"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Muutama epäselvyys....Joku tietäis?

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
LiquidMoon

Muutama epäselvyys....Joku tietäis?

Viesti Kirjoittaja LiquidMoon »

Tuotah, eli parista kysymyksestä ei olla oikee päästy yksmielisyyteen peliporukan kanssa.... Joku tais turnauksessaki olla kiistan aiheena eli jos joltain löytyy selvennykset...? JA kyllä. Sääntökirja on luettu mut melkosen aikaa sitte ei oo iha teräväs muistis.....

1) Minulla on DE banner joka sanoo "...gives +1 to combat resolution of all friendly units within 12" of the banner." Jos mulla nyt on tämä ja lähi taistelu jossa on 2 unittii saanko tosta maagisesta erikoisuudesta +1 vai +2?

2) Seuraavaks flee/pursue kysymys: jos päätän chargaa unitilla joka liikkuu chargessa 8" ja vastustaja on kantamalla mutta päättää juosta. Oman unittini vieressä on character joka liikkuu flyn takia 20" ja saisi jo kerran juosseet ukot kiinni.... Mutta mitä käy? unitti kuolee? ottaa toisen juoksun?

3) mikä on terradonien unit strenght?:P huono englanti on kamala asia....
You can't fight the moonlight.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

1) Taitaapi olla +1 per closis...

2) Fleeaavaan yksikköön charge aiheuttaa uuden breakin, tämä on muistaakseni selvästi jopa kerrottukkin sääntökirjassa. Itse olen kokeillut saman yksikön breikkaamista kolme kertaa yhden pelivuoron aikana, jolloin kyseiset silverhelmit vihdoinkin juoksivat ulos kentältä :)

3) Terradon on flying skirmisher? Näillä on kaikilla unit strenght 1.
Viimeksi muokannut Deetwo, La 10.04.2004 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
The Man

Viesti Kirjoittaja The Man »

Ekaa en tiedä mutta

2) Charget julistetaan ennen liikuttamista joten pakeneva yksikkö tuossa tapauksessa kuolisi.

3)Terradonit ovat flying unit joten unit strenght pitäisi olla 1 per ukko.
Lyhyestä virsi kaunis
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

2) Uniitti ei tuhoudu ellei lentävä heebo ole julistanut chargea! Jos lentävä heebo on chargettanut, uniitti jää jalkoihin ja lentäjä siirtyy 20" edesmenneen uniitin suuntaan.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
LiquidMoon

ahhah no juu kiitoksia itse kullekin vastauksista... mutta olitteko yhtä mieltä siitä että kohdassa 2) unittii tuhoutuu... vai ei....?
Guzlob
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guzlob »

Deetwo kirjoitti:2)Itse olen kokeillut saman yksikön breikkaamista kolme kertaa yhden pelivuoron aikana, jolloin kyseiset silverhelmit vihdoinkin juoksivat ulos kentältä :)
Hm... miten? Järjestys on yksinkertaistetusti seuraava.

1) Declare charges.
2) Declare charge reactions.

Charge reaction on yksikön ennestään paetessa automaattisesti flee (1kpl). Magic phasessa voit heittää liikeloitsulla uuden chargen, josta seuraa toinen pakomatka... ja lopulta close combat phasen lopussa jokin pursuing unit voi osua pakenijoihin, jotka lähtevät vielä kolmannen kerran karkuun. Tätäkö tarkoitit? Onhan se teoreettisesti mahdollista, mutten ole koskaan livenä nähnyt.

Ai niin, ja break on jotain mitä saattaa tapahtua close combat phasen lopussa. Muista syistä tapahtuva pakomatka on aivan eri asia.
Viimeksi muokannut Guzlob, La 10.04.2004 18:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
it is apparent the intent has been revealed
Eraphion

Viesti Kirjoittaja Eraphion »

2) jos ne molemmat julistaa chargen alussa ja kohde päättää lähteä mäkeen (joka ei sinänsä ole järkevää koska vieressä on se 20" liikkuva) niin se jää alle mutta esim jos tämä charru olisi unitin mukana sen pitäis erikseen sanoa että ainoastaan charru chargee eikä unit..
Eye is green.
Deetwo

Guzlob kirjoitti:Charge reaction on yksikön ennestään paetessa automaattisesti flee (1kpl). Magic phasessa voit heittää liikeloitsulla uuden chargen, josta seuraa toinen pakomatka... ja lopulta close combat phasen lopussa jokin pursuing unit voi osua pakenijoihin, jotka lähtevät vielä kolmannen kerran karkuun. Tätäkö tarkoitit? Onhan se teoreettisesti mahdollista, mutten ole koskaan livenä nähnyt.

Ai niin, ja break on jotain mitä saattaa tapahtua close combat phasen lopussa. Muista syistä tapahtuva pakomatka on aivan eri asia.
No, uusi flee :) En muista säännön tarkkaa sanamuotoa missä tuosta fleeingin chargeemisesta kerrottiin, oli sellanen muistikuva että olisi brakesta puhuttu. Tosin voi olla että 40kn sanamuodot ovat sekoittaneet ajatukseni, koska siellä puhutaan lähinnä breikkaamisesta kaikanmoisissa tilanteissa.
Ja siis pelivuorolla tarkoitin omaa ja vihollisen vuoroa. Muistaakseni vihollisen closis, oma movement ja oma magia. Näin kävi, hetken aikaa jouduimme konsultoimaan sääntökirjaa että onko tällänen puolen kentän läpi toisen juoksuttaminen ollenkaan mahdollista, mutta näinhän se oli.
LiquidMoon kirjoitti:ahhah no juu kiitoksia itse kullekin vastauksista... mutta olitteko yhtä mieltä siitä että kohdassa 2) unittii tuhoutuu... vai ei....?
Yksikkö ei tuhoudu vaan lähtee uudestaan karkuun, mikäli siis molemmat ovat julistaneet chargen, ensin hitaampi lähtee ja vihollinen juoksee karkuun ja sitten lentävä chargeaa selkään kun vihollisen yksikkö on juoksemassa karkuun.
Mutta jos lentävä hahmo ei ole julistanut chargea (tai chargea magian avulla), kaiketi hahmo vain liikkuu eikä vaikuta pakenevaan yksikköön mitenkään.
rampale

Viesti Kirjoittaja rampale »

Deetwo kirjoitti:
LiquidMoon kirjoitti:ahhah no juu kiitoksia itse kullekin vastauksista... mutta olitteko yhtä mieltä siitä että kohdassa 2) unittii tuhoutuu... vai ei....?
Yksikkö ei tuhoudu vaan lähtee uudestaan karkuun, mikäli siis molemmat ovat julistaneet chargen, ensin hitaampi lähtee ja vihollinen juoksee karkuun ja sitten lentävä chargeaa selkään kun vihollisen yksikkö on juoksemassa karkuun.
Mutta jos lentävä hahmo ei ole julistanut chargea (tai chargea magian avulla), kaiketi hahmo vain liikkuu eikä vaikuta pakenevaan yksikköön mitenkään.
Siis, jos johonkin yksikköön chargaa kaksi vihollisyksikköä, niin eikös se kuitenkin pakene vain kerran?
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
The Scientist

Re: Muutama epäselvyys....Joku tietäis?

Viesti Kirjoittaja The Scientist »

LiquidMoon kirjoitti: 1) Minulla on DE banner joka sanoo "...gives +1 to combat resolution of all friendly units within 12" of the banner." Jos mulla nyt on tämä ja lähi taistelu jossa on 2 unittii saanko tosta maagisesta erikoisuudesta +1 vai +2?
Puhut näköjään Banner of Nagarythestä. Pidän tehtäväni korjata syntynyttä väärinkäsitystä, sillä BoN antaa +1 CR:n kuuden tuuman sisällä.
"I don't know what I want, but I know how to get it."
Deetwo

rampale kirjoitti: Siis, jos johonkin yksikköön chargaa kaksi vihollisyksikköä, niin eikös se kuitenkin pakene vain kerran?
Kyllä normaalisti, siis jos molemmat pääsevät lähitaisteluun asti ja sen seurauksena vihollinen pakenee.

Mutta nyt tässä olikin kyse tilanteesta jossa jo pakenevaan yksikköön tulee charge, jolloin juostaan uudestaan.
Wanderer

Viesti Kirjoittaja Wanderer »

Mitä väliä sillä on kuinka monta yksikköä chargaa. Yksi flee-move. Jos on fleeing tilassa jo valmiina, niin ei siitä mitään bonus flee-movea saa. On vain immuuni kaikelle psykologialle ja juoksee karkuun chargaajilta.

Eli jos pakenevaan yksikköön tulee kaksi chargea, ne katsotaan tapahtuneiksi yhtä aikaa: vain yksi ainut 'response' ja vain yksi ainut fleeaus, jos move ei riittänyt, niin voi voi...
Deetwo

Wanderer kirjoitti:Mitä väliä sillä on kuinka monta yksikköä chargaa. Yksi flee-move. Jos on fleeing tilassa jo valmiina, niin ei siitä mitään bonus flee-movea saa. On vain immuuni kaikelle psykologialle ja juoksee karkuun chargaajilta.

Eli jos pakenevaan yksikköön tulee kaksi chargea, ne katsotaan tapahtuneiksi yhtä aikaa: vain yksi ainut 'response' ja vain yksi ainut fleeaus, jos move ei riittänyt, niin voi voi...
Kuitenkin pakenevaan yksikköön charge aiheuttaa sen että yksikkö juoksee uudestaan karkuun. Sääntökirjan mukaan.

Ristiriita? :)
Wanderer

Viesti Kirjoittaja Wanderer »

Ei kai nyt sentään GW:n pelissä ristiriitoja ole...

Jos kuitenkin tulkitaan noiden chargejen lähteneen yhtä aikaa, jolloin voitaisiin sanoa yksikköön kohdistuneen vain yhden chargen, jonka tosin toteutti kaksi yksikköä. Tällöin kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi entisen fleeanneen yksikön omistaja, joka ei siis saa yksikölleen kahta perättäistä fleeausta.
Guzlob
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guzlob »

Wanderer kirjoitti:Jos kuitenkin tulkitaan noiden chargejen lähteneen yhtä aikaa
Teknisesti ottaen, "they are moved one at a time, in the order that charges were declared." RB s. 46. Tällä on aina silloin tällöin merkitystä.
it is apparent the intent has been revealed
LiquidMoon

Mutta siis tää oli mun epä selvyyttä. Kyllä meinasin just sitä että molemmat chargaa samaan yksikköön yhtäaikaa ja nyt kyllä valkeni se asia sitten melko lailla. Synnyttäen samalla tusinan uutta kysymystä.....:) taidan vaa kattoo sen sääntökirjan kohan sitte ihan ajatuksen kanssa...:P Kiitoksia että jaksoitte tästäkin kättä vääntää.....:E

Elanthor ei se oo niin just... pää ajatus kummiski oli että ne on siinä vaikutuksen alasena molemmat yksiköt.....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”