"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

NMM - Turhaako?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Argonath kirjoitti:Normaali metallivärit pelifiguihin tai niille jotka eivät osaa nmm maalata. Jos esim maalaus kilpailuun tulee NMM maalattu vaikkapa Iron warrior ja vastassa on normaali metallilla Iron warrior niin lyön vaikka elämä vetoa siitä että NMM voittaa.
Riippuu ihan toteutuksesta. NMM:nkin voi vetää niin päin persettä, että melkein metalli alueen maalaamatta jättäminenkin näyttää hienommalle.

Jeps ja kun joku niitä linkkejä kyseli, tässä olis pari mitkä ainakin mua on auttanut:
http://www.coolminiornot.com/go.php?go= ... &levels=99
http://www.coolminiornot.com/go.php?go= ... &levels=99
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kaivetaanpa ikivanha topic taas ylös kuopasta, kun kerta on nyt tullut nähtyä Conissa livenä tota NMM:ää huippumaalarien tekemänä...

Eli coni vei multa uskon NMMään aika tehokkasti, ainakin nykyisessä muodossaan. NMM näyttää paljon paremmalta kuvissa kuin oikeasti, mikä ei liene kellekään kovin suuri ylläri. Valitettavaa on mielestäni NMM:n yliarvostus, mihin itsekin syyllistyn.

Kun joskus tuli väite, että helpommat värit antavat vähemmän pisteitä, niin minäpä nyt hiukan asetun tuon väitteen taakse. Miksi? Koska mitä vaikeampi on väri, niin sen enemmän se osoittaa taitoa ja arvostellessa tulee arvosteltua usein myös maalarin taitoja, ei vain figua. Taitoihin kuuluu niin värien valinta, konvertaus kuin maalaustekniikatkin. Mikäli valitsee vaikeamman värin, mutta kokonaisuus ei toimi häviää pisteitä siellä. Mutta mikäli maalaat periaatteessa yhtä hyvän näköiset figut (teoreettinen esimerkki, täähän tilanne on mahdoton käytännössä), mutta toisessa on vaikeammat värit, väitän sen voittavan todennäköisemmin figumaalaarien keskuudessa. Se kuitenkin osoittaisi, että maalaaja pystyy maalaamaan vaikeampaakin, joten hän on taidokkaampi, ei-niin-vaikea häviää siinä. Eli vaikka itse figut olisivat n. yhtä hyviä, osoittaa vaikeamman tekniikan maalaus enemmän taitoa ja se kyllä näkyy mun arvostelussa, valitettavasti. :( Tuloksen vaikeuden pitää näkyä kyllä figussa, eli jos nyt maalataan vasemmalla kädellä (oikeakätinen ihminen siis), silmät kiinni niin eipä sitä kyllä aina figusta voi itsestään päätellä (paitsi rankkana muutoksena maalarin normaaliin tasoon nähden, mutta siltikään ei ole selvää onko kyseessä kiireessä hutastu figu vai vääräällä kädellä väänetty...

Conissa tuli sama olo NMM:n suhteen (tai siis tuli olo, että olen itse yliarvostanut ylläolevista syistä NMM:ää liiaksi). Kyseessä on vaikeampi tekniikka, jota yliarvostetaan ja siitä napsuu pointseja helpommin, koska tekniikka on tosiaan vaikeampi ja siinä näytetään tehokkaasti kuinka hyvin osaa esim. blendauksen. Taidonnäytehän se on, vaikka lopputulos ei olisikaan niin mahtava. Yksi NMMn vahvuus on tosin ympäristö ja tyylien kirjo mitkä se mahdollistaa. Vaikka itse NMM osuus ei olisi paremman näköistä, voi NMM istua paremman muutoskykynsä puolesta useampiin ympäristöihin, mikä antaa pelivaraa ja on etu. Kyl toi NMM pitää opetella, opettaa ajattelemaan ehkä paremmin varjot&valot ja antaa myös muiden osien maalaamiseen tukea.

Noh, ehkä mä en vaan osaa arvostella kuvia hyvin, kun silmissäni näyttää vaikeammin tehdyt asiat paremmilta kuin helpommin. NMM:n nimen sijasta usko hilemaaleihin ja metal mediumiin vankistui, vaikkakin niiden tekniikat ovat vielä yhtä hyvin hakusessa kuin NMM:n.

Hienoa ehkä olisi saada jonkun asiaan perehtymättömän arvosteluita figuista, sellainen henkilö joka osaisi paneutua asiaan ja kertoa mikä figu on parhaan näköinen (asiaan perehtymätön henkilö, joka ei ole eläessään figuja maalannut tai tuijotellut koko ikänsä, mutta silti jaksaisi tuijotaa ja arvostella taiteenlajia, johon ei ole perehtynyt? Lienee aika epätodennäköinen yhtälö. Tosin joku ikivanha figumaalari, joka on lopettanut harrastuksensa aika päiviä sit vois kelvata myös). Veikkaanpa, että tulos voisi poikeat jonkin verran konkari figuilijan arvostelusta.

EDIT: Ja niin, kauneushan on katsojan silmässä tosiaan ja kaikkia ei voida kuitenkaan mielyttää. Sikäli lienee turha lähteä väittämään, että objektiivisen arvostelun saisi tavalliselta kaduntallaajalta todennäköisemmin kuin vuosien karaisemalta figuilijalta. ;-) Tärkeintä varmaan on kuitenkin, että figu mielyttää omaa silmää. Jos nyt valtaosa sanoo, että NMM on hienomman näköistä (vaikuttipa siihen vaikeus eli ei), niin kai se sitten on (vaan en myönnä). :D
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Jep no salva yhdyn osaksi tohon :D. Mutta mun mielestä on hyvä että on eri tyylejä maalta, jotkut pitävät vain 1 tyylista, ja jotkut pitävät hieman kaikesta. Minun mielestä tuo figu maalaus ja skulptaus jakautuu moneen eri tyyliin, esim confrotation on selvästi sarjakuvamaisempaa ja gw:ee tuollasta tummempaa ja siveltimen vedot näkyy jotenkuten (juuri ninkuin ramon selitti luonella). Itse ainakin pidän hieman kaikista tyyleistä, en tajua joitain jotka selvästi halveksuu nmm:ää tai metallimaalausta, onneksi sellasia täälä ole paljon näkynyt, mutta mjooh jos selittäis tän niinku maalaus järjellä niin voi pitää esim vaaleatukkaisista tytöistä ja myös tumma tukkaisista :D... eli mä en ainakaan vaan jakaudu toiseen luokkaan, että vihaisin metalli maaleilla maalaajia.
No jooh niin se on totta että nmm näyttää kuvissa paljon siistimältä ofcource koska kuva on otettu siitä kulmasta missä nmm näyttää parhaimmalta hahmossa :D. Minun mielestä tuola ei todellakaan yli arvostettu nmm:ää, esim normali metalli vasarainen valteni meni minun kromi valtenini ohi, vaikkakin maalaus muullalailla aikapaljon samanlaista. Hile maaleilla voi tehdä paremman kuin normalailla ja toisin päin eli normaleilla voi tehä paremman kuin hileillä... (aikeasti sanottu mutta idea tulee varmasti esille).
Niin joo kauneushan on katsojan silmässä, mutta kyllä yleensä ihmiset erottaa selvästi kumpi on taidokkaampi etc..., tosin tämä menee kyllä aika pilkun viilaamiseksi kun valitaan parista kolmesta parasta työtä.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

En ole samaa mieltä värien vaikeuden vaikuttamisesta maalausarvosteluun. Ensinnäkin värien "vaikeus" on täysin subjektiivista. Usein väitetään esimerkiksi keltaisen olevan vaikea väri maalata. Syy tähän on citadelin maaleissa; koska citadelin maaleilla on aina ollut hankala maalata keltaista kyseisen värin huonon peittävyyden takia ja koska näillä samaisilla maaleilla on maalattu about aina (ainakin useimpien harrastajien näkökulmasta), on ihmisille jäänyt mielikuva keltaisesta vaikeana värinä maalata. Kuitenkin pienellä harjoittelulla (vallejon maalit auttavat myös) keltainen muuttuu hyvin nopeasti hyvin vaikeasta väristä hyvin helpoksi.
Ja äskeinen oli itse asiassa vain esimerkki siitä miten värin vaikeus voi vaihdella eri ihmisten välillä ja tästä syystä olisi erittäin hölmöä antaa etua ns. "vaikeiden" värien käyttämisesta.

Toinen seikka mikä kannattaa huomioida. Jos maalauskilpailun tuomarit alkaisivat tietoisesti välittää värien näennäisistä helppouksista ja vaikeuksista maalauskilpailun arvosteluissa, voisi pahimmassa tapauksessa tämä itse asiassa rajoittaa maalareiden vapautta ja luovuutta koska olisi tavallaan pakko ottaa figuun juuri näitä yleisesti vaikeina pidettyjä värejä, vaikka keltaista.

Mutta tämä ei ole paikka keskustelulle maalauskisojen tuomaroinnista. Joku aloittanee topikin aiheesta jos on tarvetta keskustelulle.
Jazka

Viesti Kirjoittaja Jazka »

NMM-turhaako? No ei todellakaan! Itsekin maalailtuani aikani NMM-tekniikalla (ja huomattuani että NMM-blendauksen pitää olla saumatonta)
blendaukseni alkoi kehittyä (ja kärsivällisyys myös). Kaikille figumaalaajille olisi hyvä opetella NMM:än teoria , koska se auttaa selvästi myös metallimaaleilla maalaamista. Saa paljon parempia tuloksia metallimaaleilla kun tietää minne laittaa tummempaa metallimaalia ja minne vaaleampaa. Myös valon heijastumisen erilaisista pinnoista oppii samalla , joka taas helpottaa gemien ja kaiken muunkin kiiltävän maalaamista.

Siinä oli mun kommentit asiaan.

Terveisin,
Jaska
Myynnissä VC figuja ja Summer of Chaoksen Limited Edition Archaon!
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

NMM tekniikkaa hyväksi käyttämällä voi todellakin luoda uskomatonta tunnelmaa figuun, mikä ei todellakaan ole mahdollista hilemaaleja käyttämällä! Esimerkkinä vaikka >Tämä< figu. Kuvassa ainakin näyttää uskomattoman kauniille, enkä usko tunnelman paljoa latistuvan livenäkään.
Täydellistä NMM tekniikan hyväksi käyttöä!

Toinen todella uskomattoman kaunis NMM löytyy >tästä<.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
tube
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tube »

Satans timeoutit...

Näkemykseni NMM-RMM-keskusteluun: NMM näyttää valokuvissa (ja figua yhdestä suunnasta katsottaessa) useimmiten paremmalta kuin RMM. Toisaalta RMM-figut ovat luonnossa paljon eläväisemmän näköisiä ja niitä jaksaa katsoa pidempään kuin NMM-virityksiä. Varsinkin jos figua pitää kädessä, hakkaa hyvin tehty RMM NMM:n mennen tullen. Toki NMM taipuu elvistelyyn, johon RMM ei, esim SE-efektit.

Pari esimerkkiä (Stefan Darlanin figuja) siitä, mihin oikein tehdyllä RMM:lla pääsee:

Inkvisiittorinna:
http://home19.inet.tele.dk/paintworks/i ... oress1.jpg
SW-loordi:
http://f3.grp.yahoofs.com/v1/MHc3P2uMyS ... the%20left.

Noin jos osaisi maalata, voisi olla tyytyväinen.

/tube
-- Chaosboyz Krew --
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
baretul

tube kirjoitti:Satans timeoutit...

Näkemykseni NMM-RMM-keskusteluun: NMM näyttää valokuvissa (ja figua yhdestä suunnasta katsottaessa) useimmiten paremmalta kuin RMM. Toisaalta RMM-figut ovat luonnossa paljon eläväisemmän näköisiä ja niitä jaksaa katsoa pidempään kuin NMM-virityksiä. Varsinkin jos figua pitää kädessä, hakkaa hyvin tehty RMM NMM:n mennen tullen. Toki NMM taipuu elvistelyyn, johon RMM ei, esim SE-efektit.

/tube
No jooh tästäki voi olla monta mieltä :D.. rmm ja nmm sopii aiva eri tyyleihi mun mielestä, kyllä mä aina tietysti kattelen figua irl mielummi ku kuvasta, mun mielestä hyvin maalattu nmm näyttää aina paremmalta ku rmm, jos puhutaan näistä perus hahmoista millä yleensä osallistuaan kuten marinet etc... mutta jossain historiallisessa totta kai joku rmm näyttää tuplasti paremmalta. Jos jaksaa tarpeeksi kauan miettiä saa tuon nmm:än näyttämään tarpeeksi realistiselta (tosin tämä vaatii että figu on oikealla korkeudella, koska tätä muutatessa yleensä menee nuo aika päin prinkalaa :(.. ropeconin vitriinit oli about 70 cm maasta tai jotain sitä luokkaa, jolloin alimmissa figureissa oleva nmm vääristyi pikkasen tosin, suoraa edestä katsottaessa efekti näytti taas paremmalta (tosin tätäkään ei huomennut ennekun tarpeeks kaua meni kyykkyy ja nousi ylös :D..
PSA

Viesti Kirjoittaja PSA »

haluaisin kokeilla mite se nmm toimii mut mul ei oo aavistustakaa mite se tapahtuu voisko joku selittää
baretul

PSA kirjoitti:haluaisin kokeilla mite se nmm toimii mut mul ei oo aavistustakaa mite se tapahtuu voisko joku selittää
Jep tota siinä tarttis olla aika hyvin blendailu hanskassa ja samoin sun tarttis lukee cmonista artikkelit ja sotusta aiheeseen liittyviä posteja. Luulisin että silloin olisi aika hyvä pohja, sitten tota ensi kerralla lohikäärmeenluolan maalauskerhossa on käsiteltävänä asiana reflektiivisyys ja vastaava, eli varmasti tulee asiaa nmm:ästä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”