oletko oppinut englantia...

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Vieras

oletko oppinut englantia...

Viesti Kirjoittaja Vieras »

...rulebookkien ja wd:n kautta? ainakin minä olen oppinut ihan sikana. katson myös sanakirjasta vaikeat sanat kun huvittaa ja on aikaa, opin siis uusia sanoja ja kaiken lisäksi se on KIVAA. kätsyä.
Grand Admiral Prawn

Viesti Kirjoittaja Grand Admiral Prawn »

Minä ainakin olen. Kun aloitin pelaamaan joskus ala-asteella osasin lähinnä sitä tavallista kouluenklantia, enkä mitenkään erityisesti. Yläasteella ja lukiossa ei taas ole muita numeroita tullut kuin kymppiä. Go figure.
Hunnien jäljiltä ei ruoho kasvanut, mutta Vantaan kaupunki hävittää puutkin.
The Scientist

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

Sama täällä. Olen oppinut kieltä todella paljon. Usein on englannin opettaja ihmetellyt että miten sinä tuollaista osaat. Yläasteella ei ole tullut muita numeroita kuin täysiä kymppejä.
"I don't know what I want, but I know how to get it."
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Kyllä englanti oli opittuna vahvasti jo ennen harrastusta. Sanavarasto on vaan laajentunut kivasti.

Eniten laajennusta on tullut ehkä vuoden aikana katsotuista melkein kaikista Star Trek jaksoista (poislukien TOS), ilman tekstitystä tietenkin :)

L:ää tässä haetaan maaliskuussa enkusta.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Varmaankin lukeminen on se paras tapa oppia kieltä, ainakin omasta mielestäni. Puhumalla ei kielioppi ole niin tarkkaa, joten siitä on helppo luistaa, kirjoittessa on helppo tehdä virheitä tajuamatta niitä, mutta lukiessa (oikein kirjoitettua) tekstiä, pitäisi päähän tarttua oikeat rakenteet ja tietenkin runsas sanasto. (Itse olen kyllä sen verran huono kielissä, että voi olla analyysini ihan pielessäkin...) Mutta varmasti siis sääntökirjojen yms. tavaamisesta on hyötyä kielitaidolle.

Inha sivuvaikutus englanninkielisten tekstien runsaalla lukemisella on ainakin itsellä ollut se, että on paljon aiheita, joiden käsittely ajatustasolla on puoliksi englantia. Pahimpana selvästi tietotekniikka. (Yritäppä sitten opettaa asiaa suomeksi...)
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

*Heittelee avainnippua kädessään, lauleskellen "hum, hum, hum"*

No joo, olkoon nyt lukitsematta minun puolestani. Ei mitenkään kyllä liity figuihin, mutta ei toisaalta ole mitenkään hölmö aihekaan.

Kaikki englanninkielinen lukeminenhan opettaa jotain uutta. Jos vaikka ymmärtäisi jokaisen sanan tekstistä, päähän jää alitajuisesti jotain sellaista mihin ei tule kiinnittäneeksi niin huomiota (kuten kuinka jossakin yksittäisessä lauseessa on sanajärjestys jne).

Mielestäni juuri tuo lauserakenteiden sisäistäminen tuo juuri sitä kielitaitoa, enemmän kuin mikään perussanaston ulkoa-opettelu. Jos muistaa, että "ai niin, rulebookissa samantapaisessa lauseessa sanottiin näin", ja onnistuu sitä vielä soveltamaan, on oppinut paljon enemmän kuin pelkkiä uusia sanoja.

Hmm, eksyin aiheesta ;). Itse en oikeastaan Warhammer-harrastuksen parissa välttämättä ole paljoa uutta oppinut, koska olen kieltä käyttänyt muutenkin paljon. Ehkä lähinnä kommunikaatiokyvyissä, aikoinaan (lue: ES=Ennen Sotavasaraa) tuli paljon kirjoitettua englanninkielisille foorumeille joissa peruskirjoittaminen parani huomattavasti.
Aasimar

Viesti Kirjoittaja Aasimar »

Kieltämättähän tuo opettaa ja kuten niin moni onkin jo huomannut, niin englannin kirjoitus on alkanut luistamaan paljon paremmin :) Tosin silloin jää ääntäminen hivenen taka-alalle, mutta kyllä senkin hyvin nopeasti oppii, jos on juurtunut puhe opit perille.
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
Natunen

Viesti Kirjoittaja Natunen »

Jo vain olen oppinut.
Saa aika hyvin osata Englantia, jotta ei mitään oppisi.
Joskus tietää sanoja joita opettajatkaan eivät osaa.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

On tuo lontoon kieli ollut jo aikaisemmin aika hyvin hanskassa, mutta kyllä näitten englannin kielisten juttujen lukeminen on parantanut kielitaitoani. Tulee sitä muutenkin luettua tosin englannin kielistä kamaa, tässä nyt huomattavimpana voisin mainita Harry Potter vitosen lukeminen englanniksi tuossa viime kesän alussa. Oli pakko päästä lukemaan, vaikka ei ollut suomea. :)
|Agarwaen|
Viesti:

Viesti Kirjoittaja |Agarwaen| »

heh!
eniten olen englantia oppinut kaikista tietokone peleistä mutta kun aloitin warhammerin tietysti kaikki alko paranee. ysiä pukkaa vaikka en kokeisiin ikinä luekkaan ;)
Aka : mR-aWesOme / awe
WoWissa Agarwaen
zaruman89

Viesti Kirjoittaja zaruman89 »

nojoo onhan sitä tietenki tullu opittua...
Mechanized Eldar since 01/08/07
W 78- L 34 - D13
Ikuinen hopeamitalisti .
An15

Viesti Kirjoittaja An15 »

Kyllähän tuo, eikä pelkästään hammereitten ohjekirjoista yms. vaan melkein kaikesta, esim. Tietokonehommista. Peleissä oppii paljon. Myös keski - aikaisten sotakoneiden aseiden tms. nimet ovat hyvin hallussa, vanhemmat ja joskus opettajatkin ihmettelvät asiaa. Kyllähän noita englanninkielisiä fantasiateoksia ja muita kirjoja selatessa/lukiessa englandia oppii :)

OT
Mutta kyllähän tuo kirjoittamine on kuitenkin pikkaisen eri asia kuin arkikielenä käyttäminen. Koittakaapa keskustella useamman englantilaisen kanssa, vaikeeta on. (ainakin mulle) Ei siinä ihan pelkällä "kouluenkulla" pärjää. Kun pitää reagoida oikeella tavalla ja eivätkä ne palvotut englantilaisetkaan sitä kieltänsä aina niin selvästi puhu! :D
OT
Viimeksi muokannut An15, Ti 27.01.2004 17:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"May eternal light of heaven shine upon your path!"
-Archangel Tyrael, Diablo II
Atuan

Viesti Kirjoittaja Atuan »

Kyllä sitä ihan kivasti oppii, vaikkakin ruotsin tunneilla tulee koko ajan vääriää vastauksia, kun alan puhua ruotsi-englantia.
xxxxxxx

Viesti Kirjoittaja xxxxxxx »

Oma englanninkielen taitoni on kehittynyt erinäisten korttipelien (Pokemon ;) ja MtG) ja niin ikään 'hammer-sääntöjä lukemalla. Ennen kouluun menoa "luin" joskus myös englanninkielisiä dinosauruskirjoja. [itsekehu]Koulussa olen (kahta joulutodistusta lukuunottamatta) aina ollut kympin oppilas englannissa ;) [/itsekehu.
Half-breed kirjoitti:Is answer question?
Ramirez

Viesti Kirjoittaja Ramirez »

Pakko sanoa, että WD:itä ja sääntöjä lukiessa on tullut opittua paljon sanoja, joita ei muuten pakosti koskaan tulisi oppineeksi. Tämä on auttanut huomattavasti koulunkäynnissä, aina ala-asteelta lukioon asti (englanti aina 9). Noin puoli vuotta sitten aloin lukemaan 40K-romaaneja, ja mielestäni niitä lukemalla oppii vieläkin paremmin.
We and I be glad to answer...
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Pakko sitä on sanoa, että ei Hammerin pelaaminen ainakaan ole heikentänyt englanninkielen taitojani, suorastaan päinvastoin. Nyt oli joulutodistuksessa englanti 10 ja yritänpä tuon saada kevättodistukseenkin.
Wolffer

Viesti Kirjoittaja Wolffer »

En
koska en ole lukenut mitään hammeri kirjoja.
Mutta sitäkin enemmän olen oppinut tietokone peleistä Go pukemon siis pokemon.:D
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

No, enpä tiedä olenko paljon oppinut, sillä en kuitenkaan julmetusti ole lueskellut. Sen lisäksi kielet ovat olleet aina helppoja, mutta silti en ole järemmin tykännyt enkusta : Syy : Mitä ******* väliä on sillä, tiedänkö lauseen 1. ja 2. konditionaalin, mikä on spopa ja mihin tulee laitaa TO ja mihin ei? siis suomeksi koko enkun opiskelulla ei ole mitään tekemistä käytännön kanssa. Sen lisäksi että nykyään painotetaan liikaa ääntämistä, eli kun sanot väärin (esim. mountein, eikä mountin'), niin siitä nostetaan hullu numero. Olen aivan varma, että tulet ymmärretyksi sanoi sen sitten miten vaan.

No, vähä oli OT:tä näin aluksi, mutta sitten asiaan, eli olenhan lukenut pari MTG:n kirjaa, ja on niistä saattanut ehkä hieman apuakin olla.

No, velvollisuudet kutsuvat, joten minä menen.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No onhan tuota kieltä tullut tämän harrastuksen kanssa opittua aikas paljon. Numero englannista nyt on ollut 8, mutta se menee sen piikkiin, että tunneilla tuppaa olemaan muuta kivaa jos osaa jo.Tämä ei tietenkään ole opettajan mieleen :)
Grom

Viesti Kirjoittaja Grom »

Kyllä vain olen oppinut ja sanavarasto laajentunut. Englanti on yksi koulun helpoimpia aineita, mutta silti saan "vaan" ysejä *liiskaa mielessään opettajan Gorkin jalan alle*. Ja tietysti fantasiasanastoa on tullut lisää, vaikka täytyy minun tietenkin silloin tällöin sanakirjaakin katsella.
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”