"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Öljyvärit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Peltimarsu

Öljyvärit

Viesti Kirjoittaja Peltimarsu »

Eli onko kokemusta?

Eli siitä pitäisi jäädä semmonen "Yllätys, yllätys" Kiiltävä öljyinen pinta, joka voisi olla aika hyvä korostamaan joitain esineitä ja asioita kuten esimerkiksi hiukset "nyt ei puhuta siis kuitenkaan rasvalettiefektistä" ja jotkut korut esimerkiksi kultakorut voisivat tulla aikasta hyvin esille tuolla tavalla.

Jos kokemusta / tietoa löytyy niin voisi tähän pistää viestiä jatkoksi ja valistaa meitä muita / niitä joita asia kiinnostaa? :wink:
Tuska hälvenee, mutta hulluus on ikuista. "Myös sotavasarassa"

Käyttäjä #602 ja ylpeä siitä.
maddog

Viesti Kirjoittaja maddog »

Voisitko selventää että tarkalleen millaisia öljyvärejä tarkoitat. (niitä kun on monenlaisia)
Tasoittaja

Viesti Kirjoittaja Tasoittaja »

kuivaminen kestää joku 24h-35h ainakin meijän öljyväreil
You wouldn't like me when I'm angry.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Serkkuni maalaa ukkojaan öljyväreillä. Niistä tulee sellainen ihan tavallinen mattapinta, vaikkakin sävyt ovat tummempia. Tiedä sitten, johtuuko tämä maalien koostumuksesta, vai serkkuni värivalinnoista...
Golem

Viesti Kirjoittaja Golem »

Minulla on ainakin tullut vähän kiiltäviä niistä ja tosiaankin kuivuminen kestää, mutta korvaukseksi saa aika siistin pinnan melko helpolla(jos on aikaa odottaa).
"Taivas yksin tietää, miksi
linnut eivät elä maan alla, vaikka siellä on enemmän matoja."

-Alivaltiosihteeri
maddog

Okkei. Olen maalannut yli sata figua öljyin, joten tässä kokemusta:

Öljyjä ohennetaan (siis maalinesteenä käytetään) pellavaöljyn ja tärpätin seosta. Tämä on paksumpaa kuin vesi, joten väripesuja on turha kuvitella antavansa figuille.

Kun on maalannut perusvärin pintaan, niin sen täytyy antaa kuivua täydellisesti ennenkuin alkaa muokkaamaan siihen valoa ja varjoa. Tämä siksi koska muuten tuo pohjaväri sekoittuu siihen väriin jota maalaat sen päälle, eli tulee sotkua.

hitaasta kuivumisesta johtuen sinulla on reilusti aikaa blendata uutta väriä vanhan päälle. Tuntikausia.

Öljyt ovat väreiltää kirkkaampia kuin akryylit.

Öljyissä on sama kuin akryyleissä siinä että tietyt värit tartteevat valkoisen pohjan sillä ovat läpikuultavia.

Öljyvärit haisevat. Eivät sinänsä pahalle, mutta huurua niistä erittyy. Eli niitä pitää maalata hyvin tuuletetussa paikassa, muuten aivot kärsii.

Hyvä alku öljyväreille on ottaa kirjastosta ihan tavallinen öljyvärimaalausopas. Siitä saat perustiedot näiden värien ominaisuuksista. Usko minua: tarvitset noita perustietoja todella kipeästi.

Pensselit puhdistetaan saippualla kuten akryylienkin kanssa. Ensin ne toki puhdistellaan mahd puhtaaksi maalista tuolla maalinesteellä jonka aiemmiin mainitsin. Koska öljyväri ei ehdi jämähtää pensseliin, niiin se on suht helppo pestä pois.

Koska öljyvärit ovat vahvempaa ainetta kuin akryylit, niin ne kuluttavat (syövyttämällä) pensselien harjaksia nopeammin kuin akryylit. Eli voit odottaa pensselikulujen kaksinkertaistuvan.

Itse vaihdoin öljyt akryyleihin viime vuoden kesänä, enkä takaisin menisi vaikka maksettaisiin. Akryylit rulaa. ja sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Hmm mjooh siis puhuttiin nyt niinku taulujen vai pienoismallejen maalauksesta ? :D. Itse joskus aikoinanki kanssa maalasin öjyillä, mutta siirryin akryleihin (helpompia tuplasti, imo), siis pienoismalleissa ja figuissa :D.
maddog

Figuista puhuttiin. Mut olen maalannut myös lähes sata tauluakin, ja sen perusteella voi sanoa että samat pointit sopii kumpaankin maalaukseen. siksi onkin hyödyllistä hakea tuollainen öljyvärimaalausopas luettavakseen...

Lisäjuttu:
Öljyvärin viimeistelyyn sopii rewellin emalilakat (ne joita käytetään pienoismalleihin). Ovat loistavia, sillä matta antaa todella matan pinnan. Tosin kannattaa testata ennen lakkausta. Winsor & Newton öljyt ainakin kesti tätä lakkaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”