"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

house rule: realistisempi summonaus VC:lle

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
joppu

house rule: realistisempi summonaus VC:lle

Viesti Kirjoittaja joppu »

Eli tässä on hieman tiukemmat vaihtoehtoiset säännöt VC:lle Invocation of nehek:n käyttöön.

Kun Invocation of Nehek loitsu Necromany:sta on onnistuneesti loitsittu ja saatavien Skeleton Warrior:n ja Zombie.n lukumäärä on heitetty voit laittaa pöydälle korkeintaan sen verran kun olet siihen asti tappanut vastustajan armeijasta yksiköitä vaikka tulos olisikin suurempi kuin tapettujen yksiköiden lukumäärä.

Ajattelin ensin tehdä säännöstä vielä tiukemman, mutta päädyinkin hieman lievempään vaihtoehtoon. Tämän house rule:n tarkoitus on heikentää summon hordea ja kannustaa pelaamaan ihan kunnon VC armeijaa, jossa on ihan kunnolla eri yksiköitä ja vampyyri kenraalina sen Master Necromancer:n sijaan.
irc:ssä minut tunnetaan nikillä Mechafan

Vain yksi asia voittaa hammerin peluun ja se on animen katselu.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Kai tiedät että vampiren kanssa saa ihan yhtä tehokkaan summonhorden aikaseksi?
Sitäpaitsi koko VC/Undead kirjan on tarkoitus on aina ollut suuri ja kokoajan kasvava massa porukkaa.

Summonhordeen saa sitäpaitsi otettua kaikkein tehokkaimmin "kunnolla eri yksiköitä", koska ei tarvitse panostaa skeletoneihin/zombeihin listaa rakentaessa, ne kun summonoidaan sitten kuitenkin ilmaiseksi.

Tämä sääntö olisi erittäin epälooginen, sillä taistelukentällä todennäköisesti ei ole vain ne mitkä sattuu olemaan sillä hetkellä tapettuja, mutta myöskin muiden taisteluiden jäljiltä ruumiita pitkinpoikin. Siihen invocationin koko ajatus perustuukin.

Tämä rajoittaisi ehkä summonhordea, mutta myös vampirejohtoisia armeijoita hyvinkin paljon.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Jah. Mites vampiren kanssa saa ihan yhtä tehokkaan summonhorden aikaan? Tietääkseni necharcheja lukuunottamatta yksikään ei ole nelos tason necromanceri joka generoi 4 power diceä=heikompi magiassa.

Jaa no lordi ehkä(en nyt muista lordin sääntöjä kun niitä ei, yllätys yllätys, pahemmin turnauksissa näy) mutta se viekin necromancerin paikan=-2 power diceä.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Deetwo

Necrarch count, nehekara's noble blood + dark acolyte. Kolmostason velho joka generoi 4 poweria... = 4 + 2 + 2 + 2 + 2 poweria samoin kuin master necro + 3 pikkunecroa.
Yhden spellin siinä tosin vähemmän saa, mutta senkin saa korjattua laittamalla vaikka forbidden loren ja spell familiarin. (= 3lvl velho, 4pd 2dd, 5 spelliä, +1 to casting).
Lordi on tosiaan aika turha, vie liikaa slotteja :) Countti on huomattavasti parempi.
Eikä niitä powereita lordinkaan kanssa tule kuin 1 vähemmän, tosin ei saa sitten kolmatta necro kuskaamaan lisärullia/powerfamiliaria/tms.

Ainoat mitkä jää on master necron marginaalisesti pienempi hinta ja viiden powerin käyttömahdollisuus yhteen spelliin.
Väittäisin ihan yhtä tehokkaaksi ja vielä sellainen plussa päälle että necrarch count sentään osaa vähän lyödä ja kestääkkin, sekä saa +1 casting rolleihin.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Siksipä pistinkin necharcit poikkeukseksi. Tietenkin necharchit eivät niitä voimakkaimpia taistelijoita ole joten onko lisäpisteet hintansa väärtti on eri asia. Plus 100 pisteen taikaesine varastosta menee aikamoinen osa pois, osa jonka voisi käyttää muutenkin hyödyllisesti taikuuden voimistamiseksi.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Mölli

Viesti Kirjoittaja Mölli »

Mielestäni Invocation on aika hyvin tasapainoitettu;
Luurankoja tai zombuja, kummatkin on helppo lahdata melkein millä tahansa perusyksiköllä, ja voittopisteitähän siinä ropisee
melko tiuhaa tahtia. Jos liiallisuuksiin meinaa mennä niin kumoat ne loitsut.

Tuohon h-ruleen lisäyksenä, voisi laittaa sillai että niin paljon kuin kummallakin armeijalla on kuollut voi nostaa takaisin.
joppu

tneva82 kirjoitti:Tietenkin necharchit eivät niitä voimakkaimpia taistelijoita ole
Necrarch:t ovat kyllä kohtuullisia taistelijoita ws5:llä(tai ws6:lla, jos se on lordi) ja jopa thralleilla on parempi ws kuin kummallakaan nekrolla(master ja perus). Kuitenkin itse tykkään enemmän vampeista, jotka osaavat tapella kunnolla joten ajattelin lähinnä BD:tä, strigoita ja korsteinia.

Deetwo

Joppu kirjoitti:
tneva82 kirjoitti:Tietenkin necharchit eivät niitä voimakkaimpia taistelijoita ole
Necrarch:t ovat kyllä kohtuullisia taistelijoita ws5:llä(tai ws6:lla, jos se on lordi) ja jopa thralleilla on parempi ws kuin kummallakaan nekrolla(master ja perus). Kuitenkin itse tykkään enemmän vampeista, jotka osaavat tapella kunnolla joten ajattelin lähinnä BD:tä, strigoita ja korsteinia.
Summonin rajoituksesta olisi suurta haittaa myös näille mainituille paremmile taistelijoille, invocation on perusrakenteisen VC armeijan elinehto... En tosin väitä että ilman ei voisi millään pelata, mutta summonointi tekee käytännössä armeijasta asteen tai pari tehokkaamman ja pirun fluffikkaan siinä samassa.
Eikä lahmiakaan mikään huono täti ole, sattuu vaan olemaan jumbona sarjassa jossa on aika kovaa tavaraa tarjolla.
Uusia sääntöjä sitäpaitsi täytyy ajatella _kaikkien_ mahdollisuuksien näkökannalta, kyseinen uudistus tekisi elämän erittäin vaikeaksi esim. minulle lahmiakenraalina, täytyisi ostaa listaan paljon enemmän skeletoneja, joihin kuluu sitten pisteitä muista yksiköistä joita ei voi nostaa.
Kuvittelisin saman ongelman muodostuvan muillekkin.

Itselläni oli ehdotuksia tuossa VC kirjaa varten, mutta ajatukset eivät oikein ottaneet tulta alleen... Joten palaute ja muiden ideat jäivät vähäiseksi. Ehdotin itse summonia varten siellä jonkinmoista scatteria, jossa viholliseen törmänneet summonoidut uudet yksiköt tekevät marginaalista vahinkoa (1/2 US rounding up s2 hits, tms) ja mahdollista liputtomien yksiköiden sulamista.

Yksi keino olisi myös LOS vaatimus invocationilla uusille yksiköille. Summonhordesta tehokkaanhan tekee se että saa skeletoneilla/zombeilla ympäröityä vihollisen, kun niitä saa nostettua lisää mihin tahansa 18" sisälle losista riippumatta.
kippe-gerbiili

Viesti Kirjoittaja kippe-gerbiili »

Invocationit toimii mun mielestä ihan hyvin tollasenaan ja onhan se eräänlainen elinehto VC:lle niinkuin Deetwo pääsi sanomaan... Onhan noissa summon horde jutuissa sekin pieni negatiivinen vaikuttaja, että jos on paljon taikaa, niin on myös kohtalaisen todennäköstä pyörittää miscast. ( <-- Kokemusta on...)

Jos meinaa rakentaa Vampeista armeijan jota ei "tapeta" viimmeseen mieheen parissa ekassa vuorossa niin kylä tarttee olla kohtis hyvin pisteitä käytettävis. Onnesta puhumattaakaan... En ainakaan mää kykene luopuun invocationista millään, enkä oikein viitti kokeillakaan...

Alituisesti lisääntyvät pystyyn mädäntyneet ihmisen irvikuvat on jo puoli voittoa... :)
On olemassa kolmenlaisia ihmisiä. On niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Olen jo moneen kertaa mielestäni todistanut, ettei Invocation of Nehek ole mikään elinehto VC armeijalle. Se on vain yksi tapa rakentaa armeija sen yhden ainoan loitsun ympärille ja väittää, että koko armeija riippuu siitä. Minä olen saanut massacren Bretonniasta käyttämättä edes koko necromancyä tai vampyyrejä.

Epäkuolleilla on hyvin kustannustehokasta - ei vain eliitti - oikeastaan kaikki mitä ei summota. Ehkä niiltä puuttuu kyky juosta karkuun tai marssia, mutta kaikki on kuitenkin murtumatonta, psykologialle immuunia ja pelkoa aiheuttavaa. On vain osattava käyttää koko listaa - ei vain necromancereita ja skelluja.

Ja mitä kippe puhuu käytettävistä pisteistä? Niitähän epäkuolleilla on sillä core paikat saa täyteen 150 pisteellä 2K peliin. Suurhaltioilla minimi hinta coren täyttämiseen on 285 (ja koostuu kolmesta viiden silverhelmin yksiköstä ilman raskasta panssaria tai kilpiä).

Tottahan ne zombiet lahdataan. Ei kai kukaan tervejärkinen pelin suunnittelija antaisi summota lisää khornen chosen warruja kaksilla käsiaseilla ja seuraavaksi tanssittaa niitä. Sinällään summoaminen olisi ihan toimiva systeemi, mutta liian suuri houkutus on rakentaa armeija sen varaan. Summoamisessa menee ihan liian paljon sääntöjä rikki.

Sinällään se miten paljon Invocationia pitäisi säästää on vähän vaikeampi. Luultavasti paras ratkaisu olisi rajoittaa loitsu loitsijan losiin (summonin osalta), jolloin summoajan pitäisi pysyä poissa taistelusta (tai summottava omaan yksikköönsä) ja summonin rampauttaminen olisi edes hieman helpompaa ilman täyttä käärösäkkiä. Samalla vaikeutuisivat kaikkein rumimmat temput kuten vihollisen taa summoaminen.
joppu

Murhe kirjoitti:Olen jo moneen kertaa mielestäni todistanut, ettei Invocation of Nehek ole mikään elinehto VC armeijalle. Se on vain yksi tapa rakentaa armeija sen yhden ainoan loitsun ympärille ja väittää, että koko armeija riippuu siitä. Minä olen saanut massacren Bretonniasta käyttämättä edes koko necromancyä tai vampyyrejä.
Olen vahvasti samaa mieltä asiasta(siitähän tämä kaikki alkoi), mutta silti charrut ovat tärkeitä VC:llä closiksessa. Hyvä vampyyri hoitaa homman kotiin ja boostaa armeijan tehoa. Itse olen pelannut HE:llä BD elite:ä vastaan ja sain turpiini totaalisesti(mokasin tosin pahasti kun minun olisi pitänyt odottaa vastustajan yksiköitä luokseni ja samalla tulittaa jousilla ja boltiksilla ja heittää loitsuja).

Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Tottakai charruilla on merkitystä. Epäkuolleilla on suhteellisen kustannustehokkaat ja ennen kaikkea tehokkaat sankarit, joista saa hyvän mättötehon ja/tai maagisen potentiaalin. Lisäksi, jos ei käytä summonia niin silloin on myös pystyttävä turvaamaan taistelujen voitot, koska tappioita ei saa nuoltua ja mureneminen johtaa auttamattomaan häviämiseen pitkällä pelillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”