Muutamia sekalaisia kysymyksiä...
Muutamia sekalaisia kysymyksiä...
Jeps jeps, tuli taas väännettyä kättä tomb kingien kanssa omalla Tzeentch lentoseurueellani, ja tuli muutamat kysymykset mieleen, joten here goes:
1.) Exani kiekolla syöksyi tomb chariot lauman kylkeen, ja aloitti Fiskarsin halkaisukirveen armottoman pyörityksen. Tuloksena 3 haavoittavaa osumaa = 3 insta killattua kärryä (S7 iskuja). En rulebookista löytänyt, joten kysyn nyt: saanko combat resoon +3 (3 tuhoutunutta chariottia) VAI tuhoutuneiden chariottien yhteen lasketun woundi määrän, eli 9?
2.) Characteri on liittynyt yksikköön. Jos pyyhällän characterin ympäriltä yksikön kokonaan pois, onko characteri vielä sen combatin osa sitä yksikköä? Tuli vain mieleen kun tuhosin chariot ryhmän tomb kingin ympäriltä. Eli ottaako tomb kingi sitten niitä woundeja combat resosta?
3.) Jos yksikkö johon characteri on ollut osallisena tuhoutuu siten, että hyökkääjä ja eloon jäänyt characteri eivät ole enää base-to-base, ovat he silti vielä combatissa vai ovatko he vapaita liikkumaan miten vain?
4.) Casket of Soulsia vartioi 2 hihhulia. Nämä pitää tappaa ennen kuin pääsee käsiksi liche priestiin. Voiko siis samalla vuorolla tappaa ne vartija hihhulit ja priestin? Tuli vain mieleen, kun kaksi ukkoa kävi Caskettiin kiinni ja toinen tappoi jo heti alkuun ne vartijat. Saakos siis toinen chargettaja lyödä nyt vartioimatonta priestiä, vai meneenkö hänen hyökkäyksensä hukkaan?
Ei tässä nyt tainnut muuta olla, toistaiseksi...
1.) Exani kiekolla syöksyi tomb chariot lauman kylkeen, ja aloitti Fiskarsin halkaisukirveen armottoman pyörityksen. Tuloksena 3 haavoittavaa osumaa = 3 insta killattua kärryä (S7 iskuja). En rulebookista löytänyt, joten kysyn nyt: saanko combat resoon +3 (3 tuhoutunutta chariottia) VAI tuhoutuneiden chariottien yhteen lasketun woundi määrän, eli 9?
2.) Characteri on liittynyt yksikköön. Jos pyyhällän characterin ympäriltä yksikön kokonaan pois, onko characteri vielä sen combatin osa sitä yksikköä? Tuli vain mieleen kun tuhosin chariot ryhmän tomb kingin ympäriltä. Eli ottaako tomb kingi sitten niitä woundeja combat resosta?
3.) Jos yksikkö johon characteri on ollut osallisena tuhoutuu siten, että hyökkääjä ja eloon jäänyt characteri eivät ole enää base-to-base, ovat he silti vielä combatissa vai ovatko he vapaita liikkumaan miten vain?
4.) Casket of Soulsia vartioi 2 hihhulia. Nämä pitää tappaa ennen kuin pääsee käsiksi liche priestiin. Voiko siis samalla vuorolla tappaa ne vartija hihhulit ja priestin? Tuli vain mieleen, kun kaksi ukkoa kävi Caskettiin kiinni ja toinen tappoi jo heti alkuun ne vartijat. Saakos siis toinen chargettaja lyödä nyt vartioimatonta priestiä, vai meneenkö hänen hyökkäyksensä hukkaan?
Ei tässä nyt tainnut muuta olla, toistaiseksi...
-
Zarathustrian
- Peliporukkavalvoja
1:menetettyjen woundien määrä, eli tässä tapauksessa se 9.
2: ottaa woundeja CR:stä
3: ovat vielä combatissa -> siirretään BtB contactiin
4: casketin miehistä on skirmuja eli ne tulevat 3 leveänä puolustamaan caskettia. Ja priestiä saa huitoa ihan normaalisti. Tosin tuossa tapauksessa se kuolee jo combat resoon.
2: ottaa woundeja CR:stä
3: ovat vielä combatissa -> siirretään BtB contactiin
4: casketin miehistä on skirmuja eli ne tulevat 3 leveänä puolustamaan caskettia. Ja priestiä saa huitoa ihan normaalisti. Tosin tuossa tapauksessa se kuolee jo combat resoon.
2) Jos character on vielä base to basessa, hän on combatissa ja silloin ottaa combat resolution woundeja vaikka olisi yksinään jäljellä tuhoutuneesta yksiköstä... Characteria ei enään siinä vaiheessa lasketa sen tuhoutuneen yksikön jäseneksi, mutta kuten multiple combatissa, hävinneen osapuolen kaikki yksiköt joutuvat resoluutiowoundeista kärsimään.
4) Priesti tulee myös sieltä pois ottamaan hyökkäyksen vastaan, eikä jää laatikon taakse hillumaan. Toimivat kuin muissakin warmachineissa.
4) Priesti tulee myös sieltä pois ottamaan hyökkäyksen vastaan, eikä jää laatikon taakse hillumaan. Toimivat kuin muissakin warmachineissa.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
1. Killing blow lyönnit ja vastaavasti kertalyönneillä tapetut vaunut lasketaan combat resolutioniin koko woundimäärällään. Eli 9 woundia sieltä on menetetty, joten combat resolutioniin tulee sen verran.
2. Tällä ei ole merkitystä, sillä charru on jokatapauksessa osa taistelua ja ottaa normaalin seurauksen combat resosta. Ymmärtääkseni charru kuitenkin muodostaa selkeästi oman yksikkönsä tässä vaiheessa.
3. Characteri liikkuu yksikön mukana base kontaktiin. Characteri ei missän vaiheessa eroa yksiköstä vaan yksikkö kuolee characterin ympäriltä. Kuvittele ratsuväki yksikköä, jossa jokaisella vuorolla flankissa oleva vihollinen tappaa yhden miehen ja charru väkisin raahautuu yksikön mukana taisteluun (tietysti charru voisi sinne flankkiin liikkua vapaaehtoisesti vuorojen välissä).
2. Tällä ei ole merkitystä, sillä charru on jokatapauksessa osa taistelua ja ottaa normaalin seurauksen combat resosta. Ymmärtääkseni charru kuitenkin muodostaa selkeästi oman yksikkönsä tässä vaiheessa.
3. Characteri liikkuu yksikön mukana base kontaktiin. Characteri ei missän vaiheessa eroa yksiköstä vaan yksikkö kuolee characterin ympäriltä. Kuvittele ratsuväki yksikköä, jossa jokaisella vuorolla flankissa oleva vihollinen tappaa yhden miehen ja charru väkisin raahautuu yksikön mukana taisteluun (tietysti charru voisi sinne flankkiin liikkua vapaaehtoisesti vuorojen välissä).
Jeps jeps, näin vähän ajattelinkin, vastustajani ei... En sitten jaksanut ruveta kättä vääntämään...Murhe kirjoitti:1. Killing blow lyönnit ja vastaavasti kertalyönneillä tapetut vaunut lasketaan combat resolutioniin koko woundimäärällään. Eli 9 woundia sieltä on menetetty, joten combat resolutioniin tulee sen verran.
Oukki doukki, näinhän se onkin...Murhe kirjoitti: 2. Tällä ei ole merkitystä, sillä charru on jokatapauksessa osa taistelua ja ottaa normaalin seurauksen combat resosta. Ymmärtääkseni charru kuitenkin muodostaa selkeästi oman yksikkönsä tässä vaiheessa.
Jeps, tiedän kyllä miten warmarchineissa systeemi menee ja miten kaikissa muissa yksiköissä se menee. Ongelmana tässä oli vain se, että vastustaja sanoi ettei priestiä voi mätkiä, ennen kuin vartijat on poistettu...Murhe kirjoitti: 3. Characteri liikkuu yksikön mukana base kontaktiin. Characteri ei missän vaiheessa eroa yksiköstä vaan yksikkö kuolee characterin ympäriltä. Kuvittele ratsuväki yksikköä, jossa jokaisella vuorolla flankissa oleva vihollinen tappaa yhden miehen ja charru väkisin raahautuu yksikön mukana taisteluun (tietysti charru voisi sinne flankkiin liikkua vapaaehtoisesti vuorojen välissä).
Kaikkihan nuo oli ihan järkeen käypiä hommia. Tuo keissi, kun charrun ympäriltä regu tapetaan ja se jää yksin on jäi kaivelemaan. Kyseessähän on siis semmoinen homma, että kun charru ei ole enää kontaktissa vastustajan kanssa niin onko hän enää combatissa, sillä hänhän ei ole enää silloin osa sitä regua joka otti osaa painiin. Olikos tästä joku setti WD:ssä jossain välissä?
Pah, jos en oisi vastustajaa kuunnellut, olisi lopputulos ollut toinen... Noh, ens kerralla sitten...
Kaikkea "kun kaveri sanoi" ei kannata uskoa, vaan tarkistaa kirjasta, tuo casket juttukin on aika yksiselitteinen.. Priistikin kun on warmachinecrewiä purkin kanssa, joten ei välttämättä tarvitse muuta kuin lyödä sitä priistiä, guardeihin tartte ees koskea.
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
- Druzhina Captain
- Valvoja
Lainaus sääntökirjasta sivu 96 Independent characters leaving units viimeinen kappale: "Once close combat has begun, a character will not be able to leave a unit he has joined until all the fighting is over and any compulsory movement, such as fleeing and pursuit, has been resolved."DerAlte kirjoitti:Tuo keissi, kun charrun ympäriltä regu tapetaan ja se jää yksin on jäi kaivelemaan. Kyseessähän on siis semmoinen homma, että kun charru ei ole enää kontaktissa vastustajan kanssa niin onko hän enää combatissa, sillä hänhän ei ole enää silloin osa sitä regua joka otti osaa painiin.
Kyseistä tilannetta voisi verrata siihen, kun jos taistelusta selvisivät vain charru ja vielä yksi ukko siitä yksiköstä. Mitä silloin tekisit? Silloin taistelu jatkuisi, jos toisiaan hävinneen porukan hermot kestäisivät. Samalla tavalla täytyy toimia, jos yksiköstä jäi vaan yksi charru. Se on ollut osa yksikköä ja pysy sellaisena vähintään kyseisen vuoron loppuun.
Jeps jeps, näinhän se asia on, ja näin me toimimmekin...Druzhina Captain kirjoitti:Lainaus sääntökirjasta sivu 96 Independent characters leaving units viimeinen kappale: "Once close combat has begun, a character will not be able to leave a unit he has joined until all the fighting is over and any compulsory movement, such as fleeing and pursuit, has been resolved."DerAlte kirjoitti:Tuo keissi, kun charrun ympäriltä regu tapetaan ja se jää yksin on jäi kaivelemaan. Kyseessähän on siis semmoinen homma, että kun charru ei ole enää kontaktissa vastustajan kanssa niin onko hän enää combatissa, sillä hänhän ei ole enää silloin osa sitä regua joka otti osaa painiin.
Kyseistä tilannetta voisi verrata siihen, kun jos taistelusta selvisivät vain charru ja vielä yksi ukko siitä yksiköstä. Mitä silloin tekisit? Silloin taistelu jatkuisi, jos toisiaan hävinneen porukan hermot kestäisivät. Samalla tavalla täytyy toimia, jos yksiköstä jäi vaan yksi charru. Se on ollut osa yksikköä ja pysy sellaisena vähintään kyseisen vuoron loppuun.
Juuh, kyllähän minä tuon tiedän, ja yleensä tarkastankin kaiken mitä minulle ruvetaan väittämään, jos se korvissa tuntuu oudolta... Warmachine + charru jutun kyllä tiesin, mutta en minä mitään Casketin ruleja ollut lukenut, joten ei minulla ollut edes tietoa onko se warmachine vai ei.Deetwo kirjoitti:Kaikkea "kun kaveri sanoi" ei kannata uskoa, vaan tarkistaa kirjasta, tuo casket juttukin on aika yksiselitteinen.. Priistikin kun on warmachinecrewiä purkin kanssa, joten ei välttämättä tarvitse muuta kuin lyödä sitä priistiä, guardeihin tartte ees koskea.
Jeps jeps, kiitoksia nyt tässä vaiheessa kaikille vastanneille...