Suomen puolustusvoimat, kysymyksiä.
Tämä pelaisi tietty oman maansa armeijaa mukailevalla joukolla. Ruotsin armeijasta voisi saada helpommalla 40k sääntöihin istuvan armeijan kuin Suomen Puolustusvoimista. Saattaisi tulla kyllä melko tasapaksu storm trooper-armeija, kun helikoptereille ei ole oikein sopivaa vastinetta. Mitenhän siinä kävisi, all-infantry guardmen -armeija vastaan all-infantry storm trooper armeija..
Selvä. Jos nyt preferoit tällä "eliittiarmeijalla" ammattisoturiarmeijaan, niin täytyy myös kertoa että tarpeeksi suuren tälläisen armeijan ylläpito olisi esim. Suomelle kolme kertaa kalliimpaa. Ja mikäli Ruotsi aikoo myydä panssarinsa pois, niin voin vain nauraa. En kyllä itse mitään vastaavaa ole kuullut, mistäs olet nuo tiedot repinyt?
One shot, 34 kills. Always aim at the fuelbarrow 
Saad. Die Fakten sprechen für uns.
Helsingin Sanomat siitä kirjoitti, oisko tammikuussa ollut. Ei nyt viitsi riidellä Ruotsin asevoimista täällä enkä halunnut mitenkään loukata. Ajatukseni oli IG:n joukkojen vertaaminen tosielämän joukkoihin. Koska stormarit ovat IG:n kovempaa jalkaväkeä, voisi kuvitella että eliittiarmeija olisi stormaridoktriineilla varustettu.
Normaali guardsman ei sekään kyllä ole mitäänsaamaton sotilas, ei ainakaan figuista päätellen. Se voisi vastata kunnon motivoitunutta, kovaa ja kokenutta taistelijaa. Motivaatiota korostetaan kovasti Imp Inf Uplifterissä ja koska guardmenin pesti on aika lailla elämän mittainen, ei sitä oikein voi verrata SA:n sotilaan motivaatioon. Suomihan vain haluaa puolustaa omaansa eikä täällä ole commissarejakaan. (se onkin hyvä)
Conscriptit sitten taitavat olla keskimäärin huoltokomppanian mokua pätevämpiä taistelijoita. Ehkäpä 40k conscriptilla tarkoitetaan koulutettua sotilasta ilman tulikastetta, jollaisia olisivat myös SAn lähes kaikki sotilaat sodan alussa.
Normaali guardsman ei sekään kyllä ole mitäänsaamaton sotilas, ei ainakaan figuista päätellen. Se voisi vastata kunnon motivoitunutta, kovaa ja kokenutta taistelijaa. Motivaatiota korostetaan kovasti Imp Inf Uplifterissä ja koska guardmenin pesti on aika lailla elämän mittainen, ei sitä oikein voi verrata SA:n sotilaan motivaatioon. Suomihan vain haluaa puolustaa omaansa eikä täällä ole commissarejakaan. (se onkin hyvä)
Conscriptit sitten taitavat olla keskimäärin huoltokomppanian mokua pätevämpiä taistelijoita. Ehkäpä 40k conscriptilla tarkoitetaan koulutettua sotilasta ilman tulikastetta, jollaisia olisivat myös SAn lähes kaikki sotilaat sodan alussa.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Ammatti armeija ei millään muotoa kerro paremmuudesta, esim. Yhdysvalloilla suurin osa taistelu joukoista on ammattilaisia, mutta heillä on lyhyempi koulutus, kuin Suomen armeijan sotilailla (näin se eversti ainakin mulle kerto, ei oo omaa tietoa). Ja panssari vaunut saattavat poistua ruotsilta, mutta eivät panssaroidut ajoneuvot.
Tässä vähän aikaa sitten tuli talk show, jossa puhuttiin juuri siitä miten Suomen armeija on todella vahva ja sen mies vahvuus oli suurempi kuin Amerikan "ennen Irakin sotaa". Itse en olisi uskonut jos olisin sen kaverilta kuullut, mutta tuossa ohjelmassa suomen armeijan joku kenraali sen kertoi. Suomen koulutus aikakin on todella pitkä ja Upseeriksi pääsyyn vaaditaan lukion päättötodistus joten kouluttajatkin ovat kokenutta sakkia. Taas kun Amerikassa pohjasakka hakeutuu armeijaan, kun muualle ei pääse. Joten suomalaisistakin voisi tehdä hienon massa armeijan jolla olisi vain joitain hienoja doctriinejä korostamaan heidän paremmuuttaan ja taitojaan. Parilla lemukalla höystettynä? Mortaritkin sopisi tyyliin ja Vetukka kessutkin olisi hieno lisäys kuvastamaan suomen armeijan mahtia.
Näin juuri ymmärsin. Samoin poistu monen moiset heittimet ja tykit. Chimerat ja erikoiskoulutetut joukot jää. Tällainen armeija muistuttaisi ehkä enemmän Adeptus Arbitesta kuin normaalia IG-armeijaa.Mikke kirjoitti:panssari vaunut saattavat poistua ruotsilta, mutta eivät panssaroidut ajoneuvot.
Suomen Armeija voisi olla rooliltaan PDF. Se on totta, että SAn upseerit ovat koulutukseltaan eliittiä. Iron Will on ainakin pätevä doktriini Suomelle.
En tiedä millainen systeemi on GWllä ollut esimerkkinä IG:n komentoportaassa, tietääkö joku brittien systeemistä? Jenkeillä kun upseerit ja miehistö valitaan ennen koulutusta, todella kovat jätkät ovat sergeantteja. Parhailla näistä olisi Honorica Imperialis.
Sumppi Ry
-
Nightbringer
Tarvitseeko muka maasotakouluun pääsemiseksi olla ylioppilas? Epäilen kyllä suuresti. Ainakin meidän kouluttajat (kessut) ei todellakaan olleet mitään järjen jättiläisiä, tai ainakaan eivät siltä vaikuttaneet. Tuntuivat olevan pyrkimässä maasotakouluun. Reserviupseeriksihan pääsee kuka tahansa, kunhan johtajataidot ovat kohdallaan. Eikä tuo puolen vuoden koulutusaika niin pitkä ole. Toisaalta 85+% porukasta ei voisi koko homma vähempää kiinnostaakkaan. Itse olin intissä yhdeksän kuukautta ja meiltä jäi koulutus hieman kesken. Kaikkia asioita ei ehditty ajanopuutteen takia meille kouluttamaan.
Jenkkilässähän rikollisia laitetaan vankilan sijasta armeijaan. Että se kertoo purkkamaan perusjägsteristä aika paljon. Jostain myös luin, että eräs amerikkalainen sotilasaikakausilehti pitää Lapissa sijaitsevaa varuskuntaa (en taaskaan muista nimeä...) erikoisjoukkojen koulutuskeskuksena. Eli tavan jägsterit vastaavat heidän mielestään erikoisjoukkoja, jotka on koulutettu taistelemaan kylmissä olosuhteissa. Toisaalta, ei suomalaiset mitään Ubersotilaita ole. Eikä sellaista voi oikeastaan edes reserviarmeijalta odottaa.
Jenkkilässähän rikollisia laitetaan vankilan sijasta armeijaan. Että se kertoo purkkamaan perusjägsteristä aika paljon. Jostain myös luin, että eräs amerikkalainen sotilasaikakausilehti pitää Lapissa sijaitsevaa varuskuntaa (en taaskaan muista nimeä...) erikoisjoukkojen koulutuskeskuksena. Eli tavan jägsterit vastaavat heidän mielestään erikoisjoukkoja, jotka on koulutettu taistelemaan kylmissä olosuhteissa. Toisaalta, ei suomalaiset mitään Ubersotilaita ole. Eikä sellaista voi oikeastaan edes reserviarmeijalta odottaa.
Who is this irresistible creature who has insatiable love for the dead?
- I.C. Wiener
- Viesti:
Jösses. Näinhän se on että jos haluaa tehdä mahd. kuvaavan armeijan suomijägstereiksi, voi samaten heittää toiveet kunnollisesta turney-armeijasta usw. Mutta minä itse nojaan enemmän doktriineihin, jolla saadaan tosiaankin korostettua niitten perushemmojen pätevyyttä, ja sitten juuri nuo Iron Willit. Ehkäpä imperialis nykyajan Rokalle 
One shot, 34 kills. Always aim at the fuelbarrow 
Kukaan ei linnoittaudu nykyaikana ellei ole tyhmä. Jo 1940-luvulla tultiin toteamukseen, että: "Linnoitukset ovat muisto ihmiskunnan ja kenraalien typeryydestä." Ainoa, joka tätä ei silloin käsittänyt oli Hitler, josta syystä sotaa sitten alettiinkin hävitä (Kenraalit olisivat voittaneet). Nykyaikana linnoittautuminen merkitsee lähes varmaa kuolemaa, ellei ole linnoittautunut todella vaikea kulkuiseen kallioluolaan. Tosin silloinkin ilmaiskuilla on mahdollisuus moukaroida aluetta ja tehdä oleminen pitemmän päälle mahdottomaksi.I.C. Wiener kirjoitti:Ei tykistöä ja heittimiä? Nehän on ihan pulassa kun vihollinen linnottautuu. Tällähän ei ole mitään merkitystä 40k:ssa IRL vain.
Anteeksi aiheesta harhautuminen.
Here, here!!!The Captain kirjoitti:Ja yksi chimera (Pasi), jossa Improved comms. Täytyyhän armeijassa viestimiehiä olla.
Punkkasin SiRadin vieressä RUKissa. Hulluin mies jonka olen intissä tavannut! Vaikka mitä tapahtui, se toisti: "se on meille ihan oikein..." Loppua kohti kuitenkin pikkasen gonahti, eteenkin kun pääsi Radio-Uazin (eli Pöntön) kuskaajaksi. En sanoisi armeijamme kermaa, en...Grond kirjoitti:Ja sisseille ehdottomasti radiomies - Sissiradistit ovat sentään armeijamme kermaa, ehdottomia valioyksilöitä. Titari on ritari.
Minäkö ollut SiRadina? Mistä sellaista päättelitte?
-
Arthur_McGuire
Aika tuhottoman vanha ketju, mutta ihan pakko sanoa, koska olen vasta rekisteröitynyt tänne...
Mulla on ollu varmaan 1996 lähtien armeija 'Suomalaisia' Space Marineja... Maalauksena: Musta pohja, siniset reunukset ja valkoiset erikoisfeaturet (letkut, jne.). Logoina suomen liput...
Armeijan ei ole mitenkään tarkoitus vastata Suomen Puolustusvoimien kokoonpanoja tai rakennetta, vaan yksinkertaisesti sain kajahtaneen idean ensimmäistä mariiniani maalatessa. Idea otti tuulta alleen niin paljon, että lopetin chapterin valinnasta johtuvan tuskailun ja tein oman. Nyt noita "Finumariineja" on suunnilleen 3500pts ja ne lojuvat kaapissa, koska pelaan nykyään Necroneilla.
Olen joskus myös suunnitellut, että sitten kun on ihan liikaa rahaa, niin ostan 6 Basiliskia ja muita tarvittavia malleja ja maalaan ne SA-INT värityksiin ja mallinnan tulevaisuuden telakanuunapatterin...
Mulla on ollu varmaan 1996 lähtien armeija 'Suomalaisia' Space Marineja... Maalauksena: Musta pohja, siniset reunukset ja valkoiset erikoisfeaturet (letkut, jne.). Logoina suomen liput...
Armeijan ei ole mitenkään tarkoitus vastata Suomen Puolustusvoimien kokoonpanoja tai rakennetta, vaan yksinkertaisesti sain kajahtaneen idean ensimmäistä mariiniani maalatessa. Idea otti tuulta alleen niin paljon, että lopetin chapterin valinnasta johtuvan tuskailun ja tein oman. Nyt noita "Finumariineja" on suunnilleen 3500pts ja ne lojuvat kaapissa, koska pelaan nykyään Necroneilla.
Olen joskus myös suunnitellut, että sitten kun on ihan liikaa rahaa, niin ostan 6 Basiliskia ja muita tarvittavia malleja ja maalaan ne SA-INT värityksiin ja mallinnan tulevaisuuden telakanuunapatterin...
"Nyt loppuu tutoriaali!"
- The Captain
- Valvoja
Itse asiassa vasta rekisteröityneitä koskevat samat säännöt kuin muitakin käyttäjiä, eli vanhoja topikkeja ei saa nostaa, jos ei ole jotain mullistavaa sanottavaa.Arthur_McGuire kirjoitti:Aika tuhottoman vanha ketju, mutta ihan pakko sanoa, koska olen vasta rekisteröitynyt tänne...
Katsotaan nyt, tuleeko tähän ketjuun mitään älykästä, ja jos ei tule, niin nipsaistaan pois.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
- Rectunator