"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Hive Tyrant, se lentävä tappokone

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Itiöpesäke

Viesti Kirjoittaja Itiöpesäke »

Jos Hive tyrantilla ei kerran ole kuin 6 raajaa (,mikä pitää paikkaansa) ja tässä tapauksessa siivet vievät kaksi, eikö ole vähintäänkin kohtuullista, että styrangi osaa liihotella vähän maaston yläpuolella maastoon laskeutumatta? Vaikuttaisi minusta järkevimmältä ratkaisulta varsinkin jos tyrantti kivikkoiseen maahan laskeutuessaan saa pikkukiviä vatsaansa kivuliaasti pistämään. Tämä taas on näitä iki-ihania kommentteja sääntöjen epäloogisuuteen. Muuta minkäs teet... Logiikka heitä nurkkaan!

Joo, itselläni on yksi kolmesta tyranteistani lohikäärmeen siivillä varustettu tappaja. Siipiin olen muokannut scything talonit ja jalat siltä löytyy. Unelmieni projekti on tehtä täysin "jalaton" lentävätyrantti sellaisen läpinäkyvän muovikepin päälle lillumaan.
Ensimmäisenä itiöt
seuraavana lictorit
jonka jälkeen hivet
viimeisenä ripperit
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Hmm... Tulipa tuossa viikonloppuna jännä tilanne eteen, kun ensikertaa pelailin uusilla nideilläni. Nimittäin maastoa oli pelissä runsaanpuoleisesti ja listassani komeileva siivekäs Hive Tyrantti, joka oli pelkkiä kynsiä ja hampaita (puhumattakaan niistä flesh hookeista) jäikin keskelle kenttää miettimään, että minnekähän tässä voisikaan hyökätä....

Oli aika "mielenkiintoinen" tilanne, johon ei osannut varautua.
Uzi-99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uzi-99 »

Murhe kirjoitti:siivekäs Hive Tyrantti, joka oli pelkkiä kynsiä ja hampaita jäikin keskelle kenttää miettimään, että minnekähän tässä voisikaan hyökätä....

Oli aika "mielenkiintoinen" tilanne, johon ei osannut varautua.
--- Tuon takia otan aina siivekkäille WBlastin kantamahyökkäykseksi... On tilanteita, joissa puhdas CC ei pärjää.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
laticus

Viesti Kirjoittaja laticus »

Nahkaruoska kirjoitti: " page 38. Movement Biomorphs: Winged = 2x Move. Ignore terrain moved over, may not enter difficult or impassable terrain (if forced to enter, model suffers one wound with no armour save.) ".
Hmm... tarkistaa Q&A:t... joku sai joskus minulle perusteltua toisin, mikä ei yleensä onnistu ilman vankkaa todistusaineistoa... Noin se vaan näyttää olevan... kivakiva, tästä korjauksesta olen tyytyväinen.

Mitä tulee tyranidien "fluffilliseen kuuteen raajaan", niin minusta se on pöhköä (ok, GW:n peli...). Mitään biologeja siellä ei vissiinkään ole töissä näitä juttuja keksimässä. Vaikken itse biologi olekaan, niin jotenkin on sellainen muistikuva, että lentomuurahaisella on yhtä monta jalkaa (6) kuin "tavallisellakin" muurahaisella. Mutta, tyranidithan eivät ole murkkuja jne... tosin oma Hive Fleettini pohjautuu vahvaan hyönteisteemaan, jossa lentävillä otuksilla on siipiensä lisäksi 6 kävely/taistelu raajaa. Osoittakaa sormella ja sanokaa fluffinrikkojaksi jos haluatte.
Uzi-99
Viesti:

laticus kirjoitti:Vaikken itse biologi olekaan, niin jotenkin on sellainen muistikuva, että lentomuurahaisella on yhtä monta jalkaa (6) kuin "tavallisellakin" muurahaisella. Mutta, tyranidithan eivät ole murkkuja jne... tosin oma Hive Fleettini pohjautuu vahvaan hyönteisteemaan, jossa lentävillä otuksilla on siipiensä lisäksi 6 kävely/taistelu raajaa. Osoittakaa sormella ja sanokaa fluffinrikkojaksi jos haluatte.
--- "Ongelmaksi" muodostunee se että useimmat käyttävät lohharisiipiä tai vastaavia raajankorvikkeita.

Hyönteissiivethän ovat kokonaan toinen juttu.
Heikkoliha yrittää tuhota, metsästää itseä kuin itse niitä, mutta ne heikkoja. Itse taistelee viimeiseen, kaikki täytyy ahmia.
Maedhros

Viesti Kirjoittaja Maedhros »

Eivät kaikki käytä loharisiipiä, sillä yksi ratkaisuista, jonka olen nähnyt on ohuesta, mutta vahvasta muovista leikatut ja hieman maalatut siivet. Itse asiassa nuo siivet näyttivät ihan tyylikkäiltä, jokseenkin ne olivat hieman liian pienet, mutta tuota kokoahan voi muokata aina.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Hassua kuvitella, että Tyranidien kaltainen laji, jonka selviytyminen perustuu oman lajinsa geneettiseen muunteluun rajoittuisi tiettyyn raajamäärään.

Pedoilta voidaan viedä niiden varsinainen ruoansulatus, kasvattaa ne avaruusalusten kokoisiksi ja varustaa tähtien väliseen kulkemiseen tarvittavilla liikkumiselimillä, mutta kahta ylimääräistä siipeä ei saada kasvatettua?

Kysymys ei ole fluffista, vaan pelkästään pelitekniikasta, joka ei suosi lentävien tyranidien siirtymistä vaikeaan maastoon.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Murhe kirjoitti:Pedoilta voidaan viedä niiden varsinainen ruoansulatus, kasvattaa ne avaruusalusten kokoisiksi ja varustaa tähtien väliseen kulkemiseen tarvittavilla liikkumiselimillä, mutta kahta ylimääräistä siipeä ei saada kasvatettua?
Vaan mikäs siinä sitten auttaa, kun hivemind sanoo: "6 limbs should be enough for anybody." Ei siinä yksittäisen hivetyrantin auta kuin nöyränä keksiä tapoja kiertää rajoitusta sitten.

Mutta vakavammin, ei mikään minusta estä modeloimasta nideille juuri niin montaa rjaa kun huvittaa, fluffillisesti on helppo sanoa, että tämä armeija on hivefleetin kokeilu, josko seitsemäs raaja sittenkin olisi hyvä idea.

Se, että tyrantti ei saa mennä metsään, on naurettavaa, varsinkin kun ripperit eivät voi sääntöteknisesti syödä sitä metsää pois edestä.

edit: mutta eihän siihen uuteen 'nidi codexiin ole kuin puolisen vuotta enää, toivotaan että asiaa hieman korjataan viimeistään siellä.
DarkStalker

Viesti Kirjoittaja DarkStalker »

Jep! Teräratas puhuu asiaa! On täysin naurettavaa, että lentävä tyrantti ei voi astua metsän siimekseen edes jaloillaan, sillä siivet voisivat ehkä pahoin vaurioitua tai jotakin... Mielestäni on täysin ymmärrettävää, että metsään ei voi lentää sisään, mutta kun sinne ei voi kävelläkään.

Entäs sitten pelto? Mahtava tyrantti ei voi astua edes peltoon, sillä sehän on difficult terrainia :D Melko säälittävää... Ajatelkaas, kun gargoyle broodi lurkkaa sinne... Niin juuri! Kaikki kuolevat :)

Toivottavasti uusi 'Nid codexi tuo tähän asiaan uudistuksia...

Sitten tuosta raajojen määrästä...

Minun puolestani 'Nidillä saa olla vaikka 368 raajaa, sillä mikä estää niitä kehittymästä aina vain vaarallisemmiksi ja tehokkaammiksi yksilöiksi? Miksi esim. tyrantilla ei saisi olla kuutta raajaa? Evoluutiohan on voinut luoda ne kaksi "ylimääräistä" raajaa parantaakseen kyseistä lajia.

Yleenäkään 'Nideille ei mielestäni voi asettaa tarkkoja rajotteita erilaisille asioille, esim. siipien tai edes gaunttien ulkonäölle. Tämä perustuu omaan evolluutioteoriaani, josta esitin osan jo aikaisemmin. Mikseivät myös Hive Mindin alaisena olevat oliot kehittyisi aina vain voimakkaammiksi selvitäkseen paremmin maailmankaikkeudessa?
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

DarkStalker kirjoitti:Miksi esim. tyrantilla ei saisi olla kuutta raajaa? Evoluutiohan on voinut luoda ne kaksi "ylimääräistä" raajaa parantaakseen kyseistä lajia.

Tyrantilla on kuusi raajaa.

Ehkäpä tämä "aina kuusi raajaa" toimii samantapaisen ajatuksen pohjalta kuten hämähäkit, joilla on aina kahdeksan raajaa.
Idea raajamäärän takana lienee se että kaikki olennot joita tyranideiksi kutsutaan lähtevät samasta geneettisestä koodista. tms.

Olen kyllä samaa mieltä että on älytöntä ettei siivekäs tyrantti osaa kävellä, kuten muut lentävät. hmph. Gargoylet ovat toki poikkeus, kun niillä ei ole ollenkaan jalkoja... Ehkä tätäkin ideaa taas sitten sovellettu, kun yksi ei voi niin ei sitten muutkaan :)

Eikai sentään kukaan ole kuitenkaan kieltänyt tekemästä vaikka 10 raajaista nidiä, ulkonäkösyistä? :P
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Deetwo kirjoitti:
Ehkäpä tämä "aina kuusi raajaa" toimii samantapaisen ajatuksen pohjalta kuten hämähäkit, joilla on aina kahdeksan raajaa.
Idea raajamäärän takana lienee se että kaikki olennot joita tyranideiksi kutsutaan lähtevät samasta geneettisestä koodista. tms.
Hiveshipeillä tai Bio - titaaneilla tuskin on kaikilla kuutta raajaa.
zqmfgb
Uzi-99
Viesti:

DarkStalker kirjoitti:Entäs sitten pelto? Mahtava tyrantti ei voi astua edes peltoon, sillä sehän on difficult terrainia :D Melko säälittävää... Ajatelkaas, kun gargoyle broodi lurkkaa sinne... Niin juuri! Kaikki kuolevat :)
--- Tämä kuuluu asioihin joista henkkoht neuvottelisin vastustajan kanssa... Jokin raja sentään.

Samoin en oikeasti näe estettä sille että Gargoylet voisivat liihotella vetten päällä, vaikka kyseinen maastotyyppi on normaalisti Impassable.

Mutta Codexi on Codexi, talon säännöt talon sääntöjä.
Deetwo

Henri kirjoitti:Hiveshipeillä tai Bio - titaaneilla tuskin on kaikilla kuutta raajaa.
Bio-Titaneilla on kaikilla kuusi raajaa, samoin assault spawneilla, dominatrixillä, yms. Hive shipeistä ei saa selvää netin välityksellä niin paljoa että pystyisi sanomaan, mutta väittäisin että niilläkin periaatteessa on, ehkä eivät enään niinkään ole raajoiksi tunnistettavissa tosin.

Tämä kuuden sääntö kun on se periaate mistä aletaan kaikkea tyranidiä rakentamaan.
DarkStalker

Viesti Kirjoittaja DarkStalker »

Tarkemmin ajateltuna voit Deetwo olla hyvinkin oikeassa tuosta kuuden raajan -periaatteesta. Jos hämähäkillä olisi 9 jalkaa, olisiko se enää hämähäkki? Ei, paitsi jos se olisi mutaatio.

Tästä pääsemmekin mielenkiintoiseen kohtaan. Siivekäs tyrantti on mutaatio tyrantti, ainakin käytännössä. Tällöin siivet olisivat voineet syntyä juuri mutaation seurauksena, mutta tyrantti on silti sama ja vanha perus 'Nidi harvinaisen mutaation jälkeen, vaikka sillä onkin kahdeksan raajaa.

Toisaalta siivet ovat nykyään melko yleisiä 'Nid-listoissa, joten ei oikeastaan voi olla mahdollista, että näin monta siivekästä mutaatio-tyranttia olisi vahingossa päässyt syntymään.

Huomasin juuri, että Tyranidien codexista sivulta 23 löytyy kahdeksanraajainen Tyrantti... Paha paikka GW-pojille, kun ei omia sääntöjään noudata :)

Jotenkin kuitenkin uskon, että ketään ei haittaa, jos Tyrantilta löytyy se 8 raajaa. Jos haluaa kuitenkin toimia fluffin mukaan, Tyrantille voi väsätä käärmemäisen alavartalon. Tämä vaihtoehto ei sulje pois kävelymahdollisuutta, jos semmoinen uudessa codexissa Tyranteille suodaan.
Mutta Codexi on Codexi, talon säännöt talon sääntöjä.
Tämä on täysin totta! Omissa peleissämme kotona Tyranttien liikkumista ei ole niin ankarasti rajoitettu, esim. peltoon astuminen. Myös Ice worldin eräällä tuloksella on sellainen vaikutus, että ajan kuluessa koko kenttä muuttuu difficult terrainiksi, jolloin Tyrantit ja Gargoylet eivät saisi ollenkaan lentää/liikkua. Sovimme kuitenkin, että myrskyssä voi kyllä kävellä, mutta ei lentää.

Lähinnä turnauksissa voidaan tällaisista asioista viilata pilkkua, sillä sääntöteknisesti Tyrantti ei voisi liikkua myrskyssä mihinkään suuntaan ja gargoylet kuolisivat sinne.
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

DarkStalker kirjoitti:Minun puolestani 'Nidillä saa olla vaikka 368 raajaa, sillä mikä estää niitä kehittymästä aina vain vaarallisemmiksi ja tehokkaammiksi yksilöiksi? Miksi esim. tyrantilla ei saisi olla kuutta raajaa? Evoluutiohan on voinut luoda ne kaksi "ylimääräistä" raajaa parantaakseen kyseistä lajia.
Ihan taktisena välihuomautuksena, evoluutio ei luo mitään. Evoluutio on sitä, että jokin joka sattuu olemaan jo olemassa jää eloon, ja ko. zygotin (ja "zygoti"-sanan tavaus suomeksi oli...?) geenit kulkevat edelleen seuraavalle sukupolvelle, jne. Jokaiselta sukupolvelta enemmän ja enemmän ko. vahvoilla olevia ominaisuuksia antavia geenejä omaavia zygoteja jää eloon muiden kuollessa pois heikkouteensa...

Umm... toinen yritys. Sanotaan havainnollistavana esimerkkinä, että Tyranteja on kahta lajia, neli- ja kuusiraajaisia. Kuusiraajaiset jäävät suuremmissa määrissä eloon paremman taistelutaitonsa, tasapainonsa, jne. vuoksi. Näinollen seuraavassa sukupolvessa tulee olemaan enemmän kuusiraajaisia Tyranteja, koska neliraajaisia ei yksinkertaisesti jää eloon niin monta.

Tämä tietysti olettaen että Tyrantit noudattavat edes nominaalisesti maankaltaista evoluutiota ja geneettistä järjestelmää. Jos näin on, pitäisi tietenkin ottaa se laskuihin, että raajojen määrä on yhden ainoan geenin määräämä (todella suuri olettamus). Sitten olisi vielä se, että jokin geeneistä voi olla dominantti (ruotsi-to-suomi ei kulje tällä hetkellä) ja jokin recessiivi. Nehän voivat perhana olla kodominantteja (tai ei nyt ihan...), tai jopa intermediäärejä (hmm, viisi raajaa?)... Joo.

Mutta, pointtini oli että evoluutio ei ole voima tai aktiivinen tekijä, se on passiivinen kulku, joka pohjautuu ympäristön soveltuvuuteen tietyille fenotyypeille (lue: ~ominaisuuksille). Mutaatiot tai ristisiitokset ne aktiivisesti antavat jollekin jotain uutta. Jos geeni on Hyvä(tm), sen kantaja tod.näk. jää eloon, ja antaa geeninsä seuraavan sukupolven edustajalle...

...Ai perhana, Tyranidit ~ Zergejä... Juu, ei mitään; please ignore.

Tämän sitä saa kun lukee genetiikkaa ja ymmärtää sitä; halu olla besserwisser nousee päähän.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
Uzi-99
Viesti:

Jos kuusiraajaisuus ei näy tuottavan tulosta, Hive Mind kaivaa pankeista kahdeksanraajaista DNA:ta ja pistää eteenpäin Norn Queeneille, jolloin seuraavalla Tyranidisukupolvella on kaikilla kahdeksan raajaa...
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Uzi-99 kirjoitti:Jos kuusiraajaisuus ei näy tuottavan tulosta, Hive Mind kaivaa pankeista kahdeksanraajaista DNA:ta ja pistää eteenpäin Norn Queeneille, jolloin seuraavalla Tyranidisukupolvella on kaikilla kahdeksan raajaa...
Ja eikös fluffissa nimenomaan sanota, että nidit voivat poiketa rankastikin toisintaan, eli jos jossain on hyötyä tyrantista, joka osaa sekä kävellä että lentää, ja omistaa vielä kaksi paria huitomisraajoja päälle, niin semmoinenhan sinne sitten ajan kanssa ilmestyy, vaikka muualla 6 raajaista suosittaisiinkin. (Voin taasen muistaa omianikin toki.)
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Eikä tyranidien evoluutio todellakaan noudata minkään sortin luonnonlakeja, koska ne kehittävät tilanteen mukaan uusia lajeja. Tyranidit saattavat kehittää tarpeen vaatiman lajin jopa muutamassa kuukaudessa, ei siis tarvita useita sukupolvia luonnonvalintaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Deetwo

Tyranideillä ei itseasiassa edes ole sanan varsinaisessa merkityksessä, evoluutiota tai luonnonvalintaakaan, koska nidieliöt kun eivät itseksensä muokkaannu sellaisiksi kun ovat.
Tämä "evoluutio" on enemmänkin geenimanipulointia.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Eli siis oikeastaan tyranideille pitäisi olla ihan mahdollista saada vaikka 900 raajainen tyrantti kaljamahalla jos tälle nähdään jotain tarvetta.

Oikeastaan kuulostaa kummalliselta että niillä pitäisi kaikilla olla 6 raajaa.
zqmfgb
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Armeijat ja yksiköt”