"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Millä "veteraaniuuden" tasolla olet?

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Rutabaga
Valvoja

Millä "veteraaniuuden" tasolla olet?

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Ihan mielenkiinnosta kyselen (mielenkiinto lähinnä kohdistuu ns. sääntövelhojen kommentteihin) että pitääkö sinun katsoa kesken peliä sääntökirjasta että "mites toi juttu taas menikään" vai että tuleeko _ihan_ kaikki suoraan ulkomuistista?

itselleni on jotkut harvemmin käytetyt säännöt "ei epäselviä, mutta en muista niitä millään ulkoa".

ja jos nyt jotkus nimiä mainitsematta esim. Jullevi, Dolmot tai Murhe :roll: joutuvat pänttäämään että miten menee joku poikkeuksen-poikkeuksen-poikkeuksen-poikkeus jossa on vielä goblin fanatic mukana, niin ehkä tämä annetaan anteeksi...

"mutta miten teillä?... tämä on veteraaniuuden taso" *heikoin lenkki tunnari*

edit: siksi "säännöt" osiolla että tämä on strictly sääntö veteraani-juttu
mutta muuttakoot modit paikkaa jos on tarvis...
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Grotsky

Viesti Kirjoittaja Grotsky »

Yleensä muistan perusasiat, mutta joskus on kyllä joutunut kattomaan jotain tyyliin: "Mitenkäs se flaili taas toimikaan...".
Tosin jos kirja ei avaudu, kannattaa ensin kokeilla ottaa suojamuovi pois.
- The Captain
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Kappas, olen onnistunut keräämään hitusen respektiä. Ooo...

Kyllä sitä toisinaan sääntökirjasta jotain katsoo (etenkin, jos jostain säännön sanamuodosta tulee epäselvyyttä), mutta pääsääntöisesti pelien pitäisi kulkea varsin jouhevasti.

Täytyy sitä tunnustaa, että säännöt muistaa paremmin omassa rauhassa kuin taistelun tiimmellyksessä.

Tärkeintä on nyt kuitenkin, että peli sujuu jouhevasti.
Midnight

Viesti Kirjoittaja Midnight »

täytyy kyllä tunnustaa että olen jokaisessa pelissäni joutunut katsomaan kirjaa...varsinkin jos kaverin figuilla on jotain erikos sääntöjä joihin en ole perehtynyt!!
TranssiApina

Viesti Kirjoittaja TranssiApina »

Kyllä meillä yleensä joudutaan kattomaan kirjaa koska kaikki rupeavat tappelemaan miten jokin sääntö menee =) =) Useimmiten olen itse (kröh, kröh) ollut oikeassa mutta joskus taaskin muistan väärin ja koko peli menee perseelleen =D
"If it bleeds, we can kill it."
Elder

Viesti Kirjoittaja Elder »

bjori oikeassa ;) muistatkos ledin tapauksen viime miitissä ;)
aika naseva erehdys, ei siinä sinänsä mitään :D

jottei aivan OT mene niin osaan kaikki perus säännöt, mutta vastustajan armyn omat spe. rulet ovat aina tarkistettavia tietoja.
Axé!
Pinegulf

Viesti Kirjoittaja Pinegulf »

Phah, (ylimielisesti) olen jo sillä tasolla, että jos jostakin on ongelmia, niin heitetään noppaa ja jos tulos kosahtaisi jo siihen ei säätökirjaan mennä koskemaan. Sitten jos tulos on hilkulla ruvetaan katselemaan miten ko. oikein mahtoikaan mennä.

(Vääntää k*s*pää-asenteen poispäältä)

-Pinegulf
Tyhmäkin voi käydä fiksusta... -kun pitää suunsa kiinni.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Heh, silloin kun aloitimme (40K:n pelaamisen) vuoden 1990 tienoilla, minun ei edes annettu lukea sääntökirjaa, koska "olisin oppinut sen heti ulkoa", jolloin olisin muka saanut etua muihin pelaajiin verrattuna oppimalla säännöt! Kun sitten lopulta sain opukseen tutustua, tuli muutamakin ahaa-elämys vastaan (suomeksi: muut olivat tulkinneet puolet säännöistä päin hemmettiä)...

Eli tämä ulkoa oppiminen on jostain syystä jäänyt päälle (olisipa sama toiminut aikanaan oikeustieteellisen pääsykokeissa). Valitettavasti vain muistan usein kuitenkin väärin, vaikka luulisinkin osaavani säännön ulkoa. Osaltaan tämä johtuu siitä, että sääntöihin sekoittuu päässäni Rogue Traderin, 40K:n 2. ja 3. laitoksen sekä FB:n 4. editionin sääntöjä (joita en kylläkään enää muista, mutta salakavalasti infiltroivat alitajuntani sopukoista sekoittamaan pelejä). Noin yleisellä tasolla kuitenkin muistan perussäännöt ja useimmat erikoissäännöt ulkoa. Yritän opetella myös vastustajien erikoissäännöt, eivät ne itse niitä kuitenkaan osaa...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
The Swordmaster

Viesti Kirjoittaja The Swordmaster »

pitää munkin tunnustaa että kyllä joka pelissä katson kerran pari kirjaa :D
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Muutama peli on pelattu ettei ole katsottu kertaakaan sääntökirjaa mutta armeijakirjoja on katsottu muutaman kerran varsinkin riimujen pistehintojen takia yms. kaikkea turhaa minkä muistaa jo ulkoa. kolme vuotta pelaamista tekee kummaa muistille : )
niih.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Sääntöjen muistamisessa on se ongelma että mitä useampaa peliä pelaa niin sitä helpommin menee säännöt sekaisin ja muistaa väärin. Mä olen pelannut sellaset 8 vuotta warhammeria ja 40k:ta vähän vähemmän, mutta kyllä sitä sääntökirjaa pitää aina välillä katsoa. WH on täynnä kaikkia pieniä ja aika turhia sääntöjä ja osa säännöistä on vain hieman muuttunut edellisestä painoksesta jolloin niitä uudistuksia ei aina jaksa muistaa. Esim. pursuit ennen oli että piti heittää prusuit heitos enemmän kuin pakenija nyt sama tai enemmän.
Modern cars - they all look like electric shavers.
I.C. Wiener
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I.C. Wiener »

Jeesh en ite muista kovinkaan paljoo sääntöj. Perus jutut enimmäkseen ja joitaa örkkijuttui. Mua voidaankin kusettaa pelissä ihan rajattomasti. :wink:
The wheels of his mustang exploding on the highway like a slug from a .45
True death: 400 horsepower of maximum performance piercing the night
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

Pääpiirteissään pelit kyllä sujuvat ilman kirjaa... mitä nyt jotakin miscast taulukkoa kyllä tarvii silloin tällöin ;) Ja silloin juuri se kirja on unohtunut kotiin...

Mutta joo, kyllä sitä aina silloin tällöin tulee tarkistettua joitakin sääntöjä ja luettua joitakin kohtia uudestaan... selattua taas kaikki annualit ja faqit läpi että onko kyseisiin asioihin tullut muutoksia. Jos joitakin sääntöjä ei käytä tai ei ole hetkeen pelannut niin pientä muistiin palauttelemista se välillä vaatii. Ja joskus on ihan varma että sääntö menee tietyllä tavalla mutta kirjasta tarkistettua se olikin ihan toisin. Hyvä sitä Rulebookkia on aina silloin tällöin selailla.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Mutta, jos puhumme veteraaniudesta, tulee kääntää katseemme edellisiin edikoihin, sillä todelliset veteraanit ovat viidennen, neljännen, kolmannen, toisen ja ensimmäisen editionin pelaajia. Veteraaniksi ei tee sääntöjen tuntemus, vaan menneiden taisteluiden kokemus.
Amazing Slug

Viesti Kirjoittaja Amazing Slug »

Murhe kirjoitti:Mutta, jos puhumme veteraaniudesta, tulee kääntää katseemme edellisiin edikoihin, sillä todelliset veteraanit ovat viidennen, neljännen, kolmannen, toisen ja ensimmäisen editionin pelaajia. Veteraaniksi ei tee sääntöjen tuntemus, vaan menneiden taisteluiden kokemus.
Lieneekö tästä hyötyä, kun kerran säännöt ja taktiikat ovat niistä wanhoista ja/tai hyvistä ajoista muuttuneet niin paljon? Olivat kuulemma aika villejä nuo sotakoneet entisaikoina...

Minä pelasin viidennen laitoksen aikoihin, mutten muista oppineeni silloin mitään. Periaatteessa olen siis kuudennen laitoksen porukkaa, eli aika n00b. Mutta kyllä minä kerran olin paras kenraali Mustassa Sudessa...
Oikolukuhirvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oikolukuhirvi »

Sotakentälläkin muistan lähes kaikki säännöt oikein jotka ovat 6th editionin rulebookissa/chronicles 2003:ssa sekä High Elf -armybookissa. Muistan myös että pienet pojat joiden nimi on Kevin eivät voi käyttää choppaa, lukee O&G Ab:ssä.
Griffon on suomeksi griippi tai aarnikotka. "Griffoni" on tarmokas, vankka ja maatiaismaiselta vaikuttava koirarotu.
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

Hurraa!! Kharon is back, ja uusi avatari vielä!
Niin ja tuosta topicista, perus wound ja hit säännöt osaan kylla, ja ne muut ihan perusperussäännöt, mutta vasta kaveri hankki sääntökirjan, että sitä varmasti tulee selattua joka vuorolla.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
Tasoittaja

Viesti Kirjoittaja Tasoittaja »

tiedän sääntöjä jonkin verran mutta sit on sellasia et kaveri on sanonut jotain tai oon lukenu väärin ja sit käyttää sellaisia sääntöjä
esim ward save vaan yhen kerran per vuoro, kun kaveri sano niin
niin sit sitä käytettiin.
You wouldn't like me when I'm angry.
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

verLoren kirjoitti:Hurraa!! Kharon is back, ja uusi avatari vielä!
Pelottavaa... ei kai kukaan minua tosissaan ehtinyt kaipaamaan? :roll: Ja mitä avatariin tulee niin se on vielä hakusessa - kun kunnon avatarin löydän niin loppuu niiden vaihtelu.

No aiheeseen... tuosta mitä Amazing Slug sanoi niin olen ilmeisesti kokemukseltani aika samaa luokkaa (tosin en koskaan ole ollut paras kenraali Mustassa Sudessa tai mitään vastaavaa ;). Jotenkin viitosedikassa onnistuttiin sääntöjä tulkitsemaan aika oudosti välillä enkä niitä koskaan oikein kunnolla oppinut vasta kuin vähän ennen kuutosedikan ilmestymistä... ja silloin olin totaalisen kypsä vanhaan edikkaan.

Uudet säännöt veivätkin sitten mukanaan ja nyt olen aika pitkälti pelannut vain 6th editionin FBtä sen ilmestymisestä asti, hyvin vähän 40kta ja muita pelejä. Kunnolla pelaamaan opein vasta ehkä puoli vuotta sitten kun alettiin Zarathustrianin kanssa vääntämään kun tänne Raumalle muutin ;) Sitä ennen pelaamiseni oli jotakin ihme räpeltämistä.
Zymeth Salkir Dkhan

Viesti Kirjoittaja Zymeth Salkir Dkhan »

Joudun katsomaan kirjasta ainoastaan ampumista koskevat säännöt, no kaaoksella kun pelaan, niin eipä ole tarvittu.
We will march, until whole world is in his colours, his glory and his madness.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”