Vastaväreillä varjostusta
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Vastaväreillä varjostusta
Olen kuullut tästä niin paljon juttua, että mielenkiinto heräsi. Voisiko joku hieman selittää tätä tekniikkaa ja teoriaa tarkemmin?
Sincerely yours, Machiavelli.
Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Re: Vastaväreillä varjostusta
Vastavärit varmaan tiedät. Seuraavan kerran kun varjostat älä varjosta mustaan vaan päävärisi vastaväriin. Tämän pitäisi antaa joku idea aiheesta.Machiavelli kirjoitti:Olen kuullut tästä niin paljon juttua, että mielenkiinto heräsi. Voisiko joku hieman selittää tätä tekniikkaa ja teoriaa tarkemmin?
Jag känner en bot
Hon heter Anna. Anna heter hon,
och hon kan banna banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal.
Eikai tässä nyt sen kummempaa erikoisuutta ole.. kunhan vain vaihtaa varjostusvärin.
Esim tummanvihreän/mustan sijasta maalaa varjot tummanpunaisella keskivihreään perusväriin.
Periaatteessa vastavärien sekoittaminen yhteen jatkuvaan pintaan toimii paljon paremmin liukuvärinä kuin varjostuksena, mutta varjoillakin voi kyllä saada mielenkiintoisia efektejä aikaan
Esim tummanvihreän/mustan sijasta maalaa varjot tummanpunaisella keskivihreään perusväriin.
Periaatteessa vastavärien sekoittaminen yhteen jatkuvaan pintaan toimii paljon paremmin liukuvärinä kuin varjostuksena, mutta varjoillakin voi kyllä saada mielenkiintoisia efektejä aikaan
Saa olla muuten tosi tarkkana miten tuon toteuttaa. Itse käytän tuota inkeillä varjostaessani. Ei toimi siten että varjostat vaikka snot greeniä blood redillä, vaan mun mielestä sen värin pitää myös tummeta samalla. Itse asiassa ei välttämättä kannata suoraan varjostaa vastavärillä, vaan voi kokeilla lähteä kiertämään spektriä kylmempään suuntaan varjoissa. Eli esim. varjostat punaista ensin purppuralla, sitten sinisellä ja ihan syvimmät varjot saavat ihan hitusen vihreää. Mutta toteutus on siitä hankalaa, että oikeasti sen värillisyyden ei saisi näkyä hyvin lopputuloksesta.
And they wonder how he dealt with stress so well..
Mutta täydellisiä vastavärejä ei GW:n sekoituksilla saa. Ainakaan ihan helposti. Ja tässä ei siis olla sekoittamassa (oman käsitykseni mukaan) vastavärejä keksenään, vaan vastaväriä käytetään tuomaan pääväriä esille, vetämällä sitä esim. panssaripalojen väleihin tai käsien lihaksien rakoihin. Pitää muuten tosissaan testata tuota, voisi antaa aika mielenkiintoisen lopputuloksen... Hmm... Mutta tuossa pitää varmaankin olla jo valmiiksi aika voimakas pääsävy pinnassa, ennen kuin kikka saadaan kunnolla toimimaan.
Kuulostaa mielenkiintoiselta, ainakin sen perusteella mitä olette puhuneet!
Ei millään nettisivulla olisi tuota tekniikkaa mistä voisi lukea lisää? Taidankin kokeilla sitä tässä joku aika johonkin figuun...hmm. Saa nähdä sitten!
Ei millään nettisivulla olisi tuota tekniikkaa mistä voisi lukea lisää? Taidankin kokeilla sitä tässä joku aika johonkin figuun...hmm. Saa nähdä sitten!
"May eternal light of heaven shine upon your path!"
-Archangel Tyrael, Diablo II
Tekniikoistahan nyt siis ei ole kyse, niitä löytää tämän samaisen foorumin tahmatopikeista. Nyt on kyse värisävyjen valinnoista aika puhtaasti, joskin vastaväreillä varjostaminen on sieltä vaikeimmasta päästä.An15 kirjoitti:Kuulostaa mielenkiintoiselta, ainakin sen perusteella mitä olette puhuneet!
Itse lähtisin ainakin tekemään earth paletin vastaväreillä, jos päättäisin moiseen ryhtyä
Selvä, kiitosDeetwo kirjoitti:Tekniikoistahan nyt siis ei ole kyse, niitä löytää tämän samaisen foorumin tahmatopikeista. Nyt on kyse värisävyjen valinnoista aika puhtaasti, joskin vastaväreillä varjostaminen on sieltä vaikeimmasta päästä.An15 kirjoitti:Kuulostaa mielenkiintoiselta, ainakin sen perusteella mitä olette puhuneet!
Itse lähtisin ainakin tekemään earth paletin vastaväreillä, jos päättäisin moiseen ryhtyä
Älä musta välitä, mä oon vaan tämmönen.
"May eternal light of heaven shine upon your path!"
- Machiavelli
- Peliporukkavalvoja
Joo, tiedän toki vastavärit. Mutta joku tuossa selityksessä jäi vaivaamaan... Pitäiskö siis esim. vihreää varjostaessa näkyä ihan selvästi punainen sieltä syvimmistä kohdista? Vai tarkoititko kenties että punaisella ikäänkuin tummennetaan tuota väriä, eikä toki tehdä väri liukumaa punaisesta vihreään?Ninnu kirjoitti:Vastavärit varmaan tiedät. Seuraavan kerran kun varjostat älä varjosta mustaan vaan päävärisi vastaväriin. Tämän pitäisi antaa joku idea aiheesta.Machiavelli kirjoitti:Olen kuullut tästä niin paljon juttua, että mielenkiinto heräsi. Voisiko joku hieman selittää tätä tekniikkaa ja teoriaa tarkemmin?
Täytyykin lähteä tuolta pohjalta kokeilemaan seuraavaa figua.VJ kirjoitti: Saa olla muuten tosi tarkkana miten tuon toteuttaa. Itse käytän tuota inkeillä varjostaessani. Ei toimi siten että varjostat vaikka snot greeniä blood redillä, vaan mun mielestä sen värin pitää myös tummeta samalla. Itse asiassa ei välttämättä kannata suoraan varjostaa vastavärillä, vaan voi kokeilla lähteä kiertämään spektriä kylmempään suuntaan varjoissa. Eli esim. varjostat punaista ensin purppuralla, sitten sinisellä ja ihan syvimmät varjot saavat ihan hitusen vihreää. Mutta toteutus on siitä hankalaa, että oikeasti sen värillisyyden ei saisi näkyä hyvin lopputuloksesta
Kiitos kaikille vastanneille!
Sincerely yours, Machiavelli.
Eipäs saivarrella. Ei niitä värejä ole tarkoitus sekoitella toisiinsa ihan niin paljoa, että väri alkaa muistuttaa harmaata. Nimenomaan inkeillä kun tekee, niin punaiselle laitettu vihreä inkki näkyy suht mustana, mikä on varjostusta ajatellen hyvä homma.Bumba kirjoitti:Mutta täydelliset vastavärit neutralisoivat toisensa jolloin siitä tulee harmaa
And they wonder how he dealt with stress so well..
Varjostus ja blendaus on eri asioita. Eli jos haluat varostaa vastavärillä käytät väriä niin ettei se ole muuta kuin varjostus, ei oma värinsä, eli vihreää varjostaessa ei näy punaista varjoista. Jos taas haluisit syystä tuntemattomasta blendata punaisesta varjoissa vihreään highlighteissa silloin toki punainen näkyisi, mutta tätä et tainnut hakea. :-)Machiavelli kirjoitti:Joo, tiedän toki vastavärit. Mutta joku tuossa selityksessä jäi vaivaamaan... Pitäiskö siis esim. vihreää varjostaessa näkyä ihan selvästi punainen sieltä syvimmistä kohdista? Vai tarkoititko kenties että punaisella ikäänkuin tummennetaan tuota väriä, eikä toki tehdä väri liukumaa punaisesta vihreään?
Jag känner en bot
Olen kokeillu tuota blood redin varjostamista green inkillä ja ihan hyvin se omasta mielestä ainakin onnistu. Kuvakin on http://koti.mbnet.fi/viemari/WH/Sekalai ... onnian.JPG tuolla. Eli tuossa on laitettu ensin blood rediä sitten se green inkki hieman lisää punaista ja highlightattu jollain blood redin ja blazing orangen sekoituksella.
1+1=10
Asiaa, itse olen ihan samalla linjalla.VJ kirjoitti:Saa olla muuten tosi tarkkana miten tuon toteuttaa. Itse käytän tuota inkeillä varjostaessani. Ei toimi siten että varjostat vaikka snot greeniä blood redillä, vaan mun mielestä sen värin pitää myös tummeta samalla. Itse asiassa ei välttämättä kannata suoraan varjostaa vastavärillä, vaan voi kokeilla lähteä kiertämään spektriä kylmempään suuntaan varjoissa. Eli esim. varjostat punaista ensin purppuralla, sitten sinisellä ja ihan syvimmät varjot saavat ihan hitusen vihreää. Mutta toteutus on siitä hankalaa, että oikeasti sen värillisyyden ei saisi näkyä hyvin lopputuloksesta.
Itse asiass sen vastavärisyyden voi unohtaa aluksi, ja kokeilla vaan ylipäätänsä eriväreillä sheidaamista. Se tuo hurjasti eloa pintaan. Usein toimivat yhtälöt on vastavärejä.
Se usein riittää, että vastavärejä sekoitetaan jossain vaiheessa mukaan. Esim. Mä yleensä sekoitan jotain vihreää ihon pohjäsavyyn, ja sitte vähän punasta highlightaus sävyihin.
☠️
Ihan vaan tuli mieleen että minulla olikin loistava esimerkki tähän topikkiin, ehkä vähän myöhässä mutta onpa kuitenkin.
Kyseessä on siis photoshopattu omakuva jossa vihreän perusvärin varjoina toimii tummahko punaisenruskea.
http://img-2.irc-galleria.net/00/00/77/04/1258862.jpg
Ehkä tuosta saa vähän ideaa
Photoshopilla kaikkien värisysteemeiden kokeilu toimii kaikkein parhaiten muutenkin, imho. kun saa suoraan helposti säädettyä värit ja katottua miltä ne sitten käytännössä näyttää.
Kyseessä on siis photoshopattu omakuva jossa vihreän perusvärin varjoina toimii tummahko punaisenruskea.
http://img-2.irc-galleria.net/00/00/77/04/1258862.jpg
Ehkä tuosta saa vähän ideaa
- makkarafolio