Säännöt ovat soosia

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Grond kirjoitti:Ja kuinka ollakaan, viimeksi kun asian tarkistin pelaaminen ei ole minkään lain tai säädöksen perusteella pakollista :). Figupelisääntöjä on muitakin kuin GW, hyvin realistisiakin. Ei kun tutustumaan, jos on tarvetta.
Mutta onko se erikseen sallittua?
zqmfgb
tneva82

Re: ...

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Henri kirjoitti:
tnevva86 kirjoitti:Sanotaanko siellä että saat? Nimittäin se ratkaisee. Mitä sääntökirja SALLII tehdä. EI niin että se mitä ei erikseen kiellä on sallittua.
Missä niin lukee? Lööperiä. (Ja siltä varalta että jossain lukisikin, pitäisi etsiä kaikenlaista minkä tekemisen voisi tuolla porsaanreiällä kieltää.)
Hyvä on sitten. Tiedänpä sitten miten voittaa seuraava turnaus :D Julistan vain itseni voittajaksi ja heps. Palkintopytti on minun...

Siis hei haloo maa kutsuu...
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Henri Ketonen

tneva82 kirjoitti:
Henri kirjoitti:
tnevva86 kirjoitti:Sanotaanko siellä että saat? Nimittäin se ratkaisee. Mitä sääntökirja SALLII tehdä. EI niin että se mitä ei erikseen kiellä on sallittua.
Missä niin lukee? Lööperiä. (Ja siltä varalta että jossain lukisikin, pitäisi etsiä kaikenlaista minkä tekemisen voisi tuolla porsaanreiällä kieltää.)
Hyvä on sitten. Tiedänpä sitten miten voittaa seuraava turnaus :D Julistan vain itseni voittajaksi ja heps. Palkintopytti on minun...

Siis hei haloo maa kutsuu...
Minä julistan ensin, ja julistukseen kuuluu kohta "muut eivät saa julistaa itseään voittajiksi".

(Ei olisi varmaan ikinä pitänyt lukea sitä Munchkinia...)
zqmfgb
niblebitzer
Chaosboyz Crew

Viesti Kirjoittaja niblebitzer »

Henri kirjoitti:
Deetwo kirjoitti: Pelin sääntöjä, kuten esim. lakia täytyy osata lukea myös sen hengen mukaan, eikä pelkän kirjaimen mukaan.
Kirjain on se absoluuttinen GW:n peleissä, ja sitten kun powerpelaaja kävelee turnauksessa vastaan sille on ihan turha puhua mistään "hengestä".
Ja nämä innovatiiviset sääntölakimiehet tunnetusti juoksevat alasti ympäri Servin mökkiä, kun tuomari kutsutaan paikalle.

Tämä koko keskustelu siinä muodossaan, kun on ollut, on aivan järjetön. Toki säännöissä on puutteita ja porsaanreikiä, eikä niistä sivistyneesti keskustelemisessa ole mitään pahaa. Onneksemme on olemassa vapaus valita, kenen kanssa turnauksen ulkopuolella pelaa, eikä mikään estä turnauksen järjestäjiä valikoimasta turnaukseen osallistuvia pelaajia. Onneksemme niin ei ole vielä tarvinnut tehdä.

-Eikka
- The number of people watching you is directly proportional to the stupidity of your action.

http://lunatix.epixx.org/
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Henri. Ihan uteliaisuuttani. Kehitteletkö omia sääntöjä fantasy battlen puolellakin? Ei siellä missään sitä kielletä(saatika lukemattomia muita juttuja. FB on samanlainen kuin 40k siinä suhteessa...Mutta miksi vain kritisoida 40k:ta kun FB:ssä on sama juttu?) joten siitä vaan omia sääntöjä kehittelemään keskellä turnausta(joo nää night gobbot omaa ultra-terrorin. Kaikki 40" päässä juoksee automaattisesti karkuun eikä rallyta koskaan...)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
del Rey

Viesti Kirjoittaja del Rey »

Henri kirjoitti:
tneva82 kirjoitti:Hyvä on sitten. Tiedänpä sitten miten voittaa seuraava turnaus :D Julistan vain itseni voittajaksi ja heps. Palkintopytti on minun...
Minä julistan ensin, ja julistukseen kuuluu kohta "muut eivät saa julistaa itseään voittajiksi".
Väitelkääpä pojat vielä siitä, että kumman isä on parempi! Tämä koko keskustelu on IMHO aivan älytön...
Chapter Master of the Ambassadors Space Marine Chapter.
Henri Ketonen

tneva82 kirjoitti:Henri. Ihan uteliaisuuttani. Kehitteletkö omia sääntöjä fantasy battlen puolellakin? Ei siellä missään sitä kielletä(saatika lukemattomia muita juttuja. FB on samanlainen kuin 40k siinä suhteessa...Mutta miksi vain kritisoida 40k:ta kun FB:ssä on sama juttu?) joten siitä vaan omia sääntöjä kehittelemään keskellä turnausta(joo nää night gobbot omaa ultra-terrorin. Kaikki 40" päässä juoksee automaattisesti karkuun eikä rallyta koskaan...)
En ole fantasyn sääntökirjaa niin paljoa jaksanut lukea et olisin siitä jaksanut porsaanreikiä etsiä.

Enkä minä näin siis pelaa (pisteet kaikille kieli poskessa kirjoitetun tekstin ymmärtämisestä".
zqmfgb
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Henri kirjoitti:En ole fantasyn sääntökirjaa niin paljoa jaksanut lukea et olisin siitä jaksanut porsaanreikiä etsiä.
Enkä minä näin siis pelaa (pisteet kaikille kieli poskessa kirjoitetun tekstin ymmärtämisestä".
Eivät kyllä oikeastaan ole porsaanreikiä vain vaan yksinkertaisesti mielivaltaisia tulkintoja.
Sotussa ei voi koskaan tietää onko ihminen tosissaan vai ei, usein saa tosissaan kirjoitettujakin omituisia asioita lukea täältä.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Kirjain on se absoluuttinen GW:n peleissä, ja sitten kun powerpelaaja kävelee turnauksessa vastaan sille on ihan turha puhua mistään "hengestä".
No tälläisiä powerpelaajia ei sitten ole ainakaan turnauksissa pärjännyt jos niitä on jollekkin vastaan tullut. Eli minulle on kieltämättä ainakin aika turhaa alkaa jotain fluffia sääntöjen tilalle tyrkyttämään, mutta järkevällä keskustelulla (johon sisältyy siis myös järjen käyttö) olen itse ainakin onnistunut kaikki kiistat tähän asti ratkaisemaan... (lukuunottamatta ruotsin fb gt:n best general pystin voittajaa vastaan joka tulkitsi sääntöjä täysin mielivaltaisesti ja jonka Alessio haukkui käytännössä täydeksi idiootiksi)
Powerpelaajana itseäni kuitenkin pidän koska teen armeijoita tehon perusteella.
Jotkut unohtavat, että peliä ei kuitenkaan pelata säännöillä, vaan sääntöjen mukaan... jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Marko
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Powerplay pelaajat, jotka rupeavat tuollaista änkyttämään saavat painavinta sääntöä, nyrkkiä. Jos joku tuollaista rupeaisi sönköttämään jossain turnauksessa, niin tuhoaisin sen figut saman tien.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Muuten, en ole koskaan tavannut tälläistä pelättyä "powerpelaajaa", joka pelaa kaikki pelinsä hampaat irvessä vain ja ainostaan voitto mielessä, ja huijaa ja taivuttelee sääntöjä kaiken aikaa omaksi edukseen. Luulisi että tälläiseltä hepulta loppuisi pelikaverit aika äkkiä. Onhan sitä viritettyjä armeijoita nähty, mutta en ole tälläisestä sikamaisesta käytöksestä kuullut kovin vankkoja tarinoita..*

Tosin, olen ollut vain yhdessä turnauksessa, ja sielläkin vain kommentaattorina, joten olen kai elänyt aika suojattua elämää.

*Onhan näitä juttuja kyllä kuullut, kuten jossain GT:ssä tapahtunut "venytetyt mittatikut"-selkkaus, mutta en ole in-person koskaan kuullut.
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

Mikke kirjoitti:Powerplay pelaajat, jotka rupeavat tuollaista änkyttämään saavat painavinta sääntöä, nyrkkiä. Jos joku tuollaista rupeaisi sönköttämään jossain turnauksessa, niin tuhoaisin sen figut saman tien.
ohoh, no katotaan jos tunnistan jossain turnauksessa niin tuun heti kokeilemaan... Sitten taas katotaan innolla mikä on reaktioni kun noin 1000E armeija palasina pöydällä. En tiedä mikä kaliiberin kaveri olet, mutta luulisin että sinuun sattuu enemmän kuin autooni : -)

Marko
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Deetwo

Powerpelaajissa ei ole imho mitään vikaa, aika harva pelaa hävitäkseen kuitenkin. Mutta tämäntasoinen sönkkääminen on jo ihan riippumatonta mistään powerpelaamisesta, se on vaan puhdasta kpäisyyttä :D
Henri Ketonen

Deetwo kirjoitti:Powerpelaajissa ei ole imho mitään vikaa, aika harva pelaa hävitäkseen kuitenkin. Mutta tämäntasoinen sönkkääminen on jo ihan riippumatonta mistään powerpelaamisesta, se on vaan puhdasta kpäisyyttä :D
Eli korkeamman tason powerpelaamista.
zqmfgb
Deetwo

Henri kirjoitti:
Deetwo kirjoitti:Powerpelaajissa ei ole imho mitään vikaa, aika harva pelaa hävitäkseen kuitenkin. Mutta tämäntasoinen sönkkääminen on jo ihan riippumatonta mistään powerpelaamisesta, se on vaan puhdasta kpäisyyttä :D
Eli korkeamman tason powerpelaamista.
Jos nyt kuitenkin tehtäisiin jonkinmoista eroa powerpelaamiselle ja kpäisyydelle, missään nimessä ei tarkoita samaa asiaa.

Onko esim. huippu-urheilija kpää harjoitellessaan vuosia, siitä syystä että voittaisi?
Entäs jos hän käyttää kiellettyjä aineita voiton saavuttamiseksi? :)
Tai ei suoranaisesti ehkä kiellettyjäkään, mutta vaikka vain vähän arveluttavia, tai ei vielä tiedossa olevia?

Älkääkä sanoko ettei näillä kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään.
Turnaus on turnaus on turnaus.
Henri Ketonen

Deetwo kirjoitti:
Onko esim. huippu-urheilija kpää harjoitellessaan vuosia, siitä syystä että voittaisi?
Entäs jos hän käyttää kiellettyjä aineita voiton saavuttamiseksi? :)

Älkääkä sanoko ettei näillä kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään.
Turnaus on turnaus on turnaus.
Huippu - urheilu kun nyt vaan sattuu olemaan eri asia. Paitsi jos siinä pystyy kikkailemaan samalla tavalla sääntöjen puitteissa. Nämä kun eivät ole kiellettyjä juttuja, vaan hyväuskoisesti kirjoitettuja sääntöjä joihin on jäänyt paljonkin tulkinnanvaraa (ja osa on suoria typoja tai täysin käsittämättömiä, mm. se ordnancen LOS - juttu). Jos voit huippu - urheilussa sanoa juosseesi 8000 metriä koska hypeit lähtölinjan yli eestaas ja sitä ei säännöissä erikseen kielletä niin sitten tietenkin. Tai jos painissa ei kiellettäisi palleille puremista. Tms.
zqmfgb
Deetwo

Lajilla ei ole merkitystä, ihmisten mentaliteetillä ja käyttäytymisellä on..
Kaikessa pystyy sääntöjä venyttämään ja tulkitsemaan niin halutessaan.

Siitä puhuin.
yuriel

Power Gaming

Viesti Kirjoittaja yuriel »

Tässä kun "Power Pelaajista" on kyse, niin sanotaan että jokainen on osittainen power pelaaja :)

Mutta lukeekaas ihmeessä tämmöinen, ihan mielenkiintoinen teksti kuinka "Power Pelataan"

http://www.lwga.org/rules_lawyer_bible.htm
(\ _ /)
( o.0 ) Yuriel's Legion
(") (")
Henri Ketonen

Ja sitten on tämä itse tekemäni Powergame - testi, niille jotka sitä eivät vielä huomanneet tai joita se ei kiinnostanut. http://forums.sotavasara.net/viewtopic. ... sc&start=0

Näin muuten, (Ihan vakavasti puhuen) mitä mieltä olette tuosta Ordnancen Scatter - jutusta? Olemme kyllä pelanneet niin ettei se ammus nyt todellakaan mene automaattisesti ohi tankista siihen törmätessään (eli scatteroidessaan sen taakse) eikä nyt ainakaan jonkun Space marinen selän taakse mennessään mutta sääntöteknisesti se olisi noin. Mahtaako ikinä löytyä GW:n mistään erratasta tms, korjasivathan ne sen typerän "the squad may be an aspiring champion" sotkunkin...
zqmfgb
Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader »

Henri kirjoitti:Näin muuten, (Ihan vakavasti puhuen) mitä mieltä olette tuosta Ordnancen Scatter - jutusta? Olemme kyllä pelanneet niin ettei se ammus nyt todellakaan mene automaattisesti ohi tankista siihen törmätessään (eli scatteroidessaan sen taakse) eikä nyt ainakaan jonkun Space marinen selän taakse mennessään mutta sääntöteknisesti se olisi noin. Mahtaako ikinä löytyä GW:n mistään erratasta tms, korjasivathan ne sen typerän "the squad may be an aspiring champion" sotkunkin...
No sääntöhän on siis rikki, mutta sitä ei ole virallisesti korjattu, mistään ainakaan en ole korjausta löytänyt, joten house-ruleilla joudutaan pelaamaan.

Niin, oletan että tässä puhutaan TVR:n ordnancesta, sääntökirjan versiot ovat muistaakseni aika selviä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”