Jep no maalatesa tietystiNinnu kirjoitti:Umm.. lakkaamattomia figuja ei kannata käsitellä käsin, vaan liimata en esim. tyhjn maalaipurkin kanteen kiinni.
Ja kisafiguja koitamme käsitellä varovaisesti, esim. itse katson että figut eivät raapinnu eivätkä hinkkaa edes kättäni vasten paljon kuljetetaessa.
Poista
-
baretul
Ainakin Vallejo kertoo asiasta seuraavaa:maddog kirjoitti:Outoa. minulla maali kuluu figuista jo maalatessa!!! vaikka olen pohjamalannut kunnolla. muoveissa tätä ei niin tapahdu, mutta varsinkin raskaissa metalleissa kuluu maali sormein alla kun pitää maalatessa kiinni.
"Exact drying time depends on the temperature and humidity of the environment, on the surface which has been painted, and on the thickness of the paint layer - although the colors are dry to the touch within minutes, the water content keeps on evaporating, and the paint does not acquire its true permanence until several weeks after application."
Suomeksi tarkoittaa siis, että maali kuivuu päällemaalattavaan kuntoon minuuteissa, mutta kauttaaltaan vasta pitemmän ajan kuluessa. En ole lakannut yhtäkään pelifigua ja kaikki ovat pysyneet aivan kelpoisessa kunnossa. Kyllä, myös metalliset. Näpelöimällä maali ei irtoa, ankaralla kolhinnalla sitä kyllä tapahtuu. Kunnolla kuivunut maali voi olla todella tiukassa. Tämän huomaa, kun poistaa maaleja parin vuoden takaisista sähläyksistä. Tuoreempi lähtee melkeinpä itsestään liuottimessa dippaamalla, vanha vaatii hampaat irvessä jynssäämistä. Maalauksen aikana kannattaa välttää parhaansa mukaan maaliin koskemista. Ainakin puolen tunnin ajan tuore kerros lähtee aika helposti irti, vaikka pinta olisikin kuivan tuntuinen.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
-
baretul
Jooh tota, mun mielestä melkee jokaiset akrylivärit tekee totaDolmot kirjoitti:Ainakin Vallejo kertoo asiasta seuraavaa:maddog kirjoitti:Outoa. minulla maali kuluu figuista jo maalatessa!!! vaikka olen pohjamalannut kunnolla. muoveissa tätä ei niin tapahdu, mutta varsinkin raskaissa metalleissa kuluu maali sormein alla kun pitää maalatessa kiinni.
"Exact drying time depends on the temperature and humidity of the environment, on the surface which has been painted, and on the thickness of the paint layer - although the colors are dry to the touch within minutes, the water content keeps on evaporating, and the paint does not acquire its true permanence until several weeks after application."
Suomeksi tarkoittaa siis, että maali kuivuu päällemaalattavaan kuntoon minuuteissa, mutta kauttaaltaan vasta pitemmän ajan kuluessa. En ole lakannut yhtäkään pelifigua ja kaikki ovat pysyneet aivan kelpoisessa kunnossa. Kyllä, myös metalliset. Näpelöimällä maali ei irtoa, ankaralla kolhinnalla sitä kyllä tapahtuu. Kunnolla kuivunut maali voi olla todella tiukassa. Tämän huomaa, kun poistaa maaleja parin vuoden takaisista sähläyksistä. Tuoreempi lähtee melkeinpä itsestään liuottimessa dippaamalla, vanha vaatii hampaat irvessä jynssäämistä. Maalauksen aikana kannattaa välttää parhaansa mukaan maaliin koskemista. Ainakin puolen tunnin ajan tuore kerros lähtee aika helposti irti, vaikka pinta olisikin kuivan tuntuinen.
Ps. nyt vasta selvisi että kysyit tätä
-
maddog
No joo... Riippuu varmaan maalin laadusta ja koostumuksesta. On maaleja jotka kestää kuivuttuaan kosketusta, on toisia jotka ei kestä. Pahin on citadelin musta joka tuntuu lähtevän pienestäkin hipaisusta liikeelle, vaikka olisikin kuivanut pari päivää.
Hyvä idea antaa maalin kuivaa kunnolla ennenkuin jatkaa maalailua, mutta asiakastöissä ei oikein ole aikaa. Pitäisi varmaan järkätä aikataulu siten että maalaa yhden värin yhdestä unitista ja siirtyy sitten maalaamaan toista unittia jne... niiinkuin vuorotellen.
Mutta palatakseni kilpafiguihin: En kyllä uskaltaisi lakkaamattomana kuljetella figuja kisaan. Sitäpaitti lakkaamattomassa on siinäkin erilaisia kiiltoja (kaikki maalit ei kuivu mattapintaisiksi)
Hyvä idea antaa maalin kuivaa kunnolla ennenkuin jatkaa maalailua, mutta asiakastöissä ei oikein ole aikaa. Pitäisi varmaan järkätä aikataulu siten että maalaa yhden värin yhdestä unitista ja siirtyy sitten maalaamaan toista unittia jne... niiinkuin vuorotellen.
Mutta palatakseni kilpafiguihin: En kyllä uskaltaisi lakkaamattomana kuljetella figuja kisaan. Sitäpaitti lakkaamattomassa on siinäkin erilaisia kiiltoja (kaikki maalit ei kuivu mattapintaisiksi)
-
maddog
Öljyväreissä oli se hyvä että ne pystyi lakkaamaan rewellin mattalakalla (joka oli tosi aito matta). Toi on kuitenkin hyvä vinkki. Tamiyalla luulisi olevan myös mattalakka akryylisarjassaan. Pitänee käydä Kätevässä Kädessä (kyllä, täällä on oikeasti tuon niminen liike
) kattomassa, siel kun on hyvä maalivalikoima.
-
baretul
Ööh kiiltävä musta sopii just johonki nahkaan, metalli pintaan jne ?johannes kirjoitti:Juu...
Ite oon käyttäny tamiyan semi-gloss blackia kovastikkin figuissa, se kun on niin loistava maali.
-Johannes