D3
-
Nahkaruoska
- The Captain
- Valvoja
Ei edes ole. Sivujen vain on oltava kaarevat. Mietipä lakritsivenettä - samalla periaatteella kuin D4 toimiva D3 on mahdollinen toteuttaa.Pieni Pimeä Mies kirjoitti:Ajattele uudelleen, kolmi kantainen noppa on mahdottomuus.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Yksi yleispätevä, joskin työläs tapa simuloida mitä eriskummallisimpia noppia, on käyttää vaikkapa D6 noppaa, ja heittää aina uusiksi epäkelvot tulokset.
Eli jos tahtoisit jostain syystä heittää D5 heiton, voit tehdä sen niin, että heität aina uusiksi luvun kuusi, kunnes siitä tulee joku väliltä 1-5. Saman voi tehdä tuolla D3 tavoitteellakin, eli 4-6 heitettäisiin aina uusiksi. Tämä vain voi viedä joskus varsin pitkään, ja soveltuu siksi lähinnä hätätilassa käytettäväksi.
Lisäksi jotkut pervot simuloivat D3 heittoja niin, että lukevat luvut 4,5,6 lukuina 1,2,3. Tämän tavan käyttö on yleensä kuitenkin hyvä tuoda ilmi ennen heittoa, jos satut sitä vieraan vastustajan kanssa käyttämään...
Ja se klassinen D3 nopan toteutus tietenkin on kuusi sivuinen noppa, jossa on kahteen kertaan luvut 1-3.
Eli jos tahtoisit jostain syystä heittää D5 heiton, voit tehdä sen niin, että heität aina uusiksi luvun kuusi, kunnes siitä tulee joku väliltä 1-5. Saman voi tehdä tuolla D3 tavoitteellakin, eli 4-6 heitettäisiin aina uusiksi. Tämä vain voi viedä joskus varsin pitkään, ja soveltuu siksi lähinnä hätätilassa käytettäväksi.
Lisäksi jotkut pervot simuloivat D3 heittoja niin, että lukevat luvut 4,5,6 lukuina 1,2,3. Tämän tavan käyttö on yleensä kuitenkin hyvä tuoda ilmi ennen heittoa, jos satut sitä vieraan vastustajan kanssa käyttämään...
Ja se klassinen D3 nopan toteutus tietenkin on kuusi sivuinen noppa, jossa on kahteen kertaan luvut 1-3.
Hmm, mielenkiintoinen ongelma... Kysymys lineekin miten tehdä kolmekantainen noppa, jossa kaikki mahdollisuudet ovat yhtäsuuret? Kokoile heittää lakritsivenettä, niin huomaat, että ainkaan karamelli-malli ei ole mielekäs. Fysikaalinen mallinnus on nimittäin kohtuullisen vaikeaa. Ei kun kaikki lukemaan virtausdynamiikkaa. Nabla on ystävä.The Captain kirjoitti:Ei edes ole. Sivujen vain on oltava kaarevat. Mietipä lakritsivenettä - samalla periaatteella kuin D4 toimiva D3 on mahdollinen toteuttaa.Pieni Pimeä Mies kirjoitti:Ajattele uudelleen, kolmi kantainen noppa on mahdottomuus.
-Pinegulf
Tyhmäkin voi käydä fiksusta... -kun pitää suunsa kiinni.
No ei kai tuo nyt voi paljoa vaikeampaa olla kuin jonkun 20 -tahokkaan tekeminenkään..? Minun mieleeni tuo toisi enemmän amerikkalaisen jalkapallon, jossa on kolme särmää. (Ja joka siis ei enää näytä amerikkalaiselta jalkapallolta muuta kuin riittävän kaukaa katsottuna...)Pinegulf kirjoitti: Hmm, mielenkiintoinen ongelma... Kysymys lineekin miten tehdä kolmekantainen noppa, jossa kaikki mahdollisuudet ovat yhtäsuuret?
Mutta siis, luultavasti se D6 sovellus on melkolailla helpompi toteuttaa, se kyllä on totta.
- Henri Ketonen
Mutta enkös minä sanonut tämän n. puolenkymmentä viestiä sitten?Maedhros kirjoitti:Tuo on totta.Henri kirjoitti:D kolmosia ihan myydäänkin... Kuutio, jossa on vain numerot 1, 2 ja 3 kahteen kertaan, sitten jonkinlaisen ihmeen hyrräviritelmänkin näin...
Juu tuota sori, tarkoitin noppaa joka on D4 noppa, jossa on numeroita 1-3. Tällaisen olen nähnyt. Olisi pitänyt lukea aikaisemmat viestit huolellisemmin .Teräratas kirjoitti:Mutta enkös minä sanonut tämän n. puolenkymmentä viestiä sitten?Maedhros kirjoitti:Tuo on totta.Henri kirjoitti:D kolmosia ihan myydäänkin... Kuutio, jossa on vain numerot 1, 2 ja 3 kahteen kertaan, sitten jonkinlaisen ihmeen hyrräviritelmänkin näin...Ja se klassinen D3 nopan toteutus tietenkin on kuusi sivuinen noppa, jossa on kahteen kertaan luvut 1-3.
Mikäs "heitä uudelleen" -sivu se yksi sitten on? Vai onko se joku etäisesti puolipallon muotoinen, joka kaataa nopan aina jollekin kolmesta kelvollisesta sivusta? Vai saako nuo luvut jotenkin näppärästi asemoitua niin, että ne täsmäisivät kolmellakin luvulla? Kuulostaa kiitettävän hankalalta toteutukselta kyllä... Mutta jos kerran nähnyt olet, niin kai sen joku hurja oikeasti on toteuttanut sitten...Maedhros kirjoitti: Juu tuota sori, tarkoitin noppaa joka on D4 noppa, jossa on numeroita 1-3. Tällaisen olen nähnyt.
Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
Miten tätä ei kukaan tiennyt? Eikö kukaan paperiropeja koskaan ole pelannut?
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
En kyllä D3:seen ole paperilla ropeltaessa törmännyt. Mutta tarkoitat varmaa D4 jossa luku on se joka jää alas osoittavalle kantille? Itse asiassa D3:sta en ole koskaan edes ropelaessa tarvinnut, kun tuntuu olevan sen verran harvinainen noppa että ei ihan joka paikasta löydy.Deetwo kirjoitti:Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
I'm not crazy, the voices told me so.
Jonkin paperiropen kerran omistin missä oli mukana kyseinen D3 noppa, tai siis D4 se on mutta luvut 1-3.. Jotenkin näin se meni. Se on nykyään n. 35 kilometrin päässä täältä niin en ihan heti sitä voi tarkistaaMilkman kirjoitti:En kyllä D3:seen ole paperilla ropeltaessa törmännyt. Mutta tarkoitat varmaa D4 jossa luku on se joka jää alas osoittavalle kantille? Itse asiassa D3:sta en ole koskaan edes ropelaessa tarvinnut, kun tuntuu olevan sen verran harvinainen noppa että ei ihan joka paikasta löydy.Deetwo kirjoitti:Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
Alasjäävä sivu se tosiaan taisi olla, nyt kun sitä tarkemmin ja loogisemmin ajattelin hetken aikaa
Helpoin keino selkeästi on kuitenkin tämä tuttu ja turvallinen D6 nopalla 1-2 = 1 ja jne..
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
Itselläni on D3 noppa, joka tosiaan on kuusi sivuinen, ja siinä on kahteen kertaan luvut 1-3. Tuon helpompaa sen tekeminen ei varmasti ole 
D4 noppi on kyllä kahta mallia, niitä joissa nopan huippu osoittaa numeron, ja niitä joissa alas jäävä sivu osoittaa tuloksen, noitakin minulta muistaakseni löytyy molempia. Tuo D3 toteutus on tosin jäänyt näkemättä. Noh täytyypä piirtää semmoinen joskus, niin sitten senkin on nähnyt.
D4 noppi on kyllä kahta mallia, niitä joissa nopan huippu osoittaa numeron, ja niitä joissa alas jäävä sivu osoittaa tuloksen, noitakin minulta muistaakseni löytyy molempia. Tuo D3 toteutus on tosin jäänyt näkemättä. Noh täytyypä piirtää semmoinen joskus, niin sitten senkin on nähnyt.
Juuri tällaista tarkoitin, en vain osannut kuvailla. Tosin käytössä vain paperiropeissa ja muissa tuon kaltaisissa systeemeissä.Deetwo kirjoitti:Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
Siis miten tämä neljäsivuinen noppa toimii D3:nä niin kuin käytännössä? Onko yksi sivu tyhjä vai mikä tässä on jippona?Maedhros kirjoitti:Juuri tällaista tarkoitin, en vain osannut kuvailla. Tosin käytössä vain paperiropeissa ja muissa tuon kaltaisissa systeemeissä.Deetwo kirjoitti:Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
Siis jokaisella sivulla, on jokaisessa kulmassa yksi numero (1-3). Numero, joka on siinä kulmassa, mikä osoitta ylöspäin, on heiton tulos.Vader kirjoitti:Siis miten tämä neljäsivuinen noppa toimii D3:nä niin kuin käytännössä? Onko yksi sivu tyhjä vai mikä tässä on jippona?Maedhros kirjoitti:Juuri tällaista tarkoitin, en vain osannut kuvailla. Tosin käytössä vain paperiropeissa ja muissa tuon kaltaisissa systeemeissä.Deetwo kirjoitti:Kartion muotoinen D3 noppa on myöskin olemassa, eli tämä neljäsivuinen siis.. En nyt ihan tarkalleen muista kyllä sen toimintaperiaatetta tosin.. mutta kaikilla sivuilla taisi olla 1, 2 ja 3.. ja sitten se kolmion sakara mikä ylöspäin osottaa on se luku.. tms.
Epäselvä selitys, mutta en parempaakaan pysty.