Empire Pistoliers
Empire Pistoliers
Jeps.
Virittelisin mielelläni muiden Empire pelaajien (ja heidän loistavien vastustajiensakin) kanssa keskustelua pistolieeroista.
Pistolierit ovat Fast Cavalrya, se on selvä, mutta omien kokemusteni perusteella ne ovat NIIN paljon muutakin (paras yksittäinen Empire unitti)
Perusteluja:
1) Pistoolit. 8" range on tosi pieni, mutta hyvän liikkuvuuden ja ton pistolieerien erikoissäännön (ampuninen joka suuntaan) avulla esim. 4 pyssysankaria ja marksman rep.pistolin kanssa pystyy laukomaan yht. 7 kuulaa kierroksessa strenkulla 4 ja armour piercing (eli yht -2 AS). Lisäksi pistooli ei ota miinuksia rangesta. ERINOMAISET TAKTISET MAHDOLLISUUDET!
2) Hurjan hyvä liikkuvuus. Marssimalla sen 16" voi tehdä ihmeitä esim. vastustajan marssille tai esim. kääpiöiden tapauksessa hipsimällä selustaan. Huomioi vielä pointti nro 1 (JA KYLLÄ - mä tiedän et ei voi ampua ja marssia samalla kierroksella, mut ymmärrätte mun pointin!)
3) Mennään Close Combattiin... Toi sama yksikkö josta mä puhuin (4+1) omaa US10:n. Eli ihan jees. Ensimmäisellä kierroksella CC:tä me puhutaan 2 armour piercing S4 attakista per jamppa (yht. 8) plus repeater pistol (1+3) ja noi hevoset (yht 5) = 17 attakia joista 11 S4 ja armour piercing ekalla kierroksella. Sillä voi todennäköisesti estää koko 1. rankkia lyömästä takaisin, ja silloin saa vähennettyä myös vastustajan US:ää (toivottavasti) riittävän paljon et saa itselleen outnumber bonuksen, jolloin se ja woundit riittää helposti kumoamaan vastustajan rankit ja standardin jne. Kannattaa kuitenkin hyökätä vain noin max. 12 - 15 modelin kokoisten unittien kimppuun.
Näistä syistä johtuen mä yleensä tuon mun pistolieerot jostakin kivasta aukosta joko selustaan sotakoneiden kimppuun tai jonkun pienen unitin läpi, jolloin voipi olla et se paniikki tekee pahaa jälkeä vastustajan armeijalle.
Lopuksi vielä varoituksen sana: Ne sotakoneet on ikäviä kun ne ampuu takaisin! Ei stand and shootia, mut yks kierros vapaata räiskintää kuitenkin. Sotakoneiden teilaaminen pitää siis suunnitella suhteellisen tarkkaan ennen kuin lähtee sitä toteuttamaan!
Jakakaa ihmeessä kommenttejanne! Olisin niistä kiitollinen!
-Uffe
Virittelisin mielelläni muiden Empire pelaajien (ja heidän loistavien vastustajiensakin) kanssa keskustelua pistolieeroista.
Pistolierit ovat Fast Cavalrya, se on selvä, mutta omien kokemusteni perusteella ne ovat NIIN paljon muutakin (paras yksittäinen Empire unitti)
Perusteluja:
1) Pistoolit. 8" range on tosi pieni, mutta hyvän liikkuvuuden ja ton pistolieerien erikoissäännön (ampuninen joka suuntaan) avulla esim. 4 pyssysankaria ja marksman rep.pistolin kanssa pystyy laukomaan yht. 7 kuulaa kierroksessa strenkulla 4 ja armour piercing (eli yht -2 AS). Lisäksi pistooli ei ota miinuksia rangesta. ERINOMAISET TAKTISET MAHDOLLISUUDET!
2) Hurjan hyvä liikkuvuus. Marssimalla sen 16" voi tehdä ihmeitä esim. vastustajan marssille tai esim. kääpiöiden tapauksessa hipsimällä selustaan. Huomioi vielä pointti nro 1 (JA KYLLÄ - mä tiedän et ei voi ampua ja marssia samalla kierroksella, mut ymmärrätte mun pointin!)
3) Mennään Close Combattiin... Toi sama yksikkö josta mä puhuin (4+1) omaa US10:n. Eli ihan jees. Ensimmäisellä kierroksella CC:tä me puhutaan 2 armour piercing S4 attakista per jamppa (yht. 8) plus repeater pistol (1+3) ja noi hevoset (yht 5) = 17 attakia joista 11 S4 ja armour piercing ekalla kierroksella. Sillä voi todennäköisesti estää koko 1. rankkia lyömästä takaisin, ja silloin saa vähennettyä myös vastustajan US:ää (toivottavasti) riittävän paljon et saa itselleen outnumber bonuksen, jolloin se ja woundit riittää helposti kumoamaan vastustajan rankit ja standardin jne. Kannattaa kuitenkin hyökätä vain noin max. 12 - 15 modelin kokoisten unittien kimppuun.
Näistä syistä johtuen mä yleensä tuon mun pistolieerot jostakin kivasta aukosta joko selustaan sotakoneiden kimppuun tai jonkun pienen unitin läpi, jolloin voipi olla et se paniikki tekee pahaa jälkeä vastustajan armeijalle.
Lopuksi vielä varoituksen sana: Ne sotakoneet on ikäviä kun ne ampuu takaisin! Ei stand and shootia, mut yks kierros vapaata räiskintää kuitenkin. Sotakoneiden teilaaminen pitää siis suunnitella suhteellisen tarkkaan ennen kuin lähtee sitä toteuttamaan!
-Uffe
In service,
Sigmar Deus
Sigmar Deus
Re: Empire Pistoliers
Täysin samaa mieltä. Ainoa huono puoli on rumahkot figut ja muusikko-option puute.SirUlrich kirjoitti:Pistolierit ovat Fast Cavalrya, se on selvä, mutta omien kokemusteni perusteella ne ovat NIIN paljon muutakin (paras yksittäinen Empire unitti)
Ei miinuksia myöskään liikkumisesta. Eli osuu melkein aina 4+:lla. Vielä kun saisi ampua molemmilla pisloilla...SirUlrich kirjoitti: Lisäksi pistooli ei ota miinuksia rangesta.
Fast Cavalry saa ampua marssimisen ja infinite reformien jälkeen :!:SirUlrich kirjoitti: Hurjan hyvä liikkuvuus. (JA KYLLÄ - mä tiedän et ei voi ampua ja marssia samalla kierroksella, mut ymmärrätte mun pointin!)
Häsyssä (=ekalla vuorolla chargetessa) pistolierit on kovia, etenkin flänkissä ja persiissä. Jos kaaosta/lurkkeja/rottia vastaan pelataan, niin Warrior Priest pistolier-uniitissa on aika ehdoton. Pistolierien pitää kuitenkin käytännössä breikata uniitti ensimmäisellä vuorolla, koska toisella vuorolla ei voi käyttää pisloja enää.SirUlrich kirjoitti: Mennään Close Combattiin...
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Kiitos sääntötarkennuksesta! Kiva, kiva!
jullevi kirjoitti:
Se, että pistolieerien teho toimii yleensä VAIN ekalla kierroksella "häsyä" pitää aina pitää kirkkaana mielessä. Siksi mä käytänkin pistolieeroja lähinnä vaan härnäämiseen eli hyögitään ainoastaan niiden pienten joukkojen kimppuun... Olen mä toisaalta pistolieeroilla breikannu yhden witch elf unitin (20 modelia), mikä oli aika hauskaa!
Pistolieerit on mun mielestäni ihan ratkaisevia unitteja kokonaisuuden kannalta - jos niitä osaa käyttää!
jullevi kirjoitti:
Jeps. WP on hyvä lisä tohon porukkaan. Oikeastaan mikä tahansa tappeleva hero kelpaa, mut luettelemissasi tapauksissa WP on paras.Häsyssä (=ekalla vuorolla chargetessa) pistolierit on kovia, etenkin flänkissä ja persiissä. Jos kaaosta/lurkkeja/rottia vastaan pelataan, niin Warrior Priest pistolier-uniitissa on aika ehdoton. Pistolierien pitää kuitenkin käytännössä breikata uniitti ensimmäisellä vuorolla, koska toisella vuorolla ei voi käyttää pisloja enää.
Se, että pistolieerien teho toimii yleensä VAIN ekalla kierroksella "häsyä" pitää aina pitää kirkkaana mielessä. Siksi mä käytänkin pistolieeroja lähinnä vaan härnäämiseen eli hyögitään ainoastaan niiden pienten joukkojen kimppuun... Olen mä toisaalta pistolieeroilla breikannu yhden witch elf unitin (20 modelia), mikä oli aika hauskaa!
Pistolieerit on mun mielestäni ihan ratkaisevia unitteja kokonaisuuden kannalta - jos niitä osaa käyttää!
In service,
Sigmar Deus
Sigmar Deus
-
HybridChild
Nine thumbs up
Länkkäreille ***** ja papukaijamerkki. Empiren tasaisessa taistelevasta ja ampuvasta massasta kirkkaasti erottuva yksikkö. Tällainen joka peliin, mieluiten kaksi. Tuo aivan uuden taktisen ulottuvuuden ja tekee pelistä molemmille osapuolille värikkäämmän (vrt. gyrocopter kääpiöillä). Ainoana miinuksena huono pysyvyys, mutta jos pelaat hyvin, on aloite aina sinulla, eikä pysyvyys muodostu haitaksi. Muista arvioida riskit ennenkuin chargaat.
Re: Nine thumbs up
Pitää paikkansa. Oman kokemuksen kautta olen huomannut että kaksi viiden pistolieeron unittia charactereilla vahvennettuna on aika toimiva juttu. Yleensä omien ja vastustajan uniitit vaikeuttavat kookaampien pistolieerounittien toimintaa, eikä rankeista kuitenkaan saa bonuksia (FastCavalry) joten liikkuminen helpottuu kun unitteja pienennetään. Characteri mukana US:n saa kuitenkin jo 12. Ainoaksi ongelmaksi jää kuiteskin toi psykologia. 5/6 figun unitti on aika helppo saada paniikkiin...HybridChild kirjoitti:Tällainen joka peliin, mieluiten kaksi. Tuo aivan uuden taktisen ulottuvuuden ja tekee pelistä molemmille osapuolille värikkäämmän (vrt. gyrocopter kääpiöillä).
Nimenomaan juuri näin. Pysyvyyttä ei tarvita, koska pistolieerojen voima perustuu pistohyökkäyksiin. Nopeasti kimppuun ja vihulainen karkuun tai tuhottua heti ekalla kierroksella. Jos siinä ei onnistu, niin sitten ne pistolieerit on yleensä historiaa... Mä itse häiriköin "länkkäreillä" vastustajan pieniä tai heikkoja (T2/3, ei AS:a) unitteja vastaan. Ampuvat unitit ja sotakoneet on yleensä kiva kohde teloa. Samoin kuin ne vähän isommatkin (15 - 20 figua), jos vaan toughness on huono tms.HybridChild kirjoitti:Ainoana miinuksena huono pysyvyys, mutta jos pelaat hyvin, on aloite aina sinulla, eikä pysyvyys muodostu haitaksi. Muista arvioida riskit ennenkuin chargaat.
Esimerkki: 5 pistolieeroa sisältäen marksmanin rep.pistolilla ja kapteenin sword of mightilla (siis esimerkiksi näin) = 11 attakia pistooleista S4 ja -2 AS:ään + 3 atakkia S5 (samoin AS -2)+ 7 atakkia S3 -> 21 attakkia kierroksella yksi. Esmes 20 Witchelffiä vastaan (T3, ei armoria), jotka luultavasti on neljässä viiden rivissä, todennäköisyyksien mukaan niitä kuolee 10, jolloin kukaan heistä ei edes saa lyödä takaisin. Tästä seuraa että: Pistolieeroilla on 11 CR pistettä (woundit + outnumber) ja elffeillä 2 (rankki + standardi) eli elffit autobreikkaa............................................
Pitää vaan laskea huolella nää jutut eikä tehdä mitään tyhmää
-Uffe
In service,
Sigmar Deus
Sigmar Deus
Re: Empire Pistoliers
Olen täysin samaa mieltä asiasta.SirUlrich kirjoitti:Jeps.
Perusteluja:
-Uffe
- minisaarnaaja
Lisäksi kannattaa muistaa, että joskus pistoleerojen uhraaminenkin voi tuoda suurempaa hyötyä. Olen itse uhrannut ne menestyksekkäästi esimerkiksi pisteissä tuhatta lähentelevälle chaos knight -osastolle, jossa oli mukana jos jonkinmoisia lordeja ja heroja. Pointti oli siinä, että se unitti ei päässyt oikein mihinkään kun pistoolihemmot härnäsivät kyljessä ja ampuivat yhden nihdin vuorossa paremmille metsästysmaille. Lisäksi olin asemoinut pistoleerot siten, että niitä chargettaessa nihti-unitti joutui liikkumaan pois kohteesta, eli taistelun päänäyttämöstä. No, vastustaja nappasi lopulta koukun suuhunsa ja chargesi, ja vaikka pistoleerot eivät päässeetkään sillä kertaa pakoon huonon heiton takia, olin n. 100 pisteen uhrauksella saanut n. 1000 pistettä pois taistelusta kahdeksi vuoroksi. Kas tietysti ne ritarit voittivat pistoleerot, mutta olivat kaiken tämän liikkumisen jälkeen niin huonosti asemoituja, että peli ehti loppua ennen kuin ne ehtivät takaisin taisteluun. Sillä aikaa armeijani oli taistellut lähes kaksinkertaisella ylivoimalla ne loput kaaoksen kätyrit suohon... 
- Tyrisalthan