"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vanhaa uutta tietoa...

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
ornatkur

Vanhaa uutta tietoa...

Viesti Kirjoittaja ornatkur »

Hei sinä joka olet juuri löytänyt aivan uuden upea "kikan" ja saat figusi näyttämään paljon paremmilta kuin koskaan ennen. Oletetaan että olet uusi hammeristi ja olet tosi innoissasi asiasta. Haluat jakaa tietosi mutta et halua lähettää sitä tännekään koska saat kuulla 11 "vanha" huutoa.

No, tämä topic on juuri sitä varten, lähettäkää tänne kaikkea mitä olette huomanneet, voit antaa kullan arvoista tietoa jollekulle. Ei pitkiä kommentointeja viestien jälkeen ellei ole aivan pakko kiitos!

Eli aivan mitättömimmillekin asioille vieritetään punainen matto.

Ja kiitos kaikille osanottajille etukäteen!
I'm back.
An15

Viesti Kirjoittaja An15 »

No tässä mun UUSIN kikka (heh) Kannattaa poistaa figuista ylijäämämuovi/metalli ennen maalaamista... tulee paljon paremman näköisiä :)

Tämä on fakta.
"May eternal light of heaven shine upon your path!"
-Archangel Tyrael, Diablo II
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

jos löytyy vanhaa muovailuvahaa, niin se toimii yhtä hyvin kuin greenstuffi jos ei tykkää rakoista, hinta on vain "halvempi" :wink:

käytän myös muovailuvahaa kun teen terrainia
zaruman89

Viesti Kirjoittaja zaruman89 »

Green stuff kovettuu kun siihen laittaa syanakrylaattia (GW:n metalliliimaa) :wink: .

Märkäpaletti pitää maalit PITKÄÄN märkinä.

Ja figuja ei kannata lakata ennen kuvaamista :| .
Mechanized Eldar since 01/08/07
W 78- L 34 - D13
Ikuinen hopeamitalisti .
Kaleth

Viesti Kirjoittaja Kaleth »

pistä monta layeriä sprayta ni se levittyy paremmin .....
eli ensin pistät ensimmäisen layerin annat sen kuivua ja sit
toinen layeri....

(taitaa tääki olla faktaa :wink: )
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

archibald kirjoitti:jos löytyy vanhaa muovailuvahaa, niin se toimii yhtä hyvin kuin greenstuffi jos ei tykkää rakoista, hinta on vain "halvempi" :wink:

Joo vanha muovailu vaha ei kovetu kovaksi, kannattaa ostaa mielummi fimoa jos metalli hahmoja puttailee tai muuntelee. Fimo on muutenkin todella varteen otetava vaihtoehto, joku 2.2 E sellanen paketti missä tulee 2 kertaa sama verra ku gw:een blisteri gs paketissa. Fimo tosin pitää paistaa 130 asteessa 30min että se kovettuu, mutta sitä voi sitten työstää niin kauan kun haluaa, koska se ei kovetu normalissa lämpötiloissa.
War-Leader kirjoitti:pistä monta layeriä sprayta ni se levittyy paremmin .....
toinen layeri....

(taitaa tääki olla faktaa :wink: )
Jep ja saat 2cm paksut maali kerrokset :D, itse suositelisin vaikkapa skull whiteä ohennetuna tai foundation whiteä vallejolta, jota maalaa kohtiin mihin spraytä ei ole osunut, paljon kätevämpää kuin ruveta tekemään 2 enempää spray kerrosta. Itse teen ylensä 2-3 kerrosta, mutta teen ne aika paljolti eri paikkoihin, ja sinne tänne samoihin kohtiin, näin ylensä vain figuista jotka haluan näyttävän todella hyviltä.
zaruman89 kirjoitti:Green stuff kovettuu kun siihen laittaa syanakrylaattia (GW:n metalliliimaa) :wink: .
Tietääkseni tuosta pinnasta tulee aika roisoinen tuolloin, suositelen enemmänkin gs:än kanssa käytetävän vettä ja liukastetta (esim vaselinia, huulirasvaa tai vastaavaa), tuolloin ainakin pitäisi tulla sileä pinta. Myöskin erilaiset levitetävät smoothintajat (ei varmaankaan saatavilla suomesta) tekevät smoothit pinnat, esimerkiks mr smooth surface tai jokin vastaava
aine jos tuon nimen oikein muistan. En ollut aivan varma toimiko tuo gs:ään.
Kaleth

baretul kirjoitti:
archibald kirjoitti:jos löytyy vanhaa muovailuvahaa, niin se toimii yhtä hyvin kuin greenstuffi jos ei tykkää rakoista, hinta on vain "halvempi" :wink:

War-Leader kirjoitti:pistä monta layeriä sprayta ni se levittyy paremmin .....
toinen layeri....

Jep ja saat 2cm paksut maali kerrokset :D, itse suositelisin vaikkapa skull whiteä ohennetuna tai foundation whiteä vallejolta, jota maalaa kohtiin mihin spraytä ei ole osunut, paljon kätevämpää kuin ruveta tekemään 2 enempää spray kerrosta. Itse teen ylensä 2-3 kerrosta, mutta teen ne aika paljolti eri paikkoihin, ja sinne tänne samoihin kohtiin, näin ylensä vain figuista jotka haluan näyttävän todella hyviltä.

voi lol sun kanssa....sen ensimmäisen kerroksen pitää olla tosi ohut...
sen jälkee samanlainen ni hyvää jälkeä tulee...
baretul

Ai mitäs "lol mun kanssa" ?, siis öö miksi siihen tartisi enemmän kuin 1 kerroksen, jos 1 peittää jo ?, mun mielestä 2 on aiva maximi. Tosin omatpa ovat hahmos.
Kaleth

juttu on se et niihin pienimpään rakosiinki tulee spraytä
Gumur

Viesti Kirjoittaja Gumur »

Niin, mutta niihin kohtiin, jotka ovat jo maalin peitossa tulee 2cm kerros maalia ja sitten ei ole hauskaa.
"Se siitä sitten! Alkuruoaksi pajunköyttä, pääruoaksi ankkaa omassa liemessä ja jälkiruoaksi muutama korvapuusti."
- A. Ankka
Kaleth

huoh.... ei sitä maalia pistetä niin paljon!!!
baretul

Noh jos sen purkin pitää 30-40 cm kaukana figusta :D, kun spreiaa, ja sitten vielä liikutelee kokoajan purkkia ja figua, niin toi onnistuu, olen parisen figua tehny tollei. Sinänsä ei todellakaan mikään kovin järkevä idea, jos aikoo peli figua maalata, kestää todella kauan ja spraytä kuluu todella paljon :(.
Badruk ´eadsplitta

Viesti Kirjoittaja Badruk ´eadsplitta »

Tänään meitsi löysi sellaisen maastonteko aineen kun oasis joka on jotain mihin pistetään kasveja ja se on ihan helmee muotoilla ja kohtuullisen halpaaa
Meitä on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Mä laitan yleensä 2-4 kerrosta sprayta kaikista mahdollisista suunnista. Yleensä niin että tarvitsee mahdollisimman vähän korjailla pensselillä.

Ettet muuten baretul olis nyt vähän herkkä disauttamaan heti kun joku tekee eri tavalla kuin sä. Ei millään pahalla, mutta kukin taplaa tyylillään, ja lopputulos on se millä on väliä, ei se miten siihen päästään. Harvemmin kuitenkin on niin että spray kerros on se mikä tekee maalipinnasta tukkoisen.
Itse olen ollut todistamassa todella huolimatonta sprayaysta lähietäisyydeltä figuihin, eikä lopputulos siltikään ollut ollenkaan huono.
baretul

Jep itse laitan ylensä noin 2-3 kerrosta sitä, mutta senkin ylensä hyvin kaukaa, jotta kerrokset pysyis ohuina. Pelihahmoissa menee välillä 1 kerroksella ja sitte sudilla loput. Vallejon foundation white on muuten aika kätevä valkonen pohjamaali korjailuun.
VJ kirjoitti:Ettet muuten baretul olis nyt vähän herkkä disauttamaan heti kun joku tekee eri tavalla kuin sä. Ei millään pahalla, mutta kukin taplaa tyylillään, ja lopputulos on se millä on väliä, ei se miten siihen päästään. Harvemmin kuitenkin on niin että spray kerros on se mikä tekee maalipinnasta tukkoisen.
Itse olen ollut todistamassa todella huolimatonta sprayaysta lähietäisyydeltä figuihin, eikä lopputulos siltikään ollut ollenkaan huono.
Ei millään pahalla mutta sanon miltei aina vastaan kun joku kertoo heti innoisaan jotain mistä on ottanut selvää tasan siltä yheltä netti sivulta tai joltain kaveriltaan :D. Jos kukaan ei korjaisi toisten väittämiä, niin silloinhan ihmiset joutuisivat kokeilemaan 200 metodia ennekuin tietäisivät ne pari millä saa jonkinlaista jälkeä. Mun mielestä on aika järkevää pistää oma kommentinsa tohon perään, tää topicci muutenki ruokkii tollasia "emmä oo ihan varma" ideoita.

Noh turha kai tässä valitaa tehkööt kukin tavallaan :D. Ylensä kimpaannun aika helposti, jos joku haluaa poiketa minun tekemistäni tavoista :D.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

baretul kirjoitti: Ei millään pahalla mutta sanon miltei aina vastaan kun joku kertoo heti innoisaan jotain mistä on ottanut selvää tasan siltä yheltä netti sivulta tai joltain kaveriltaan :D. Jos kukaan ei korjaisi toisten väittämiä, niin silloinhan ihmiset joutuisivat kokeilemaan 200 metodia ennekuin tietäisivät ne pari millä saa jonkinlaista jälkeä. Mun mielestä on aika järkevää pistää oma kommentinsa tohon perään, tää topicci muutenki ruokkii tollasia "emmä oo ihan varma" ideoita.

Noh turha kai tässä valitaa tehkööt kukin tavallaan :D. Ylensä kimpaannun aika helposti, jos joku haluaa poiketa minun tekemistäni tavoista :D.
Mut eikös war-leader juuri sanonut että maalaa yhden kerroksen ja sen jälkeen toisen. Mitä väärää siinä sitten oli? No oli miten oli, turha tästä on enempää jatkaa.

Sen sijaan aiheeseen liittyen: Hankkikaa kunnon paletti! Joko märkäpaletti (jos hermot kestää) tai sitten ihan tuollainen kaakeli laatta. Maalaaminen menee enempi fiiliksellä laaja-alaisella paletilla, jossa voi sekoitella sävyjä vaikka jokaista vetoa varten erikseen ja edetä edes takaisin tummasta vaaleaan jne.
baretul

VJ kirjoitti:Mut eikös war-leader juuri sanonut että maalaa yhden kerroksen ja sen jälkeen toisen. Mitä väärää siinä sitten oli? No oli miten oli, turha tästä on enempää jatkaa.
Hmm no niin sitä mäki ihmetelin miks väitin aluks vastaan :D. Mjooh niin joo paletti o iha ykkönen, ite käytän kumpaaki toisessa on maalit ja sekotukset, sellasina pieninä läjinä, ja kaakelilla lisään niihin vettä vielä lisää ja erilaisia aineita jne.

Märkäpaletti kannattaa muute tehä pakaste purkkiin joka ei ole kovin korkea, koska silloin voi sulkea sen kannen ja maalit pysyy vielä kauemmin käyttökelposina.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Geeween sivuilta opin hyvän metallin weatheraus -vinkin:
-pohjalle haluttu metalliväri, itse käytän boltgun metalia
-runsaasti laimennettu musta inkki varjostusta varten (ei pakollinen)
-sitten levitetään runsaasti vedellä hieman laimennettua, halutun efektin väristä inkkiä
-kun inkki on vielä märkää, ripotellaan siihen suolaa
(inkki kerääntyy suolakiteiden ympärille)
-kun inkki on kokonaan kuivunut, raapsitaan suola pois
-tuloksena suht realistisen näköisiä ruosteläiskiä

-lopuksi jos haluaa, voi "töksytellä" vaaleampaa metallia (esim mithril silver) sinne tänne, ja tottakai korostaa metalliosien reunat (suosittelen)
Kannattaa kokeilla ensin johonkin hukkapätkään pitääkö tuloksesta. Itse kokeilin tehdä ruosteläikkiä beastmänien aseisiin ja ihastuin tulokseen heti.

Tuossa vielä esimerkkikuva GW:n sivuilta:

Kuva
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Creepsy

Viesti Kirjoittaja Creepsy »

Tässähän oiva topicci kysyä ihmisltä että miten tuo pipetti oikein toimii kunnolla ? Sillä kun minä sillä rävellän niin aina maalisekoitukseni on ihan täynnä kuplia ja niitä saa sit vähäsen aikaa poksautella ja kaiken kukkuraksi kun samaa pipettiä käytän niin sinne sisään jää aina niitä ilmakuplia + maalia vaikka kuinka vedellä kastelis (ellei sitten joka kerta kun toista maalia ottaa sillä niin menee vessaan saippuan kaa leikkimään). Elikkä oisko jotain käteviä vinkkejä noitten kuplaongelmien estoksi ?
The distance between insanity and genius is measured only by success.
ornatkur

Viesti Kirjoittaja ornatkur »

Kuplia syntyy kun sekoittaa liikaa, se on vesiohenteisten maalien ongelma, ja citadelin tapauksessa maali kuivuu nopeammin kuin kuplat ehtii sanoa poks! Esim tärpätti ohenteisissa maaleissa ei ole tätä ongelmaa koska ne omaavat suuremman viskositeetin. Tosin minulla on pari niin kuivaa putelia että ne ajavat melkein saman asian :D
I'm back.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”