WWII aiheiset pelit

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Mordekai

Viesti Kirjoittaja Mordekai »

Mielenkiintoista seurata tuota skaalakeskustelua. 1:1 tuntuu olevan monille suoranainen fetissi, mutta itse voisin suositella hieman korkeampaa abstraktion tasoa - ainakin jos haluaa pelata yhtään suurempia pelejä. Itse ajattelen pelejä yleensä siitä näkökulmasta, minkä kokoisen yksikön johtajan housuihin pelaaja asetetaan. Harvoissa peleissä tämä tulee oikein kouriintuntuvasti esiin, mutta joissakin ainakin.

Jos pidetään hyvänä nyrkkisääntönä "alaisen alaisen"-tarkkuutta, niin mielestäni päästään lähelle oikeaa skaalausta. Eli jos halutaan pelata komppaniatason peliä, käsitellään joukkueita, mutta pelaajan päällikön asemassa on oltava ryhmistään perillä. Silloin pienin pelimerkki voisi olla ryhmä, ja jos sitä halutaan tappaa osittain, voi se koostua useammasta palikasta (3-5 voisi olla järkevä määrä, 10 ehdottomasti liikaa). Joukkueenjohtaja johtaa ryhmiään, mutta yksittäiset miehet saattavat tässäkin skaalassa olla turhan tarkkoja, ryhmät kun eivät noudata tuota yleistä sotilaallista kolmijakoa, vaan koostuvat siitä noin kymmenestä taistelijasta. Ehkä joku tst-pari / partio olisi joukkuetason pelissä hyvä vaihtoehto, joskin 1:1 toimii myös - Battlegroundissa alkoi kyllä jo joukkue tuottaa työtä, kun aina joku oli rähmällään, jollain oli ase jumissa ja mitä siinä nyt aina olikin huomioitavaa.

Monta ukkoa alustalla mahdollistaa myös hyvin niiden realisimpien asentojen käyttämisen, eli makaavat ukotkin pääsevät ruotuun - VC:n ansiokkaat ryhmät näyttävät hyviltä (etenkin hurmahenkinen aliupseeri korpossa). Skaalaus on tietysti makuasia, mutta paremmin saa yleensäkin figut käytettyä, kun ne ahtaa suurelle alustalle kaltaistensa seuraan. Pölhömmätkin asennot menevät suuressa joukossa.

Ilmatuen ja 1:1 skaalan sovittaminen samaan peliin II maailmasodan ollessa kyseessä tuntuu aika hullulta. Eivät ne maataistelukoneet aivan ensimmäisten sotilaiden tasalla pörränneet, eiköhän iskuportaan ollessa kiväärinkantaman päässä koneet olleet siirtyneet pääasiassa eristämiseen ja takalinjojen joukkojen kurittamiseen. Pelissä - jos nyt alle divisioonatason pelissä mitään pelaajan hallussa olevaa ilmatukea nyt oikein perustellusti voi ollakaan - ilmavoimat voisivat vähentää vastustajan off-board tykistöä ja mahdollisia reservejä. Tosin silloin menettää lentsikoiden mallailun mahdollisuuden.

Joka tapauksessa ilo taas nähdä historiallistenkin pelien lisäävän suosiotaan. Pistän jossain vaiheessa (ei ihan lähitulevaisuudessa) Murtokohdankin jotenkin saataville, mikäli joku nauttii todella ankeista sotapeleistä.
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

Mordekai kirjoitti: Joka tapauksessa ilo taas nähdä historiallistenkin pelien lisäävän suosiotaan. Pistän jossain vaiheessa (ei ihan lähitulevaisuudessa) Murtokohdankin jotenkin saataville, mikäli joku nauttii todella ankeista sotapeleistä.
Yhden pelin murtokohtaa pelanneena voisin sanoa olevani erittäin innokas saamaan käsiini uutta painosta. Eino on kovasti kehunut pelin edistyvän ja kehittyvän. Voin hyvin uskoa.

Murtokohta kuvaa peliä niin paljon eri suunnalta, kuin muut pelaamani peli, että sen pelaamiseen tarvitaan kyllä aivan toisenlaista asennetta. Hienoa, että kaikki pelit eivät kangistu samaan muottiin (ihan kun meikäläinen olisi muka kaikkia pelejä pelannut...). Laita toki viestiä, kun murtokohtaa on taas saatavilla uutena painoksena.
Hamara

Viesti Kirjoittaja Hamara »

Juuso kirjoitti:Karikatyyrejä? Ei suinkaan, paitsi tietysti Britannian isopää-lapsukaiset, joita en kyllä aio ottaa myyntiin. :o)

Kyllä nämä metalliset sotilaat on aivan yhtä realistisen näköisiä kuin muovisetkin. Voidaan tietysti sanoa, että muovisissa on paljon ohuemmat esmes kiväärinpiiput, mikä on kyllä totta. Muovi materiaalina sallii paljon hennompien osien tekemisen. Ja siinä mielessä metallisia voi sanoa karikatyyreiksi, että esim. nuo mainitut kiväärinpiiput eivät ole mittakaavassa.

Toisaalta, kuinka kauan nuo muoviset kiväärinpiiput säilyy ehjänä pelikäytössä? Ehkä about 2 minuuttia. Metalli sen sijaan kestää paremmin.

Muutenkin mun mielestä muoviukot näyttää niin hiton neutraaleilta verrattuna metallisiin. Totuus on, että metalliset sotilaat näyttävät paljon paremmilta kuin muoviset. Jos tällä perusteella haluat kutsua metalliminiatyyrejä karikatyyreiksi, niin ok.

En edes viitsi alkaa puhua muovisten ukkojen maalaamisesen tuskasta.
Juuri tuota tarkoitinkin. Siis niitä isopäitä =). Lyhyet kiväärinpiiput kyllä sulatan.
Ja metalliset on tsiljoona ja yksi kertaa ilmeikkäämpiä kuin muoviset. Ja yksityiskohtia on muuten (kai) enemmän.
Muoviukoissa on aina jotain muovinrääppeitä, en noita 1:72 skaalan figuja ole jostain syystä VIELÄKÄÄN tajunnut tilata.

VC:n ukot ryhmissä baseilla makaamassa näyttivät ihan überhienoilta. Tämä kyllä nostaa pisteitä FoW:lle, kun en ole VIELÄKÄÄN päättänyt minkä sääntökirjan hankkisin. Onkohan Battlefrontin Flames of War -figut metallisia?
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

Hamara kirjoitti:Onkohan Battlefrontin Flames of War -figut metallisia?
On, mutta itse en kyllä niitä lähtisi hankkimaan, koska ne ovat skaalaltaan ikävää 15mm:stä, johon ei oikein muiden valmistajien figuja saa. Ja jos kerta Battlefront ei ole halukas antamaan tuotteitaan nettimyymälälle suomessa, niin tilaaminen tulee tolkuttoman kalliiksi. Suosittelisin FoW:tä 1/72(~20mm) figuilla. Rivimiehiä saa hankituta 5e 50 kpl kun taas erikoisempia ukkoja voi ostaa metallisia vaikkapa Juuson shopista, kunhan se aukeaa.
Hamara

Ääh. Törmäsin jokin aika sitten värikarttaan, jossa väreille oli annettu niin Revellin kuin Humbrolin värinumerot. Nyt en vain enää muista missä se oli.=( Tai sitten olen vain uneksinut. Olisin kiitollinen jos joku ystävällinen sielu voisi laittaa tänne linkin ko. sivusta.
Näiden värien vertaaminen esmes Citadelin värien kanssa taitaa olla jo mahdotonta...(emali - akryyli).

Joku saattaa pitää tätä jokseenkin off-topicina, mutta mielestäni tämä sivuaa aihetta hyvinkin läheltä, koottavia kun tässä käytetään kalustona. Enkä viitsinyt perustaa koottavamaaleille omaa threadia.
VC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VC »

http://www.battlefront.co.nz/Magazine.asp?SectionID=28

Tuolta löytyy läjäpäin todela hyviä artikkeleita ja maalausoppaita. Myös noita värikarttoja löytyy.
Hamara

Palautinpa tämänkin aiheen taas esille.
Olen miettinyt miten tuo yllätyshyökkääminen oikein tapahtuu. Suoritetaanko pelin siirrot toiselta pelaajalta piilossa samalla kirjaten ne ylös tai kolmannen henkilön valvoessa vai miten? Esimerkkinä: A haluaa lähettää pienen partion tuhoamaan vihollisen strategisesti tärkeitä kohteita. A pitää joukkonsa näkösuojassa vihollisen joukoilta. B:llä on ongelma. Hän itse näkee lähestyvän partion mutta yksikään hänen joukoistaan ei. Mitä B siis tekee? Pitääkö hänen heittää noppaa siitä, että "saako hän nähdä" lähestyvät joukot vai ei? Vai voiko pelaaja vain kylmästi tuhota piilossa ovat joukot? Vai pitääkö vain suosiolla jättää yllätysiskut pois ja keskittyä yksinkertaiseen taisteluun.

Kuulostaa varmaan aika tosikkomaiselta ja vanhakantaiselta toi teksti tuolla ylhäällä. :)
Egi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Egi »

Hamara kirjoitti:Palautinpa tämänkin aiheen taas esille.
Olen miettinyt miten tuo yllätyshyökkääminen oikein tapahtuu. Suoritetaanko pelin siirrot toiselta pelaajalta piilossa samalla kirjaten ne ylös tai kolmannen henkilön valvoessa vai miten?
Tosiaan, keinoja on monia. Yleensä mukana on kolmas pelaaja eli pelinjohtaja joka määrittelee tarkemmin mikä näkyy ja mikä ei. Yleinen metodi ainakin Battlegroundissa täällä päin on seuraava:

Hyökkääjä merkitsee karttaan mihin hänen joukkonsa liikkuvat ja mitä reittiä pitkin. Tämän jälkeen pelinjohtaja tarkistaa että näkyvätkö joukot puolustajille ja mittaa/heittelee heittoja tarpeen mukaan. Itse asiassa on aika yleistä että molemmat osapuolet ovat piilossa toisiltaan ja liikkuvat karttojen avulla kunnes yksiköt havaitsevat toisensa. Tämän jälkeen yksiköt laitetaan kentälle ja taistelu alkaa.
Hamara kirjoitti: Pitääkö hänen heittää noppaa siitä, että "saako hän nähdä" lähestyvät joukot vai ei? Vai voiko pelaaja vain kylmästi tuhota piilossa ovat joukot?
Useimmissa peleissä on juuri säännöt joilla simuloidaan sitä että joukot kentällä eivät havaitse kaikkea mitä pelaaja havaitsee. Havaintoheittojen onnistumismahdollisuuteen vaikuttaa luonnollisesti se että onko kohde metsässä, ampuuko kohde ja vastaavat. Tällöin voidaan pitää kaikkia joukkoja kentällä pelinjohtajan valvoessa etteivät osapuolten joukot toimi epärealistisesti telepaattisten havaintojen perusteella. Jos joukot eivät ole nähneet vihollisia, ei niitä voi ampua eikä voi alkaa ryhmittymään "vahingossa" sopiviin ampuma-asemiin.

Tosin yleensä pelaajatkin ovat sen verran kehittyneitä ettei mitään pelinjohtajaa tarvita. Kun kaikki tajuavat että miten joukot toimisivat oikeasti ei synny mitään epärealistisia "nää ampuu noi" vedätyksiä.
- Egi
Juuso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Pientä päivitystä edellisiin ilmoituksiini: avaan verkkokaupan sivut tämän viikon aikana, samoin ensimmäiset tilaukset saapuu tällä viikolla.

Ensimmäisenä ehti 'I Ain't Been Shot Mom' WWII säännöt. Tämä on erittäin mielenkiintoinen omakustanne-julkaisu, josta löytyy armeijalistat mm. Talvisotaan. Se on tarkoitettu lähinnä 15mm tai 20mm ukoille ja on 1:1 komppaniatason peli. Saanut oikein hyviä arvosteluja ulkomailla.

Armeijalistat myydään erikseen ja niitä julkaistaan koko ajan lisää, uusin on Balkanin kärhämöitä koskeva lista.

Kirjoitan sivuilleni esittelyn ja peliraportin kevään kuluessa. Kiinnostunueet ottakoon yhteyttä.
Hamara

Kuinka paljon Juuso tiedät noista kirjoista? Pystytkö suosittelemaan jotakin ja paljonko maksaa?

Olen nääs erittäin sekaisin siitä että minkä noista hankkisi...=)
Juuso
Viesti:

Mulla ei ole kokemusta Flames of Warista, enkä sitä saa myytäväksikään, joten sen hankkiminen voi olla hankalaa. Sun pitäis tilata se Uudesta Seelannista taikka sitten joltain jälleenmyyjältä lähempää. Pelinä se on kuulemma kai vähän kuin pelaisi Epic:iä taikka muuta GW:n peliä. No niin ainakin sanovat.

Sitten joku mainitsi Battlegroundin mutta sitä ei tahdo saada enää ja muistaakseni siinä oli aika paljon taulukoita, eli pelinä se oli aika kömpelö mutta tarkka.

Myyjänä tietysti suosittelen niitä pelejä joita minulta saa, kuten tuo I Ain't Been Shot Mom, mutta kyllä se on saanut hyviä arvosteluja brittilässä. Sääntökirjan hinta on 14,70 ja armeijalistat 6,85 ja 9,20. Eli ei nyt mitenkään hirveän kalliita. Pelille on mukavasti tukea Yahoo Groupsin ryhmässä ja uutta lisäkamaa tulee koko ajan.

Näitä ja muita pelejä valitessa kannatta siis miettiä muutamaa seikkaa: ensinnäkin missä mittakaavassa haluaa pelata, 15mm, 20mm vai 28mm (tai jossain muussa.) Sitten pitää funtsata taistelujen mittakaavaa, haluaako pelata 1:1 pelejä (1 mies=1 malli) ja millä komentotasolla: joukkue, komppania, pataljoona yms. Mitä suurempi ukkojen koko, sen pienempi komentotaso, yleensä ottaen. Riippuu tietty pöydänkin koosta. Pelisääntöjen monimutkaisuus ja selkeys on sekin yksi tärkeä seikka.

Yhtä tai kahta peliä kokeilemalla, huomaa kyllä aika nopeasti minkä tyyppisestä pelistä pitää ja sitten onkin paljon helpompaa valkata se mieluisin peli.
Hamara

Minä ainakin olen varma asiakas kun tuo nettikauppasi tulee toimintaan. Noi ei skirmish -pelit vaikuttavat lievästi epäuskottavilta. IABSM:n sääntökirjan hommaan. Miksi kaksi eri hintaista armeijalistaa?

Flames of War siintää vielä jossain kaukana, kaukana tulevaisuudessa...

Miten muuten olette alunperin kiinnostuneet WW2:sesta miniatyyristrategiapelinä (<--sanahirviö) ?
Juuso
Viesti:

Joo, kahden hintaisia siksi, koska 'Drang nach Osten,' Itärintama -39-42 on kalliimpi kuin muut. Varmaan siksi kun se on ainakin tuplasti paksumpikin. Eli ainoastaan tuo lisäosa on kaliimman hintainen.

Peliä voi kyllä multa tilata jo nyt, vaikka itse verkkosivut ei ihan vielä ole valmiina.

Mulle ainakin 2. Maailmansota on aina ollut se kiinnostavin ajanjakso. Kaipa luin liikaa korkkareita ja leikin Airfixeillä lapsena!? Muut historialliset ajanjaksot ei vaan ole napannut.

Varmaan ainoa syy miksi jaksoin 40K:takin pelata, Imperial joukoilla tietty, oli se, että niihin oli häpeämättä lainattu kaikenlaisia WWII-aineksia.

Fantasia-aiheiset pelit onkin sitten luku sinänsä.
Hamara

Juuso kirjoitti:Joo, kahden hintaisia siksi, koska 'Drang nach Osten,' Itärintama -39-42 on kalliimpi kuin muut. Varmaan siksi kun se on ainakin tuplasti paksumpikin. Eli ainoastaan tuo lisäosa on kaliimman hintainen.
Siis mitä tuosta ymmärsin niin perusarmeijalista on se halvempi ja itärintamajuttu on vain lisäosa ja kalliimpi.
...vai?
Juuso
Viesti:

Kirjoitin viestin kiireessä, joten sori jos oli hiukka epäselvä. Eli:

IABSM perussäännöt 14,70

Lisäosat:
Drang Nach Osten (Itärintama 1939-42) 9,20
Battle for Liberation (Länsi Eurooppa 1944-) 6,85
Sieg Im Westen (France & Low Countries 1940) 6,95
Afrika Korps (Italia, Saksa, Tommyt jne) 6,95
Fire & Ice (Talvisota & Norja 1940) 6,95

Juuri ilmestyi kuulemma Balkanin jupinat mutta se ei kerinnyt tähän tilaukseen.

Sain muuten juuri paketin Skytrexiltä, mukana saksalaisten kissaeläimistä Tiikeri II (löytyy sekä Porschen että Henschelin torniversiot), Sturmtiikeri, Jagdtiikeri, Jagdpanther, Panther G. Venäläisistä löytyy JSII ja T34/85, jenkeille Pershing ja Chaffee. Nämä näin aluksi, lisää tulee myöhemmin.

Lisäksi sain erän siirtokuvia eri maille, sekä tiettyjen maiden eliittiyksiköille. Nämä muuten 20mm eli 1/76 skaalassa.

Verkosta löytyy ihan kohta.
Juuso
Viesti:

Ai niin, edelliseen vielä, että peruskirjassa ei ole armeijalistoja ollenkaan, vaan ne on kaikki noissa lisäosissa, kussakin molempien puolien joukot ja lisäsäännöt.
Hamara

Äkkiä nyt kirjoitan. Minkä kokoinen "pelilaudan" olisi hyvä olla ja mitä suosittelette?
SupraJohde

Viesti Kirjoittaja SupraJohde »

Itse olen tehnyt kaverin kanssa oman figupelin. Figut ovat tavallisia muovisotilaita ja sääntöinä käytetään 40k ja fb sääntöjä. Tietenkin jotain omiakin on lisätty. Mutta kaikki statsit on keksitty itse. Aah että olen ylpeä.
-Litsis Lätsis lepakko, nouda mulle kepakko.

Viesti Kirjoittaja avatar3 »

SupraJohde kirjoitti:Itse olen tehnyt kaverin kanssa oman figupelin. Figut ovat tavallisia muovisotilaita ja sääntöinä käytetään 40k ja fb sääntöjä. Tietenkin jotain omiakin on lisätty. Mutta kaikki statsit on keksitty itse. Aah että olen ylpeä.

cihdoin asia josta olla ylpeä!!!!
Valtsu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtsu »

Onko pienoismallit taas in? minun koko figu harrastus lähti niistä ja sitten löysinkin GW:n ja harrastus muuttui hiukan kalliimaksi, häiskää eikun olin ostanut yli 1000 pienoismalli eikä koskaan tarvinnut ajatella että menee ehkä hiukan liikaa rahaa... kavereiden kanssa niillä pelattiinkin mutta aika yksinkertaisilla säännöillä.
Lalalaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”