Transformers 40 vuotta
- The Captain
- Valvoja
Transformers 40 vuotta
17.9.1984 ne heräsivät Maahan pudonneen avaruusalus Arkin hylyssä (sekä piirrossarja- että sarjakuvajatkumoissa). Tämän vuosipäivän juhlistamiseksi askartelin dioraaman mielestäni ikonisimmasta kaksintaistelukohtauksesta, joka Transformersin historiassa on nähty, eli Shermanin padon taistelu pilottijakson toisesta osasta.
Moni teistä näki tämän jo Ropeconissa, mutta varsinainen juhlapäivä on siis tänään.
Moni teistä näki tämän jo Ropeconissa, mutta varsinainen juhlapäivä on siis tänään.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Re: Transformers 40 vuotta
Menneinä vuosina täällä Sotavasarassa oli aina Sata Sanaa -imitoiva maalauskilpailujen sarja, jossa eräänä kauniina päivänä maalattiin kokonainen ryhmä ukkeleita. Kun näin kyseisessä maalauskisassa Scooby Doo -tiimin, en voinut olla ajattelematta, miksi ihmeessä tämänkaltaisia rojekteja ei ole enemmän nähtävissä. Sitten myöhemmin on tullut Gorkiporkin roskiin heittämä Turtles-busti ja muistaakseni hänellä oli ollut myös Batman-cosplaytä harrastava örkkikin. Vai kenenkä se busti olikaan..?
Sarjakuvien ja muiden tällaisten henkiin herrääminen on siis toisin sanoin aina ilo nähtäväksi ja näitä PITÄISI olla kuin sieniä sateella. Etenkin, jos ne uudelleenrakentavat jonkun tietyn kohtauksen jostain nevahöörd-jaksosta.
Hetken aikaa pohdein tekemääsi panostusta miljööseen. Omalla tavallaan koen kuitenkin vääräksi kritisoida sitä millään tavalla, koska horisontin kaksiuloitteisuus on itseasiassa tämän teoksen toiseksi paras idea. Mitä enemmän käytän aikaa lopputuloksen katsomiseen, sitä enemmän olen sitä mieltä, että kumpa taistelutantareena toimiva pato ja sen lävitse virtaava vesi olisivat myös olleet piirrettyjä.
Tie seuraavaksi jotain He-Maniin liittyen.
Tähän loppuun totean vielä viisastelun vuoksi, että odotan innolla työn valmistumista. Toinen ruttunen on jäänyt suurimmaksi osaksi pohjamaalin väreihin.
Sarjakuvien ja muiden tällaisten henkiin herrääminen on siis toisin sanoin aina ilo nähtäväksi ja näitä PITÄISI olla kuin sieniä sateella. Etenkin, jos ne uudelleenrakentavat jonkun tietyn kohtauksen jostain nevahöörd-jaksosta.
Hetken aikaa pohdein tekemääsi panostusta miljööseen. Omalla tavallaan koen kuitenkin vääräksi kritisoida sitä millään tavalla, koska horisontin kaksiuloitteisuus on itseasiassa tämän teoksen toiseksi paras idea. Mitä enemmän käytän aikaa lopputuloksen katsomiseen, sitä enemmän olen sitä mieltä, että kumpa taistelutantareena toimiva pato ja sen lävitse virtaava vesi olisivat myös olleet piirrettyjä.
Tie seuraavaksi jotain He-Maniin liittyen.
Tähän loppuun totean vielä viisastelun vuoksi, että odotan innolla työn valmistumista. Toinen ruttunen on jäänyt suurimmaksi osaksi pohjamaalin väreihin.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
- The Captain
- Valvoja
Joo, se olisi voinut toimia työn tyyliin paremmin. Tämä työ oli ylipäätään haastava tasapainottaa piirretyn ja figumaalauksen välimaastoon. Robottienkin kanssa harkitsin suunnilleen kaikkea kromikiiltoisen NMM:n ja flätin kasaripiirrossarjatyylin väliltä, ja päädyin kompromissiin "varjostetaan ja korostetaan vähän, mutta tehdään mustat/valkoiset ääriviivat".El Capitan kirjoitti: Ke 18.09.2024 11:14 Mitä enemmän käytän aikaa lopputuloksen katsomiseen, sitä enemmän olen sitä mieltä, että kumpa taistelutantareena toimiva pato ja sen lävitse virtaava vesi olisivat myös olleet piirrettyjä.
Työstä olisi varmasti voinut saada paljon mielenkiintoisemman näköisen valitsemalla jonkin toisen miljöön, mutta tämä onkin enemmän tribuutti kuin yritys voittaa maalauskisoja.
Ehkä jossain kohtaa. Vaikka sitten sarjan viisikymppisille. Vanha Masters of the Universe oli kyllä hyvä sarja sekin, mutta minulla ei ole siihen samanlaista tunnesidettä kuin Transformersiin, joka on elämäni ensimmäinen ja suurin rakkaus. Eikä toisaalta He-Man-sarjasta nouse mieleen samalla lailla ikonisia kohtauksia, joista saisi dramaattista dioraamaa. Ellei sitten yritä vangita sitä hetkeä, kun Adam muuttuu He-Maniksi. Pelkkä miekka ojossa laskusillalla pönöttäminen on tylsä vaihtoehto, vaikka sinänsä komea näky sarjassa onkin.Tie seuraavaksi jotain He-Maniin liittyen.
Itse teosta ihastellessani tämä tua ajan mieleen, jossa tappelu oli reiluu. Tapahtui se sitten maassa, ilmassa tai avaruudessa. Hieno on, voittaa ainakin vanhan Itäsaksalaisen Nukkumatin.
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Nimi mainittu, joten ilmestyn paikalle.Sitten myöhemmin on tullut Gorkiporkin...
Eli siis kasarijuttuja. Minulla itse asiassa on aika monta noita MoTU Battleground -pelin boksia. Mm. itse peruslaatikko löytyy, ja olenkin jo maalannut Orkon. Voisin laittaa siitä kuvia tänne, kunhan saan lisää aikaiseksi. Meillä onkin sitten jo yksi vapaaehtoinen komentoija (meinaan vaan, kun nykyään tulee aika vähän kommentteja). Turtleseja tulisi lisää, mutta niitä on oikeastaan aika vähän. Olen yrittänyt löytää jotain 3d-tiedostoja, mutta ei ole tullut toistaiseksi vastaan mitään kauhean kivaa. Joskus näiden hakeminen on aika työlästä, kun suunnittelijoiden pitää keksiä niille jotkut feikkinimet IP yms. syistä. Minulla pitäisi olla Brother Vinnin valmistamat Rocksteady ja Bebob -figut jossain varastossa. Seuraavaksi yritän ottaa fantasywelt tilaukseen mukaan Batman the Animated -setin. Tosin ne ovat New Adventures tyyliä. Alkuperäinen Batman Animated on ehkä yksi suosikkejani, ellei jopa paras länsimainen piirrossarja, mikä tulee itselleni mieleen. Nämä muut lapsuuteni aikakauden lähinnä siis lelusarjoihin perustuvat piirrossarjat ovat kyllä välillä vähän hoopoja eivätkä ole minusta kestäneet niin aikaa. Ei, vaikka tavallaan niihin liittyykin mukavia muistoja. The Real Ghostbusters on ehkä yksi poikkeus siihen, samoin myöhempi Disney Gargoyles. En ole tosin varma, että alkoiko kumpikaan noista lelusarjana, jolle sitten tehtiin piirrossarja vai toisinpäin
Itse pidin lapsena myös paljon Transformerseista, joskin minulla oli piirretyistä vain se ikäänkuin tv-elokuvaksi editoitu season 1 osat 1-3 (vaiko 1-4) VHS. Sarjaa ei muutoin näkynyt, kun ei ollut kaapelia tms. Minulla oli kuitenkin jonkin verran niitä TF -sarjakuvia ja tietysti leluja. On minulla vieläkin paljon TF-leluja, mutta ehkä 90% 3rd party figuureja. Ne vain ovat minusta parhaimpia.
Mitä nämä puolestaan ovat? Ovatko ne printtejä, vai mainittiinko se jossain? Minulla on jotain Wizkidsin TF-figuja, mutta ei nuo taida olla niitä ellei tuo ole joku spesiaalisetti. Maalaus on Kyllä ihan siistiä ja tuossa on tosiaan varmasti lähdetty hakemaan sitä animaatiotyyliä (siis ihan kuvia tarkastelemalla). Megatronissa on toisaalta ehkä vähän rohkeammin sellaista Nmm -tyyliä. Olisiko Optimus kaivannut samaa? Tosin ainakin oma kamerani vihaa punaista ja yrittää aina sabotoida sen näyttämään "flätimmältä" kuin luonnossa. Megatron on kuitenkin ehkä noista suosikkini maalauksen suhteen (ja ehkä muutenkin).
Modern cars - they all look like electric shavers.
- The Captain
- Valvoja
Joo, 3D-printtejä ovat. Toymakr3D-sivustolla on kiva kokoelma 3D-printattavia robottihahmoja, sekä Transformerseja että muita. Ainakin Transformers-stl:t ovat ihan ilmaisia, luultavasti siksi, että Hasbroa eivät harmita fanityöt, mutta niillä rahan tekeminen saattaisi herättää lakiosaston.
Nuo mallit ovat vähän painajainen tulostaa, koska kaikki nivelet on tehty liikkuviksi, ja mallit on suunniteltu niin, että niitä ei tarvitsisi maalata, vaan osat voi tulostaa eri värisistä hartseista. Tämän takia mm. kaikki pikku nappulat Megatronin mahassa ovat erillisiä osia. Nuo oli myös alun perin mitoitettu 20 cm korkeiksi, ja skaalaaminen alaspäin (tässä dioraamassa 12 cm korkeita) johti siihen, että moni pikku osa nivelissä ja yksityiskohdissa tulostui liian ohuiksi. Esim. Megatronin silmäkulmassa näkyykin murtuma, kun naama halkesi yrittäessäni sovittaa silmiä paikalleen. SirNugge teki kyllä melkoisen urakan näitä printatessaan, siitä hänelle kiitos.
Ja joo, näyttää siltä, että Optimuksen punainen latistuu kameran kuvassa, vaikka toki on myönnettävä, että Megatronin kanssa tuli tehtyä vahvemmat varjostukset ja korostukset - osittain siksi, että runsas paljas harmaa näytti tylsältä, osittain siksi, että originaalilelun runko oli krominkiiltoinen, vaikka useimmat valinnat värien ym. kanssa tein nimenomaan tämän piirrossarjan jakson mukaisesti. (Tietoiset poikkeamat tästä olivat lähinnä Optimuksen harteilla olevat lamput, jotka olivat piirretyssä pelkästään punaiset, sekä sarjassa johdonmukaisesti väärin piirretyn Decepticon-symbolin maalaaminen sellaiseksi kuin sen "kuuluu" olla.)
Nuo mallit ovat vähän painajainen tulostaa, koska kaikki nivelet on tehty liikkuviksi, ja mallit on suunniteltu niin, että niitä ei tarvitsisi maalata, vaan osat voi tulostaa eri värisistä hartseista. Tämän takia mm. kaikki pikku nappulat Megatronin mahassa ovat erillisiä osia. Nuo oli myös alun perin mitoitettu 20 cm korkeiksi, ja skaalaaminen alaspäin (tässä dioraamassa 12 cm korkeita) johti siihen, että moni pikku osa nivelissä ja yksityiskohdissa tulostui liian ohuiksi. Esim. Megatronin silmäkulmassa näkyykin murtuma, kun naama halkesi yrittäessäni sovittaa silmiä paikalleen. SirNugge teki kyllä melkoisen urakan näitä printatessaan, siitä hänelle kiitos.
Ja joo, näyttää siltä, että Optimuksen punainen latistuu kameran kuvassa, vaikka toki on myönnettävä, että Megatronin kanssa tuli tehtyä vahvemmat varjostukset ja korostukset - osittain siksi, että runsas paljas harmaa näytti tylsältä, osittain siksi, että originaalilelun runko oli krominkiiltoinen, vaikka useimmat valinnat värien ym. kanssa tein nimenomaan tämän piirrossarjan jakson mukaisesti. (Tietoiset poikkeamat tästä olivat lähinnä Optimuksen harteilla olevat lamput, jotka olivat piirretyssä pelkästään punaiset, sekä sarjassa johdonmukaisesti väärin piirretyn Decepticon-symbolin maalaaminen sellaiseksi kuin sen "kuuluu" olla.)
Hienoa työtä - tuo kohtaus tuli pentuna katsottua moneen kertaan, ruotsiksi dubattuna versiona. Sen enempää en koskaan ruotsia oppinutkaan kuin mitä tuosta piirretystä tarttui, esim; "förbannad idiot!"
- The Captain
- Valvoja
Joo, oli kyllä yksi puhki kulutetuimmista VHS-kaseteista meilläkin. Yhä tuota pilottia katsoessani kuulen mielessäni hahmojen nimet ruotsalaisittain äännettyinä.Gamecynic kirjoitti: La 26.10.2024 20:38 Hienoa työtä - tuo kohtaus tuli pentuna katsottua moneen kertaan, ruotsiksi dubattuna versiona. Sen enempää en koskaan ruotsia oppinutkaan kuin mitä tuosta piirretystä tarttui, esim; "förbannad idiot!"