Figujen valamisesta kysymyksiä.
Figujen valamisesta kysymyksiä.
elikkä tarkoituksena olisi massatuottaa kaaoskääpiöiden hattuja (eli ihan yksinkertaisia esineitä joita tarvitaan paljon), joten päädyin siihen että paras tapa siihen olisi valaminen.
kävin tänään paikallisessa harrasteluliikkeessä ja sieltä sanottiin että silikoni pohjainen muottimateriaali voisi olla hyvä kyseisten esineiden tekoon ja sanoi että hartsi voisi olla hyvä materiaali valuun, koska niin pieniin esineisiin ei tarvita hartsia lämmittää niin paljoa, sillä kuumuus rikkoo silikoni muotin hyvin helposti.
mitä mieltä valamisen mestarit ovat? puhuiko kauppias aivan pashaa, vai kannattaisiko minun ostaa kyseiset tuotteet ja ryhtyä valamaan?
sitten vielä tuli mieleeni noista aineksista että saakos sillä silikoni muotilla yksityiskohtia tehdyksi niihin hattuihin? eihän niihin tule oikeastaan muuta kuin joitan koho-reunuksia sen perusmuodon lisäksi (loput yksityiskohdat teen greenstuffilla jälkeenpäin)
edit: niin ja tietysti pitäisi kiljoonia great axeja ja blunderbusseja valaa
edit2: ja kyllä. yhtäkään chaos dwarf figua en omista joten joudun tekemään omat hattuni ja roippeet ihan alusta asti.
kävin tänään paikallisessa harrasteluliikkeessä ja sieltä sanottiin että silikoni pohjainen muottimateriaali voisi olla hyvä kyseisten esineiden tekoon ja sanoi että hartsi voisi olla hyvä materiaali valuun, koska niin pieniin esineisiin ei tarvita hartsia lämmittää niin paljoa, sillä kuumuus rikkoo silikoni muotin hyvin helposti.
mitä mieltä valamisen mestarit ovat? puhuiko kauppias aivan pashaa, vai kannattaisiko minun ostaa kyseiset tuotteet ja ryhtyä valamaan?
sitten vielä tuli mieleeni noista aineksista että saakos sillä silikoni muotilla yksityiskohtia tehdyksi niihin hattuihin? eihän niihin tule oikeastaan muuta kuin joitan koho-reunuksia sen perusmuodon lisäksi (loput yksityiskohdat teen greenstuffilla jälkeenpäin)
edit: niin ja tietysti pitäisi kiljoonia great axeja ja blunderbusseja valaa
edit2: ja kyllä. yhtäkään chaos dwarf figua en omista joten joudun tekemään omat hattuni ja roippeet ihan alusta asti.
Viimeksi muokannut Rutabaga, Ke 28.01.2004 20:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Tokihan tuokin on ihan toimiva tapa... mutta kerran on kyseessä yksinkertaisia esineitä (eli yksin kertainen muoto) ja niitä pitäisi saada paljon, suositeltavissa olisi käyttää sellaista kuin "hiekkavalu" tekniikkaa.
Tuohon joutuu rakentamaan itse tukikehikon ja hankkimaan sellaista spesiaali hiekkaa (koostumus verrattavissa sohjolumeen, eli saa erittäin tiiviiksi) ja sellaista lyijy painotteista jauhetta (joka pitää huolen ettei vastapuolet jumitu toisiinsa.
En näin äkkiseltään tiedä saako tuota hiekkaa missä erissä (meillä koulussa oli oli sellaisia julmettomia 30kg säkkejä) ja samoin en pysty sanomaan mitä tuolle tulee hintaa (ei tosin pitäisi olla kallista) Mutta käyttö ikä on tuolla huomattavasti pitempi.
Itse olen valannut joitakin sutta ja sekundaa olevia koruja tuolla tavalla (joista ei ole valitettavasti kuvia) ja sitten oman vyönsoljen (josta kuva tuolla => http://thehatter.net/Pada/belt/belt.html , valitettavasti tuo kuva on aika... venynyt, mutta näkee sen periaatteen kumminkin)
Tuossa ainenkin yksivaihtoehto...
Tuohon joutuu rakentamaan itse tukikehikon ja hankkimaan sellaista spesiaali hiekkaa (koostumus verrattavissa sohjolumeen, eli saa erittäin tiiviiksi) ja sellaista lyijy painotteista jauhetta (joka pitää huolen ettei vastapuolet jumitu toisiinsa.
En näin äkkiseltään tiedä saako tuota hiekkaa missä erissä (meillä koulussa oli oli sellaisia julmettomia 30kg säkkejä) ja samoin en pysty sanomaan mitä tuolle tulee hintaa (ei tosin pitäisi olla kallista) Mutta käyttö ikä on tuolla huomattavasti pitempi.
Itse olen valannut joitakin sutta ja sekundaa olevia koruja tuolla tavalla (joista ei ole valitettavasti kuvia) ja sitten oman vyönsoljen (josta kuva tuolla => http://thehatter.net/Pada/belt/belt.html , valitettavasti tuo kuva on aika... venynyt, mutta näkee sen periaatteen kumminkin)
Tuossa ainenkin yksivaihtoehto...
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
hiekkavalu kuullostaa siltä että sillä ei saa aikaan tasaista pintaa edes vasaralla, mutta tuo vyönsolki näytti hyvin tasaiselta.
ihan vaan haluaisin varmistaa ettei siinä ole mitään lakkaa pistetty päälle tai että se ei vain kaukaa katsottuna näytä sileälle, vaan että tuollainen siitä sitten tulee kun sen on valanut?
ihan vaan haluaisin varmistaa ettei siinä ole mitään lakkaa pistetty päälle tai että se ei vain kaukaa katsottuna näytä sileälle, vaan että tuollainen siitä sitten tulee kun sen on valanut?
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
-
sukkajumala
-
baretul
Jos tähän kertoo miten teet tuollasen perus hartsi valun tarkalleen, niin sen jälkeen kuka vain voi ottaa mallia ja valaa noita itse gw:een figuja, joka on taas laitonta, ja on vähän niin ja näin voiko täälä neuvvoa edes sellasta joka liittyy edes vähänki tohon suuntaan. Eli siis suositelen
http://groups.yahoo.com/group/1listSculpting/
lista jossa puhutaan muovailusta ja valamisestakin jonkin verran. Tosin jääpä sitten adminin pääteätväks mitä täälä puhutaan ja mitä ei, mutta muistaakseni tämä oli aika paljolti kielletty keskustelun aihe. Hiekkavalu ei ole sitten edes tollasten esineiten kohdalla hyvä vaihtoehto.
http://groups.yahoo.com/group/1listSculpting/
lista jossa puhutaan muovailusta ja valamisestakin jonkin verran. Tosin jääpä sitten adminin pääteätväks mitä täälä puhutaan ja mitä ei, mutta muistaakseni tämä oli aika paljolti kielletty keskustelun aihe. Hiekkavalu ei ole sitten edes tollasten esineiten kohdalla hyvä vaihtoehto.
Kyllähän siitä saa tasaista pintaa, mutta toki aina on vaarana, että hivenen karisee irti tuota hiekkaa (tai jotain ylimääräistä tippuu päälle) ja ilmakuplat tietysti on yksi vaara myös. Mutta massa tuotantoon tuo on IMHO paras tapa.Rutabaga kirjoitti:hiekkavalu kuullostaa siltä että sillä ei saa aikaan tasaista pintaa edes vasaralla, mutta tuo vyönsolki näytti hyvin tasaiselta.
Ja oletan että herra baretulilla on käytännön kokemusta asiasta? Tuohan on IMHO juuri sopiva tuollaisten yksin kertaisten muotojen (esim. tein semmoisia kohtuullisen näköisiä kirveen riipusmalleja [oma design] yhdeksi kesäksi myyntiin) Tietenkin jos siihen aletaan laittamaan ylimääräisiä ulokkeita ja väkäsiä, niin silloin tuo "hiekkavalu" ei luonollisesti ole suositeltavaa.baretul kirjoitti:Hiekkavalu ei ole sitten edes tollasten esineiten kohdalla hyvä vaihtoehto.
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
-
hypsilurus
Itse lähtisin RTV-silikoni linjoille ja tekisin valut hartsista tai jopa hammaslääkärien käyttämästä kipsistä.
RTV= Room Temperature Vulcanising
Jos tuo malli on hyvin yksinkertainen niin se Sinooperin punainen kumi ajaa asian vallan mainiosti.
Muistat vaan käyttää jotain "mold release" ainetta niin saat ne valut helpommin ulos ja muotti kestää pidempään.
Bare.....älä nyt viitsi......
Totta hitossa täällä voi puhua siitä miten valaa omista originaaleista vaikka miljoona kopiota.
Ei näillä tekniikoilla saa tarpeeksi hyvää jälkeä GW figujen tuottamiseen.
Siinä vaiheessa kun joku alkaa täällä tiedustelemaan spincasting tekniikoista ja laitteiston hankintakulujen kuolettamisesta niin katellaan uudestaan.
Valaminen kuuluu olennaisena osana miniatyyriharrastukseen. Jos joku käyttää tietotaitoaan väärin niin se on ko. yksilön ja asianomistajan välinen asia.
M
RTV= Room Temperature Vulcanising
Jos tuo malli on hyvin yksinkertainen niin se Sinooperin punainen kumi ajaa asian vallan mainiosti.
Muistat vaan käyttää jotain "mold release" ainetta niin saat ne valut helpommin ulos ja muotti kestää pidempään.
Bare.....älä nyt viitsi......
Totta hitossa täällä voi puhua siitä miten valaa omista originaaleista vaikka miljoona kopiota.
Ei näillä tekniikoilla saa tarpeeksi hyvää jälkeä GW figujen tuottamiseen.
Siinä vaiheessa kun joku alkaa täällä tiedustelemaan spincasting tekniikoista ja laitteiston hankintakulujen kuolettamisesta niin katellaan uudestaan.
Valaminen kuuluu olennaisena osana miniatyyriharrastukseen. Jos joku käyttää tietotaitoaan väärin niin se on ko. yksilön ja asianomistajan välinen asia.
M
"Kaulaparta huohottaja"
-
baretul
Tokihan siihen saa nysvättyä vaikka mitä tilpehööriä, kunhan malttia on tehdäbaretul kirjoitti:Väität siis että voit tehä esim jotain hatun solkia jne, pieniä kelttikuvioita tolla hiekkavalulla ?, ei oikein mee läpi. Ja miten se voi olla hyvä massatuotantoon jos muotti hajoaa suht nopeasti.
Kunhan muotin "tukikehikko" kestää, niin kestää muottikin, sillä tuota hiekkaa voi kierrättää. Tosin siihen aina tulee semmoinen 1-5% menekki, kerran se hiekka pitää laittaa valun jälkeen aina uusiksi.
Itse tekisin (ja teenkin) yksinkertaiset asiat, kuten hatut, kipsistä.
Kipsivalu muovailuvahasta tehtyyn muottiin toimii ihanteellisesti, on halpaa ja helppoa. Itse olen tehnyt hattuja työntämällä hatullisen figun pään muovailuvahaan ja kaatamalla kipsiä negatiiviin ... sitten vaan vähän viilaa ja liimaa ja toisella figulla on pian samanlainen hattu. En todellakaan ymmärrä, miksi hattujen valamista varten pitäisi alkaa silikonimuottia itselleen tehdä, sen verran kalliita muottimateriaalit ovat.
Baretul väitti, että kopioita ei saisi tehdä ... lienee väärässä, sillä vielä toistaiseksi Suomessa noudatetaan Suomen tekijänoikeuslakeja, jotka mahdollistavat kopioiden teettämisen tai tekemisen omaan käyttöön. Ilmeisesit omasta käytöstä olisi tässä tapauksessa kysymys eikä jälleenmyynnistä. Tämä edellyttää tosin alkuperäisen kappaleen omistamista - muutoin syyllistyy piratismiin.
http://www.finlex.fi -sivuston tekijänoikeuslakien ja säädösten kohdista voi asian tarkistaa, tosin ei ehkä kannata tällä threadilla alkaa asiaa suomia ... sen verran hankalaa lakiteksti kuitenkin on.
Koska monista muista kohteista (äänilevyt tms) kopioita saa tehdä, niin en näe mitään perusteltua syytä, etteivätkö miniatyyrit kuuluisi tekijänoikeuslakien piiriin.
Kipsivalu muovailuvahasta tehtyyn muottiin toimii ihanteellisesti, on halpaa ja helppoa. Itse olen tehnyt hattuja työntämällä hatullisen figun pään muovailuvahaan ja kaatamalla kipsiä negatiiviin ... sitten vaan vähän viilaa ja liimaa ja toisella figulla on pian samanlainen hattu. En todellakaan ymmärrä, miksi hattujen valamista varten pitäisi alkaa silikonimuottia itselleen tehdä, sen verran kalliita muottimateriaalit ovat.
Baretul väitti, että kopioita ei saisi tehdä ... lienee väärässä, sillä vielä toistaiseksi Suomessa noudatetaan Suomen tekijänoikeuslakeja, jotka mahdollistavat kopioiden teettämisen tai tekemisen omaan käyttöön. Ilmeisesit omasta käytöstä olisi tässä tapauksessa kysymys eikä jälleenmyynnistä. Tämä edellyttää tosin alkuperäisen kappaleen omistamista - muutoin syyllistyy piratismiin.
http://www.finlex.fi -sivuston tekijänoikeuslakien ja säädösten kohdista voi asian tarkistaa, tosin ei ehkä kannata tällä threadilla alkaa asiaa suomia ... sen verran hankalaa lakiteksti kuitenkin on.
Koska monista muista kohteista (äänilevyt tms) kopioita saa tehdä, niin en näe mitään perusteltua syytä, etteivätkö miniatyyrit kuuluisi tekijänoikeuslakien piiriin.
Tässä saattaisi ehkä tulla vastaan se, että esim. äänilevyjä ei kuitenkaan tyypillisesti käytetä yhden käyttäjän toimesta montaa yhtäaikaa, figuja käytetään. Mutta tämä siis täysin arvailua, voi olla että figuja tosiaan saa kopioida omaan käyttöön.behemoth kirjoitti:Koska monista muista kohteista (äänilevyt tms) kopioita saa tehdä, niin en näe mitään perusteltua syytä, etteivätkö miniatyyrit kuuluisi tekijänoikeuslakien piiriin.
Siinä ei kyllä mielestäni ole mitään järkeä, että figufoorumilla ei saisi figujen tekemisestä puhua, ei kai kukaan voi väitää omaavansa sellaista valtaa, että muut eivät saa kilpailun kannalta tarpeellista tietoa levittää? Mielestäni ainoa, mihin GW:llä on valtaa, on puuttua siihen, että foorumi ei aktiivisesti levitä "näin kopioit GW:n figun" -ohjeita ympäriinsä. Ei kai siis itsetehtyjen figujen valmistamiseen kuitenkaan voida puuttua, saati tietoon, kuinka se tehdään. Mutta vastatkoon joku lakiviisas asiaan paremmin, minä en oikeasti asiasta paljonkaan tiedä.
Tekijänoikeuslaki ei tietääkseni erottele eri tyyppisiä tuotteita, vaan ne ovat vaan kaikki tekijänoikeuslain alaisia, joten niihin pätee yhteiset säännöt.Teräratas kirjoitti:Tässä saattaisi ehkä tulla vastaan se, että esim. äänilevyjä ei kuitenkaan tyypillisesti käytetä yhden käyttäjän toimesta montaa yhtäaikaa, figuja käytetään. Mutta tämä siis täysin arvailua, voi olla että figuja tosiaan saa kopioida omaan käyttöön.
Lakiteksti on monimutkaista ja ottaa huomioon kaikenlaisia omituisiakin seikkoja, mutta ei tälläistä erittelyä olisi mitään järkeä ryhtyä tekemään, tuotteita ja asioita on aivan liikaa karkasti jaoteltuinakin että niille voisi erillissääntöjä ryhtyä määräämään.
Omaankin käyttöön kopiointi on kyllä vähän harmaata aluetta sinänsä, koska harvoin kopio on pelkästään pelkästään yhden henkilön käytettävissä ja nähtävissä.
Epäilen kyllä vahvasti että bitsien valaminen, varsinkin konvertointitarkoituksiin kun kyseessä on kokonaan OOP armeija, olisi mitenkään kiellettyä. Varsinkin jos tekee muotin itse, mallista tai ilman.
Tehdäänhän sitä GSästäkin yhtälailla bitsejä figuille
-
baretul
jep ei ole kyse siitä mikä on oikein suomenlaissa, vaan siitä mikä on oikein täälä foorumilla. Mun muistaakseni ainakin vähän aikaa vielä sitten oli kiellettyä puhua valamisesta, ja jotkut huomauteli aika tiukasti kun edes vähän vihjaili siihen suntaan.
Niin asiasta kymmenenteen, hiekkavalu varmasti on kätevä, mutta itse olen kuullut siitä aika negatiivista, varsinki ihan siis figujen valamisen suhteen, jotain baseja sun muuta ihmiset on valanu siitä
.
.
Edit: jaahas se topicci tainnu poistua tuolta ylhäältä, joten täälä kai saa sitten puhua valamisesta.
.....
Eli joo http://www.micromark.com/ tuolta löytyy sellanen setti, joka maksaa joku 70E plus postikulut. Siinä tulee kaikki tarvitava silikonivaluun, jos haluaa ihan kunnolla tehdä noita. Kuulemma rackham tekee kyseisen setin avulla masterinsa (eli siis ne modellit millä sitten tehdään muotit). Toinen hyvä vaihtari on juuri toi sinoperin vai hobbypointinki silikoni, vaikkapa leegopalikoista duunaa sen muotin ympäryksen ja sitten valaa siihen 2 muotin puolikasta siihen.
Niin asiasta kymmenenteen, hiekkavalu varmasti on kätevä, mutta itse olen kuullut siitä aika negatiivista, varsinki ihan siis figujen valamisen suhteen, jotain baseja sun muuta ihmiset on valanu siitä
Jep figut on teoksia tietääkseni, eli siis jos lähdet pelailemaan jonnekkin rescastatulla armeijjalla, niin se on tietääkseni rikosbehemoth kirjoitti:Baretul väitti, että kopioita ei saisi tehdä ... lienee väärässä, sillä vielä toistaiseksi Suomessa noudatetaan Suomen tekijänoikeuslakeja, jotka mahdollistavat kopioiden teettämisen tai tekemisen omaan käyttöön. Ilmeisesit omasta käytöstä olisi tässä tapauksessa kysymys eikä jälleenmyynnistä. Tämä edellyttää tosin alkuperäisen kappaleen omistamista - muutoin syyllistyy piratismiin.
Edit: jaahas se topicci tainnu poistua tuolta ylhäältä, joten täälä kai saa sitten puhua valamisesta.
.....
Eli joo http://www.micromark.com/ tuolta löytyy sellanen setti, joka maksaa joku 70E plus postikulut. Siinä tulee kaikki tarvitava silikonivaluun, jos haluaa ihan kunnolla tehdä noita. Kuulemma rackham tekee kyseisen setin avulla masterinsa (eli siis ne modellit millä sitten tehdään muotit). Toinen hyvä vaihtari on juuri toi sinoperin vai hobbypointinki silikoni, vaikkapa leegopalikoista duunaa sen muotin ympäryksen ja sitten valaa siihen 2 muotin puolikasta siihen.
Viimeksi muokannut baretul, To 29.01.2004 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ööh. No taisin ymmärtää väärin tuon "laitonta" sanan tarkoituksen.baretul kirjoitti:... noita itse gw:een figuja, joka on taas laitonta, ja on vähän niin ja näin voiko täälä neuvvoa edes sellasta joka liittyy edes vähänki tohon suuntaan.
Ei tietenkään ole rikos pelata kopioilla, jos omistaa alkuperäiset !!
Yhtä vähän kuin on rikos soittaa kopioitua cd:tä autossa kavereiden kuullen, vaikka omistamansa alkuperäinen olisi hyllyssä.
Äh. Juuri tätä koetin välttää... ettei tästä tulisi tekijänoikeus-threadi. Olkoon minun puolestani. Minua ei kuitenkaan oikeudessa tulla tuomitsemaan siitä, että käytän mallien osien kopioita omissa konversioissani, joita teen ja joilla itse pelaan.
Viimeksi muokannut behemoth, To 29.01.2004 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
baretul
Heibehemoth kirjoitti:Ööh. No taisin ymmärtää väärin tuon "laitonta" sanan tarkoituksen.Tarkoitit siis "laitonta täällä foorumeilla puhua" ... kas kun en ymmärtänyt.
Ei tietenkään ole rikos pelata kopioilla, jos omistaa alkuperäiset !!
Yhtä vähän kuin on rikos soittaa kopioitua cd:tä autossa kavereiden kuullen, vaikka omistamansa alkuperäinen olisi hyllyssä.
- Cacodemoni
RTV-muottejen tekemisestä löytyy kohtalaisen hyvät ohjeet täältä. Itsellä olisi tarkoitus tehdä kopioita Warzone aseista jossain vaiheessa, kunhan saisin ensiksi hankittua Excelsiorin irtoaseita.
Viimeksi muokannut Cacodemoni, To 29.01.2004 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ja käsittääkseni juuri sellaisista oli puhe. Tokihan jos jotain figua aikoo itsessään valaa, niin silloin onkin kinkkisempi homma. Mutta kumminkin "yksinkertaisempien" valaminen on tuolla tapaa ehken edullisinta. Esim. juuri monenlaiset terä-aseet (saa jopa koristustakin nohevat säätää)baretul kirjoitti:Niin asiasta kymmenenteen, hiekkavalu varmasti on kätevä, mutta itse olen kuullut siitä aika negatiivista, varsinki ihan siis figujen valamisen suhteen, jotain baseja sun muuta ihmiset on valanu siitä.
Mutta noita tapoja on ihan hemmetin monia. Voihan jotkut alkaa säätämään perinteisimmillä tavoilla, kuten saven avustuksella
... hihi ... ja jotkut pitäytyvät tässä muovailuvahassa ja kipsissä 
Meinaan, että muovailuvahaa voin käyttää rajattomasti uudestaan, kipsi maksaa luokkaa euron kilo ja tekemiseen voipi saada menemään jopa minuutteja, jos mokailee (plus kipsin kuivumisaika).
Olen tosin tehnyt muovailuvahalla ja hartsillakin kohteita, joissa on niin heikkoja kohtia, ettei kipsi kestäisi.
Tein muuten aikanaan kokonaisen figun kopion kipsistä. Muotti oli kaksiosainen muotti muovailuvahasta ja figu oli WarZonen Dominic of Luna, joka oli sopivan helppo tehdä. Se onnistui aivan kohtuullisesti, vaikka olikin ihan vain harjoitelma.
EDIT: cacodemoni. mulla on noita irtoaseita (tuli aikanaan ostettua vuosia sitten) vielä jonkin verran tallella. jahka UWZ ilmestyy ja tuut pelailemaan, niin voinet niitä lainata
Meinaan, että muovailuvahaa voin käyttää rajattomasti uudestaan, kipsi maksaa luokkaa euron kilo ja tekemiseen voipi saada menemään jopa minuutteja, jos mokailee (plus kipsin kuivumisaika).
Olen tosin tehnyt muovailuvahalla ja hartsillakin kohteita, joissa on niin heikkoja kohtia, ettei kipsi kestäisi.
Tein muuten aikanaan kokonaisen figun kopion kipsistä. Muotti oli kaksiosainen muotti muovailuvahasta ja figu oli WarZonen Dominic of Luna, joka oli sopivan helppo tehdä. Se onnistui aivan kohtuullisesti, vaikka olikin ihan vain harjoitelma.
EDIT: cacodemoni. mulla on noita irtoaseita (tuli aikanaan ostettua vuosia sitten) vielä jonkin verran tallella. jahka UWZ ilmestyy ja tuut pelailemaan, niin voinet niitä lainata
Tarviiko tuossa käyttää jotain ainetta "mold releasena" ? Jos tarvii, mitä olet käyttänyt ?behemoth kirjoitti:... hihi ... ja jotkut pitäytyvät tässä muovailuvahassa ja kipsissä
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."