"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Miten opetat aloittelijan pelaamaan?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Henri Ketonen

Miten opetat aloittelijan pelaamaan?

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Miten parhaiten opetat säännöt ihmiselle joka ei osaa tai jaksa lukea niitä sääntökirjasta? Entä millaiset taktiset perusasiat pitäisi mielestänne opettaa, entä mitkä on hyvä jättää itse tajuttaviksi (osa pelaamisen iloa mielestäni)?
zqmfgb
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Yksi tärkeimmistä asoista minkä tahansa pelaamisen kanssa on se että tietää säännöt, tai jos ei tiedä niin ainakin ottaa asiakseen opetella ne. Siitä pitää lähteä liikkeelle.

Täysin kylmiltään on erittäin vaikea ruveta opettamaan, kuitekin GWn säännöt ovat varsin monimutkaista tavaraa.. Sen verran oma-aloitteisuutta voisi uudelta pelaajalta odottaa kuitenkin että tutustuisi sääntöihin, ainakin pintapuolisesti..
Meinaan jos rehellisiä ollaan, niin uskoisin että jos sitä ei jaksa tehdä niin on kyllä aika väärän harrastuksen pariin hakeutumassa, tavaraa on paljon ja siihen on hyvä perehtyä suht hyvin, sekä kokoamiset, maalaamiset ja pelitkin vaativat jonkinmoista pitkäjännitteisyyttä ja paneutumistakin.

Taktiikoiden opettelu varmaan tapahtuu parhaiten pelaamisen kautta, vääntää hetken aikaa patrol pelejä yms, niin kyllä se siinä vähitellen. Kokemuksen kautta se lähtee rullaamaan :)
Continue, hyvät herrat jos keksitte jotain älykkäämpää sanottavaa :)
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Veikkaan, että demopelaaminen on varsin hyvä tapa aloittaa pelin hahmottamista. Pyrkisin ainakin uudelle pelaajalle antamaan pari näytösluonteista peliä ihan vain, että näkee mistä on kysymys.

Perusosa säännöistä on luultavasti selitettävissä nopeasti ja yksinkertaisesti, mutta jossain vaiheessa on siihen sääntökirjaan tartuttava ja alettava käymään läpi sääntöjä.

Myös pelin taktiikka puoli on hyvä näyttää pelaamisessa. Siihen, jos jaksaa keskittyä, pystyy myös oppimaan pelin hahmottamista. Itse tein niin, että menin lähimpään turnaukseen, jossa sitten seurasin pelaamista ja katselin miten homma toimii niin kuin käytännössä.
Pseudok
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pseudok »

No, pienet pelit lienee itsestäänselvyys.

Mutta itse olen huomannut (enkä pelkästään Warhammerissa), että kun selittää omat tekemiset tarkasti ja hieman analysoi omien tekemisien vaikutusta ääneen pari vuoroa eteenpäin auttaa pääsemään peliin sisälle.

Toisen pelaajan vuorolla on hyvä osoittaa mahdollisuuksia, mutta ei tietenkään kertoa mitä pitää tehdä. Itse yritän aina keksiä vähintään kaksi merkittävää vaihtoehtoa (tuolta saat coveria, joka on... mutta sitten et voi ampua heavy weaponeillasi. Eri aselajeja on...)

Itse asiassa en ihan ole tästä tavasta päässyt eroon ja luulen sen jo ärsyttävän kanssapelaajiani :D
In the heat of the blight/
you lose your heart and sell your soul/
I lose control in the heat of the blight
elPANTERA

Viesti Kirjoittaja elPANTERA »

Itselläni kävi näin:

Innostuin pelistä ja ostin 1000 pisteen Space Wolvesit. Ainoastaan toivoin, että edes joku kiinnostuu mukaan.

Kutsuin pari kaveriani pelaamaan omilla ukoillani (jaoin joukkoni puoliksi) ja pari muuta kaveriani katsomaan.

Siitä se sitten lähti.

Nyt se kaverini on kerännyt älyttömän armeijan Kaaosta, toinen osti äskettäin 200 eurolla örkkejä lisää. Kolmannella on Eldareita jo varsin paljon, neljäs kerää Ultramariineita. Viidennellä on tyraniidit ja kuudes kerää IG:tä.

Onnistuimme kaikki kiinnostumaan erilaisista armeijoista, ja olen parhaillaan tekemässä isoa maastojoukkoa, joka sopii yhtä aikaa kaikkien kanssa pelattavaksi. :)

Päivä siinä menisi, ja lattialle se olisi laitettava :D
But for the dead, their life will never be the same again.
Yabo

Viesti Kirjoittaja Yabo »

Minut oikeastaan opetettiin pelaamaan (kylläkin minulla oli jo armybook) Demo pelien avulla. Ensin katsoin sivusta ja sitten pelasin itse toisen pelaajan avustuksella 500pts pelejä muutaman.
If you want, i can f**k you gently with a chainsaw.
sanp0

Re: Miten opetat aloittelijan pelaamaan?

Viesti Kirjoittaja sanp0 »

Henri kirjoitti: Entä millaiset taktiset perusasiat pitäisi mielestänne opettaa, entä mitkä on hyvä jättää itse tajuttaviksi (osa pelaamisen iloa mielestäni)?
Riippuen armeijasta tietenkin, muuta perushomma on varmaan ettei pidä mennä perus ampuma jampoilla klosikseen ja tietenkin toisinpäin.

Pelakkaa paljon, että se jota opetatte perussäännöt ulkoa ja käskekää sen kysellä mahdollisimman ettei mittän jää epäselväksi. Ja pyrkikää tekemään paljon eri variaatioita armeijasta ja squadeista. Siinä pelaamisen ohella oppii ne taktiikakki.

Näin se homma etenee.

Edit: Riippuen tietenki mitä peliä pelaa, koska Fb:ssä ja 40K:ssa on aivan eri systeemi ampujien välillä.
Now, One Day I Started To Tell Everyone That `Killing is my Business...`
Tohtori-SyFilis
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tohtori-SyFilis »

itse opin säännöt 100% lukemalla sillä en sillon vielä tuntenut ketään muuta joka harrastaisi..
The small boys have come to see me hang
UDoWs

Viesti Kirjoittaja UDoWs »

sanp0 kirjoitti:
Henri kirjoitti: Entä millaiset taktiset perusasiat pitäisi mielestänne opettaa, entä mitkä on hyvä jättää itse tajuttaviksi (osa pelaamisen iloa mielestäni)?
Riippuen armeijasta tietenkin, muuta perushomma on varmaan ettei pidä mennä perus ampuma jampoilla klosikseen ja tietenkin toisinpäin.

Pelakkaa paljon, että se jota opetatte perussäännöt ulkoa ja käskekää sen kysellä mahdollisimman ettei mittän jää epäselväksi. Ja pyrkikää tekemään paljon eri variaatioita armeijasta ja squadeista. Siinä pelaamisen ohella oppii ne taktiikakki.

Näin se homma etenee.

Edit: Riippuen tietenki mitä peliä pelaa, koska Fb:ssä ja 40K:ssa on aivan eri systeemi ampujien välillä.
Minä en menisi alottelijalle taktiikoita opettamaan, vaan antaisin hänen
oppia itse. Kyllä jokainen nyt perusasiat ymmärtää, ettei lähde jousimie-
jillä rynnäköimään, luulisi ainakin. Tietysti armeijoiden perustaktiikoita voi
valaista ja jotainhan armeijakirjoistakin yleensä löytyy
It comes from the Gigashadow...
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

No minä ainakin olen 11v. serkkuani, joka on hirmuisen innostunut pelistä, neuvonut pelaamaan siten, että on ensin saanut katsoa pari peliä minun ja kavereitteni kesken, että näkee vähän mistä on kysymys. Sitten lainasin tälle omia örkkejäni ja tein minulle ja serkulleni sellaiset perus 1000pts. armeijat ja sitten pelattiin (voitin massacrella, mutta eihä sillä ole merkitystä vaan sillä että oppii hieman sääntöjä). tuollaisia pelejä pari ja nyt se ymmärtää jo perusasiat . Kohta sille voi jo alkaa neuvomaan vähän syvemmälle peliin kuten taikuutta ja special ruleja.
Kharon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kharon »

No mitä tässä on kaverin kanssa tullut uusia Hammerpelaajia jonkunverran opetettua, niin suurinpiirtein näin se on mennyt:

1. Ensiksi yleistä löpinää, armeijakirjojen esittelyä, mitä eri statit tekee, armeijan koostumus jne.
2. Pieniä demotuksia - esim. kahden yksikön välinen closis. Sitten annetaan aloittelijoiden kokeilla keskenään ja neuvotaan miten homma menee.
3. Seuraavaksi Patrolpelejä neuvoen aloittelijaa samalla. Kohta he sitten pelaavatkin jo kavereiden kanssa pieniä pelejä. Seuraamme joko vierestä ja neuvomme tai sitten he tulevat itse kysymään jos on epäselvyyksiä.

Pelaamalla ne säännöt oppii.
sanp0

Viesti Kirjoittaja sanp0 »

Minä kirjoitti: Ja pyrkikää tekemään paljon eri variaatioita armeijasta ja squadeista. Siinä pelaamisen ohella oppii ne taktiikakki.

UDoWs kirjoitti:
Minä en menisi alottelijalle taktiikoita opettamaan, vaan antaisin hänen
oppia itse. Kyllä jokainen nyt perusasiat ymmärtää, ettei lähde jousimie-
jillä rynnäköimään, luulisi ainakin. Tietysti armeijoiden perustaktiikoita voi
valaista ja jotainhan armeijakirjoistakin yleensä löytyy
En minäkään mitään taktiikoita ole opettamassa vaan saa itse oppia pelaamisen ohella. Ja puhuin lähinnä 40K:sta, ettei siinä kannata mennä Boltteri mariineilla klosikseen.
Now, One Day I Started To Tell Everyone That `Killing is my Business...`
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

sanp0 kirjoitti: Ja puhuin lähinnä 40K:sta, ettei siinä kannata mennä Boltteri mariineilla klosikseen.
Et ole varmaan ikinä nänhnyt Blood Angel devastatorien assaultia? Minulla ne pojat ragettavat aina juuri, kun vihollinen on tulossa charge-etäisyydelle...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Moukku

Viesti Kirjoittaja Moukku »

Isket sitä aloittelijaa pesarilla päähän ja pakotat opiskeleen sääntökirjan.....

Vitsi, vitsi... Mutta katsomalla pelejä oppii paljon.
Siis käytä KUUKELIA äläkä kysele tyhmiä kysymyksiä.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

The Captain kirjoitti:
sanp0 kirjoitti: Ja puhuin lähinnä 40K:sta, ettei siinä kannata mennä Boltteri mariineilla klosikseen.
Et ole varmaan ikinä nänhnyt Blood Angel devastatorien assaultia? Minulla ne pojat ragettavat aina juuri, kun vihollinen on tulossa charge-etäisyydelle...
Lisähuomautuksena haluaisin sanoa, että ne BA - Devastatorit pistävät monenmoista ukkoa turpaan kun ne ragettavat... Yksi ainoa BA - Assault Marine ajoi kahdeksan Howling Bansheeta karkuun (joku 2 niistä kuoli, ainoastaan 1 niistä pääsi lyömään Power Weaponilla eikä se woundannut) kun se lensi niiden kimppuun... Siinä oli sitä oikeaa Space Marine - fiilistä...

"FEEL THE IMPERIUMS MIGHT!"
zqmfgb
Tal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tal »

Mitä on itsellä tullut juttuja vastaan kannattaa säännöt opettaa hiljalleen. Pelaa pieniä pelejä ja ottaa jokaisessa mukaan aina joitain uusia asioita. Mahdollisten pelistä kiinnostuneiden katsojien on samalla helpompi ymmärtää mitä pelissä tapahtuu ja jopa oppia sääntöjä. Tuosta toivottavasti aloittelija innostuu ja alkaa itsekin lukemaan sääntöjä.

Lisäksi kannattaa antaa aloittelijalle etu joukkojen suhteen (esim. tyyliin neljäsosa suurempi armeija aloittelijalle), varsinkin nuoremmille. Häviäminen alussa massacrella, vaikka pelaakin ensimmäisiä pelejään kokenutta pelaajaa vastaan, ei ole se paras tapa innostua pelistä, mahdollisen voiton veteraania vastaan taas luulisi olevan aika hyvä kannustin. Oman pelin "hillitseminen" on sekin varmaan hyvä asia, mutta tarkoitus ei tietystikään ole tehdä omasta pelistä täyttä pelleilyä.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Oikeastaan koko voittamisen ja häviämisen käsitteeseen pitäisi suhtautua alussa aika kevyesti. Jos joutuu kertomaan koko ajan sääntöjä ja neuvomaan liikkeitä, tuskin voidaan puhua aidosta yhteenotosta. Parempi vain pitää ensimmäiset matsit melko persoonattomana. Armeijat voittavat, eivät pelaajat. Ainakin niin kauan, kun molempia armeijoita käytännössä ohjaa sama henkilö.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Averren

Viesti Kirjoittaja Averren »

Jos ei jaksa sääntöjä lukea niin ei ole WH:n arvoinen. Säännöt pitää vaivautua lukemaan.
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.

Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Averren kirjoitti:Jos ei jaksa sääntöjä lukea niin ei ole WH:n arvoinen. Säännöt pitää vaivautua lukemaan.
Mutta siltikään pelaamaan ei opi lukemalla sääntöjä. Sääntöjä lukemalla oppii sääntöjä, pelaamaan oppii pelaamalla. Jos opettamassa on joku, joka osaa jo pelata ja tietää säännöt, niin hänen esimerkistään on suht helppo oppia molempia.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Averren

Viesti Kirjoittaja Averren »

Mutta ei voi pelata jos ei osaa sääntöjä.
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.

Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”