D3
Kuulostaa järkevältä, melkein. Nelisivuisessa nopassahan on neljä sivua, ja myös neljä kulmaa, joista aina yksi on ylöspäin. Jos laitamme yhteen kulmaan ykkösen, toiseen kakkosen ja kolmanteen kolmoseen, niin neljäs nurkka jää tyhjäksi. Voimme tietenkin laittaa sinnekin vaikka ykkösen, mutta se ei ehkä ole kovinkaan reilua, puolet tuloksista olisi tällöin ykkösiä.Maedhros kirjoitti:Siis jokaisella sivulla, on jokaisessa kulmassa yksi numero (1-3). Numero, joka on siinä kulmassa, mikä osoitta ylöspäin, on heiton tulos.Vader kirjoitti:Siis miten tämä neljäsivuinen noppa toimii D3:nä niin kuin käytännössä? Onko yksi sivu tyhjä vai mikä tässä on jippona?
Taittelin tässä paperista tuollaisen kartion, johon noita numeroita koitin kirjoitella, ongelmaksi tulee vain se, että niin sivuja kuin kulmiakin on neljä, kun numeroita on vain kolme. Nelisivuisena d4:nä tuollainen kartio toimii vallan mainiosti, mutta nelisivuista d3:sta en kykene hahmottamaan sen enempää aivoissani kuin käytännössäkään.
Eipä näy tuolla Mäliksen linkittämälläkään sivulla moista ihmeellisyyttä, viisisivuinen d3 tosin näyttää löytyvän, nekin voivat tosin jäädä joskus pystyyn, ja silloin joutuu heittämään uudestaan.
Siis tarkoitettu on: Jokainen sivu on kolmion muotoinen, eli noppa näyttää hieman pyramidilta, tosin sen pohja ei ole oikean muotoinen. Tällöin kulmia on kolme per sivu.Vader kirjoitti:Kuulostaa järkevältä, melkein. Nelisivuisessa nopassahan on neljä sivua, ja myös neljä kulmaa, joista aina yksi on ylöspäin. Jos laitamme yhteen kulmaan ykkösen, toiseen kakkosen ja kolmanteen kolmoseen, niin neljäs nurkka jää tyhjäksi. Voimme tietenkin laittaa sinnekin vaikka ykkösen, mutta se ei ehkä ole kovinkaan reilua, puolet tuloksista olisi tällöin ykkösiä.Maedhros kirjoitti:Siis jokaisella sivulla, on jokaisessa kulmassa yksi numero (1-3). Numero, joka on siinä kulmassa, mikä osoitta ylöspäin, on heiton tulos.Vader kirjoitti:Siis miten tämä neljäsivuinen noppa toimii D3:nä niin kuin käytännössä? Onko yksi sivu tyhjä vai mikä tässä on jippona?
Taittelin tässä paperista tuollaisen kartion, johon noita numeroita koitin kirjoitella, ongelmaksi tulee vain se, että niin sivuja kuin kulmiakin on neljä, kun numeroita on vain kolme. Nelisivuisena d4:nä tuollainen kartio toimii vallan mainiosti, mutta nelisivuista d3:sta en kykene hahmottamaan sen enempää aivoissani kuin käytännössäkään.
Eipä näy tuolla Mäliksen linkittämälläkään sivulla moista ihmeellisyyttä, viisisivuinen d3 tosin näyttää löytyvän, nekin voivat tosin jäädä joskus pystyyn, ja silloin joutuu heittämään uudestaan.
Niin on, mutta koko nopassa niitä onkin neljä. Tätä minäkään en ymmärtänyt mahdolliseksi toteuttaa, tosin en vielä ehtinyt huolellisemmin tutkiakaan.Maedhros kirjoitti:Siis tarkoitettu on: Jokainen sivu on kolmion muotoinen, eli noppa näyttää hieman pyramidilta, tosin sen pohja ei ole oikean muotoinen. Tällöin kulmia on kolme per sivu.
Ettei olisi kyseessä virhehavainto? D4 nopassa kun on kyllä sivu, jossa ei ole numeroa 4 ollenkaan. Muilta sivuilta se sitten löytyy, mutta niiltä taasen puuttuu joku muu luku.
Eli siis kyseessä tämä noppa:http://www.dicecollector.com/D4_OPAQUE_ ... OLID_2.jpg
Jotka ainakin meidän ropeporukassa myös caltroppeina tunnetaan.
edit: ja tuossa vielä noppamalli, jota uskon The Captainin tarkoittaneen:http://www.dicecollector.com/diceinfo_d6_ff.jpg
Tosin tuossa on kuusi sivua, mutta tuolla idealla voidaan kyllä tehdä kolmesivuinenkin noppa.
Viimeksi muokannut Teräratas, Ke 10.03.2004 18:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pohjakin on kaiketi kolmionmallinen, eli kyseessä on siis matematiikasta tuttu tetraedri - tai vaihtoehtoisesti vanhanaikainen pillimehupurkki eli tetra. Tällainen nelisivuinen toimii kyllä d3:na, niin kauan kuin nopan tulos katsotaan vain yhdeltä sivulta ja tämä kyseinen sivu ei jää osoittamaan alaspäin. Jos taas kirjoitat jokaisen neljän sivun jokaiseen kolmeen nurkkaan numeron yhdestä kolmeen, et (tai minä en ainakaan) saa numeroita järjesteltyä siten, että katselusuunnasta riippumatta tulos olisi sama.Maedhros kirjoitti:Siis tarkoitettu on: Jokainen sivu on kolmion muotoinen, eli noppa näyttää hieman pyramidilta, tosin sen pohja ei ole oikean muotoinen. Tällöin kulmia on kolme per sivu.
Tai siis jos kirjoitat jokaiselle sivulle jokaiseen nurkkaan numerot yhdestä kolmeen, niin yhdestä suunnasta katsottuna ylänurkassa on vaikka numero yksi, mutta toisesta suunnasta katsottuna lukeekin kaksi.
Saattaa olla. Vaikeata on tarkistaa tällä hetkellä, kun en noppaa omista, mutta eiköhän se joskus selviä.Vader kirjoitti:Pohjakin on kaiketi kolmionmallinen, eli kyseessä on siis matematiikasta tuttu tetraedri - tai vaihtoehtoisesti vanhanaikainen pillimehupurkki eli tetra. Tällainen nelisivuinen toimii kyllä d3:na, niin kauan kuin nopan tulos katsotaan vain yhdeltä sivulta ja tämä kyseinen sivu ei jää osoittamaan alaspäin. Jos taas kirjoitat jokaisen neljän sivun jokaiseen kolmeen nurkkaan numeron yhdestä kolmeen, et (tai minä en ainakaan) saa numeroita järjesteltyä siten, että katselusuunnasta riippumatta tulos olisi sama.Maedhros kirjoitti:Siis tarkoitettu on: Jokainen sivu on kolmion muotoinen, eli noppa näyttää hieman pyramidilta, tosin sen pohja ei ole oikean muotoinen. Tällöin kulmia on kolme per sivu.
Tai siis jos kirjoitat jokaiselle sivulle jokaiseen nurkkaan numerot yhdestä kolmeen, niin yhdestä suunnasta katsottuna ylänurkassa on vaikka numero yksi, mutta toisesta suunnasta katsottuna lukeekin kaksi.
- The Captain
- Valvoja
Jep, juuri tuolla periaatteella minä sen olin ajatellut toteuttaa.Teräratas kirjoitti: edit: ja tuossa vielä noppamalli, jota uskon The Captainin tarkoittaneen:http://www.dicecollector.com/diceinfo_d6_ff.jpg
Tosin tuossa on kuusi sivua, mutta tuolla idealla voidaan kyllä tehdä kolmesivuinenkin noppa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Tätä mallia tarkoitin, mutta ilman numeroa neljä..Teräratas kirjoitti:Eli siis kyseessä tämä noppa:http://www.dicecollector.com/D4_OPAQUE_ ... OLID_2.jpg
Eli neljä tälläistä identtistä sivua, josta katsotaan sitten alasjäävä luku..

"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Ongelma on siinä, että toisella puolella pöytää oleva kaverisi voi hyvinkin nähdä eri luvun jäävän alas kuin sinä, johtuen siitä, että numeroita ei kyetä järjestelmään nopan reunoille siten, että ne olisivat joka suunnalta katsottaessa samat. Tietyn sivun jäädessä alas tulos on joka suuntaan sama, mutta muilla sivuilla ei. Tätä voit itse kokeilla, nelisivuisen nopan taittelu vaikka paperista ei ole kovinkaan hankalaa. Kirjoita sitten joka sivulle numerot kuten yllä kerroit ja katsele noppaa eri suunnista ja huomaat että eri sivuilla alasjäävä numero voi olla eri.Deetwo kirjoitti:Tätä mallia tarkoitin, mutta ilman numeroa neljä..Teräratas kirjoitti:Eli siis kyseessä tämä noppa:http://www.dicecollector.com/D4_OPAQUE_ ... OLID_2.jpg
Eli neljä tälläistä identtistä sivua, josta katsotaan sitten alasjäävä luku..
Hmmm...Mutta onko moisella nopalla mitään käytännön hyötyäDeetwo kirjoitti:Yritin koko nopan piirtää, mutta en saanut aikaseksi oikeita mittasuhteita jotta se olisi näyttänyt järkevältä.
No ainakin kaikenmaailman noppia löytyy, itse olen tyytyväinen jos peli tarvitsee mahdollisimman vähän erillaisia noppia.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Järjenvastainen toimintamalli olisi tietenkin numeroida vielä sivutkin, jonka perusteella sitten päätettäisiin, miltä sivulta tulos kuuluu lukea...Vader kirjoitti:Ongelma on siinä, että toisella puolella pöytää oleva kaverisi voi hyvinkin nähdä eri luvun jäävän alas kuin sinä, johtuen siitä, että numeroita ei kyetä järjestelmään nopan reunoille siten, että ne olisivat joka suunnalta katsottaessa samat. Tietyn sivun jäädessä alas tulos on joka suuntaan sama, mutta muilla sivuilla ei.
Noh, turvallisinta ja selkeintä kuitenkin pitäytyä siinä kuusisivuisessa mallissa...