Movement trayt?
Movement trayt?
Elikkä ostin paketillisen näitä alustoja ja oon ajatellu koittaa tehdä ite pari. Että niitä ohjeita kaipailisin
Tuolla jotain:
http://forums.sotavasara.net/viewtopic. ... t=movement
Hmm..minun ilmeisesti piti tehdä artikkelintapainen aiheesta. Ooops.
http://forums.sotavasara.net/viewtopic. ... t=movement
Hmm..minun ilmeisesti piti tehdä artikkelintapainen aiheesta. Ooops.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Kannattaa tehdä itse, säästää rahaa.
Jopa minä olen saanut ihan kunnollisia alustoja aikaan.
Pohjaksi sopii kovaa pahvia, tai jotain puulevyä. Minä olen käyttänyt mm. kissanruokapakkausten pahvia. Reunoiksi muovikehikoiden osia.
Sitten vähän mittailua (kannattaa tehdä tarkat mittaukset, etteivät hahmot "hölsky") ja liimailua.
Ensi kerralla, kun moisia väkerrän, voin ottaa myös kuvia. Jos siitä jonkinlaisen artikkelin tekisi.
Jopa minä olen saanut ihan kunnollisia alustoja aikaan.
Pohjaksi sopii kovaa pahvia, tai jotain puulevyä. Minä olen käyttänyt mm. kissanruokapakkausten pahvia. Reunoiksi muovikehikoiden osia.
Sitten vähän mittailua (kannattaa tehdä tarkat mittaukset, etteivät hahmot "hölsky") ja liimailua.
Ensi kerralla, kun moisia väkerrän, voin ottaa myös kuvia. Jos siitä jonkinlaisen artikkelin tekisi.
Spears shall be shaken, shields shall be splintered. It is a sword-day; a red day, ere the sun rises.
Itse olen tehnyt juuri tuolla rampaleen mainitsemalla tavalla. Pahvia pohjalle ja muovispruen reunoja sitten reunoiksi. Itselläni ei nyt mikään hääppöinen tulos, mutta ihan hyvin toimii. Näkyy muuten TÄSSÄ osoitteessan. Niissä kolmessa ylimmässä näkyy ihan kohtalaisen hyvin.
Back in da biz and so deep in da bashin' game.
Otetaan nyt tuo oma quotekin tuolta toisesta threadista esille:
jullevi kirjoitti:Oikea ja väärää tapaa ei ole. Movement traytä on yllättävän helppo tehdä, kun löytää itselleen sopivan tekniikan ja materiaalit. Parhaiten oppii yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta tässä muutamia vaihtoehtoja:
Pohjaksi kelpaavat esimerkiksi:
-tukeva pahvi (1-2mm)
-muovilevy (plasticard)
-balsalevy
Reunoiksi:
-balsalevyä/balsatikkuja/mäntyriukua
-tulitikkuja + askartelumassaa (esim DAS)
-sprue, eli muovifigujen kehikot
GW:n movement traytä ei myöskään ole kovin hankala muokata omiin tarpeisiin sopivaksi. Pieni saha ja pin vice ovat siihen pop. Kannattaa ehkä kuitenkin aluksi kokeilla mitä saa aikaan kotoa löytyvistä materiaaleista, ja katsoa saako itseä tyydyttävää jälkeä aikaan.
Itse olen nykyään käyttänyt liikutusalustojen pohjaksi vajaa millin paksuista pahvia ja reunoiksi spruen pätkiä, joista on leikattu ylimääräiset nököt luonnollisesti pois. Reunat päällystän samoin kuin basetkin, lopputuloksesta kuva esimerkiksi tässä.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
-
LiquidMoon
Melkosen hyviä kokemuksia löytyy tohon 2-3mm pahviin & sprue tekniikkaan. Ite löysin vanhan pystyyn laitettavan elokuva mainoksen (Robin Hood kai....
) josta käytin palasia pohjana. Spruen palaset reunoiks , vihreeks koko höskä ja sen jälkee viel päällystää samalla tavalla ku omat basensa kokonaisuus näyttää iha mukavalta....
You can't fight the moonlight.
Ainut juttu, että spureista ei saa ihan täysellisen kokosia figuille, joko on liian pieniä tai liian isoja. Itse oon tehny puusta omat movement trayt. 3mm paksua levyä, sivuihin liimannu jotain 0,5mm paksusta siivua (sattu löytymään tekisen luokasta), ja sitten leikkaan ne reunukset sellasek ohueks. Ihan hyvin pärjää, en ole viellä maalannut edes, mutta tärkempää on, että figut on maalattu 
Siksi kannattaakin kasata reunat kolmessa osassa eli frontti ja kyljet erillisinä paloina. Silloin saat tismalleen sen kokoisia alustoja kuin haluat. Oma suosikkini on 120x50mm tray, johon sopii tismalleen 3 ogre-sized monsteria, 12 archeria tai 5 cavalry modelia.Roksteri kirjoitti:Ainut juttu, että spureista ei saa ihan täysellisen kokosia figuille, joko on liian pieniä tai liian isoja.
-
Badruk ´eadsplitta
Tai sitten tehä niinkuin itse teen että toinen sivu ja frontti samasta palasta ja sitten toinen reuna erikseen, mutta ainoa huono puoli on, että toisesta kulmasta tulee pyöreäjullevi kirjoitti:Siksi kannattaakin kasata reunat kolmessa osassa eli frontti ja kyljet erillisinä paloina. Silloin saat tismalleen sen kokoisia alustoja kuin haluat. Oma suosikkini on 120x50mm tray, johon sopii tismalleen 3 ogre-sized monsteria, 12 archeria tai 5 cavalry modelia.Roksteri kirjoitti:Ainut juttu, että spureista ei saa ihan täysellisen kokosia figuille, joko on liian pieniä tai liian isoja.
Meitä on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin.
Erillisistä paloista minäkin teen omani. Oma innovaationi oli kovertaa spruen pätkät ikäänkuin vinoneliöiksi, jolloin vinot basen reunat ikäänkuin sukeltavat spruen "alle". Pitää figut hyvin paikoillaan reuna rankeissa (hyödyllinen etenkin kaikissa ratsuyksiköissä). Toivottavasti joku edes tajusi mitä tarkoitan.
Amerikassa köyhyys on värillistä --Ray Loriga
Hmm...itsekin hyödynsin samaa tekniikkaa parissa projektissa, mutta movement trayhyn en huomannut kokeilla. Kovertamisessa voisi olla liikaa vaivaa minulle, mutta vinoneliönhän saa aikaan myös liimaamalla kaksi spruenpätkää vierekkäin (toinen ylösalaisin!), jolloin trayn reunoista tulisi kyllä hieman paksummat.Skarsnak the Mass kirjoitti:Erillisistä paloista minäkin teen omani. Oma innovaationi oli kovertaa spruen pätkät ikäänkuin vinoneliöiksi, jolloin vinot basen reunat ikäänkuin sukeltavat spruen "alle".
Näyttäisiköhän paksumpi trayn reuna liian typerältä/massiiviselta. Pitää kokeilla. Nopeuttaisi ja tukevoittaisi kyllä asiaa huomattavasti. Tavallaan voisi yksikköön tulla ehkä hieman viimeistellympi, yhtenäinen vaikutelma, kun sivuissa ei näy mustia reunoja ja paksut trayn reunat saa maastoutettua paremmin basejen mukaan.
-
Badruk ´eadsplitta
Juu juu, tästähän juuri puhuimme. Pointti olikin siinä ettei sitä viitsi jättää noin kun trayn reunat olisi väärään suuntaan vinossa.IGCaptainLegolas kirjoitti:En ole varma, mutta siis jos haluatte basejen menevän sinne "alle" niin itse ainakin liimaan spruen "väärinpäin" jolloin saadaan aikaan haluttu "juttu" eli baset menevät sinne "alle", siis jos tätä haettiin?
-
Badruk ´eadsplitta
Mutta sehän on helposti korjattavissa jollain massalla tai leikkaa sen toisen sivun suoraksi. Eikä se nyt minun mielestäni kovin paljon taitu väärään suuntaan. Eikä itseäni ainakaan haittaa tuo sisäänpäin vinous, sillä kaikki movement trayt on tuollalailla tehty.
Meitä on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin.
Anteeksi, nyt en ymmärtänyt. Alkuperäinen ajatus oli kovertaa osa sprue-pätkää pois, jolloin saadaan vinoneeiö muoto. Tämä kuitenkin vie aikaa, jolloin ratkaisuksi keksittiin kahden spruen liimaaminen vastakkain. Gs:n/vast. käyttäminen on jopa työläämpää kuin alkuperäinen kovertamis idea.
Kokeilin muuten tuota vastakkain asettamista, ja hivenen sitäkin joutuu veistelemään, koska spruen kulmat eivät ole 45 astetta. mutta nopeampaa ja tukevampaa tämä näin on.
Kokeilin muuten tuota vastakkain asettamista, ja hivenen sitäkin joutuu veistelemään, koska spruen kulmat eivät ole 45 astetta. mutta nopeampaa ja tukevampaa tämä näin on.
Mutta oikokulma käsittääkseni on 180 astetta ja pahvi useimmiten suoraa. Jos kaksi palaa pitää saada yhteen niin että niiden muodostama pinta on suora, eikä "taitu" liitoskohdassa on saatava aikaan oikokulma. Älä kysy, kokeile itse, en minä osaa selittää paremmin.
Edit: Nooh. Kun tarkemmin katsoo, kyllähän ne tietysti suoraan menevät, kunhan ovat samaa sprueta, mutta kulma on kuitenkin liian jyrkkä että baset menisivät spruen alle. GW:n muovispruetkin ovat hyvin monenlaisia ja kokoisia.
Edit: Nooh. Kun tarkemmin katsoo, kyllähän ne tietysti suoraan menevät, kunhan ovat samaa sprueta, mutta kulma on kuitenkin liian jyrkkä että baset menisivät spruen alle. GW:n muovispruetkin ovat hyvin monenlaisia ja kokoisia.