"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Metalli vai Muovi?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.

Metallia tai muovia?!

Äänestys päättyi Su 28.12.2003 23:32

Metallia
67
27%
Muovia
100
40%
Hyvä kombo molemmista
81
33%

Ääniä yhteensä: 248

Ghosty
Viesti:

Metalli vai Muovi?

Viesti Kirjoittaja Ghosty »

Elikkäs tälläinen gallupväittely.

Metallinen figu, vai muovinen figu?
Ja perusteluja.

Oma mielipiteeni on että muovinen.
Johtuen siitä että ne on helpompikäyttöisiä.
Niitä on helpompi muokata, ja niitä on todellakin helpompi liimata.
Ja niitä on myös helpompi maalata hienommaksi, koska metallisista lähtee maali kulmakohdista jolloin siitä tulee ärsyttävän näköinen.

[MOD EDIT: äänestys kestää 14 päivää, eli pari viikkoa. Joulun jälkeen tiedämme voittajan, Mr. Metalli tai Mr. Muovi!!!]
"Täl on tämmönen juttu"
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kyllä se on mielestäni puhtaasti niinkuin se nytkin on. Isot heebot, HQ:t, isot Elite- ja HSmömmöt metallia, kaikki perusrivimiehet puuta. Eikun siis muovia.

Muovia on kivempi konffata, mutta kyllä tuo hervottoman (noh, hervottoman ja hervottoman) painonen DP thirsterin siivillä kyllä on mukavamman tuntunen verrattuna jos olisi semmonen köykänen muovimöntti.

Kuljetuksen kannalta muovi taas on ihan ykkönen, riippuen vähän kuitenkin figusta. Joku Carnifexi ilman taloneita ja cannonia olis aika ihanteellinen kuljettaa :) Ei varmaan sais millään rikki jos on vaan vällyjä vähä ympärillä.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Metalli tietysti.

Figuilla minä pelaan, enkä millään pahvista, styroxista tai muovista väsätyillä proxyilla. Muovi on jotain amatöörien harjoittelusilppua, joka lentää tuulen mukana pihalle ja tekee itsemurhan jo asetonin tapaisissa mehuaineissa. Sellaiset lelut on tarkoitettu korkeintaan 8-vuotiaille, mutta ei niillä ihminen oikeasti voi kuvitella pelaavansa. Lisäksi muovin jälleenmyyntiarvo putoaa 50% jo lootan avaamishetkellä ja 80% siinä vaiheessa, kun ensimmäisen kerran maalaa. Kaikenlaista kertakäyttösälää sitä ihmisille myydään figun nimellä. Onneksi täältä ne ovat jo lentäneet lounaistuulen mukana jonnekin kauas pois. Uusia ei tule.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Itse olen metallin kannalla, koska sillä saa paremmat detaljet, se kestää ja figut on helpompia käsitellä painavimpina. Jotkut uudet muoviset kuten noi bretonnia jousiampujat on myöskin ihan ok, mutta silti olen miltei aina metallisen kannalla.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Metalli totta kai. Vaikka muoviset figut ovatkin menneet hyvän matkan eteenpäin laadussaan, silti metalliset figut ovat useimmiten paljon yksityiskohtaisempia ja valuujäljeltään parempia.

Metalli figut myös pysyvät helpommin pystyssä, jos ovat tarpeeksi hyvin tasapinotettuja. Muovifigut lentävät turhankin helposti kumoon ja muovista myös puuttuu se tietty arvokkuus, minkä paino tuo mukanaan. Lisäksi metalli kestää maalinpoiston tehokkaammilla aineilla kuin muovi, itse ainakin arvostan tätä kun mulla voi mennä 4-5 kertaa ennen kuin saan tyydyttävän tuloksen (joskus tosin menee heti ekalla oikein).

Muovi toki puolustaa paikkaansa konversioissa ja pelinappuloina, koska hinta on alhaisempi (ainakin yleensä) ja helpomman muunneltavuuden takia.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
DerAlte

Viesti Kirjoittaja DerAlte »

Metalliset ovat siinä mielessä parempia, että detaljit ovat tarkemmat niissä, mutta hinta taas on miinus. Muoviset ovat loistavia konversioita ajtellen, ovat hinnaltaan metallisia halvempia mutta miinusta tulee siitä, että esim. maalinpoisto on erittäin tuskallista muovisista.

Enpä oikeastaan osaa päättää kumpi on parempi, ehkäpä se on se kombinaatio...
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Toki metallia suositaan, muovi on lelun oloista, enkä ainakaan minä osaa arvostaa muovifigujani kovinkaan korkealle. Toki uudet muovifigut ovat jo varsin hienoja, mutta kyllä niistä silti se tunne puuttuu. Onhan muovisten parissa toki mukava näperrellä konversioita.

Sanotaan siis, että metalli. Mutta kyllä muovillekin paikkansa on. (Joutavina rivimosureina, sekä reilusti konvertoiduissa figuissa.)
The Scientist

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

Muovi. Kevyempää, ja loppujenlopuksi myös halvempaa. En kuitenkaan "vihaa" metallia, muuta mieluummin armeijaani pelkkää muovia kuin pelkkää metallia.
"I don't know what I want, but I know how to get it."
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

Hyvä kombo. Ihan perusjampat muovia että on helppo koota kuljettaa ja maalata (kun se maali pysyy lakkaamattakin), ja sitten eliitimmät tyypit metallia -siinä on se oikea figun tuntu, niitä on kivempi pitää kädessä kun ne painavat enemmän. Tosin se on hyvä että joku carni muuttuu muoviseksi kun liian isot metalliset ei pysy kasassa, nimimerkillä "Joutunut kokoamaan old one eyen 5 kertaa". Muovilla on myös se etu että muoviukot on usein monesta osasta koottavia ja minä ainakin pidän siitä kokoamisesta.
Viimeksi muokannut Kurimus, Ma 15.12.2003 15:36. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

Sama mitä ainetta figut ovat, kunhan niitä on paljon ;).
Aasimar

Viesti Kirjoittaja Aasimar »

Kyllä pitkän harkinnan jälkeen käännyin tuon muovisen puolelle.
Perusteluina juuri paino ja niitten muokattavuus. Ensinnäkin jos armeija on täysin metalli pohjainen, sen kuljettaminen tuottaisi hankaluuksia ja n. 80% mahdollisuudella niissä on noita muovi osia, jotka vaatiikin sitten kuljetuksen päätyttyä korjausta, ellei sitten ole nähnyt vaivaa ja paketoinut ne erittäin hyvin. Mutta varsinkin jos on kiire lähtö eikä ollut aikaa pakkaamiselle, niin tuo korjaus on aika lähelle välttämätön.
Toki metallisissa on omat hyvät puolet. Esim. maalin poisto on helpompaa kuin muovisilla (ei syövy niin hyvin) ja jostain kumman syystä kaikki hienoimmat figut on juuri valettu tinasta. Tosin olen Baretulin kanssa samaa mieltä tuosta, että ne on helpompi maalata, kun ne tuntuu näpeissä pysyvän "varmemmin". Minä en oikein usko tuohon että jos on tinainen charru taikka muu eliitti häiskä tinasta, niin se on vain tinan takia "uniikki", nähnyt mooooonta hienoa konverttia jotka on tehty muovista/styreenistä/resiinistä.
Tietenkin tuo painokin on tärkeä asia, en oikein jaksaisi mitään täystina tankkia tai vastaavassa koossa olevaa ajoneuvoa/monsteria kannella peleihin, ja yleensä ne on sitä kokoluokkaa, ettei noihin tarvitse mitään lisä painoa. Näiden liimaminenkin on hankalampaa, varsinkin jos pitää tina liimata tinaan (esim lohikäärmeelle pää kaulaan kiinni) Siihen aika varmasti aina tarvitsisi jonkinlaisia tukia, jotta liima kerkeisi kuivua täysin. Tosin tällöin on se etu metallisesta lössistä joka on pakattu salkkuun, jos joku möty tulee haastamaan, niin on jotain jolla iskeä kovaa ;)
Muokattavuuskin on helppoa muoviselle, ja siihen riittää yleensä se askartelu veitsi ja nikkarointi pora. Kaikilla kumminkaan ei ole varaa hankkia isoja kasoja työvälineitä metallin työstöön (mm. lehtisaha, viilasetti, dremel yms. jotka olisi suositeltavissa) ja olen tavannutkin monta joilla hyviä modaus ideoita, jotka on mennyt pieleen turhautumisesta (siis käyttäen juuri pelkkää askartelu veitseä)
Tinan etuihin vielä voisi lisätä, että ei tarvitse niinkään paljoa kattoa mitä aineita siihen lisäilee. Aikoinaan törmännyt tälläiseen ongelmaan kaverin luona, että jos humbrolin maalin ei antanut kuivua täysin ennen kasausta kunnolla (silloin liimasi Revellin pikaliimalla), niin tulee jonkinmoinen kemiallinen reaktio, joka sulatti hänen muovisen figun (osa laukaisijana saattoi myös olla suora, kuuma kesä aurinko). Tämä tosin on näitä harvinaisia ääripäitä mitä voi sattua.
Muuta nyt näin aamusta ei juolahda mieleen... huomenta ja näkemiin
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Muovi on moninverroin kivempaa, uuh.. oispa kaikki muovia :)

Konvaus on niin mukavaa :D ja metallia kun on tunnetusti ikävä rupee leikkelemään, varsinkaan jossei satu sahaa omistamaan.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Kyllä minä käytän kumpiakin. Etusijalla ovat metalliset, mutta jos niillä on esim. muoviset irtokädet (marinet, eldar guardianit), niin eihän se haittaa. Toisaalta muovi on jossain määrin helpompi konvertoida, ja esim. Carl Gustav (KUVA) on kokonaan muovia/stuffia. Ei minulla mitään periaatteellista ole muovifiguja vastaan, metalliset vain tuppaavat olemaan hienompia.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Pikku-Oskari

Viesti Kirjoittaja Pikku-Oskari »

Metalliset ovat miljoonapaljon hienompia, kuin muoviset, mutta muoviset taas on miljardipaljon halvempia. Molemmat on ziis hyviä.
Deetwo

huononimenkeksijä kirjoitti:Metalliset ovat miljoonapaljon hienompia, kuin muoviset, mutta muoviset taas on miljardipaljon halvempia. Molemmat on ziis hyviä.
Voi, katsoppa uusia chaos warrioreita :) En ole kovin montaa näin hienoa metallista nähnyt kuin nämä muoviwarrut.
Guardsman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guardsman »

No mun mielestä toi combo on kyllä paras vaihtoehto (vahingossa painoin muovin kylläkin...). Muovista saa konfattua ja tina on parempi tukeva runko.
Our navigators consider it highly probable that they'll end up here.
Kurimus

Viesti Kirjoittaja Kurimus »

Deetwo kirjoitti:
huononimenkeksijä kirjoitti:Metalliset ovat miljoonapaljon hienompia, kuin muoviset, mutta muoviset taas on miljardipaljon halvempia. Molemmat on ziis hyviä.
Voi, katsoppa uusia chaos warrioreita :) En ole kovin montaa näin hienoa metallista nähnyt kuin nämä muoviwarrut.
Onko sille muuten oikeasti mitään perusteita että metalliset olisi hienompia kuin muoviset? En minä ainakaan näe mitään syytä sille ettei muovisista saisi ihan yhtä yksityiskohtaisia kuin metallisista. Onko tällainen syy olemassa? Vai onko kyse vain siitä että hienommat (kalliimmat joita tarvitaan vähemmän) figut tehdään ,syystä tai kolmannesta, metallista?
"Silmitön väkivalta on vilpittömin ja läheisin ihmiskontaktin muoto."
-Sörkan Sika-Harri-
Deetwo

Kai metallimuottiin saa helpommin tuota detailia, sitäpaitsi metallia pystyy tunnetusti taivuttamaan ja vääntelemään kun taas muovia ei :)
Aasimar

Viesti Kirjoittaja Aasimar »

Stormlord kirjoitti:
Deetwo kirjoitti:
Onko sille muuten oikeasti mitään perusteita että metalliset olisi hienompia kuin muoviset? En minä ainakaan näe mitään syytä sille ettei muovisista saisi ihan yhtä yksityiskohtaisia kuin metallisista. Onko tällainen syy olemassa? Vai onko kyse vain siitä että hienommat (kalliimmat joita tarvitaan vähemmän) figut tehdään ,syystä tai kolmannesta, metallista?
Kyllä se taitaa enimmiltään mennä "arvokkuuden" nostamiseen tinalla (eli hinnankin siinä samassa), mutta on tinassa hyviä puoliakin paljon... mm. kestää iskuja, tuntuu jämptimmältä yms. Se siis on niin ja näin tuon tinan kohdalla. (OT:na luokka kaveri valoi hopeasta yhden charrun, tuli kerrasta arvokaskin :D )
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Stormlord kirjoitti: Onko sille muuten oikeasti mitään perusteita että metalliset olisi hienompia kuin muoviset? En minä ainakaan näe mitään syytä sille ettei muovisista saisi ihan yhtä yksityiskohtaisia kuin metallisista. Onko tällainen syy olemassa? Vai onko kyse vain siitä että hienommat (kalliimmat joita tarvitaan vähemmän) figut tehdään ,syystä tai kolmannesta, metallista?
Metallista saa tehtyä helpommin pieniä yksityiskohtia, jotka muovisina katkeasivat/murtuisivat/hajoaisivat. Muovinapeissa on myös huomattavasti vähemmän pieniä detaljeja, syystä tai toisesta.

Kuitenkin, itse tykkään tehdä figujen rungon metallista ja käyttää muoviosia konvertoinnissa. Etenkin muovikädet ovat hyviä, kun niiden leikkaamiseen ei todellakaan mene niin paljoa aikaa kuin metallin.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”