Valkoinen pohjamaali
Valkoinen pohjamaali
Tähän asti olen maalannut omat figurini aina poikkeuksetta mustalla pohjamaalilla ja käsin. Kuitenkin nyt ajattelin maalata ratsuväen hevoset valkoisiksi, joten päädyin valkoiseen pohjamaaliin.
Kun nyt sitten kokeilin, ei tuo valkoinen väri asettunut figurin pinnalle, vaan levisi epätasaisesti ja kupli esimerkiksi hännän koloissa. Mustaan tottuneena tämä yllätti.
Nyt kysyisinkin teiltä valkoiseen pohjamaaliin tottuneilta, mistä tämä johtuu. Pitääkö valkoisen (citadel) maalin olla vetistä vai ei. Kun kuplien määrä on lähes suoraan verrannollinen maalin vetisyyteen. Eli mitenkä estätte kuplien tulon. Jos kertoisitte miten itse saatte tyydyttävän valkoisen pohjamaalipinnan käsin maalattuna, olisin kiitollinen avustanne!
Kun nyt sitten kokeilin, ei tuo valkoinen väri asettunut figurin pinnalle, vaan levisi epätasaisesti ja kupli esimerkiksi hännän koloissa. Mustaan tottuneena tämä yllätti.
Nyt kysyisinkin teiltä valkoiseen pohjamaaliin tottuneilta, mistä tämä johtuu. Pitääkö valkoisen (citadel) maalin olla vetistä vai ei. Kun kuplien määrä on lähes suoraan verrannollinen maalin vetisyyteen. Eli mitenkä estätte kuplien tulon. Jos kertoisitte miten itse saatte tyydyttävän valkoisen pohjamaalipinnan käsin maalattuna, olisin kiitollinen avustanne!
Olisinhan tuossa voinut tarkentaa, mutta sprayaamaan en ala. Kun ei oikein ole kaupungissa kerrostalossa paikkaa missä rueta spreiaamaan ja kun ole jo käsin tottunut maalaamaankin niin sitä sitten jatkan =). Lisäksi vähän hankalaa kun ei ole spray maaleja, eikä kukaan niitä nyt viikonloppuna myykään.
-
baretul
No tota ilman ohentamista ei maalaamisesta tule mitään. Kupliminen johtuu epätasesta pinnasta yleensä, tai siitä kun sutii väärään suntaan, Koitas ohentaa maalia suht paljo laittaa sekaan tilkka saippuaa ja maalata hevosen karvojen mukaisesti, ei siis niin päin kun tekisin brushatessa. Myöskin epätasainen paletti tekee kuplia joskus. Paras keino lienee kuitenkin se että ei ota liikaa maalia sutiin kun rupeaa maalaamaan, vaan pyyhkii sitä veke paperiin ennenkuin alottaa maalaamaan, näin saa paljon helpommin kontrolloitua sitä maalia. Kannattaa tehdä saippuasta ja vedestä sekotus, esim 1 osa saippuaa 10 osaa vettä jota sitten sekottaa aika vähän maalin mukaan, saa paljon tasasemmat ja helpommin kontrolloitavat kerrokset.
Sprayaaminen on kyllä kannattavaa, ja sitä voi muuten tehä vaikka asuisikin kerrostalossa, pahvilaatikkoon vaan figut ja ulos sprayaamaan, jättää ne kuivumaan vaikka pyörävarastoon tai vastaavaan paikkaan.
Sprayaaminen on kyllä kannattavaa, ja sitä voi muuten tehä vaikka asuisikin kerrostalossa, pahvilaatikkoon vaan figut ja ulos sprayaamaan, jättää ne kuivumaan vaikka pyörävarastoon tai vastaavaan paikkaan.
No päätin nyt sitten kuitenkin kokeilla tuota spraymaalia. Äsken kävin sitä tölkillisen ostamassa, mutta minulla on huonoja kokemuksia sprayn käytöstä vuosien takaa. Siispä pyytäisinkin teiltä nyt vastauksia näihin kysymyksiin:
1.Mitä alkuvalmisteluja tuolle purkille kannattaa tehdä tuloksen parantamiseksi? Esim. olen kuullut jotain, että sitä pitäisi pitää lämpimässä vesihauteessa? (Ja tietysti ravistaa hyvin ennen käyttöä!)
2. Miten spraypurkkia säilytetään, oikeinpäin vai ylösalaisin, ilmatiiviisti vai ei?
3. Miten tyhjän spraypurkin saa hävittää? Sekajätteisiin?
1.Mitä alkuvalmisteluja tuolle purkille kannattaa tehdä tuloksen parantamiseksi? Esim. olen kuullut jotain, että sitä pitäisi pitää lämpimässä vesihauteessa? (Ja tietysti ravistaa hyvin ennen käyttöä!)
2. Miten spraypurkkia säilytetään, oikeinpäin vai ylösalaisin, ilmatiiviisti vai ei?
3. Miten tyhjän spraypurkin saa hävittää? Sekajätteisiin?
Itse en mitäään noita ole koskaan tehnyt (paitsi ravistanut), ja jälki hyvää.Scott kirjoitti:1.Mitä alkuvalmisteluja tuolle purkille kannattaa tehdä tuloksen parantamiseksi? Esim. olen kuullut jotain, että sitä pitäisi pitää lämpimässä vesihauteessa? (Ja tietysti ravistaa hyvin ennen käyttöä!)
Oikein päin ja huoneenlämmössä varjossa riittää.Scott kirjoitti:2. Miten spraypurkkia säilytetään, oikeinpäin vai ylösalaisin, ilmatiiviisti vai ei?
Tästä en sitten tarkalleen tiedäkkään... Eivät ne kai ongelmajätettäkään ole..?Scott kirjoitti:3. Miten tyhjän spraypurkin saa hävittää? Sekajätteisiin?
That is not dead which can eternal lie.
And with strange aeons even death may die.
And with strange aeons even death may die.
Baretul kertoi jo oikeastaan oleellisimman, mutta vielä on pari vinkkiä tuohon valkoiseen pohjamaaliin. Nyt kun sitten päätit siirtyä tuohon spraymaaliin, niin figuihin jää helposti kohtia joihin spraymaali ei pääse kunnolla. Ne kannattaa sitten sutia ohuen ohuella valkoisella maalilla ihan pensselillä koska helposti sprayaa koko figun pohjamaalin piloille kun keskittyy noiden yksityiskohtien sprayaamiseen. Muutenkin jos figun pohjamaali jää läikikkääksi, niin tuo kannattaa tehdä varsinkin jos aikoo maalata figua gw:n kirkkailla keltaisilla, punaisilla tai oransseilla väreillä, sillä nämä maalit eivät peitä kovinkaan hyvin ja epätasainen pohjamaali paistaa helposti läpi. Kuplat saa tosiaan puhaltamalla pois ja niitä tuleekin helposti äsken kertomassani vaiheessa jos herpaantuu sutimaan huolettomammin.
-
baretul
Niin joo spray maalia ensiksi 2-3 kerrosta, niin että jokainen kerros on todella ohut ja sitten paikkailee ne figut normaalilla valkosella tai vastaavalla, niihin kohtiin mihin sprayllä ei ole syystä tai toisesta yltänyt, yleensä ite koitan saada sitä spraytä jokapaikkaan. Ilman spray pohjamaalia se maali lähtee kyllä aika helpolla veke, ja siitä ensimmäisestä kerroksesta saa aika epätasasen.