Tuhoutunut kappeli
Tuhoutunut kappeli
Mikäs se polystyrene on suomeks, ku ajattelin alkaa tehä tollast otsikon mukaist kappelii, mut pahvi ei kyllä käy siihen ja tarttis saada jotaa jätkevämpää ja paksumpaa materiaalii. Eli jotaa hyvää rakennus materiaalii paitsi pahvia.
Tästä on kyllä keskustelu ja paljon, mutta olkoon. Polystreeni on talojen rakennuksessa käytyttävää lämmöneristyslevyä. Vähän samanlaista kuin styroksi, mutta paljon hienojakoisempaa ja kestävämpää. Myös huomattavasti helpompaa ja siistimpää työstää. Tavara kulkee lisäksi ainakin FinFoam nimellä. Eroavuudet eri valmistajien välillä on lähinnä lämmöneristyskyvyssä. Tavaraa saa rautakaupasta, kyselemällä sillä finfoamin nimellä. Väriltään pitäisi olla sinistä, pinkkiä tai keltaista (vaihtelee valmistajan mukaan). Rakennustyömailta tätä tavaraa jää yleensä paljon ylitse, joten sieltä kannattaa kysellä. Hyvällä lykyllä materiaalit saa ilmaiseksi.
Sitten siihen kappeliin. Polystyreeni on hyvää rakennusmateriaalia kyseistä projektia varten, mikäli omaa kuumalankaleikkurin ja hieman leikkaustaitoa. Esim. sellainen varhaiskeskiaikanen isoista kivilohkareista koottu kappeli onnistuu nätisti polystyreenistä. Tekee vain paljon suht neliön/suorakulmion muotoisia "tiiliä" ja kasaa kokoon. Isot pylväät ja pilarit onnistuvat myös nätisti polystyreenistä. Vaatii kyllä hieman suunnittelua ja sen kuumalankaleikkurin. Suosittelisinkin tekemään kappelin alusta polystyreenistä ja itse kappelin foamcoresta (suomeksi kapalevy). Pientä vinkkiä, mihin olet tekemässä (40K, FB vai LOTR) ja minkä henkistä maastopalasta haet, voisit antaa.
Sitten siihen kappeliin. Polystyreeni on hyvää rakennusmateriaalia kyseistä projektia varten, mikäli omaa kuumalankaleikkurin ja hieman leikkaustaitoa. Esim. sellainen varhaiskeskiaikanen isoista kivilohkareista koottu kappeli onnistuu nätisti polystyreenistä. Tekee vain paljon suht neliön/suorakulmion muotoisia "tiiliä" ja kasaa kokoon. Isot pylväät ja pilarit onnistuvat myös nätisti polystyreenistä. Vaatii kyllä hieman suunnittelua ja sen kuumalankaleikkurin. Suosittelisinkin tekemään kappelin alusta polystyreenistä ja itse kappelin foamcoresta (suomeksi kapalevy). Pientä vinkkiä, mihin olet tekemässä (40K, FB vai LOTR) ja minkä henkistä maastopalasta haet, voisit antaa.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
Hmm... Lähinnä tulee mieleen sellainen vanha romahtanut luostarin/kirkon raunio. Kaatuneita ja hajonneita pilareita, patsaita ja sun muita. Kyllä jotain mieleen tulee. Tässä muutama vinkki miten itse sen tekisin.
Piirrä/kuvaile paperille hieman mitä olet tekemässä. Pohjaksi ottaisin kaksi sellaista ainakin 30cm x 30cm palasta polystyreeniä, mikäli mielii itse kappelissakin pelata. Levyt liimataan päällekkäin ja kaivertaisin niistä sellaisen kallion palasen, jolle se itse kappeli tulisi. Vähän kuin LOTR Viimapää. Jonkinmoisen portaat voisi siihen kallioon duunata viemään sille kappelille. Itse kappelin seinät foamcoresta. Yksi pääseinä, jossa alttari ja jotain ikkunan raunioita. Pari sivuseinää antamaan rakennukselle muotoa. Sokkelin ja entisten seinien jämiä lattiaan. LOTRin patsas/pylväs kehikosta saa todella voimallisia ja ilmettä antavia lisäyksiä kappeliin. Muutama luuranko ja pääkalloja (kuolleita munkeista) ovat varmaan ihan paikoillaan. Yllä mainitsemallani lohkaretekniikalla voi tehostaa seinien ulkonäköä ja itse kappelin rappiota.
Siinä muutama idea suoraan päästä. Jos jostain saat käsiisi White Dwarfin numeron 267, niin siitä löytyy todella mukava artikkeli luostarin rakentamisesta. Inspiraatiota voi myös hakea täältä. Googlesta ja/tai kirjastosta kannattaa etsiä kuvamateriaalia vanhoista kirkoista ja luostareista referenssiksi.
Piirrä/kuvaile paperille hieman mitä olet tekemässä. Pohjaksi ottaisin kaksi sellaista ainakin 30cm x 30cm palasta polystyreeniä, mikäli mielii itse kappelissakin pelata. Levyt liimataan päällekkäin ja kaivertaisin niistä sellaisen kallion palasen, jolle se itse kappeli tulisi. Vähän kuin LOTR Viimapää. Jonkinmoisen portaat voisi siihen kallioon duunata viemään sille kappelille. Itse kappelin seinät foamcoresta. Yksi pääseinä, jossa alttari ja jotain ikkunan raunioita. Pari sivuseinää antamaan rakennukselle muotoa. Sokkelin ja entisten seinien jämiä lattiaan. LOTRin patsas/pylväs kehikosta saa todella voimallisia ja ilmettä antavia lisäyksiä kappeliin. Muutama luuranko ja pääkalloja (kuolleita munkeista) ovat varmaan ihan paikoillaan. Yllä mainitsemallani lohkaretekniikalla voi tehostaa seinien ulkonäköä ja itse kappelin rappiota.
Siinä muutama idea suoraan päästä. Jos jostain saat käsiisi White Dwarfin numeron 267, niin siitä löytyy todella mukava artikkeli luostarin rakentamisesta. Inspiraatiota voi myös hakea täältä. Googlesta ja/tai kirjastosta kannattaa etsiä kuvamateriaalia vanhoista kirkoista ja luostareista referenssiksi.
Suosittelen hommaamaan sen kuumalankaleikkurin. GW valmistaa ihan omaansa ja sotusta pitäisi löytyä kattavat leikkurin teko-ohjeet hakutoimintoa käyttämällä. Mutta polystryreeniin puree ihan nätisti mikä tahansa terävä veitsi. Isompia paloja leikatessa kannattaa turvautua kylmästi sahaan jos ei lankaleikkuria omaa. Viimeksi kalliota tuli työstettyä ihan matto- ja keittöveitsellä. Hyvän näköistä tuli. Irtosilppuakaan ei kannata heittää roskiin, sillä siitä voi rakennella todella näyttäviä kivimuodostelmia. Liimaukseen kannattaa käyttää erikeeperin tyylistä yleisliimaa, sillä muovi- ja pikaliimat yleensä sulattavat polystyreeniä. Myös spraymaalit sulattavat sitä jossain määrin, joten tuleva maastopalanen kannattaa pohjustaa ennen sprayausta. Pohjustamiseen luonnistuu erikeeper, tekstuurimaali tai mikä tahansa tökötti, joka peittää polystyreenin pinnan sulattamatta sitä. Itse olen käyttänyt pikasiloitteen ja erikeeperin sekoitusta.dragonner kirjoitti:Mutta milläs olis hyvä alkaa veistää sitä ainetta kun ei ole mitään erikois veitsiä? Oisko mikään hyvä toho tarkotukseen mikä kotona saattaisi jopa löytyäkin? mattoveitsi tai jotain...