40k-universumin kielistä...
40k-universumin kielistä...
Mikä on mielestänne fluffillisesti virallinen kieli 40k-universumissa? Itse olen saanut sen käsityksen, että kaikki puheet/tekstit on vain tulkattu englannin kielellä.
Tätä päätelmää vastaan sotii se, että miksi örkit sitten puhuisivat niin eri tavalla (-er->a, -ing->n', jne...)? Puhuvatko örkit oikeastikin sen verran eri tavalla, että puhe-ero on päätetty tulkita tällaisilla sanamuodoilla?
Vai onko mahdollista, että tuossa maailmassa sattuu olemaan juuri samanlainen kieli, kuin meidän englantimme? Eipä kuulosta järin uskottavalta. Paitsi tietysti Aku Ankassa...
Jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta, valaiskoon minua!
Tätä päätelmää vastaan sotii se, että miksi örkit sitten puhuisivat niin eri tavalla (-er->a, -ing->n', jne...)? Puhuvatko örkit oikeastikin sen verran eri tavalla, että puhe-ero on päätetty tulkita tällaisilla sanamuodoilla?
Vai onko mahdollista, että tuossa maailmassa sattuu olemaan juuri samanlainen kieli, kuin meidän englantimme? Eipä kuulosta järin uskottavalta. Paitsi tietysti Aku Ankassa...
Jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta, valaiskoon minua!
Omnia mors aequat - Death equals all things
Ömmm... Muistaakseni 40k:n kieli (ainakin imperiumissa) oli joku High Gothic tai joku (se ei tosiaan ollut gothic mutta en muista sitä oikeaa) ja perus kansan kieli on pelkkä "gothic". SE on kutakuinkin sama asia kuin latina
Praise the Emperor for his sacrifice,
as he endures so shall we.
We who are Hunters of Daemons,
shall strive in his name eternally.
as he endures so shall we.
We who are Hunters of Daemons,
shall strive in his name eternally.
eri planeetoilla on varmasti erit kielet...
esim sääntökirjassa kerrotaan ettei astrophantin tarvitse ymmärtää viestiä välittääkseen sen...
latina on ehkä yleiskieli/virkakieli, jolla planeettojen väliset byrokratiat hoidetaan...
esim sääntökirjassa kerrotaan ettei astrophantin tarvitse ymmärtää viestiä välittääkseen sen...
latina on ehkä yleiskieli/virkakieli, jolla planeettojen väliset byrokratiat hoidetaan...
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Kyllä se sinne latinaan voisi mennä jos tästä jotain esimerkkejä otetaan: en osaa latinaa mutta uskoisin että tämä on; Witch hunter sisko= Adepta sororita=jotenkin käännetty= Sister of battle=taistelun sisko tai jtn.
enpä usko mutta pistetään tämäkin: SM chaplainin power weapon on crozius arcanum olisikos jotakin latinaksi?
enpä usko mutta pistetään tämäkin: SM chaplainin power weapon on crozius arcanum olisikos jotakin latinaksi?
Internal affairs inquiry? A court of impeachment? no! this is an inquisition.
Virallisena kielenä Imperial Gothic, josta muistaakseni on High Gothic (ylimmistön kieli/hallinnon sekä toinen Gothic (rahvaalle) ja sitten tietenkin planeettojen luonnollinen kieli, esim. Space Wolffit puhuvat Fenrisiä sekä Imperial Gothicia. Sitten tietenkin roduilla on omat kielensä etc.
I am, I am
- ankara halla
- Valvoja
Kummatkin gothicit ovat pseudo latina-englanti mongerrusta jonka tarkoitus on lähinnä kuulostaa hienolta. Imperial Gothic on siis tosiaan Imperiumin virallinen kieli. Eri puolilla galaksia tästä kielestä löytyy tietysti huomattavia murre-eroja jonka lisäksi joillakin planeetoilla voi tosiaan olla omiakin kieliä.
GW on kuitenkin tehnyt selvän (ja ymmärrettävän) pesäeron planeettamme oikeisiin kieliin eikä 40k universumissa siis puhuta mitään maapallon nykyisistä kielistä.
GW on kuitenkin tehnyt selvän (ja ymmärrettävän) pesäeron planeettamme oikeisiin kieliin eikä 40k universumissa siis puhuta mitään maapallon nykyisistä kielistä.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"