Ampumisesta
Ampumisesta
Rupesin tässä miettimään että ampuuko yhden ryhmän kaikki aseet "yhtä aikaa"?
Esimerkiksi jokin ryhmä - joka sisältää vaikkapa boltereita, plasma gunin ja heavy bolterin - valitsee kohteekseen jonkin transportin, ja pelaaja päättää heittää ensiksi plasma gunin osumisheitot. Jos plasma gun saa tuhottua transportin, saako muu ryhmä sitten ampua ajoneuvosta ulos tullutta ryhmää? Vai vaikuttaako koko ryhmän ampuminen vain siihen ajoneuvoon?
Entäpäs sitten saavatko armeijan muut joukot ampua tuhoutuneesta ajoneuvosta tullutta ryhmää saman ampumisvuoron aikana, vai tulevatko joukot ulos vasta ampumavuoron lopuksi?
Esimerkiksi jokin ryhmä - joka sisältää vaikkapa boltereita, plasma gunin ja heavy bolterin - valitsee kohteekseen jonkin transportin, ja pelaaja päättää heittää ensiksi plasma gunin osumisheitot. Jos plasma gun saa tuhottua transportin, saako muu ryhmä sitten ampua ajoneuvosta ulos tullutta ryhmää? Vai vaikuttaako koko ryhmän ampuminen vain siihen ajoneuvoon?
Entäpäs sitten saavatko armeijan muut joukot ampua tuhoutuneesta ajoneuvosta tullutta ryhmää saman ampumisvuoron aikana, vai tulevatko joukot ulos vasta ampumavuoron lopuksi?
Minä sanoisin että pitää, jos plasma gun on kantamalla.laticus kirjoitti:Muutetaanpa ampumajärjestystä: oletetaan, että kyseinen ryhmä ampuu rhinoa. Pelaaja heittää ensin noppia määrittääkseen heavy boltterin tulen vaikutuksen ja rhino tuhoutuu. Pitääkö pelaajan vielä ampua plasmagunilla (figulla riski kuukahtaa overheattiin), koska ampuminen on simultaania?
Tämä taisi joskus jäädä vähän auki, kun tätä keskusteltiin, muistelen, että yleinen kanta olisi, että plasman saa jättää ampumatta, kunhan ilmoittaa siitä ennen kuin yhtään laukausta on kyseisestä ryhmästä ammuttu. (Ja plasmaa ei sitten ammuta, vaikka muut aseet eivät kohdetta tuhoisikaan.)Strangten kirjoitti:Minä sanoisin että pitää, jos plasma gun on kantamalla.laticus kirjoitti:Muutetaanpa ampumajärjestystä: oletetaan, että kyseinen ryhmä ampuu rhinoa. Pelaaja heittää ensin noppia määrittääkseen heavy boltterin tulen vaikutuksen ja rhino tuhoutuu. Pitääkö pelaajan vielä ampua plasmagunilla (figulla riski kuukahtaa overheattiin), koska ampuminen on simultaania?
Näin ainakin itse olen pelannut, ja kukaan ei ole tainnut osoittaa mieltään siitä.
Mutta lisänä vielä sekin, että plasmahan ampuu, vaikka se ei olisi kantamalla, jos kerran ampumisen olet julistanut. (Ampuja kun ei välttämättä tiedä, onko kantamalla vai ei.)
Viimeksi muokannut Teräratas, Ma 09.02.2004 15:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jälkimmäinen tapa on mielestäni oikein, en oikein näe mitään järkeä muussa tulkinnassa. Jos ryhmä julistaisi ampuvansa rapid firellä, jäisikö heavyt ja assaultitkin sitten muuten ampumatta? Tuskin.Milkman kirjoitti:No tulipa mieleen tässä Rapid Fire aseista juttua, eli pitääkö ennen ampumista ilmoittaa että ampuu Jänis Tulella ja sitten mitata kuka yltää?? Vai ampuvatko kaikki 12" päässä olevat Jänis Tulta ja loput sitten normaalisti ??
Tässä siis varmaan haettiin sitä, että esim. viisi mariinia ampuu jänis tulelle ja vain kaksi ovat kantamassa, entäs muut kolme?Teräratas kirjoitti:Jälkimmäinen tapa on mielestäni oikein, en oikein näe mitään järkeä muussa tulkinnassa. Jos ryhmä julistaisi ampuvansa rapid firellä, jäisikö heavyt ja assaultitkin sitten muuten ampumatta? Tuskin.Milkman kirjoitti:No tulipa mieleen tässä Rapid Fire aseista juttua, eli pitääkö ennen ampumista ilmoittaa että ampuu Jänis Tulella ja sitten mitata kuka yltää?? Vai ampuvatko kaikki 12" päässä olevat Jänis Tulta ja loput sitten normaalisti ??
Eli vain kaksi ampuu ja kolmen muun kudit jäävät lyhyiksi.
Tai näin minä ainakin asian ymmärsin...
U fail.
Me olemme ainakin käyttäneet sellaista house-rulea, että tulikäskyn jälkeen mitataan etäisyydet ja ammutaan mahdollisimman tehokkaasti, eli kantamasta riippuen osa voi ampua sen kaksi kertaa kun taaimmaiset ampuu vain kertaalleen.MagnuM kirjoitti:Tässä siis varmaan haettiin sitä, että esim. viisi mariinia ampuu jänis tulelle ja vain kaksi ovat kantamassa, entäs muut kolme?
Jep, ymmärsin mitä tarkoitettiin, en vain ymmärrä mistä tuollainen esittämäsi logiikka on peräisin.MagnuM kirjoitti:Tässä siis varmaan haettiin sitä, että esim. viisi mariinia ampuu jänis tulelle ja vain kaksi ovat kantamassa, entäs muut kolme?
Sääntökirja sanoo:
"If unit armed with rapid fire weapons remains stationary each model can shoot twice at targets up to 12" away or once at targets over 12" away."
Itse ainakin tulkitsen tuon niin, että valinta on model kohtainen, eli jokainen model päättää kumminko ampuu. Ja koska kantama mitataan kun unitin ampuminen on julistettu, on mahdollista mitata kuka rapidfirettää ja kuka ei. (Tiedä sitten taas, voiko tuon jotenkin muutenkin tulkita, minun mielikuvitus ei riitä.)
Ainahan tulkita voi, esimerkiksi siten että ammunta julistaessa pitää ilmoittaa kuka ampuu kahdesti 12" ja kuka kerran pidemmälle. Tällaisia tulkintoja on tullut vastaan, ei siinä hirveästi mielikuvitusta tarvita.Teräratas kirjoitti:Ja koska kantama mitataan kun unitin ampuminen on julistettu, on mahdollista mitata kuka rapidfirettää ja kuka ei. (Tiedä sitten taas, voiko tuon jotenkin muutenkin tulkita, minun mielikuvitus ei riitä.)
-
ChildGamez
Tulkitsen asian näin Rulebookin perusteella:
-Jokaisen modelin (mielestäni kaikki ryhmässä olevat rapid fire asetta kantavat) voivat ampua joko 2*12" tai kerran yli 12". Mielestäni tämä tarkoittaa, että kaikkien on ammuttava samalla tavalla. Näin tulkiten on myös helpompi mitata, ketkä ovat rangen sisällä ja peli nopeutuu ja yksinkertaistuu. Mites tämä muuten sujuu turnauksissa?
-mielipiteilläni ei kyllä ole varmaan paljon painoa kun olen vasta (taas) alkamassa 40k (uudestaan)-
-Jokaisen modelin (mielestäni kaikki ryhmässä olevat rapid fire asetta kantavat) voivat ampua joko 2*12" tai kerran yli 12". Mielestäni tämä tarkoittaa, että kaikkien on ammuttava samalla tavalla. Näin tulkiten on myös helpompi mitata, ketkä ovat rangen sisällä ja peli nopeutuu ja yksinkertaistuu. Mites tämä muuten sujuu turnauksissa?
-mielipiteilläni ei kyllä ole varmaan paljon painoa kun olen vasta (taas) alkamassa 40k (uudestaan)-
A person can't defeat loneliness.
Waiting for the rising of Chaos Dwarfs
Waiting for the rising of Chaos Dwarfs
- The Captain
- Valvoja
Aian olen pelannut siten, että ryhmä julistaa ampumisensa kohteen, jonka jälkeen mitataan "toi ja toi yltää ampumaan kaks kertaa, loput ampuu kerran". Tähän asti ei kukaan vastustajistani ole eriävää tulkintaa esittänyt.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Mutta koska mittaus tehdään silloin kun unitin kohde on julistettu, ei mikään säännöissä _kiellä_ mittaamasta samalla, mikä model on rapid fire kantamalla ja mikä ei. Tässä vaiheessa kun kuitenkin mitataan, mitkä modelit ovat kantamalla, ja mitkä eivät.Vader kirjoitti: Ainahan tulkita voi, esimerkiksi siten että ammunta julistaessa pitää ilmoittaa kuka ampuu kahdesti 12" ja kuka kerran pidemmälle.
Ymmärtäisin toisen tulkinan, jos rapid fire säännöissä selvästi sanottaisiin, että sinun on ennen ampumista kerrottava, kumminko olet ampumassa.
Mutta jos nyt jonkun perusteen tuolle toiselle näkökulmalle löydät, niin mielelläni toki sen näkisin. Itse en vain moista löytänyt.
Ja kuten herra Kapteenikin omalta osaltaan sanoi, en minäkään muista koskaan tuosta tulkinnasta mitään valitusta kuulleeni.
Ja niille jotka eivät tiedä niin muistuttaisin että rapid firen tappiot voi poistaa vain 12" kantamalta. Eli jos esmes rapid fire kantamalla on plasma gun ja 2 bolter jätkää ja kohteita sillä 12" on vain 1 niin vain se yksi voi kuolla, voisi ollakkin järkevää ampua bolttereilla normaalistiThe Captain kirjoitti:Aian olen pelannut siten, että ryhmä julistaa ampumisensa kohteen, jonka jälkeen mitataan "toi ja toi yltää ampumaan kaks kertaa, loput ampuu kerran". Tähän asti ei kukaan vastustajistani ole eriävää tulkintaa esittänyt.
Tuota voi myös hyvin käyttää assaultin estossa jalkaväkeä vastaan. Jos 4 äijää 12" päässä ja rapid firellä tapat nuo 4 ei vihollinen(ilman fleet of foottia) pääse kimppuun vaikka mitä tekisi. Tuota voi hyödyntää myös liikkumalla sopivalla tavalla että vain pari vihollista on kantamalla. Voittaa aikaa ja tappaa muutaman figun mistä on apua kun lähitappelu lopulta koittaa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
En väitäkään itse tulkinneeni sääntöjä noin, olen vain sellaisiinkin tulkintoihin törmännyt. Sääntöjen loogisuus ja selkeys on kuitenkin sitä luokkaa, etten yhtään ihmettele hieman erikoisempiakin tulkintoja.Teräratas kirjoitti:Mutta koska mittaus tehdään silloin kun unitin kohde on julistettu, ei mikään säännöissä _kiellä_ mittaamasta samalla, mikä model on rapid fire kantamalla ja mikä ei. Tässä vaiheessa kun kuitenkin mitataan, mitkä modelit ovat kantamalla, ja mitkä eivät.
Ymmärtäisin toisen tulkinan, jos rapid fire säännöissä selvästi sanottaisiin, että sinun on ennen ampumista kerrottava, kumminko olet ampumassa.
- Master Calgar
Strangten kirjoitti:Minä sanoisin että pitää, jos plasma gun on kantamalla.laticus kirjoitti:Muutetaanpa ampumajärjestystä: oletetaan, että kyseinen ryhmä ampuu rhinoa. Pelaaja heittää ensin noppia määrittääkseen heavy boltterin tulen vaikutuksen ja rhino tuhoutuu. Pitääkö pelaajan vielä ampua plasmagunilla (figulla riski kuukahtaa overheattiin), koska ampuminen on simultaania?
Jaahas, eli siis: Pelaaja voi AINA itse määrätä, millä aseilla ampuu. Ei ole pakko ampua plasmagunilla, jos ei halua. Esim devastatorit, joilla on 4 plasmacannonia voivat aina päättää, että "hei, emmepä ammukkaan noita vaarallisen näköisiä jumppack tyyppejä tappavilla plasmacannoneillamme, vaan annamme kavereiden ampua ritsoillaan, joita myös bolteriksi kutsutaan...". Siis valinta on pelaajalla, millä aseilla hän ampuu. Mutta muuten ampuminen on samanaikaista. Eli jos päättää ampua kaikilla aseillaan, tekee hän sen samanaikaisesti.