"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Muutama vaikea kysymys? (uusia tulee koko ajan)

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Vieras

Muutama vaikea kysymys? (uusia tulee koko ajan)

Viesti Kirjoittaja Vieras »

onko giantilla 360 asteen line of sight?

jos giantti pick up and... ja heittää ja ward save pelastaa, niin heittääkö se ollenkaan, alkaako tyyppi menemään takaisin vai voiko edes seivata ollenkaan?

voiko spawni chargata samalla vuorolla kun se tulee takaisin pöydälle? (mielestäni se tulee compulsory movella vaim sisälle)

Edit: dwarffit:

eli jos rune of slowness aiheuttaa failed chargen mutta tavallinen move riittää perille asti, niin tuleeko failed charge ja 1 inch appart vai charge?
empire yksikkö (8") chargaa dwarf yksikköön, 4" päässä. dwarffi heittää kuutosen, eli meneekö empire 3" vai 4" eteenpäin?

mihin kraggi laitetaan closikseen, kun anvillin base on 60mm?

jos thorek rikkoo kaikki armorit, niin saako mounted character hevosella mount+barding savea enää?

Edit2:

voiko ottaa kaksi special charrua, jos molempien täytyy olla kenraali?

mikä base size he drakeilla on? war of vengeance

miten scoorataan sotakoneiden vp:t?

onko gyro flyer vai war machine?

onko mahdollista deployata scoutit niin, että pystyvät chargta heti ensimmäisellä vuorolla?

saako kanuunalla "overguessata" closikseen jos tähtää tavallista kohdetta?

miten flame kanuuna laitetaan closikseen?

tuleeko 2xS hit, jos stonari osuu osittain baseen?
Viimeksi muokannut Vieras, Pe 28.05.2004 13:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Deetwo

Viesti Kirjoittaja Deetwo »

Giantilla olisi kaiketi LoS 90, se ei kuitenkaan ole sääntöteknisesti single model on foot, vaan monsteri.

Heittoa vastaan ei saa ward savea. (no saves of any kind)

Kyllä, jos spawni tulee kontaktiin niin se on charge.. sen on kuitenkin pakko liikkua se koko matka, joten se ei voi jäädä siihen tuuman päähän istumaan. Periaatteessahan spawni ei chargea ollenkaan ;) Joutuuko/saako spawni muuten sitten edes liikkua kun se tulee takaisin pöydälle?
"Minun hautaani vartioi tuulenhenkäys kevyt
minun hautaani vartioi pisara aamukastetta.
Minun hautaani vartioi satatuhatta tappajasatelliittia,
minun hautaani vartioi teratonni antimateriaa"
Guzlob
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guzlob »

Deetwo kirjoitti:Joutuuko/saako spawni muuten sitten liikkua kun se tulee takaisin pöydälle?
Q&A compilation kirjoitti: Q: If a unit has pursued another unit off the board, when in its following movement phase does it arrive back on the battlefield?
A: It arrives back on the battlefield when it would normally move. So, most units would arrive back on the battlefield in the Remaining Moves phase (as they cannot charge). Units like Spawn of Chaos will arrive back in the Compulsory Moves phase (otherwise they would never actually get back onto the table!)
it is apparent the intent has been revealed
ironhide

Viesti Kirjoittaja ironhide »

Entä jos giantti heittää toiseen unittin poimimansa characterin jolla on enemmän kuin yksi woundi niin palaako characteri oman yksikköönsä vai jääkä se heitettyyn unittin?
Vanha black dragon vielä myymättä/vaihtamatta pois, ottakaa yv:llä yhteyttä jos vähänkin kiinnostaa!!
Deetwo

ironhide kirjoitti:Entä jos giantti heittää toiseen unittin poimimansa characterin jolla on enemmän kuin yksi woundi niin palaako characteri oman yksikköönsä vai jääkä se heitettyyn unittin?
Toki se jää sinne mihin se on heitetty.
ironhide

Jos heittää ratsastavan characterin jalan olevaan yksikköön niin jääkö se silti johtamaan kyseistä yksikköö?
Mites jos heittää characterin yksikkköön johon ei saa liittää characteria?
Vanha black dragon vielä myymättä/vaihtamatta pois, ottakaa yv:llä yhteyttä jos vähänkin kiinnostaa!!
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Jos characteri ei saa liittyä yksikköön niin ne pidetään sitten erillään, mutta seuraukset käsitellään normaalisti. Jos sankari hevosen kanssa heitetään niin sitten se lentää kuin jalkamies. Tosin sanotaanko missään, että sankari saisi heiton seurauksena liittyä uuteen yksikköön?
ironhide

Murhe kirjoitti:Tosin sanotaanko missään, että sankari saisi heiton seurauksena liittyä uuteen yksikköön?
Itse en ole huomannut et missään mainittaisi että se saisi liittyä uuteen yksikköön.
Murhe
Valvoja

En voi sanoa tuntevani kyseisen kirjan sääntöjä mitenkään erityisen hyvin - lähinnä jäänyt pariin selaamiseen, joten mietityttää, että saako se ylipäätänsä liittyä. Tarkemmalla lukemisella sankarin tarvitsee vain liikkua yhteen yksikön kanssa liittyäkseen, joten kai se heittäminen kelpaa.

Rajoituksen tekee tietysti lähitaistelussa oleva yksikkö, johon ei voi liittyä tai muut rodulliset syyt (esm slayer charrut eivät joinaa kuin slayereihin jne).
Vieras

kiitti vaan, mutta lisää tulee koko ajan... :(
Deetwo

archibald kirjoitti:eli jos rune of slowness aiheuttaa failed chargen mutta tavallinen move riittää perille asti, niin tuleeko failed charge ja 1 inch appart vai charge?
empire yksikkö (8") chargaa dwarf yksikköön, 8" päässä. dwarffi heittää kuutosen, eli meneekö empire 3" vai 4" eteenpäin?

mihin kraggi laitetaan closikseen, kun anvillin base on 60mm?

jos thorek rikkoo kaikki armorit, niin saako mounted character hevosella mount+barding savea enää?
Failed charge kaiketi, jos kerran chargekantama ei riitä. Jos normaali move sitten riittäisi kiinni asti niin taitaapi jäädä siihen tuuman päähän, koska ei kuitenkaan päässyt chargeamaan, eikä sitä voi normaali liikkeellä tehdä.
Tuo on muuten aika mielenkiintoinen kysymys sinänsä.. Minun veikkaukseni olisi 4", koska failed chargaajat menee normaalin liikkeen verran. Miksi ne edes menisivät 3 tuumaa?

Samanlailla kuten normaalisti, kraggi on unit champion joten hänet on pakko laittaa ensimmäiseen riviin. Jos modeleita on neljä eivätkä mahdu contactiin kaikki niin ylimääräinen guardi jää kakkosriviin. Kraggi ei ilmeisesti kuitenkaan ota guardin paikkaa, vaan tulee neljänneksi siihen?

Ratsu + barding save tuhoutuu varmaankin myös. Ratsua kun ei lasketa erilliseksi olennoksi, vaan on yksinkertaisesti lisäliike, lisäpanssari ja lisähyökkäys ratsastajalle.
Murhe
Valvoja

Ratsu + barding ei ole lisäpanssari vaan ratsu, joka antaa ratsastavalle modelille saven vaikka tällä ei olisi panssaria ollenkaan. Samalla logiikalla Thorek rikkoisi vaunussa ajavan sankarin (jos tilanne ei ole haaste) vaunun, koska tämä käyttäisi sitä suojanaan.

"Cavalry models automatically have an armour save of 6 even if the rider is wearing no armour." - The Kirja, The Sivu 64

Vastaavasti barding ei ole sankarin panssaria vaan sen pitäisi sisältyä ratsuun. Tunnetusti hevosia ei tässä pelissä läimitä, ellei ne ole monster mounteja.

Panssariksi lasketaan seuraavat esineet lähinnä: varsinainen haarniska, kilvet ja maagiset kypärät (mundaaneja versioitahan ei kypäristä ole vaan niiden oletetaan kaiketi kuuluvan haarniskaan).
Chade

Viesti Kirjoittaja Chade »

Kääpiöistä... Rune of Slownesin kuvaus sanoo, että jos yksikkö ei pääse kiinni, kuten esimerkissäsi, se tekee failed chargen, eli liikkuu tavallisesti. Kuten tiedetään, tällaisella liikkeellä EI saa mennä lähitaisteluun, jotenka sanoisin, että jätetään siihen tuuman päähän.

Klad Brakakin kuvauksesta: "-- then any armour they were wearing and shield they were carrying are destroyed." Kuvauksessa käytetään muotoa "they" eli "he", mutta tämä saattaa tarkoittaa tapausta, jossa lyödään useampaa kohdetta. Loppu puhuu panssareista ja kilvistä. Eli luultavasti kaakki ei "katoa", kuten Murhe kirjoittikin, mutta barding onkin sitten jo toinen juttu...
"Söpö sixpackmonsteri!" -kauneinta mitä Nightbringeristä on koskaan sanottu
Vieras

Deetwo kirjoitti:Miksi ne edes menisivät 3 tuumaa?
neljä eespäin ja tuuman taaksepäin, eli 4-1=3
jullevi
Valvoja

Re: Muutama vaikea kysymys? (uusia tulee koko ajan)

Viesti Kirjoittaja jullevi »

archibald kirjoitti:mihin kraggi laitetaan closikseen, kun anvillin base on 60mm?
Anvil of Doomin takoja miehistöinen rankkaa kuin sotakoneen miehistö, eli tässä tapauksessa Anvilin eteen. (Warhammer Q&A, muistaakseni WD275).

EDIT: Huomaa myös Dwarfs errata, jossa Anvilin ampumista koskevia sääntöjä on muokattu.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Deetwo

archibald kirjoitti:
Mutta mistä ihmeestä sinä tuon yhden tuuman sait, jos kerran chargematkastakin vähennetään kuusi?
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Chade kirjoitti: Klad Brakakin kuvauksesta: "-- then any armour they were wearing and shield they were carrying are destroyed." Kuvauksessa käytetään muotoa "they" eli "he", mutta tämä saattaa tarkoittaa tapausta, jossa lyödään useampaa kohdetta.
Itse asiassa tämä "they" on GW:n käyttämä "sukupuolineutraali" yksikön kolmas persoona eli vastaa samaa kuin "he/she". Tätä "they"-pronominin käyttöä ei ole tietääkseni virallisesti hyväksytty englannin kieliopissa, mutta se on poliittisesti korrekti.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vieras

Deetwo kirjoitti:
archibald kirjoitti:
Mutta mistä ihmeestä sinä tuon yhden tuuman sait, jos kerran chargematkastakin vähennetään kuusi?
failed charge olisi normaalisti 4 tuumaa, mutta kun se veisi closikseen, niin one ich appart pitää olla
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

archibald kirjoitti:failed charge olisi normaalisti 4 tuumaa, mutta kun se veisi closikseen, niin one ich appart pitää olla
archibald kirjoitti:empire yksikkö (8") chargaa dwarf yksikköön, 8" päässä.
Tarkoitit varmaan sanoa, että Dwarf yksikkö on 4" päässä ?
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Vieras

:lmao: oon tyhmä sori varmaan tajusit Deetwo ja jullevi kiitti...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”