 Great Eagle 100; 100pts
Rare Total: 300
6-8 PD
4(5) DD
Army Total points: 2250
Dawn, Archmage lvl 3 220; PoH +0, Annulian Crystal +40, Ring of Fury +30, Dispel Scroll +20; 310pts
Greyhawk, Commander 70; BSB +25, Lion Guard +45, Dragon Armour +6; 146pts
Characters: 456
18 First Spearmen 198, Musician +6, Standard Bearer +12, Lion Standard +25; 241pts
Core Total: 849
18 White Lions 234, Musician +7, Standard Bearer +14, Banner of Sorcery +50; 305pts
Special Total: 645
2 Repeater Bolt Thrower 200; 200pts
2 Great Eagle 100; 100pts
Rare Total: 300
6-8 PD
4(5) DD
Army Total points: 2250
- Nightderanger
Itse teen parhaani sen eteen, että Tuiskon finaaliin itseni järjestän mutta silti välillä ärsyttää kilpailullisuus. Hauskaa oli minullakin lauantaina mutta kieltämättä äärimmilleen pumpatut armeijat käyvät joskus raskaiksi pelata ja pelata vastaan. Pyrin pitämään itse peli-iloa pelaamaalla kaiken maailman häröarmeijoita, kuten erilaisia haltialistojen variantteja.White Scars kirjoitti: Ma 17.06.2024 12:51 Omana havaintona 6. laitoksen oikeastaan isoin akilleen kantapää, eli meleeseen pääsemisen hankaluus erottui Tuisko Cupin armeijalistojen tiivistymisenä kahteen arkkityyppiin:
Mutta yleensä ollut ihmisillä kivaa turnauksissa niin ei kai tässä mitään suurta hätää turnausskenen korjaamisessa ole. Niin kauan kun palkinnot ovat pelkkää kunniaa niin kukaan ei jaksa liian kovaa pelata, toivottavasti.
- Lord of Carcassonne
Omat ajatukseni pelaamiseen liittyen on se nykyään että haluan pelata vain pelaamisen ilosta ja viettää mukavaa aikaa muiden kanssa yhteisen harrastuksen parissa. Joskus voi ketuttaa jos hommat ei suju taistelukentällä mutta silloin pitäisi ajatella että seuraavalla kerralla pärjää paremmin. Voitto on lähinnä plussaa.
Itse rakennan armeijan hyvinkin fiiliksen mukaan joten en edes välttämättä halua rakentaa äärimmilleen pumpattua listaa. Usein yritän tehdä listan niin että ei olisi samanlaista listaa kahtena peräkkäisenä tapahtumassa joissa itse pelaan. Yksi kriteeri on myös että pyrin pelaamaan armeijalla joka olisi täysin maalattu. Tässä viimeksi WAP tapahtumassa tein periaatteelleni poikkeuksen.
Mutta olen myös kokenut kun armeijaa tekee niin kannattaa ottaa ihan hupi listakin ja katsoa mitä tapahtuu. Sillä moni ei välttämättä osaa varautua sellaiseen.
Itse rakennan armeijan hyvinkin fiiliksen mukaan joten en edes välttämättä halua rakentaa äärimmilleen pumpattua listaa. Usein yritän tehdä listan niin että ei olisi samanlaista listaa kahtena peräkkäisenä tapahtumassa joissa itse pelaan. Yksi kriteeri on myös että pyrin pelaamaan armeijalla joka olisi täysin maalattu. Tässä viimeksi WAP tapahtumassa tein periaatteelleni poikkeuksen.
Mutta olen myös kokenut kun armeijaa tekee niin kannattaa ottaa ihan hupi listakin ja katsoa mitä tapahtuu. Sillä moni ei välttämättä osaa varautua sellaiseen.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
- Tyrisalthan
Itse tykkään joka turnauksessa kokeilla jotain uutta. Vaikka yleensä suurin osa armeijasta onkin joskus aiemmin maalattuja, niin aina on jokin yksikkö tuoreissa maaleissa ensimmäistä kertaa pöydällä. Myöskin se että omistaa 12 armeijaa joita vaihdella pitää homman raikkaana, edellisen kerran pelasin turnauksessa high elffeillä Tuisko-cupin startissa tammikuussa 2023. Mieluisinta minulle turnauksissa on päästä pelaamaan uusien ihmisten kanssa. Voitto ei ole enää niin tärkeä kuin joskus nuoruusvuosina, nyt on jo sen verran monta kertaa voittanut että ei ole enää mitään todisteltavaa itselleen tai muille. Tärkeintä itselle on että kutosen skene on saatu elvytettyä ja turnauksissa ei tarvitse enää pelata pelkästään oman autokunnan kesken kuten joskus vajaa kymmenisen vuotta sitten.
-
White Scars
Kysehän on normaalista turnauslistojen evoluutiosta, ettei siinä sen kummempaa. Armeijaa kuitenkin miettii sen perusteella, että mitä todennäköisesti saa vastaansa, mitä vahvuuksia omalla armeijalla on ja mitä heikkouksia. Se on osa peliä.
Helposti se menee sitten kilpavarusteluksi, kun listalla pyritään hankkimaan yliotetta jollakin pelin osa-alueella. Magiassa se tietysti on helpointa, koska velhojen tuottama PD / DD suhde on 2:1, eli se antaa automaattisesti etua omalla magiavuorolla.
Lentävillä hirviöillä pystyy lähes rajoituksetta siirtämään pelin painopistettä, joten deposta huolimatta ylivoimaa voi hakea oikealla, keskellä, tai vasemmalla ja lähteä siitä murtamaan linjaa.
Ei se missään nimessä väärin ole, jos listaa tehdessään miettii sitä, että on mahdollisuudet voittaa tyypillinen turnauksessa vastaan tuleva armeija.
Helposti se menee sitten kilpavarusteluksi, kun listalla pyritään hankkimaan yliotetta jollakin pelin osa-alueella. Magiassa se tietysti on helpointa, koska velhojen tuottama PD / DD suhde on 2:1, eli se antaa automaattisesti etua omalla magiavuorolla.
Lentävillä hirviöillä pystyy lähes rajoituksetta siirtämään pelin painopistettä, joten deposta huolimatta ylivoimaa voi hakea oikealla, keskellä, tai vasemmalla ja lähteä siitä murtamaan linjaa.
Ei se missään nimessä väärin ole, jos listaa tehdessään miettii sitä, että on mahdollisuudet voittaa tyypillinen turnauksessa vastaan tuleva armeija.
-
touchthesky
Olen osallistunut useisiin Tuiskon turnauksiin ja täytyy sanoa, että kilpailuhenki on ollut aika kova ja listat ovat hyvin hiottuja. Uuden pelaajan voi olla vaikea tulla mukaan omalla hupiarmeijallaan pitämään hauskaa. Ongelma liittyy osittain 6. edikan armeijan rakentamiseen, sillä sääntökirjan ohjeet ovat aika väljät. Suurin ongelma mielestäni on, ettei esimerkiksi charactereiden pisteitä rajoiteta ja on vain minimi core-yksiköt.
Ehdotankin, että tulevissa Tuiskon turnauksissa otettaisiin käyttöön jonkinlainen komppi tai edes kokeiltaisiin, miten sellainen toimisi. Tämä toisi vaihtelua listoihin ja olisi ystävällisempi kokemus uusille pelaajille. Miltä seuraava ajatus kuulostaisi armeijan rakentamiseen:
Charactereita max 40% armeijan pisteistä
Core-yksiköitä min 25% armeijan pisteistä
Special-yksiköitä max 50% armeijan pisteistä
Rare-yksiköitä max 25% armeijan pisteistä
Tämä voisi tehdä peleistä tasapainoisempia ja houkutella uusia pelaajia mukaan.
Ehdotankin, että tulevissa Tuiskon turnauksissa otettaisiin käyttöön jonkinlainen komppi tai edes kokeiltaisiin, miten sellainen toimisi. Tämä toisi vaihtelua listoihin ja olisi ystävällisempi kokemus uusille pelaajille. Miltä seuraava ajatus kuulostaisi armeijan rakentamiseen:
Tämä voisi tehdä peleistä tasapainoisempia ja houkutella uusia pelaajia mukaan.
-
White Scars
Yksiköiden pistehinta on ensisijainen peliä tasapainottava tekijä, joten character/core/special/rare pistemäärien rajoittaminen voi johtaa entistä enemmän listojen polarisoitumiseen. Tyyliin loharilordi vie liikaa pisteitä, joten kannattaa ottaa velhopatteri, koska sen saa kasaan pienemällä pistemäärällä, joka mahtuu 40% rajoitukseen.
Lisäksi rotujen välillä on hahmoissa isoja eroja. Velhoilla on oikeastaan se ja sama mitä statteja hahmolla on, koska olennaista on PD tuottokyky ja käytössä olevien taikojen tehokkuus. Kolme tuunattua velhoa saa ihmisillä noin 450 pisteen pakettina (eli ne mahtuvat 1200 pisteen armeijaan 40% rajoituksella), kun vastaavat velhot ovat haltioille 540 pistettä, joten 40% hahmorajoituksella ne eivät mahdu 1200 pisteen armeijaan. Toinen rotu saa helposti 2+2+2+2 PD paketin, kun toiselle jää rajoituksen jälkeen käteen 2+2+2 PD.
Omasta näkökulmasta on hienoa, että 6. laitosta ylipäätään tarjotaan mahdollisuutena ja sopivasti annosteltuna listat eivät satunnaisosallistujalle ole ongelma.
Lisäksi rotujen välillä on hahmoissa isoja eroja. Velhoilla on oikeastaan se ja sama mitä statteja hahmolla on, koska olennaista on PD tuottokyky ja käytössä olevien taikojen tehokkuus. Kolme tuunattua velhoa saa ihmisillä noin 450 pisteen pakettina (eli ne mahtuvat 1200 pisteen armeijaan 40% rajoituksella), kun vastaavat velhot ovat haltioille 540 pistettä, joten 40% hahmorajoituksella ne eivät mahdu 1200 pisteen armeijaan. Toinen rotu saa helposti 2+2+2+2 PD paketin, kun toiselle jää rajoituksen jälkeen käteen 2+2+2 PD.
Omasta näkökulmasta on hienoa, että 6. laitosta ylipäätään tarjotaan mahdollisuutena ja sopivasti annosteltuna listat eivät satunnaisosallistujalle ole ongelma.
- Nightderanger
touchthesky kirjoitti: Ti 18.06.2024 13:12 Ehdotankin, että tulevissa Tuiskon turnauksissa otettaisiin käyttöön jonkinlainen komppi tai edes kokeiltaisiin, miten sellainen toimisi. Tämä toisi vaihtelua listoihin ja olisi ystävällisempi kokemus uusille pelaajille. Miltä seuraava ajatus kuulostaisi armeijan rakentamiseen:
Allekirjoitan täysin touchtheskyn näkemyksen siitä, että listat ovat aloittelijoiden näkökulmasta turhan kovia. Toisaalta kuten White Scars jo avasi esimerkillään, pelkillä prosenteilla kikkailu ei kovin pitkälle tilannetta pelasta. Toinen mitä on ehdotettu rajoitettavaksi on magialevelien määrä. Esimerkiksi 2000 pisteen turnaus jossa saa olla maksimissaan 4-6 leveliä magiaa. Villisti veikkaan, että lohikäärmeitä näkyisi tavallistakin enemmän jos olisi tuollainen rajoitus.White Scars kirjoitti: Ti 18.06.2024 14:15 Yksiköiden pistehinta on ensisijainen peliä tasapainottava tekijä, joten character/core/special/rare pistemäärien rajoittaminen voi johtaa entistä enemmän listojen polarisoitumiseen. Tyyliin loharilordi vie liikaa pisteitä, joten kannattaa ottaa velhopatteri, koska sen saa kasaan pienemällä pistemäärällä, joka mahtuu 40% rajoitukseen.
Olen itse pyrkinyt luomaan motivaatiota pelata ei-superjuustoturnausjyrillä käyttämällä fluffipisteitä. Tästäkin on tullut valittamista, perustellusti hyvästä syystä, eli sekään ei ole mikään oikotie onneen. Nämä valitukset eivät liittyneet viime Ropeconiin, tänäkin vuonna Tuomas Pirisen tuomarointi toivottavasti kelpaa kaikille :D
Jonkinlainen vertaisarviointi jossa jokainen antaa kaikille vastustajille jonkinlaisen herrasmies-kertoimen, katsotaan näiden kertoimien keskiarvo ja kerrotaan lopulliset pisteet kertoimien keskiarvolla voisi olla yksi kokeilemisen arvoinen keino tasapainottaa armeijoita. Toki se edellyttää kaikilta pelaajilta luottamusta toistensa reiluuteen ja arvostelukykyyn mutta olettaisin 6-edikkaväen olevan kykeneviä siihen. Voi tietty joku tuomarikin tällaisen kertoimen antaa.
- Lord of Carcassonne
Pidettäiskö prosentti systeemi muissa systeemeissä/edikoissa? Tämä slotti systeemi on toiminut hyvin tähän päivään asti. Prosentti systeemissä on myös se vika että jotkut saa siinä samaan hintaan enemmän charactereita kuin muut. 2000pts peleissä 4 characteria on helppo tietää että on tulossa vastaan ja dragon esim vie yhden slottipaikan samalla muusta niin se vie tilaa. Eikä dragon ole ollut se ongelma. En itse ole sitä kokenut sellaisena. Slotti systeemi myös pakottaa ottamaan useamman Coren ja itse tykkään tästä. Vaikka olen WAPiakin pelannut niin rakennan listani kuin se olisi 6th edikka.
Jos ongelma on että ihmiset tekevät super kovia listoja, silloin ei pelissä ole ongelma vaan liiallisessa kilpailuvietissä pelaajilla Hiukan maalaisjärkeä voi listaa tehdessä käyttää. Omat listat on aika kepeitä ja pyrkinyt pelaamaan muuten vain. Se että jotkut ryhtyy listojaan maksimoimaan ei tarkoita sitä että systeemiä pitäisi muuttaa koska itse pystyvät peliä rikkomaan. Kuitenkaan ei kenenkään tarvitse todistaa kellekään mitään ja ei pelata mistään rahallisesta palkinnosta kuitenkaan.
Musta voitaisiin jatkaa niin kuin tähänkin asti. Se on jokaisen päänupissa että haluavatko pelata kivassa seurassa tuttujen sekä uusien pelaajien kanssa peliä josta pitää ja nauttii, ja listat olisi kohtalaisia, vai murskata aloittelevat pelaajat ja mahdollisesti viedä kiinnostus hommasta. Itse valitsisin näistä ekan. Myönnän välillä katsovani peiliin kun itse valmistaudun turnaukseen pelaamaan. Mulla ne listat joita haluaisin kokeilla on hiukan mallien puolesta ongelma. Joko ei ole maaleissa tai niitä ei ole.
Jos ongelma on että ihmiset tekevät super kovia listoja, silloin ei pelissä ole ongelma vaan liiallisessa kilpailuvietissä pelaajilla Hiukan maalaisjärkeä voi listaa tehdessä käyttää. Omat listat on aika kepeitä ja pyrkinyt pelaamaan muuten vain. Se että jotkut ryhtyy listojaan maksimoimaan ei tarkoita sitä että systeemiä pitäisi muuttaa koska itse pystyvät peliä rikkomaan. Kuitenkaan ei kenenkään tarvitse todistaa kellekään mitään ja ei pelata mistään rahallisesta palkinnosta kuitenkaan.
Musta voitaisiin jatkaa niin kuin tähänkin asti. Se on jokaisen päänupissa että haluavatko pelata kivassa seurassa tuttujen sekä uusien pelaajien kanssa peliä josta pitää ja nauttii, ja listat olisi kohtalaisia, vai murskata aloittelevat pelaajat ja mahdollisesti viedä kiinnostus hommasta. Itse valitsisin näistä ekan. Myönnän välillä katsovani peiliin kun itse valmistaudun turnaukseen pelaamaan. Mulla ne listat joita haluaisin kokeilla on hiukan mallien puolesta ongelma. Joko ei ole maaleissa tai niitä ei ole.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
- Lord of Carcassonne
Mutta vielä kerran kaikille iso kiitos ja toivotaan lisää uusia ja vanhojakin pelaajia mukaan jatkossa tuleviin tapahtumiin.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Bretonnia V/T/H 5/2/7
- Tyrisalthan
Helpoin ja kattavin balansointi on pelata 1999pts armeijoilla. Ei ole kellään 10:tä leveliä velhoja tai loharilordeja, vain 1 rare jolloin ei tule tupla-treemaneja tai neljää repeater bolt throweria, ja vain 3 speciaalia jolloin enemmän pisteitä menee automaattisesti core-yksiköihin kun kaikki muut slotit on täynnä. Hämeenlinnassa on ollut tämä pelikoko useampaan kertaan turnauksissa, ja pelit ovat olleet sitä kivaa Warhammeria parhaimmillaan. Suosittelen kaikkia kokeilemaan tuota pelikokoa vaikka ihan keittiönpöytäpeleissä, niin huomaatte miten paljon se vaikuttaa pelin tuntumaan.