No tottahan on, etteivät kaikki maalaa parasta mitä osaavat, tuskinpa ne kuitenkaan alkaa heti huutamaan "en mä kyl maalannut tosissani, oisin maalannu 10 kertaa paremmin jos päläpälä", eli tuskinpa selittelyjä miksi ei pärjännyt kisassa suoranaisesti nähdään.
Eikä kisassa mielestäni tosiaankaan kisaa itse maalaajat, vaan siihen osallistuvat figut.

Tuo tekeekin kilpailulle viihdyttävyys arvoa, koska on kiva nähdä millaiset figut uppoavat tällä kertaa yleisöön, onko ne hauskat ja rohkeat ideat vai sitten perinteisesti hyväksi todetut ideat loistavalla toteutuksella? Mikäli haluttaisiin laittaa maalajat parhausjärjestykseen, pitäisikin tehdä aika suuri projekti, jotta kaikki osa-alueet saataisiin huomioitua ja kisaa ei voitaisi oikeastaan suorittaa netissä, koska siellä arvostellaan kuvia figuista, ei itse figuja. ;-)
Ja niin... En usko, että missään lajissa voidaan pistää kärkeä absoluuttiseen parhausjärjestykseen. Esim. yleisurheilussahan mitataan vain sen hetken suorituskyky ja onnistuuko tai epäonnistuuko. Joku voi heittää maanantaina keihästä huonommin kuin toinen, mutta tiistaina ensimmäinen olisikin voittanut. Kumpi on parempi? Se jonka kohdalle kisapäivä sattui? Entäs sitten jotkut kisat, joissa on useita osakilpailuita, onko se sitten paras joka voittaa koko kauden?
Eli pointti on mielestäni se, että kisoilla on kuitenkin yhä viihdyttävyysarvoa, mikäli niissä on tarpeeksi osallistujia, vaikka kaikki eivät osallistuisi täydellä panoksellaan. Täyttä totuutta maalaajien taidoista se ei anna (itseasiassa en usko oikein minkään mittarin antavan), mutta onko sillä loppuenlopuksi väliä jos kisa viihdyttää? Suuntaa se kuitenkin selvästi antaa maalaajan taidoista, ainakin silloin kun tekee parhaansa niin siitähän näkee mihin kykenisi (luultavasti heti tuon teon jälkeen tosin kykenisi vielä parempaan, parhaansa tekeminen kun kehittää taitoja).
Toivottavasti kisasta tulee hyvä tasoinen, mukana uusia ideoita jne. mutta ennenkaikkea, toivottavasti kisasta tulee viihdyttävä kaikille.