voisit vuodattaa pitkään?!?Celebdae kirjoitti:Tämä on ainakin minulle itselleni tärkeä aihe, josta voisin vuodattaa pitkäänkin. Huijaaminen miniatyyripelissä on jotain, mitä minun on hyvin vaikea hyväksyä. Murheen luokitteleman kolmannen asteen huijaamisen jättäisin ehkä tämän oman tilitykseni ulkopuolelle ja rinnastaisin sen ennemmin reiluun ja toivottavaan peliin kuin suoranaiseen huijaamiseen. Toki ainakin omassa toiminnassani pyrin senkin minimoimiseen, eikä varmasti niin tärkeää turnauspeliä eteeni tule, etten antaisi vastustajan omaa unohtamaansa magiavuoroa pelata jälkikäteen. Paljolta turhalta säätämiseltä kyllä selviää jo muistuttamalla tästä ajoissa!
Kohtalaisen kauan olen peliä pelannut ja turnauksiakin kiertänyt kohdaten aika lailla eri vastustajia. Vähemmän yllättävästi mukaan mahtuu muutama peluri, joita en voi sanoa arvostavani kokemuksieni perusteella. Kyseiset tyypit löytyvät itse asiassa tältäkin foorumilta, mutta vähemmän yllättävästi eivät ole tähän keskusteluun osallistuneet (niin no kukapa nyt jokaiseen ketjuun jaksaisi vastaillakaan, mutta olisihan se kiva lukea jotain tästä aiheesta näiltäkin henkilöiltä).
Yhteistä kaikille kohtaamilleni huijaajille on ollut se, että häviötä ei tässä tietyssä tilanteessa voi sallia - oli syynä siihen sitten oma peli, noppatuuri tai joku muu. Vähintäänkin tappiosta on saatava "kunniallisempi", eli mahdollisimman niukka, vaikka se vaatisikin kyseenalaisia keinoja.
Pahimman kohtaamani huijarin olen itse asiassa kohdannut kahdesti. Ensimmäinen sujui kohtalaisen fiksusti, mutta jälkimmäisessä pelissä minulle tuotti aika lailla vaikeuksia pitää pahimmat mölyt sisälläni. Mukana olivat kaikki keinot nopanheittelystä ilman vastustajan mahdollisuutta nähdä tuloksia, kiistanalaisten rynnäköijien liikutteluun vain oman mittauksen perusteella ja katapulttien ampumiset muuttamalla arvausta (tai mittauspaikkaa) tilanteen mukaan. Legendaarinen kommentti oli "Et kai sä vihjaa, että mä huijaan". En todennäköisesti enää suostuisi kaveria kohtaamaan, jos jossain turnauksessa vastaan asettuisi.
Nämä pari muuta tapausta ovatkin sitten lievempiä. Molemmissa tapauksissa nuorehkolla vastustajalla (en minäkään kovin vanha ole, enkä tosiaan sellaiselta näytä) turnaus oli siihen asti sujunut hienosti ja pettymys tappiosta oli ilmeinen. Kuitenkaan kriittisten nopanheittojen selvää "väärinnäkemistä" tai voittopisteiden laskentaa aivan selkeästi alakanttiin ei pitäisi todellakaan turnauspeleissä esiintyä. Etenkin jälkimmäinen tapaus, jossa vastustajalle jäi 2000 pisteen pelissä pöydälle millä laskutavalla tahansa korkeintaan 700 pistettä bonusvoittopisteitteni ollessa 800 pisti miettimään pelaajan aivoituksia, kun kolmannella uudelleenlaskulla kokonaispistepottini kokosi vajaaseen 1500:aan pisteeseen. No se riitti kuitenkin massamurhaan, joten jätin asian siihen.
Mitäköhän tästä jäi käteen? Tuskin kovin paljoa, mutta sainpahan tilitettyä tuntojani. Se tässä yhteydessä on rehellisyyden nimessä sanottava, että olen itsekin syyllistynyt huijaamiseen ihan turnauksessa joskus arviolta seitsemän vuotta sitten. Silloin menin kääntämään Ogre bladea heiluttelevaa maagiani niin, että tämä näki hyökätä vihollismaagin kimppuun. En todellakaan voi sanoa olevani ylpeä tästä, mutta uskon oppineeni sen jälkeen oikealle polulle.
noh minä en huijaa.. en en.. ihan totta...
niin siis minä ihan oikeasti en petkuta.. yleensä vastustajan unohduksetkin tulee (perin nenäkkäällä äänellä) huomautettua
huijaaminen on vastenmielistä