"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mitä mieltä humbrolin maaleista?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
ornatkur

Mitä mieltä humbrolin maaleista?

Viesti Kirjoittaja ornatkur »

Eli ajattelin alkaa maalaamaan humbrolin maaleilla, miksi? Koska luulen että niillä olisi helpompi maalata, koska ne omaavat pienemmän viskositeetin ja niillä on paljon miellyttävämpi värivalikoima. Lisäksi kupliminenkin katoaisi. Toki olisi tuon tärpätin kanssa leikkimistä mutta sitä se on koulussakin...

Mutta mitä mieltä olette? Plussia? Miinuksia? Ja ennen kaikkea, mistä voisin löytää maalausoppaita tai hyviä linkkejä ko. maaleille?
I'm back.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

No ihan suoraan voin sanoa että 28mm figuihin emali maalit eivät sovellu yhtä hyvin kuin akrylipohjaset, viskoositeeteistä jne en tiedä, mutta siis en ole vielä tähän mennessä nähnyt hienompaa emali maaleilla maalatua kuin akryleillä. Yksi hyvä idea on tehdä pohja emaleilla, eli siis maalaa vaikkapa space marinen armorin ensiks emali maaleilla punaseks, ja sitte blendaa sen oranssiin reunoista jne, odottaa niin että öljyt ovat kokonaan kuivia, ja sitten ryhtyy tekemään yksityiskohtia akrylimaaleilla.

Plussaa tuossa öljyssä on blendailu, kaiken voi tehdä perus väri + pari kolme väriä joita pystyy sekotelemaan kuin wet on wet blendailussa eli todella iisisti smoothit blendit. Hyvää on myöskin ylensä hyvä tasainen pinta.

Miinusta taas kerääntyy mun mielestä enemmän kuin plussaa, eli siis maalia joutuu ohentamaan tinnerillä samoinku penselit joutuu pesee siinä. Haju on aivan tajutoman paha. Kuivuminen voi parhaassa tapauksessa kestää 3 vko jos haluaa sen kokonaan kuivaksi. Maalien väri valikoimat on myöskin usein aika soveltumatomia perus gw:een väriteemoille.

Noh väriteemoista vielä sen verran, että suositelisin vallejo model coloria, jos pidät tuollaisista miliatary aiheisista väreista, eli siis tuossa:
http://www.acrylicosvallejo.com/
tuolta klikkailee model color kohtaan ja sieltä voi katsella maalaustekniikoita jne, ja sitten color chartin, eli siis tuon väri valikoiman. Itse pidän hyvin paljon vallejo model coloreista, suositelen sinullekkin ;), vaikkapa noiten emalejen rinnalle.

Vallejoa saa ostetua tampereelta olikohan se risteys asema, tietonikkarista ja hobbypointista helsingistä, näitä voi myöskin tilailla miltei samaan hintaan, jostain netti kaupasta (eipä muistu osotetta just ny :( .. )

Noh ylipäätänsä vaikea sanoa että "tämä on se oikea ainoa valmistaja" jne jne, ja "näillä maaleilla onnistuu, muut ovat sälää", kaikki on oikeastaan kiinni siitä mistä pitää, itse olen todennut nuo hyviksi, tosin niin on tuhannet muutkin maalaajat, se voi taas kertoa jotain :D. Varmasti käteviä nuo humbrollin maalit ovat siis sitä en kiellä.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Itse olen käyttänyt humbrolin mattavärejä lähinnä tankkeihin ja muuhun kamaan, jossa pitää saada aikaan melko ohut ja peittävä kerros. Akryyleillä kun yleensä joutuu maalaamaan lähemmäs kymmenen ohutta kerrosta, jotta pohjamaali peittyy.

Mutta kuten Baretulkin ehdotti, olen tehnyt blendauksen ja kaiken muun maalaamisen akryyleillä.

Joidenkin huomauttamasta kuplimisesta en ole ikinä nähnyt jälkeäkään akryylimaaleissa. Teette yksinkertaisesti jotain väärin; sekoittakaa ja ottakaa maaleja purkista pensselillä, ei pipetillä. Sillä voi olla vaikutusta. En tiedä, jokin pikkuinen yksityiskohta teillä on kuitenkin pielessä. ;)

Emalimaalien maalausvinkkejä kannattanee etsiä jostain mallarien sivuilta, pienoismalli-lehdestä tai jostain. En osaa antaa tarkkoja osoitteita, sorry.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

En kyllä innostuisi noista emali maaleista figuissa. Sen sijaan jos on pakko käyttää jotain muuta kuin akryllimaaleja kannattaa miettiä nopeasti kuivuvia öljymaaleja (kuivumisajat ovat silti luokkaa tunti).
And they wonder how he dealt with stress so well..
An15

Viesti Kirjoittaja An15 »

Itse maalasin kokoamani pienoismalli lentokoneet/autot/helikopterit ym. joita pienempänä harrastin niin rewellin ja humbrolin maaleilla... kyllä ne niihin soveltuivat todella hyvin, ikävintä oli vaan se että maalin kuivuminen kestää... ja joutuu pesemään melkein aina poikkeuksetta pensselit tärpätillä. Figut maalailen ihan tavallisilla Games Workshopin maaleilla...
"May eternal light of heaven shine upon your path!"
-Archangel Tyrael, Diablo II
Kolmastoista
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Kolmastoista »

Mulla kävi HE-jousissa niin, että jos maalasin ohuen kerroksen, näkyi pohjamaali, ja paksu kerros kiiltää aivan liikaa.
archon

Viesti Kirjoittaja archon »

Yksittäisen napin maalausaika kyllä nousee monikertaiseksi emalien avulla kun kuivumisaika on niin pitkä. Pentuna tuli näin tehtyä kun tankit ja lentsikat vaihtuivat kääpiöihin ja space mariineihin. Jälki ei ollut silmiähivelevää. Ainakin siitä kokemuksesta minulle jäi mieleen että akryylit ovat helpompia maalata. Lisäksi kotikäytössä emalien tinnerihöyry saattaa muodostaa mielenkiintoista painostusta muilta asukeilta.

ps. Humbrolilta löytyi aikanaan myös ihan kelvollinen akryylimaalisarja. Kai niitä varmaan jossakin vielä on. Aika mitättömän pieniä purkkeja.
I don’t know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Monni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Monni »

itse käytän Humbrolin ja nimenomaan Humbrolin maaleja ruiskumaalatessani mutta detailit teen käsin ja GW:n valmistamilla maaleilla.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
ornatkur

Entä sitten sekakäyttö? Jotkut napit akryylimaalilla ja muu figu emalimaalilla... Mutta äkkiä ajateltuna blendaus olisi helpompaa hitaasti kuivuvilla väreillä.
I'm back.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

ornatkur kirjoitti:Entä sitten sekakäyttö? Jotkut napit akryylimaalilla ja muu figu emalimaalilla... Mutta äkkiä ajateltuna blendaus olisi helpompaa hitaasti kuivuvilla väreillä.
Niinku sanottiin niin blendailu tarkasti jne on todella vaikeaa emalimaaleilla, voit sitä tietysti koittaa, mutta empä usko että sillä saavuttaa juuri minkäänlaista tulosta, mielummin teet tietyt figut emalilla kuten tankit ja sitte vaikkapa viitat tai vastaavat isot pinnat emalilla, ja loput akrylillä. Akrylimaalilla maalataessa emalin päälle pitäisi odottaa että pinta alla on täysin kuiva.
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

HUOM Muista ettet ala maalata emalimaalilla akryylin päälle koska se alkaa sulattamaan akryyliväriä!
ornatkur

Riio-Kola kirjoitti:HUOM Muista ettet ala maalata emalimaalilla akryylin päälle koska se alkaa sulattamaan akryyliväriä!
No hyvä että ehdit varoittaa! Kokeilin pohjamaalausta ja siitä tuli todella kaunista pintaa. Ja päänsärkyä... Taidan ehkä sittenkin pysyä akryylimaaleissa. Migreeni ja maalihöyryt eivät ehkä ole paras yhdistelmä.
I'm back.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”